Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Maar, de eigenaar wil hem opzich niet verkopen maar heeft tijdgebrek. Daarom mag ik hem leasen en er alles mee doen als een eigenpaard hebben. Hij gaat dan een stuk dichterbij staan. En die stalling kost 180.- per maand excl. biks voer. wel 4x per dag hooi of kuil. En paddock + weide. En als je het voer klaarzet geven ze het 3x per dag. Dus chieke paardjes.
Zou ik denken jullie dan het stalllings geld moeten betalen? Want de eigenaar kan niet. En ik mag hem helemaal beschouwen als eigenpaard, dus naar buiten wedstrijden rijden dressuren en springen etc.
XX
simodi schreef:Belangrijkste: leg jullie afspraken op papier vast in een leasekontrakt!
Hierin moet je in elk geval vast leggen:
- leasebedrag per maand
- hoe vaak per week je mag rijden
- of je zowel in de bak als buiten mag rijden
- of je alleen (zonder begeleiding) buiten mag rijden
- hoe de verzekering en aansprakelijkheid is geregeld
- wie de dierenarts en hoefsmid kosten betaalt
- wie bepaalt of een dierenarts mag komen
- kosten van inentingen en ontwormen
- mag je het paard op de trailer meenemen naar een andere lokatie, bijv voor les
- mag je wedstrijden starten
- kan het paard tijdens de lease aan iemand anders verkocht worden door de eigenaar
- heb jij eerste recht van koop als eigenaar wil verkopen
- mag het paard in de wei en mag hij bij andere paarden samen lopen
- mogen er andere mensen behave jijzelf op rijden
Leasen is heel handig omdat je niet alle kosten hebt. Maar je kunt ook niet alles zelf beslissen, voor veel belangrijke dingen zul je toch met de eigenaar moeten overleggen. Het heeft dus voor- en nadelen.
Veel succes en plezier!
mrie schreef:Vivian, je begrijpt het niet helemaal. Het gaat er niet om wat er nu gezegd is wat je allemaal mag, het gaat er om om die afspraken samen op papier te hebben zodat alle partijen weten wat en hoe. Daarnaast als er ook anderen op mogen rijden heeft dat wel invloed op de hoogte en redelijkheid van het lease bedrag. Weet je al wat de leaseprijs wordt en wat er allemaal bij inbegrepen zit?
Je moet dit echt heel heel koud en zakelijk bekijken. Pas als alle afspraken vastgelegd zijn kun je met een gerust hart eindeloos genieten.