Agterbergbodem verplaatsen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Agterbergbodem verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 13:51

We willen graag de Agterbergbodem van de buitenbak verplaatsen. De bodem bestaat uit een toplaag, lavasteen, puin en drainage.
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken denken jullie?

We zitten op zandgrond, wat moet er gebeuren met het stuk weide waarop de bodem komt te liggen? Hoeveel cm zou dit afgegraven moeten worden bijvoorbeeld? Moet de grond eerst omgezet worden, of is zwarte grond als ondergrond ook prima?

Ik heb al even telefonisch contact gehad met Agterberg zelf, maar ik ben benieuwd naar ervaringen, tips en ideeën, daarom open ik toch ook ook nog een topic.

Alvast bedankt voor de tips!

Angela

Re: Agterbergbodem verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:06

Mijn eerste ingeving is even diep afgraven als de bodem nu in zijn geheel dik is. Dan laag voor laag verwijderen voor zover mogelijk, dit elders tijdelijk neerleggen (bijvoorbeeld op landbouwzeil) en dan stap voor stap weer opbouwen. Waarschijnlijk gaat er vrij veel zand verloren met het verplaatsen, dus dat moet je waarschijnlijk bijkopen. De rest zou te behouden moeten zijn.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 14:38

Bedankt voor je reactie!
Is het niet zo dat Agterberg de bodems wat hoger heeft liggen, zelfs het liefst bovenop de "normale" bodem, zodat het met de afwatering beter werkt?
Daar staat me iets van bij..

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:43

Weet niet of dat met achterbergbodems altijd zo is maar onze bak ligt er ook op zeg maar. Moest wel een goede rand omheen gemaakt worden en er ligt alsnog drainage in.
Hoe het werkt met verplaatsen van een bestaande bodem weet ik niet.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 14:58

Hebben ze bij jullie helemaal niets afgegraven Hesterve? Alleen de bestaande bodem vlak en gelijk gemaakt?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:56

Ze hebben het bovenste laagje zwarte grond afgegraven(schat dat dat ong.30 tot 50cm was en daaronder lag al natuurlijk wit zand,daar zijn wel de drainagebuizen ingegaan en de bovenlagen daar weer op. Het zand van de bak ligt ongeveer 30 cm boven de wei eromheen (1 lange kant is sloot waar de drainagebuizen in lopen).
In de zomer heeft ie wel wat water nodig al was dat afgelopen zomer met de regen weer niet het geval. Er wordt in de bak gereden en gement en regelmatig wordt ie gesleept,bak is 30x60. Er is op een enkele dag na het hele jaar in te rijden.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 20:06

Bedankt! Fijn dat je zo uitgebreid reageert, hier kan ik wat mee!