Jaarlijks de dierenbescherming aan de deur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Jaarlijks de dierenbescherming aan de deur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:25

Na aanleiding van het volgende topic;
[VN] Zaak paardenverwaarlozing bij Recht van Nederland [video]

open ik dit topic, ik moet het even kwijt, aan de ene kant frustratie aan de andere kant van schrik.
Ieder jaar weer staat hier halverwege winter en bagger-weer-tijd de dierenbescherming aan de deur, of er hangt een briefje aan het slot van de weide met de vraag of ik even wil telefoneren. -O-

Ieder jaar weer belt er wel een of ander penny meisje of een overbezorgde bejaarde, mensen zonder ook maar enige kennis van paarden naar de dierenbescherming dat de paarden zielig zijn en buiten staan. :n Vol ongeloof luister ik het ieder jaar weer aan. Ze bellen netjes, of ik hun en dan krijg ik de routine wederom te horen, ze moeten bellen voor het te kunnen afhandelen. Jaarlijks wordt er dus een melding gemaakt dat mijn paarden buiten staan, zonder voer en water en in de modder. 8)7

Ieder jaar zeg ik braaf tegen de dierenbescherming dat het inderdaad klopt dat ze buiten lopen en dat er inderdaad modder is op meerdere plaatsen in het weiland, waar de pony's zelf voor kiezen in te staan. Maar voer en water? Dat is er in ruime mate aanwezig, al dan niet zichtbaar.. #) Hooi ligt in het schuilstalletje of in het bosje, waar het droog ligt. Water is er voldoende aanwezig, een ton duidelijk zichtbaar van zo'n 1500 L en welgeteld 5(!) tonnen niet zichtbaar van ruim nog eens 1500 L water. 'S avonds krijgen ze brok.

Het is zelfs zo erg dat ze de paarden bij naam kennen, omdat ze bij een 'serieuze' melding hun routine moeten doen. Nadat ze alles hebben nagelopen en zijn komen kijken krijg ik een compliment en te horen "Zo is het in orde mevrouw, we kunnen de melding sluiten." :*

Maar na het lezen van het VN nieuws schrok ik, het zou mij maar gebeuren. %) Ik zou niet weten hoe ik alles moest wenden of keren.. :wow:

Al met al zal mijn verhaal misschien ietwat onduidelijk zijn, maar ik moest het even kwijt. :\

MarlindeRooz

Re: Jaarlijks de dierenbescherming aan de deur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:29

Bélachelijk zeg, die hele dierenpolitie lijkt rare dingen te doen..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:11

Ik zou gewoon 1x duidelijk uitleggen dat ze zelf voor kiezen om in de modder te staan en ze gewoon water en hooi hebben, alleen niet zichtbaar. Als ze het jaar erop weer bellen zou ik de hoorn er gewoon opgooien :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:42

Sjors schreef:
Ik zou gewoon 1x duidelijk uitleggen dat ze zelf voor kiezen om in de modder te staan en ze gewoon water en hooi hebben, alleen niet zichtbaar. Als ze het jaar erop weer bellen zou ik de hoorn er gewoon opgooien :=

Nouja als je er geen gehoor aangeeft gaan ze zelf op onderzoek uit, dus zelf de situatie verkennen. Dat idee vind ik helemaal onprettig. Ze hebben ongeveer een 2 hectare om te lopen nu dus ja, ergens in de wei staan ze droger in de wei als in de modder. Echter prefereren ze een modderbad. :j

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:47

vindt het echt nergens op slaan! vindt het hele jaar buiten een stuk beter dan de paarden die 24/7 in een box van 3x3 staan, daar kunnen ze eerder de dierenbescherming voor laten komen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:48

Misschien als ze nog een keer bellen de situatie goed uitleggen, en anders voorstellen of ze langs willen komen (onder jouw toezicht) waar je ze nog het een en ander uitlegt :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:51

Ik heb iets dergelijks bij de hand gehad een paar jaar terug. Mijn mazzel was dat er een inspecteur was langs geweest die zelf ijslanders 24/7 op het land had. Ze gaf aan dat het land hier en daar modderig was maar dat er voldoende droge plekken waren en de paarden goed doorvoed waren. Er zou een melding in hun systeem komen dat elke nieuwe melding niets mee zou worden gedaan omdat het adres bekend was en alles in orde. Misschien kunnen ze dat voor jou ook doen? Ze zijn bij mij overigens gewoon het land opgelopen terwijl ik er niet was. Ik vroeg me ook al af of dat mocht. Ze moeten toch over een hek klimmen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:56

Kun je niet een briefje aan het hek hangen, met je verhaal over voer en water en dat ze droog kunnen staan?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:22

Lijkt me erg frustrerend, maar herken het wel hoor.

Ook hier regelmatig reacties die op zelfde neerkomen. Collega's, vrienden, Familie oid die geen verstand van paard zeggen: "maar je paard staat toch niet de hele winter buiten" Euhm jawel.....
Sterker nog toen het sneeuwde was het natuurlijk helemaal zielig. Terwijl mijn merrie (ijslander) zich juist kiplekker voelde toen. Ze hebben een schuilstal, staan er vaak niet in, ook niet n regen / wind. Ze krijgen bijgevoerd, maar goed gezien wordt dan alleen de modder bij het hek. Daar mogen ze de weide in en uit, valt nog reuze mee bij ons, maar toch, soms zijn de opmerkingen erg frustrerend.....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:31

:D wij hadden vroeger pony`s wat shetjes en fjorden
die liepen in de winter op een [zand]wei van de melkveehouder die aan de onze grensde waar een supergrote schuilstal met volle ruiven op stond
kwam mijn vader een keer hing er een groot bord aan de wij
WIJ PONY`S HEBBEN HONGER DORST EN KOU :+
en hebben de politie en DB aan de deur gehad
pony`s waren baggervet en hadden alles ook een hele dikke vacht
sommige mensen vinden alles zielig

soms is het wel goed dat er aan de bel getrokken word,dan maar bij jou voor niks dan bij een ander telaat! :j

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:43

heb net die aflevering van het linkje in je OP gekeken, nou werd wel even bang zeg.. hoop (en denk) niet dat dit vaak gebeurd. ik snap nu wel dat je bezorgd bent, ookal gebeurd dit niet iedere dag..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:30

Mensen zijn niet wijs, dat is alweer duidelijk. Misschien een bordje aan de afrastering hangen:
'Wij staan vrijwillig in de modder, er ligt onbeperkt hooi in onze stal en water in de bakken.
Gaarne eerst verdiepen in het houden van paarden alvorens de dierenbescherming te bellen.'

Ofzoiets. :=
Heb al meerdere mensen uit de overtuiging moeten tillen dat paarden in 'n stal horen met 'n deken op.
Laatst tijdens het wandelen met mijn 'modderpoownie' kreeg ik ook nog 'n 'ocharm' naar m'n hoofd geslingerd van 'n voorbijgaande fietser. 8)7

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:05

Echt super vervelend lijkt me dat :j
Mensen zijn zo onwetend..

Kun je geen A3 aan je hek (oid) hangen met een tekst erop?
Waarin jij de situatie uitlegt, eventueel met foto's erbij van het eetmoment in
de onzichtbare ruimte waar jij ruwvoer/water geeft?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:10

Ik heb ze ook een keer gehad hoor.
Ook een natte weide, onbeperkt kuil in de schuilstallen waar tevens ook schoon drinkwater was. Mocht het drinkwater op zijn hadden ze een sloot om uit te drinken.
Paarden zagen er ook altijd goed uit en toch heb ik ze een keer aan de telefoon gehad (jawel, de gene die de melding heeft gemaakt kon mij en had mijn telefoonnummer -O- ), en het uitgelegd.
Daarna nooit meer wat van gehoord...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:20

Het is dus elk jaar zo? En de DB is dus al vaker bij je langsgeweest. Word het niet eens tijd dat die gasten een notitie rond laten gaan binnen de organisatie dat het bij jou gewoon in orde is. Kunnen ze aan zaken werken die wel erg zijn.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:27

Achjoh die hele dierenbescherming/politie komt bij het minste en geringste kijken, wij hebben hier een oudere pony(die er echt niet slecht uit ziet!) op stal en hij is wat terug gevallen in zijn gewicht maar hij krijgt meer dan genoeg voeding. Is onlangs ook de DP voor gebeld, deze zijn ook langs geweest en er is zelfs een DA op afgestuurd. De pony is volledig gezond verklaard alleen is een beetje aan de diarree door de overgang 24/7 buiten naar 's nachts op stal. Tegenwoordig is alles zielig, je paard in het zweet rijden, je paard buiten in een weiland met modder want hé dit hoort niet... I.p.v. dat ze wat aan echte verwaarlozing doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:33

Vriendelijk blijven en vragen wie volgend jaar voor de viering van jullie x jaar "relatie" de taart meeneemt. Zolang als jij een goede naam hebt bij de db is er niks aan de hand.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:35

En als je je paard de hele dag op 3x3 meter opgesloten op stal laat, kraait er geen haan naar...

Ik weet nog goed hoe vervelend de pony's van mijn ruitervereniging waren, toen ze van de ene dag op de andere van een "lelijk" modderig stuk land met open stallen werden opgesloten in een "nette" stal... De mensen vonden het nieuwe gebouw prachtig, maar ik zag dat de pony's daar heel anders over dachten...

Inderdaad is vriendelijk blijven nog de beste tip die ik ook kan geven...

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:42

Hier ook. Gelukkig nog maar 1 keer voorgekomen. Paarden staan op twee delen land, het voorste stuk dat in de zomer mooi droog is, maar in de winter drassig wordt. Het achterste stuk huren wij erbij en staat gras op. Daarnaast kunnen ze ook nog de bak in, wat wit zand heeft en altijd droog is. Op het voorste stuk staan de stallen en schuilstallen. Dit mogen wij niet bouwen op het achterste stuk. Voor mensen die langs komen, is niet te zien dat het achterste stuk droog is, waardoor mensen vaak denken dat ze alleen het drassige land hebben. Dierenbescherming is drie jaar terug langs geweest terwijl iedereen thuis was, maar heeft enkel een briefje door de brieven bus gedaan met de mededeling dat er wat verbeterd moet worden. Hierna opgebeld en verteld dat wij de desbetreffende dag gewoon thuis waren en wij niemand hebben gezien, terwijl we vol zicht hebben op het weiland. De dierenbescherming zou er naar kijken, maar nooit meer wat van gehoord.

Het is vervelend dat het land zo nat is, maar we kunnen er weinig aan doen. Het water kan moeilijk weg lopen door bestrating. We zijn al jaren bezig met een oplossing, maar nog niet het ideale idee gevonden zonder dat de paarden zich bezeren. Ze niet meer op het natte stuk laten lopen is geen optie, dan hebben ze geen schuilstal en kunnen ze moeilijk bij het water.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:46

Hang er een kaartje met je telefoonnummer, aan het hek? 'Klachten over de weide en/of paarden...'

Zielige mensen man, maar zolang er bij jou niks mis is, laat de dierenbescherming hun rondje lopen, nergens last van toch?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:05

RoosG schreef:
Hier ook. Gelukkig nog maar 1 keer voorgekomen. Paarden staan op twee delen land, het voorste stuk dat in de zomer mooi droog is, maar in de winter drassig wordt. Het achterste stuk huren wij erbij en staat gras op. Daarnaast kunnen ze ook nog de bak in, wat wit zand heeft en altijd droog is. Op het voorste stuk staan de stallen en schuilstallen. Dit mogen wij niet bouwen op het achterste stuk. Voor mensen die langs komen, is niet te zien dat het achterste stuk droog is, waardoor mensen vaak denken dat ze alleen het drassige land hebben. Dierenbescherming is drie jaar terug langs geweest terwijl iedereen thuis was, maar heeft enkel een briefje door de brieven bus gedaan met de mededeling dat er wat verbeterd moet worden. Hierna opgebeld en verteld dat wij de desbetreffende dag gewoon thuis waren en wij niemand hebben gezien, terwijl we vol zicht hebben op het weiland. De dierenbescherming zou er naar kijken, maar nooit meer wat van gehoord.

Het is vervelend dat het land zo nat is, maar we kunnen er weinig aan doen. Het water kan moeilijk weg lopen door bestrating. We zijn al jaren bezig met een oplossing, maar nog niet het ideale idee gevonden zonder dat de paarden zich bezeren. Ze niet meer op het natte stuk laten lopen is geen optie, dan hebben ze geen schuilstal en kunnen ze moeilijk bij het water.

en als je het zichtbare stuk nu afsluit en een verhard pad/track naar je schuilstal maakt? dan lijkt het al heel anders!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:09

wat ik niet snap....communiceren de gasten van de DB niet met elkaar?
Ieder jaar ergens heen gaan waarvan het niet nodig is,lijkt mij kostbare tijdverspilling.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:10

Nou ja, in een jaar kan er een heleboel veranderen, natuurlijk.

lotje1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:26

is bij ons ook wel eens voorgekomen
ik heb 6 verzorgfjorden met een dikke wintervacht die ook 24/7 buiten staan
wij hebben een grote weide, vooraan is het wat modderig want daar staan dan ook de voerbakken
daar staan ze dan ook het meest
achter in het weiland is het gewoon droog en zie je de pony's daar s'ochtends ook lekker liggen
was ik bij de wei, staan er een paar volwassen vrouwen verderop met elkaar te praten over hoe zielig het is en dat je eigenlijk de dierenbescherming moest bellen
daar kan ik zo boos over worden, ik heb er maar niet op gereageerd maar de volgende keer als ik hetzelfde hoor ga ik ze eens goed duidelijk maken dat het niet zielig is.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:37

Amalarab schreef:
RoosG schreef:

en als je het zichtbare stuk nu afsluit en een verhard pad/track naar je schuilstal maakt? dan lijkt het al heel anders!

We hebben een heel groot deel kunnen verharden door middel van tegels, maar omdat het afloopt, blijft veel water achter het pad liggen, omdat het niet weg kan lopen. Afsluiten kan, maar in delen, want anders hebben ze geen schuilstal. Niet dat daar veel gebruik van gemaakt wordt, maar anders krijg je daar weer gezeur over. Overigens is dit al zeker drie jaar geleden en daarna hebben mensen met klachten een rondleiding gekregen zodat ze alles konden zien. Maar het natte gedeelte blijft vervelend..