Hoe manen laten groeien bij paard met zomer eczeem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Hoe manen laten groeien bij paard met zomer eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:42

Hoi hoi,
Ik heb een hele lieve fries, maar hij heeft door zomer eczeem zijn manen helemaal afgeschuurt, nu zei een les genootje tegen mij dat ik de manen af kon scheren zodat hij een "fjorden kapsel" krijgt. Maar eerlijk gezegt denk ik dat ik dat niet zo mooi vind bij mij Fries. Dus nu de vraag, of eigenlijk vragen :).

Is een "fjorden kapsel" echt beter? Ookal heb ik het liever niet, als het echt beter is voor mijn paard moet het maar. Of kan ik ook proberen zijn manen weer te laten groeien?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de manen van mijn paard weer het snelste aangroeien?
en hoe zorg ik ervoor dat ze ook echt blijven zitten en hij ze niet weer helemaal afschuurt?
/3
Bedankt,
x

Leen

Re: Hoe manen laten groeien bij paard met zomer eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:00

Het zijn niet de manen die jeuken maar net waar de manen beginnen. Dus kort kapsel, lang kapsel, kaal,... het heeft allemaal hetzelfde effect. Wel ziet het er natuurlijk onverzorgder uit als je lange manen hebt met plukken uit door het schuren.
Over manen laten groeien loopt een topic: [PP] Lange manen kweken: wie doet er mee?
Tegen het afschuren, exceemdeken op en behandelen. Kan met zalfje, poeder in het eten, spuiten zelfs,... Dat moet je met je veearts bespreken.

Stuntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:10

Mijn Jonge merrie heeft (mogelijk) een lichte vorm van zomereczeem hierdoor zag haar manenkam er er uit of had er een groep muizen in huis gehouden. Ik heb alles tot 7cm afgeknipt, het ziet er een stuk netter en verzorgder uit dan voorheen. De reactie's op stal?? Eerst plaatste men grote vraagtekens, maar nu zijn de meesten het er wel over eens dat deze hanekam haar erg leuk en sportief staat. Maar ja...ik heb geen fries:D

Als je er op let dat de Zomereczeem (en de jeuk) op tijd wordt behandeld zal het schuren ook verdwijnen. En is de kans op een mooie manenkam al een stuk groter ;)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:16

Mijn haflinger merrie was 2 jaar geleden helemaal kaal van de zomereczeem, ondertussen heeft ze een prachtige volle bos manen, voorpluk en staart :D Het geheim? 8 maanden per jaar een hele goede en dichte eczeemdeken op!

Voor
Na

Shimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:28

Mijn vriendin heeft ook en pony met zomereczeem. Die staat 24/7 met eczeemdeken op

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 21:17

Laurahh schreef:
Mijn haflinger merrie was 2 jaar geleden helemaal kaal van de zomereczeem, ondertussen heeft ze een prachtige volle bos manen, voorpluk en staart :D Het geheim? 8 maanden per jaar een hele goede en dichte eczeemdeken op!

Voor
Na

Wow wat een verbetering! :)
Ik zal eens kijken voor een nieuw eczeem deken, want ik denk dat deze niet (meer) zo goed is.

Iedereen bedankt voor de reactie's!