buitenbak-slootkant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

buitenbak-slootkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:17

Hoi allemaal,

Wij hebben sinds kort de paarden aan huis staan. Heerlijk en wil niets anders meer!
Nu is er ook een buitenbak aangelegd, deze heeft aan 2 kanten een sloot, aan de korte zijde en aan de lange zijde.
Deze sloot wil ik graag behouden want ik heb tot nu toe een zeer fijne bodem, de bak is ondanks de regenval nog niet erg nat geweest of overmatig veel plassen.
Wat echter door de regen wel gebeurt is dat de bovenste laag weg spoelt de sloot in zeg maar.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Dus de sloot blijft maar wat hebben jullie tegen de wand van de sloot aangeplaatst zodat het zand op zijn plaats blijft maar dat het regenwater wel weg kan zakken?
Heb her en der al wel wat oplossingen gehoord maar hoor er graag meer of zie graag foto's!

Jibbel

Re: buitenbak-slootkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:30

Is je bak gedraineerd? Anders kun je gewoon rondom je bak betonbanden plaatsen, zodat het zand niet wegspoelt, maar het water wel door de drainage afgevoerd wordt naar de sloot.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:39

De rijbak moet je aan de slootkant laten betimmeren (een bak van maken zeg maar).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:09

Jibbel schreef:
Is je bak gedraineerd? Anders kun je gewoon rondom je bak betonbanden plaatsen, zodat het zand niet wegspoelt, maar het water wel door de drainage afgevoerd wordt naar de sloot.

Bak is niet gedraineerd, moeten de betonbanden dan net zo hoog gestapeld worden als dat de slootkant hoog is?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:09

friesiszwart schreef:
De rijbak moet je aan de slootkant laten betimmeren (een bak van maken zeg maar).

Maar kan het water dan nog wel afvloeien naar de sloot als je de slootkant betimmerd met bijvoorbeeld hout?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:23

Ik weet niet hoe je precieze situatie is, maar ik ga er vanuit dat je bak hoger op of gelijke hoogte ligt met de slootkant? De sloot zal iig lager liggen, dus dan hoef je je over het algemeen niet druk te maken dat het water niet meer kan weglopen, aangezien water naar het laagste punt zakt (de sloot dus).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 15:24

Klopt, de bodem van de bak ligt gelijk aan de rest er omheen, weiland en de tuin. De bak is zo aangelegd dat het water naar de sloot afloopt.
De sloot ligt lager. Ik zal eens kijken voor bekistingen.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:29

Wij hebben ook planken rond de piste moeten doen, liggen ook met een sloot langs de kant. Maar hebben er eerst onder de plank wat kiezelstenen gedaan. Die houden het grootste deel zand tegen, het water vind wel een weg erdoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:38

Ik zou eerder kiezen voor bodemdoek dan planken of beton omdat dat nog makkelijker water door laat.
Heb ook wel eens gedacht aan een half ingegraven dikke drainagebuis als rand.

Ik heb zelf gras langs de rand tussen zand en de greppel. Door het rijden en slepen ontstaat er een soort walletje naast de hoefslag. om te zorgen dat het water niet lang op de hoefslag blijft staan (ondanks drainage heb ik nog wel regelmatig water op het zand omdat het zand vermengt met leem snel aangestampt wordt en wegzakken meer tijd kost bij veel water tegelijk) heb ik geultjes gegraven door die walletjes. Doordat het begroeid is met gras spoelt het bijna niet meer weg. alleen de geultjes spoelt het zand soms in en dan moet ik ze weer wat uitdiepen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 17:42

Gras en onkruid is ook mooi maar ik ben bang dat dat niet zo snel zal groeien in het witte zand als zwart zand. Hier geen drainage en een super mooie bodem, niet te zwaar, zeker geen modderpoel of grote plassen

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:49

wij hebben ook aan een korte zijde een slootje liggen, maar om de hele bak heen is het bij ons betimmerd.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:11

Ik heb trottoirbanden rondom de bak, die steken zo'n 10/15 cm boven de bak uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:25

en wat ligt daar onder die banden of heb je ze zo op het zand gelegd?