Grote of kleine box: wat is beter/handiger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nummie

Grote of kleine box: wat is beter/handiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 03:40

Wat is handiger of prettiger....?

Een normale afmeting box 3x3 met luik of een grotere afmeting box ( weet zo even niet precies hoe groot, maar in ieder geval lang) gok +- 5 meter bij 3 met luik.

Mijn paard is 1.70 en ietwat lang in de rug.

De kleine box ligt in een lange gang en de grote box wat rustiger in een hoekje "weggedrukt" en oogt daardoor iets donkerder maar heeft voldoende lamplicht.

Wat zou nou beter zijn een kleinere lichte box of een rustige, grote ietwat donkere box?
Versmeerd een grote box nu juist sneller doordat het paard meer ruimte heeft om te lopen en kost het niet veel meer strooisel?
Is het niet juist nadelig als een paard meer ruimte heeft om te lopen, lees bijv, vastlopen in lichaam, rondjes etc?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen/voorkeuren.
Dank je wel..

Sentido

Re: Grote of kleine box: wat is beter/handiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 04:10

Ervan uitgaande dat paard overdag buiten staat en licht dus niet zo'n issue is zou ik altijd voor groter kiezen. Als het dan ook nog rustiger is helemaal top. Qua bodembedekking hangt van je paard af, hoe vies is, eet hij het misschien op etc. En vastzitten zou ik juist bij een kleine box bang voor zijn, ze bewegen toch. En als ze overdag buiten staan kunnen ze daar ook lekker los bewegen, zonder die randvoorwaarde zou het toch niet mijn stalling zijn. :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 07:31

In principe geen van beide, ik hou niet van donkere boxen..Maar als ik voor de rest geen keuze had zou ik zeker voor de grotere box gaan die heeft tenslotte ook een buitenluik en veel rustiger wat ik ook belangrijk vind..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:04

Ikzelf zou kiezen voor de grote box. Sta nu in een 3x3 box waarvan de voorkant open is (& blijft als ze zich netjes gedraagt, anders moet hij dicht), dit is opzich prima, ze komt meerdere keren per dag in de paddock.

Echter hebben ook wij op stal boxen van 3x5, waarvan de voorkant open kan, qua licht maakt het bij ons niet uit, het enige verschil is wel dat de 3x3 box, tralies aan beide zijkanten heeft waardoor ze eventueel contact kunnen hebben en bij de 3x5 box zijn de zijkanten dicht (is gewoon muur, net als de achterkant).

Mocht er een box van 3x5 vrijkomen en niemand anders wilt hem (sta hier pas anderhalve week dus kom als laatste natuurlijk) verhuis ik hem meteen, al moet ik daarvoor een halve dag studie skippen. Mijn paard heeft een hekel aan op stal staan, helaas, dus doe zoveel mogelijk om het haar naar de zin te maken en een grotere stal zal zeker helpen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:28

de box van mijn paard is 240x500cm voorkant open en buitenluik
paard is eigenlijk altijd schoon, hij poept aan de achterkant en ligt in het midden/voorkant
paard van stalhoudster staat in 350x400cm en deze box is altijd smerig, hij loopt alles door elkaar

mijn paard verbruikt niet extreem veel stro,er gaat elke dag een afgeplatte kruiwagen vuile mest uit,
uit bv de andere box een kruiwagen met grote bult erop.

foto`s in profiel :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:50

Ik zou ook gaan voor de grotere box. Ruimte is echt wel belangrijk om het paard de mogelijkheid te geven om lekker te gaan liggen, en enigzins te bewegen als het dat wil. Een rustige plek vinden de meeste paarden niet erg, zeker niet als er wel zicht is op andere paarden (weet niet of dat zo is?)

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 16:51

De grotere stal is niet vierkant, is het dan niet gevaarlijk bijvoorbeeld met rollen/vastliggen? Ik las namelijk dat het het beste is als een stal zo vierkant mogelijk is, klopt dat?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:54

de kortste zijde is 3 meter, dus hij moet wel heel erg lang zijn om vast te komen.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 16:58

minajtje schreef:
de kortste zijde is 3 meter, dus hij moet wel heel erg lang zijn om vast te komen.

Ja daar heb je gelijk in haha, ze staat nu in 3x3.
Alleen je leest dan vanalles wat beter of minder goed zal moeten zijn, en dan wordt er gezegd dat vierkant beter is en je met grote stallen op moet passen dat het paard niet gaat rollen en dus vast komt te liggen..

Dus was wel benieuwd naar wat ervaringen daarin.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:02

De grotere,

mijne staat nu in een box van 3,5 bij ruim 4,5 , met aan alle kanten open zijden.
We strooien we niet de hele box op, ongeveer tot de helft, aan de kant waar hij het meeste staat.

Verder geen last van vastliggende paarden oid :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:18

Een box van 3x3 is voor een paard van 1,70 sowieso te klein. Die heeft minstens 3,50 nodig.
Ik zou dus gaan voor de grotere.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:21

de grotere :) mijn paard haar box is 20 m2 maar die is wel licht.. dat dan weer wel... hier kan ze lekker in liggen en ze houdt hem erg netjes... 3x3 zou ik mijn paard echt niet willen hebben. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:44

Er is geen enkel argument om je paard niet die grotere box te bieden.
De 3x3 box is voor een paard van 1,70m. simpelweg te klein.
Dat die grotere box ook nog eens rustiger gelegen is, lijkt mij juist een dikke plus.

Uiteraard komt je paard er minimaal 3-4 uren uit per dag, toch?

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:47

Ja klopt minimaal 4 uur..

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:49

Ik zou ook voor de grotere box gaan, zeker als deze ook een buitenluik heeft.
Dat de box wat rustiger gelegen ligt maar toch voldoende licht lijkt mij ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:49

Voor de grotere gaan, rust vinden ze vaak wel lekker. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:39

Als je paard met het hoofd buiten kan staan in het daglicht met een frisse neus, dan geeft het niet dat de stal zelf wat donkerder lijkt. Groter is gewoon fijner en rustig gelegen vinden de meeste paarden ook alleen maar prettig.
Als het paard verder elke dag lekker een aantal uur buiten komt en daarnaast nog gereden wordt, en de lichten regelmatig aan staan, staat hij als het goed is niet zo veel in het donker. Als het 's avonds buiten donker is, zie je het verschil tussen een donkere en lichtere stal toch ook niet... Ik heb echt mijn stallampen niet de hele avond branden, alleen de buitenlampen staan aan en de noodverlichting (paarden kunnen zelf in en uit lopen). Dus in de winter staan de paarden hier van 17/18 uur tot 8 uur ook echt in het (schemer)donker. Bij een pensionstal branden de lampen vaak wel tot een uur of 21/22 's avonds als er veel mensen 's avonds komen rijden.

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:31

nummie schreef:
Wat is handiger of prettiger....?

Een normale afmeting box 3x3 met luik of een grotere afmeting box ( weet zo even niet precies hoe groot, maar in ieder geval lang) gok +- 5 meter bij 3 met luik.

Mijn paard is 1.70 en ietwat lang in de rug.

De kleine box ligt in een lange gang en de grote box wat rustiger in een hoekje "weggedrukt" en oogt daardoor iets donkerder maar heeft voldoende lamplicht.

Wat zou nou beter zijn een kleinere lichte box of een rustige, grote ietwat donkere box?
Versmeerd een grote box nu juist sneller doordat het paard meer ruimte heeft om te lopen en kost het niet veel meer strooisel?
Is het niet juist nadelig als een paard meer ruimte heeft om te lopen, lees bijv, vastlopen in lichaam, rondjes etc?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen/voorkeuren.
Dank je wel..

Ik zou ook voor de grote box gaan. In een lange gang is het vaak toch drukker, dus voor je paard wel fijn als hij dan in een hoekje wat rustiger zit.

Het zou misschien wel meer strooisel kosten, maar je paard heeft dan wel lekker de ruimte. Dat is zeker niet nadelig.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:00

voor een paard van 1.70m vind ik een box van 3x3 wel erg aan de krappe kant, zeker als dat paard ook nog lang in de rug is.
verder zou ik ook voor een rustige box kiezen (maar hij moet wel andere paarden kunnen zien), mijn keuze is eigenlijk altijd een box in een hoek of (bijna) aan het eind van een stal.
wat stalbedekkingkosten merk ik bij mij op stal dat de paarden die in een grotere box staan veel meer hoor de hele box mesten waardoor je meer uitzoekwerk hebt, maar er gaat eigenlijk alleen wat meer stro in omdat het vloeroppervlak groter is.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:06

Ook ik zou voor de grote gaan. Mijn pony staat ook in een vrij ruime box (ik geloof 4x5 o.i.d.) en ze heeft dan een apart plekje om te poepen en te eten én te liggen. Ik vind dat wel handig, dan hoeft ze nooit in haar eigen stront te slapen - al doet ze dat vaak juist wel, maar dan is het haar eigen keus ;) - en poept ze niet in haar hooi zodra ze zich omkeert.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:25

Ik heb nooit licht op stal aan, alleen als ik er moet zijn. Paarden kunnen prima zien in het donker (beter dan wij iig) en in de natuur moeten ze het ook alleen met de maan doen :D

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:27

er is een heel simpele richtlijn door het Duitse ministerie van landbouw voor boxen opgesteld:

Oppervlakte box bij individuele huisvesting: (2 x schofthoogte)²
Oppervlakte box voor merrie + veulen: (2,3 x schofthoogte merrie)²

voor jouw paard dus (2 x 1,70)² = 11,56 m²

de box van 3x3 is dus veel te klein, de box van 5 x 3 voldoet