Voordroog minder stoffig dan hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voordroog minder stoffig dan hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:30

Mijn pony is momenteel af en toe wat aan het hoesten.
Nu ben ik begonnen met hooi natmaken, gaan de buitenluiken open en geef ik foenegriek.
Op onze stal kopen wij zelf ruwvoer in en nu zit ik te denken om de aanstaande lente,als onze huidige hooivoorraad op is, over te stappen naar voordroog.

hierover hoor ik dat het minder droog en stoffig is dan hooi?
Mijn pony heeft het vaker gehad,alleen voerde ik toen niet zelf dus niet heel erg mee bezig gehouden.
Alleen heeft hij wel eenmalig giga diarree van voordroog gehad wat ook echt vochtig en bijna wat 'zurig'was...

Is dit een goed idee voor paarden met gevoelige luchtwegen?
Of is het verschil verwaarloosbaar,algemeen genomen?

DubbelFun

Re: Voordroog minder stoffig dan hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:48

Voordroog heb je ook in veel kwaliteiten en vochtigheidsgraden.
Wat ze allen gemeen hebben is dat het droogproces anders verloopt is als bij ongeplastificeerd hooi.
Veel paardenmagen hebben er daarom een probleem mee (diaree).

Bij mij duurde het 14 dagen voor ze aan de dunne gingen, maar ik ben een maand bezig geweest om de mest weer normaal te krijgen (nadat ik weer terug was op gewoon hooi).

Ik hou het dus maar op gewoonl goed (dus niet stoffig) hooi, want ik goed in de lucht losmaak. Zodra ik merk dat madam weer reageerd maak ik het óf nat óf (bij koud weer) doe ik het in de stoomkliko.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:05

Ons hooi is/was goed echter wordt het nu wel stoffig,helaas.

We hebben een grote partij ingekocht direct van het land af afgelopen zomer.
De mijne heeft dus vaker voordroog gehad en als het erg mooi droog is ging het dus wel goed maar te nat is bij hem ook direct fikse diarree.

ik blijf nu iig natmaken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:10

@darkchrystal : als het hooi goed was, kan het toch nu niet stoffiger worden ??
Het wil aan de buitenkant van een baal wel eens wat aanslaan, maar binnenin kan het niet vochtig worden als het daar goed droog was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:13

het is ook niet vochtig.
het is droog. maar stoffig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:15

Als het droog en stoffig is, dan is het altijd al stoffig geweest. Hooi wat eenmaal goed uitgewerkt is (en niet stoffig is) kan daarna nooit van binnenin alsnog stoffig worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:19

Midsschien verwoord ik het ook niet goed hoor...
Ik bedoel echt dat als ik het losschud, er een 'wolkje'uit komt.
Verder geen gekke of slechte plekken erin ofzo hoor.

Mij is het de eerste maanden niet opgevallen dat het zo stoffig was, voer al een tijd hetzelfde hooi.
Maar ik vind het dus wat te 'stoffig'.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:30

Welke bodembedekking staat je paard op? In hooi zit altijd stof, soms niet zichtbaar maar het is er altijd.
Ik voer al jaren voordroog, kleine pakjes van licht bemest land wat nog net iets vochtig en zeker niet zurig is, nog nooit hebben ze last gehad van diaree. Wel van hoesten na het voeren van één plak gewoon, zo op het oog schoon hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:33

Op stro.
Waarvan ik begrijp dat het ook niet ideaal is,maar ik sta bij mensen privé thuis...die liever geen vlas hebben samen met het stro op de (kleine)mestbult.
Ik mest elke dag keurig uit,strooi op en dat alles als hij niet op stal staat.
Hij heeft tot vorig jaar altijd buiten gelopen en nooit gehoest dus het is voor mij nu ook even bekijken wat handig is.
Overigens staat hij hier vanaf maart en nu pas af en toe een kuch.
Er is niets veranderd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:37

Stofallergie bouwt zich langzaam op en kan dus best na maanden pas 'ineens' zich openbaren.
Omdat je ook stro gebruikt zul je dus een testje moeten doen waar het vandaan komt, al kan het ook beide zijn natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:43

Hoe kan ik dat testen?
Een onderzoek van de dierenarts kan toch niet uitwijzen waar het exact vandaan komt neem ik aan?
(qua allergie dan...)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:46

Ervaringen hier zijn wisselend, verbaasd me trouwens dat je mooie bultje hooi toch stoffiger is. Het wolkje dat eruit komt kan trouwens ook schimmel zijn. Echt goed natgemaakt hooi (geweekt voor zeker een uur) kan niet in een keer stoffig zijn. Hooguit een laagje op de bovenste balen. Schimmel kan wel, maar dan moet het vochtig liggen.

Voordroog is normaal niet stoffig, alleen dat heeft weer andere nadelen. Je kunt aan de buitenkant niet zien hoe nat een baal is. De ene keer ruikt het zuriger de andere keer weer niet. En een baal kun je niet lang openlaten omdat het anders gaat schimmelen en rotten. Opentrekken en dan voeren kan wel maar zit je weer met stof. En je hebt grotere kans op diarree ook bij droog voordroog voeren.

Stro is zeker voor een hoestend paard redelijk onverstandig. Wat is de reden van geen vlas, hennep of houtkrul mogen? Hennep en vlas verteren gewoon vlot op het land. Houtkrul wat minder. Wat je als vervanging zou kunnen doen is rubbermatten als je stalbodem daar geschikt voor is. Misschien niet gezellig maar wel stofvrij.

Foenegriek helpt eigenlijk nooit bij hoesten door stof of schimmel helaas. Het onderdrukt het hoesten maar haalt de oorzaak niet weg.

Edit testen door bv eerst het stro weg te nemen en verder niets veranderen. Dat even volhouden, daarna hooi wel of niet natmaken en dan kijken wat daar de reactie op is. En steeds zo iets veranderen tot de oorzaak weg is en het hoesten wegblijft. Kan wel lang duren. Bij onze tinker heeft het bijna 3 jaar geduurt voor de de oorzaken hadden gevonden. Dit jaar kwam daar nog een oorzaak bij na 4 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:51

Zoals je weet sta ik bij mensen thuis, ze hebben geen grote ruimtes voor verschillende mestbalen en rijden ook niet zelf mest uit oid.
Dat moet worden opgehaald en het is erg lastig(kennelijk)om daar goede adresjes voor te vinden.
Mijn stalgenoten staan op stro, er ligt nog stro en mixen van bv stro en vlas op 1 mestbult schijnt niet zo te worden gewaardeerd door diegene die mest ophaalt.
Ik sta niet op een grote proffesionele stal waar alles mogelijk is ook qua opslag en afvoer.

Als echt blijkt dat stro niet kan, zal er heus vlas(of aubiose,of wat ook)mogelijk zijn .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:51

Echt stof of is er te kort gemaaid en zijn het kluiten aarde die je "stof" geven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:52

@darkchrystal: Eén onderdeel (stro of hooi) een tijd verwijderen en kijken of hij nog hoest.

karuna schreef:
Het wolkje dat eruit komt kan trouwens ook schimmel zijn. Echt goed natgemaakt hooi (geweekt voor zeker een uur) kan niet keer stoffig zijn
.
Stof wat uit hooi komt is altijd schimmel :) Het is nl het fermentatieproces (= schimmel) dat door opdrogen gaat stuiven.
Zeker hooi wat erg strak geperst zit heeft daar meer kans op.
Of het moet heel fijn zand/aarde zijn doordat het te kort gemaaid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:56

Nee,is geen zand of aarde volgens mij,althans er vallen geen kluitjes af..
Als ik schud dan is er een wolkje...
het zit wel redelijk strak in de touwtjes ja...daarom dacht ik misschien,het ligt er nu natuurlijk al een aantal maanden dus wordt het steeds stoffiger?

Fijn wel dat mensen meedenken ik vind het lastig en vervelend..
iig vanavond dus begonnen met natmaken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:59

Dat bedoelde ik ook, of vanaf het begin is het stof, lees zandresten. Alles wat er later inkomt is bijna altijd achimmel of stofjes van bovenaf erop gevallen. Beiden geven meestal een hoestend paard bij stofgevoeligheid.

Edit, bij strakke pakken kan er geen stof van buitenaf in het pak komen trouwens. Kun je eens testen of er verschil is in uitschudden van binnenkant of buitenkant? Echt goed weken haalt in ieder geval de stoffigheid weg.

Vlas en hennep worden meestal wel meegenomen als gemengde mest zeker als de mestophaler weet dat het hennep of vlas is. Houtkrul geeft wel problemen. Bij rubbermatten heb je dat probleem niet, dan heb je alleen mest en is zeker niet stoffig. Ik heb strouwens geen idee hoe stoffig strokorrels zijn op termijn. Eventueel koolzaadstrovezel, is ook in fijne en grovere versie en is wel een stroproduct van koolzaad plant. Verteerd hetzelfde als stro maar werkt als hennep of vlas. Misschien is dat een vervangings optie.

Alleen als je de pech hebt dat ze idd stofallergie heeft en net zo gevoelig is als onze tinker is zelfs stro op stal of bij het opgeslagen hooi een probleem. Daarom staan we nu op een strovrije stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:02

Ons stro en hooi ligt meters van de stallen af.
Het is ook niet dat als hij binnenkomt hij direct kucht ofzo, ook niet als hij eet.
Ik hoor het echt maar af en toe, die hoest...maar hij is er wel.

Matten is geen optie,wij hebben daar geen goede stallen voor.
Vlas zou dan mijn voorkeur hebben eventueel hennep of koolzaadstro.

Ons hooi ligt in 2 stapels opgestapeld(1e snee, 2e snee)in een grote kapschuur.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:08

Rubbermatten dus geen optie, dat is jammer. Bij onze tinker was het ook af en toe een klein kuchje, maar met een grote oorzaak bleek bij endoscopie. Ik zou eerst het hooi eens goed nat gaan maken en kijken of je toch andere bodembedekking mag gaan gebruiken. Als dat ook niet werkt zou ik eens een longscopie laten maken, wie weet is er wat zichtbaar. Eventueel kunnen ze dan een spoeling doen waarbij ze de hoestoorzaak vaak kunnen vaststellen. Kost een paar centen maar kan veel duidelijkheid geven.

Bij onze tinker is het al een probleem als hooi en stro in dezelfde ruimte liggen. Het heeft maanden geduurt voor we erachter kwamen dat het strostof dat op het hooi dwarrelde al een probleem was. Maar hij is ook extreem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:19

Wt vervelend Karuna en lastig ook...
Dat is bij hem gelukkig niet, maar ik neem hoest wel serieus.
Hoop natuurlijk dat natmaken van hooi afdoende is, en dan misschien overgaan op mooi droog voordroog.
En anders idd andere bedekking en dierenarts erbij.
Daar bespaar ik dan ook niet op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:19

Strokorrels is alleen stoffig als het buiten erg warm is.

Bij de juiste rubbr mat (HIT-Softbed) heb je alleen achter de mat een strookje bedding nodig om spatter tegen te gaan en het vocht op te nemen (als je geen afvoer hebt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:21

Wij hebben geen afvoer nee, maar een mat wil ik niet...ook echt te duur en já het is een eenmalige aanschaf maar wel een die ik niet wil..
Dan wordt het andere bedekking.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:24

DubbelDun schreef:
Voordroog heb je ook in veel kwaliteiten en vochtigheidsgraden.

Jammer genoeg wel, zure en snedes die bijna gelijk zijn aan hooi (droog, fijne sterke 'hooi' geur)...
Mijne staat nu op niet-stoffig hooi, en de diarree is inmiddels ook gestopt (ze kreeg opeens diarree na 1 jaar voordroog...)
Misschien handig om het hooi ergens anders te bestellen, een waar veel goede reccenties over zijn...?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:46

Er bestaat geen niet-stoffig hooi, het is ook niet het stof maar de schimmelsporen in het hooi en die kun je niet zien, zo fijn zijn ze. Maar de eerste die mij dat hooi kan leveren is welkom, paard moest eens ter revalidatie ergens staan en die man zei ook dat het met zijn hooi wel kon, het was op het oog geweldig spul maar nog geen twee uur later belde hij al dat het paard stond te hoesten. Die van mij is ook wel extreem want hij krijgt meteen een zware astma aanval maar toch, hooi zonder schimmel bestaat gewoon niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:50

Bedoel maar, er zal toch wel ergens hooi zijn met maar heel weinig schimmel?
Wat heeft je paardje eigenlijk? Hoester hier staat lekker in de buitenstal, en eet voordroog (niet zo een natte troep die je als eigenaar zelf niet in handen wil nemen...)