Ik heb even een vraagje en hoop dat er mensen zijn die hun ervaring willen delen.
Vorig jaar heeft de dierenarts spat en artrose bij ons paard (nrps, 9 jaar, recreatief bereden) geconstateerd links achter. De spat was al in zo'n ver stadium dat het gewricht in spuiten geen optie was, want er is geen ruimte om in te spuiten. De enige optie was volgens onze dierenarts een prednison kuur van een maand om de woekering te beperken en spatbeslag. Paard had nog nooit op ijzers gestaan maar nood breekt wet.
Nu staat hij sinds augustus op spatbeslag en het gaat prima. Toen de dierenarts kwam voor foto's was hij stok kreupel, na de prednison en met speciaal beslag liep hij weer super. Buitenritjes van ruim 2 uur, hij had nergens meer last van.
Hoewel ik zeer tevreden ben over het beslag en over hoe het nu gaat, ik heb nu flink de balen in die rot ijzers. Hij is nu 3 keer beslagen maar elke keer liggen er ijzers vanaf, vandaag voor de 3e keer terwijl hij maandag beslagen is.
Nu is mijn vraag, weten jullie alternatieven voor spatbeslag en heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Baal er al enorm van dat hij 9 jaar zonder problemen op blote voeten heeft kunnen lopen, en dat hij nu steeds zijn ijzers kwijt is vind ik ook erg vervelend. Dus ik ben benieuwd!
als je ijzers er sinds maandag nu al 3x afliggen dan zou ik maar eens gaan kijken voor een andere smid, zeker als je paard er zoveel baat bij heeft. Bij mijn eerste smid lagen de ijzers er na 1 dag alweer af en bij de huidige blijven ze er probleemloos 12wkn onder zitten.
Kaygee
Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-13 22:28
Nee niet sinds maandag, sinds augustus.
Overigens bij 2 verschillende smeden. Waaronder de Vrieze uit Renesse wat een zeer goede smid is.
Laatst bijgewerkt door Kaygee op 10-01-13 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 10-01-13 22:29
Ik zou de ijzers er af halen en de achtervoeten door een goede smid wat binnendoor laten zetten (bekappen).
Misschien het paardje voorlopig een jaar op rust zetten ?? Of nog langer. Spat kan vergroeien en dan heeft het paardje er geen last meer van.
Daarnaast atrose en beginnende spat zijn zeer pijnlijk voor het paard.
Donatello86
Geplaatst: 10-01-13 22:39
Staat jou paard overdag in de wei (modder) of natte paddock ? Dan kan het zijn dat de ijzers eraf gezogen worden. Mijn paard stond ook altijd bloot voets, maar staat nu sinds november op speciaal beslag voor ( ijzer, zool, siliconen ) en staat overdag in een gedraineerde paddock, geen enkel probleem nu na 8 weken zitten ze nog muur vast
De vrieze is idd een prima smid, wat zegt hij er zelf van?
Kaygee
Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-13 22:48
De dierenarts raadt aan om m juist in beweging te houden. Rust roest. Bovendien is het geen beginnend spat, het is nagenoeg al vergroeid. Plus het paard loopt nu goed na ruim 2 maanden kreupel te hebben gelopen. Misschien ook wel handig om erbij te vermelden dat het paard nu ook niet volledig wordt bereden. Hooguit 2 keer per week op het moment. En dan recreatief buiten.
Paard staat dag en nacht op de wei met open stallen. Is op t moment op sommige plekken wel vrij drassig inderdaad. Zou inderdaad ook een rol kunnen spelen, smid denk dat er ook misschien een paard op is gaan staan, gezien het steeds een achter ijzer is wat ontbreekt.
Het is zo lastig. Zie liever positieve ervaringen van mensen waarbij het paard corrigerend wordt bekapt want stiekem wil ik gewoon van die rot ijzers af maja snap ook wel dat het niet op die manier werkt
Heb momenteel de Vrieze niet meer. Maar die was toendertijd erg positief. Hij gaf aan dat tzt de ijzers er wel af zouden kunnen en dat hij m dan corrigerend ook bekappen. Toen ik dat bij mijn huidige smid aangaf zei die dat als dat mogelijk zou zijn dat dat voorlopig nog niet aan de orde was... Ik ga morgen even overleggen met mijn huidige smid. anders bel ik de Vrieze denk maar.
Mijn paard heeft al jaren erge spat in zijn achterbenen. Bij mijn eerste hoefsmid heb ik ook spatbeslag eronder laten zetten op aanraden van mijn DA. Nu heb ik een andere hoefsmid (die ook bij van Nassau geregeld op cursus gaat) die heeft hem al 7 jaar geleden van de spatijzers afgehaald. Volgens hem moet een paard zijn natuurlijke stand zelf kunnen bepalen. Dus zo gezegd zo gedaan, tot op heden geen problemen ondervonden. Hij heeft er nog nooit kreupel op gelopen, heb ook buitenritten van 2 uur achter de rug en nog steeds niets te zien qua kreupelheid.
Ik ben ook een paar jaar geleden vanwege kreupelheid linksvoor naar de kliniek in Rosendaal gereden, daar heeft een van Nassau zijn hoeven ed bekeken. Vroegen wie hem bekapte, dus ik vertellen wie en heb ook verteld dat hij achter erge spat heeft. Hij was het er ook mee eens om mijn paard zonder ijzers te laten lopen.
Dus misschien is dat voor jou een optie om naar van Nassau op de kliniek in Rosendaal te rijden. Weet niet of je überhaupt daar in de buurt woont.
Denk dat het net zo ver rijden is als voor jou. Zit ook wat in, mijn hoefsmid dacht dat Nero ook zelf zijn stand aan het veranderen was. De buitenkant van zijn hoef was hoe zeg je dat, breder zeg maar dan aan de binnenkant.
Als je daarmee bedoeld dat hij zijn hoeven scheef afslijt, dan kan ik je zeggen dat mijn paard dit ook heeft. Heeft hij al jaren. Maar dat wordt telkens netjes bijgevijld door mijn hoefsmid en hij loopt er keurig op.
Ik zou of van Nassau er zelf naar laten kijken of bellen naar van Nassau met de vraag of er een hoefsmid bij jullie in de buurt zit die hij aanraad. Maar dat is meer persoonlijk door mijn goede ervaring met deze hoefsmeden.
joyce B
Geplaatst: 11-01-13 00:21
Mijn pony heeft ook spat en staat van uit zijn eigen stand ook binnendoor, met van die flairs aan de buitenkant van de achterhoeven. Dat wordt ook bijgevijld en zijn stand verder niet veranderd aangezien dit is hoe hij goed loopt. Mijn pony is de eerste keer 3 maand kreupel geweest en daarna nog een keer 1 maand en verder heeft hij al de tijd goed gelopen, wel minder uithoudingsvermogen van vroeger en bij heel intensief rijden in de bak krijgt hij er wel meer last van. (als men vind dat hij meer moet buigen in het achterbeen/actiever moet lopen dan hij aan kan.)
Hij kreeg de spat toen hij 12 was en hij wordt in mei 22 en kan hem nog steeds recreatief rijden en hij heeft nog steeds vrolijke uitspattingen. Zonder ijzers. Bij hem was het "schone spat" zoals de dierenarts het toen noemde. Netjes aan het vergroeien en geen rare woekeringen.
Bij mijn verzorgfriesje is vorig jaar ook hele erge spat geconstateerd. Uitslag was ook bar slecht, veearts vond dat het te ernstig was en niet meer goed zou komen.(zelfs advies gehad om paard te laten inslapen) We hebben toch gekozen om ijzers te poberen. Bij nieuwe hoefsmid bleek dat Paardje gewoon altijd ook verkeerd op haar hoeven gezet te was. Eerst dus spat beslag gehad en beetje bij beetje de stand gecorrigeerd. Ze liep vrij snel al weer helemaal super! beter dan ooit te voren. Na een tijdje op die spatijzers is ze nu over op gewonen ijzers. Hier doet ze het ook gewoon een tijd al goed op. De speciale ijzers hoeven niet meer, de normale ijzers zijn er nog onder om het beter te onderhouden dat de stand goed blijft. Ook voeren we haar glucohorse als ondersteuning.
Kaygee
Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-13 16:59
Misschien wel even waard om te vermelden, paard staat nu 9 weken op blote voeten. Binnendoor bekapt. En het gaat super We hebben onze eerste endurance rit achter de rug van 22km zonder problemen. Ik hoop dat het zo goed blijft gaan!