meningen gevraagd: wat met paard bij lange afwezigheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kijenta

meningen gevraagd: wat met paard bij lange afwezigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 21:41

Komend najaar moet ik voor 1 of zelfs 2 maanden naar het buitenland en ik twijfel wat te doen met mijn paardje. Hij staat nu 24/24 op een paddock op een pensionstal (de mest ruim ik zelf, voeren doet de eigenaar) waar hij overdag op de wei gaat in de kudde en 's avonds/nacht dus op zijn paddock staat naast een vriendje.
Wat zou ik doen? Hem vakantie geven?(is poetsen en wat aandacht geven niet onontbeerlijk?) Iemand zoeken om hem te verzorgen en/of rijden? (ik ben zuinig op mijn paardje dus moet al gevorderde ruiter zijn, en is 't niet fout om na 2 maanden iemand te bedanken voor de hulp en niet meer nodig te hebben?) of op training zetten? (mijn paardje heeft stofallergie en krijgt daar nog ondersteuning voor dus zou niet in een stal mogen staan, maar hij zou dan wél correct gereden worden)
Hem op mijn stal laten staan en hulp zoeken voor 't rapen van mest, het verzorgen en eventueel rijden? Of ergens anders een plaatsje zoeken waar hij die periode door kan komen? Ik weet het niet goed...Iemand tips en/of ervaringen?
Bedankt!

Kidde

Re: meningen gevraagd: wat met paard bij lange afwezigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:44

Ik denk dat het wel fijn is voor je paard als hij echt iemand heeft die iedere dag aandacht komt geven. Je zou nu al op zoek kunnen gaan naar een geschikte verzorgster, zodat je weet wat voor iemand het is. Als je hem op training zet is de kans denk ik wel groter dat hij in een stal moet staan.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:46

Is er geen ruiter op dezelfde stal die zijn training die 2 maanden wilt doen?
Ik zou er wel wat voor over hebben als iemand die verzorging van een rijpaard 2 maand wilt doen, dat kan ook een etentje oid zijn.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:46

Ik zou hem laten staan waar hij nu staat, is het niet mogelijk om de pensionhouders wat extra te betalen om hem te verzorgen?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:48

Ik zou hem gewoon vakantie geven.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:51

Komende zomer ben ik ook een maand in het buitenland en ik vraag dan mijn instructeur om voor mijn paard te zorgen. Ik maak een prijsafspraak en dan komen we er wel uit. Verder heb ik leuke stalgenoten die er voor zorgen dat hij op het land komt en eventueel een DA bellen als dat nodig mocht zijn.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 21:57

Vergeten te melden: ik sta met mijn western gereden quarter op een dressuurstal dus weinig ruiters die ik kan aanspreken daar... Maar de aandacht moet inderdaad wel gegeven worden, en ik wil er best voor betalen dus toch maar op zoek gaan naar iemand...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:45

Kun je niet wat afspreken met je stalgenootjes? Dat zij je paardje in de gaten houden en hem iedere dag ff nalopen of alles nog goed is? Als hij nu goed staat, zou ik hem lekker vakantie geven.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:42

Ik zou hem gewoon lekker vakantie geven.
Je zou eventueel kunnen vragen aan een betrouwbaar stalgenootje hem anders een paar keer per week te longeren. Zo raakt hij niet helemaal z'n conditie kwijt en je hebt niet het probleem dat hij verkeerd gereden wordt.

Wellicht kan je met de staleigenaar een regeling treffen dat hun ervoor zorgen dat de paddock etc gemest word tegen een vergoeding.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:00

Ik zou ook voor vakantie kiezen. Eventueel iemand die hem dagelijks controleerd, een aai geeft, maar als hij zo lekker buiten loopt, zijn mest wordt geruimt en hij krijgt eten, is dat wat mij betreft voldoende.

Ik ben ook 3.5 maand weggeweest, en heb mijn paard ook vakantie gegeven. Dat was toen in de zomer, stond ze gewoon 24/7 buiten. Mijn vader en beste vriendin gingen er bijna dagelijks langs om te mesten en te voeren, maar ook om haar even te controleren (hoeven krabben etc) en een aai te geven. Rijden of uberhaupt uit het land worden gehaald is in die 3.5 maand niet gebeurd. Ze is er niet slechter op geworden volgens mij, wel wat dikker ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:05

ik zou ook vakantie geven. ZOrgen dat hij dagelijks gevoerd en gemest wordt. en vragen aan iemand van buitenaf om eens of twee maal per week een controle te gaan geven, en that's it, paard overleeft het wel :)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:06

Jij kent je paard het beste, dus jij kan misschien het beste beslissen wat hij fijn vindt.
Kan je wel vertellen dat ik nog geen enkel paard heb gezien die minder is geworden van een poosje vakantie. Het liefst gewoon lekker 24/7 in de wei met vriendjes. Op dat moment maakt het de meeste paarden ook echt niet meer uit of er nu elke dag iemand komt poetsen of knuffelen, of dat er alleen even iemand komt kijken hoe ze erbij staan of om eventueel te voeren/water te geven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:11

Vakantie... zonder twijfel.....
Je wilt niet thuis komen en ontdekken dat degene die hem beweging heeft gegeven hem zaken heeft aangeleerd waar je niet blij van wordt.
Ieder paard knapt op van vakantie (ieder mens ook zuchtte ik), en wanneer hij toch lekker elke dag op de wei staat zou ik je er niet druk om maken.
Je kunt wel een betaalde service inzetten om hem eens goed te poetsen, zijn hoeven te doen, hem even goed na te lopen een aantal keren per week.......

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:13

Ik sluit me aan bij vakantie geven.
Er is vast wel iemand aan wie je kan vragen om bij hem te kijken/poetsen/mesten enz.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 20:41

Bedankt allemaal voor jullie mening! Als ik ze lees lijkt vakantie mij nu ook beter dan de zorg volledig uit handen te geven. Niks bijleren is beter dan de verkeerde dingen. Even samenzitten met de staleigenares en afspraken maken voor 't zuiver houden van de paddock of eens lief vragen aan vader op pensioen, toch?

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:39

Ik zou ook je paard vakantie geven. Het is tegenwoordig erg lastig om een goede bijrijder/verzorgster te vinden, dus ik zou er zelf niet zo gerust op zijn om mijn paard voor 1 of 2 maanden achter te laten bij iemand die ik niet goed ken. Ik zou aan wat vriendinnen, de pensionhouder, je instructeur of je ouders ofzo vragen of ze je paard wat aandacht willen geven en hem in de gaten willen houden en het paddock wat schoon houden.