paard leasen maar wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vivian12

paard leasen maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:20

Hallo,

Ik hoorde dat mijn droompaard te koop stond. Ik ken de eigenaar al via de stal waar mijn oud verzorgpony op stond. Maar mijn moeder wou hem kopen mijn vader niet. Dus zei de eigenaar je mag hem ook leasen: Maar nu mijn vraag:

-Hoeveel kost het ongeveer? (ik mag er elke dag op rijden, hij mag naar de stal verhuizen dichterbij, alle spullen mag ik gebruiken en hij is theoretisch helemaal van mij)

-Wat houdt het allemaal in? Qua verantwoordelijkheid enzo bijv. hoefsmid, veearts voer.

-want vinden jullie een voor- en een nadeel aan het leasen?

Bedankt voor het antwoorden alvast!
ps. weet niet zeker of dit het goede 'topic' is waar ik hem in heb gezet!

ik ken de eigenaar goed, want we hebben vaak samen gereden dus volledig betrouwbaar etc. En mijn ouders vinden het ook goed. En ze wouden dit graag even weten van andere ervaringen!

XX. en veel lebbers Vivian en Paardjes

Poess91

Re: paard leasen maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:23

Volgens mij is het leasen bij iedereen verschillend :o
Bijna iedereen vraagt een ander bedrag voor het aantal keren dat je mag rijden.
En wat betreft verantwoordelijkheden, ik hoef voor mijn huidige leasepaard helemaal niets te betalen voor de hoefsmid, veearts en het voer.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:25

Gewoon even aan de eigenares vragen wat haar voorwaarden zijn
iedereen heeft weer andere voorwaarden maar meestal neem je alle kosten op je :)

vivian12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:26

hey,

Ja me moeder zou nog bellen. Maar ze neemt helaas niet op...

Xx

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:28

Belangrijkste: leg jullie afspraken op papier vast in een leasekontrakt!

Hierin moet je in elk geval vast leggen:
- leasebedrag per maand
- hoe vaak per week je mag rijden
- of je zowel in de bak als buiten mag rijden
- of je alleen (zonder begeleiding) buiten mag rijden
- hoe de verzekering en aansprakelijkheid is geregeld
- wie de dierenarts en hoefsmid kosten betaalt
- wie bepaalt of een dierenarts mag komen
- kosten van inentingen en ontwormen
- mag je het paard op de trailer meenemen naar een andere lokatie, bijv voor les
- mag je wedstrijden starten
- kan het paard tijdens de lease aan iemand anders verkocht worden door de eigenaar
- heb jij eerste recht van koop als eigenaar wil verkopen
- mag het paard in de wei en mag hij bij andere paarden samen lopen
- mogen er andere mensen behave jijzelf op rijden

Leasen is heel handig omdat je niet alle kosten hebt. Maar je kunt ook niet alles zelf beslissen, voor veel belangrijke dingen zul je toch met de eigenaar moeten overleggen. Het heeft dus voor- en nadelen.

Veel succes en plezier!

vivian12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:30

Maar, de eigenaar wil hem opzich niet verkopen maar heeft tijdgebrek. Daarom mag ik hem leasen en er alles mee doen als een eigenpaard hebben. Hij gaat dan een stuk dichterbij staan. En die stalling kost 180.- per maand excl. biks voer. wel 4x per dag hooi of kuil. En paddock + weide. En als je het voer klaarzet geven ze het 3x per dag. Dus chieke paardjes.
Zou ik denken jullie dan het stalllings geld moeten betalen? Want de eigenaar kan niet. En ik mag hem helemaal beschouwen als eigenpaard, dus naar buiten wedstrijden rijden dressuren en springen etc.
XX

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:30

Goeie Simodi, Alles kan en mag, maar dat moet je zelf allemaal van te voren verzinnen en in afspraken vastleggen. Misschien zijn er wel leasecontracten voor paarden te googlen, dan zou je vast een voorbeeld hebben.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:32

Mooi dat je alles mag, maar leg het wel vast. Mensen kunnen van idee veranderen en dan is niks zo vervelend als je discussie krijgt!

Wie de stalling betaalt moet je dus ook in je leasekontrakt opschrijven.

Hij wil nu niet verkopen, maar misschien doet iemand ooit wel een goed bod. Dan is het handig als vastligt dat hij dan eerst naar jou toe moet.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:32

Als jij hem als eigen paard mag beschouwen dan zij imo ook alle kosten voor jou. Dierenarts, hoefsmid, wormenkuren, stalhuur, voer etc etc.

Stel een goed contract op zoals simodi al zei. Ik heb wel een concept voor je liggen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:33

Goeie Simodi, Alles kan en mag, maar dat moet je zelf allemaal van te voren verzinnen en in afspraken vastleggen. Misschien zijn er wel leasecontracten voor paarden te googlen, dan zou je vast een voorbeeld hebben.

Citaat:
Maar, de eigenaar wil hem opzich niet verkopen maar heeft tijdgebrek. Daarom mag ik hem leasen en er alles mee doen als een eigenpaard hebben. Hij gaat dan een stuk dichterbij staan. En die stalling kost 180.- per maand excl. biks voer. wel 4x per dag hooi of kuil. En paddock + weide. En als je het voer klaarzet geven ze het 3x per dag. Dus chieke paardjes.
Zou ik denken jullie dan het stalllings geld moeten betalen? Want de eigenaar kan niet. En ik mag hem helemaal beschouwen als eigenpaard, dus naar buiten wedstrijden rijden dressuren en springen etc.
XX

Nee nu allemaal nog niet, maar je moet de afspraken op papier vastleggen voor het geval dat.... Je weet niet wat er kan gebeuren en hoe de eigenaar er over een paar maanden over denkt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:33

ja idd maak echt goede afspraken en leg deze vast.
Laat het niet op toeval aankomen een achteraf denken dat een ander het wel wist.

Goed overleggen, ga eens om tafel met elkaar en spreek alles even uit. Ook als je dacht dat een ander het al wist. Daarna dingen schriftelijk vastleggen.

Veel succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:36

Je kan hier op dit forum even een nieuw topic openen: "Gevraagd: model leasekontrakt paard".

;)

vivian12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:39

simodi schreef:
Belangrijkste: leg jullie afspraken op papier vast in een leasekontrakt!

Hierin moet je in elk geval vast leggen:
- leasebedrag per maand
- hoe vaak per week je mag rijden
- of je zowel in de bak als buiten mag rijden
- of je alleen (zonder begeleiding) buiten mag rijden
- hoe de verzekering en aansprakelijkheid is geregeld
- wie de dierenarts en hoefsmid kosten betaalt
- wie bepaalt of een dierenarts mag komen
- kosten van inentingen en ontwormen
- mag je het paard op de trailer meenemen naar een andere lokatie, bijv voor les
- kan het paard tijdens de lease aan iemand anders verkocht worden door de eigenaar
- mag het paard in de wei en mag hij bij andere paarden samen lopen
- mogen er andere mensen behave jijzelf op rijden

Leasen is heel handig omdat je niet alle kosten hebt. Maar je kunt ook niet alles zelf beslissen, voor veel belangrijke dingen zul je toch met de eigenaar moeten overleggen. Het heeft dus voor- en nadelen.

Veel succes en plezier!

:
1.hoe vaak per week je mag rijden
ik mag 7x per week rijden

2.of je zowel in de bak als buiten mag rijden

ik mag in de bak rijden en naar buiten want hij is bomproef3of je alleen (zonder begeleiding) buiten mag rijden

of je alleen (zonder begeleiding) buiten mag rijden
ik mag alleen of met een groep naar buiten.

mag je het paard op de trailer meenemen naar een andere lokatie, bijv voor les
ik mag hem meenemen met de trailer, en ik mag wedstrijden starten.

kan het paard tijdens de lease aan iemand anders verkocht worden door de eigenaar
hij wordt NIET verkocht tijdens het leasen. En ik heb altijd eerste recht op koop aangezien ik hem lease en er dan altijd voor zorg.

mag het paard in de wei en mag hij bij andere paarden samen lopen
- mogen er andere mensen behave jijzelf op rijdenhet paard is goed met andere in de wei en op stal etc. dus hij mag in een groep lopen. En er mogen ook anderen op rijden.

XX

vivian12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:39

@simodi Bedankt!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:24

Vivian, je begrijpt het niet helemaal. Het gaat er niet om wat er nu gezegd is wat je allemaal mag, het gaat er om om die afspraken samen op papier te hebben zodat alle partijen weten wat en hoe. Daarnaast als er ook anderen op mogen rijden heeft dat wel invloed op de hoogte en redelijkheid van het lease bedrag. Weet je al wat de leaseprijs wordt en wat er allemaal bij inbegrepen zit?
Je moet dit echt heel heel koud en zakelijk bekijken. Pas als alle afspraken vastgelegd zijn kun je met een gerust hart eindeloos genieten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:24

vivian12 schreef:
@simodi Bedankt!

Graag gedaan, succes! +:)+

vivian12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 00:37

mrie schreef:
Vivian, je begrijpt het niet helemaal. Het gaat er niet om wat er nu gezegd is wat je allemaal mag, het gaat er om om die afspraken samen op papier te hebben zodat alle partijen weten wat en hoe. Daarnaast als er ook anderen op mogen rijden heeft dat wel invloed op de hoogte en redelijkheid van het lease bedrag. Weet je al wat de leaseprijs wordt en wat er allemaal bij inbegrepen zit?
Je moet dit echt heel heel koud en zakelijk bekijken. Pas als alle afspraken vastgelegd zijn kun je met een gerust hart eindeloos genieten.

oke, ja inderdaad! Ik snap het eerlijk gezegd nog niet bepaald! Maar al wel wat beter. We gaan natuurlijk alles op papier zetten met afspraken en als hij nou opeens een rare stunt uithaalt in de wei dat hij kreupel geraakt. Of een ziekte oploopt (koliek bijv.) en wat er dan gebeurd met de kostsen etc.

Groetjes Vivian