Zadelkast van steigerhout

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teunelientje

Zadelkast van steigerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 17:17

Hallo allemaal,

Na lang denken ben ik eindelijk op een goed en bruikbaar cadeau gekomen voor de eigenaresse van mijn verzorgpaarden. Namelijk een kast gemaakt van steigerhout om de paardenspullen in op te bergen. Momenteel staan de spullen ook bij het weiland alleen staan ze toch nog vochtig wat natuurlijk zonde is.

Het steigerhout hebben we zelf thuis liggen, meer dan genoeg dus dit is geen probleem..ook schroeven scharnieren en andere bruikbare onderdelen kan ik gelukkig uit mijn vaders garage toveren. Nu zit ik alleen te twijfelen over het ontwerp.. Het rek wat er nu staat, staat voor in het weiland dus hier zal de kast ook komen te staan. Nu had ik in gedachte om dus meer in de breedte te werken dan in de hoogte..zo een grote hoge kast valt natuurlijk veel meer op .. Ik zat dus aan een dressoir ontwerp te denken.

Het hoeft geen immens grote kast te zijn, er gaat namelijk een boomlooszadeltje in en dan wat hoofdstellen, poetskoffer, halsters touwen e.d. Dus kan iemand mij misschien een beetje wijsmaken in handige afmetingen (ook de diepte, vind ik moeilijk inschatten) en eventueel een handige indeling voor binnen in de kast.

Groetjes Eline,

en alvast bedankt :Y)

Leen

Re: Zadelkast van steigerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:55

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:57

De diepte moet ongeveer het zadellengte plus nog 15 cm.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:59

Is steigerhout niet veel te zwaar?
Ik bedoel, om thuis te bouwen en dan daar naartoe te verhuizen...
Of is het de bedoeling dat je hem ter plaatse in elkaar zet.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:03

Ik heb een kist gemaakt van hout.
[YRT] Paardenspullen ontwerpen
Iets naar beneden scrollen.. Ik heb er nu ook nog wieltjes onder.
Superleuk idee als cadeau trouwens!

Teunelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 18:03

Dankjewel! Ik had inderdaad al een aantal willekeurige pagina's aangeklikt en bekeken (natuurlijk (nog) niet alle pagina's) maar er staan zoveel zadelkasten in de hoogte, wat natuurlijk standaard is .. maar ik zal nog eens goed de pagina's doorspitten om eventueel zadelkasten te zien in de breedte.

@Liekec Ik vond inderdaad net al een aantal tips op andere site's voor de diepte. Die zal 60CM gaan worden, nu alleen nog een handige breedte. Zoals ik al zei wil ik de hoogte rond de 1 meter houden.

Misschien nog tips over een handige indeling? Zat zelf te denken om de ene helft met plankjes te maken en de andere helft gewoon open, zodat daar het zadel kan en eventueel een box er onder. Aangezien de meeste spullen toch liggen is meer open ruimte niet noodzakelijk

@Jorika1986 steigerhout is inderdaad heel zwaar, vooral als zo een constructie in elkaar staat..daar had ik me al op voorbereid (en mijn vader is zich hier ook bewust van, die vroeg ook al meteen of ik van plan was hem met de scooter te vervoeren :') ) maar mijn vader kan met de aanhanger heen en weer reizen en mankracht om hem in de weide te zetten kan ik ook wel regelen. Hij zal dus bij mij thuis in elkaar worden gezet en dan vervoerd worden naar de weide.

Teunelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 18:06

@Carmenbrum dat is inderdaad ook heel mooi geworden en een leuk ontwerp. Zat inderdaad aan zo een model te denken alleen dan toch een tikje groter en dan het "kast" idee zodat alle losse spulletjes netjes kunnen liggen e.d. mag ik vragen wat jouw afmetingen van de kist zijn?
Vind de hoogte x breedte verhouding toch lastig in schatten.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:31

De planken die ik heb gebruikt waren 15cm breed dus daarop heb ik het aangepast. Hij is geloof ik 75cm hoog, 60cm breed en 1.10m lang..

Teunelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:39

Dankjewel! Ik heb even zitten puzzelen, de breedte van de planken speelt inderdaad ook een rol nu heb ik in ieder geval een idee.
Ik denk dat ik nu wel over de maten uit ben..90CM hoog, 60CM diep en 1,20M breed. Er komen nog "pootjes" onder zodat ie niet op de grond staat en zodat hij toch iets hoger wordt i.v.m. bukken (vaders opmerking haha). Die wielen vind ik ook echt ideaal vooral met verplaatsen, gezien het gewicht, maar omdat hij buiten op het gras komt te staan is dat geen mogelijkheid.
Ben zelf heel benieuwd naar het eindresultaat en natuurlijk de reactie van de eigenaresse.
Nu nog even nadenken over de indeling van binnen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:43

Het is handig dat hij zwaar is, jatten ze hem ook niet zo snel!

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:45

eclair98 schreef:
Het is handig dat hij zwaar is, jatten ze hem ook niet zo snel!

Ja, daar heb je een punt! :D
Ik weet niet wat voor kostbare spullen erin gaan, maar anders is het misschien een idee om een sluiting met hangslot oid te maken..?
Ik had wielen van de Action, was voor €5 klaar :P
Ik heb 'm onder een kast aan de muur staan op beton, dus dan kan ik 'm steeds naar voren schuiven als ik iets nodig ben.. :)

Teunelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:51

@eclair98 haha nee ze zullen hem niet zo makkelijk meenemen zonder dat iemand uit de buurt denkt wat gebeurt daar nou weer :Y) . Daarbij denk ik niet dat 2 boefjes hem op kunnen tillen, of ze moeten al met meer man komen

Ik zat inderdaad te denken om er wel een slot op te monteren, toch voor het veilige gevoel. Als er zo een steigerhouten geval staat, wat toch wel redelijk op zal gaan vallen, trekt het al eerder de aandacht van mensen als dat er een rek/zeil montage te zien is..

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:18

Een flink hangslot is geen overbodige luxe!
En nog een voordeel van steigerhout, het duurt wel even voordat ongedierte zich een weg naar binnen heeft geknaagd...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:25

Goed impregneren met buitenbeits en zet er een vochtvreter in, anders heb je nog ellende. Veel boomloosjes zitten aardig richting de 60cm lengte, dus ik denk dat 70 diep een betere optie is.

Teunelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:32

Klopt, slotje gaat er ook op komen.
Al die handige voordelen van het steigerhout had ik zo 1 2 3 nog niet aan gedacht, maar inderdaad ongedierte zal toch wat meer moeite moeten doen om binnen te komen. Daarbij gaat het hout ook nog eens heel lang mee, mijn vader had voor in onze eigen tuin een tuinset gemaakt en die staat al 3 jaar constant buiten.

Vochtvreter had ik nog niet aan gedacht bedankt voor de tip! En het hout goed bewerken was wel aangedacht. Staat standaard altijd meer dan genoeg beits gezien mijn vader vaker projectjes heeft met steigerhout meubelen.

Zadel zal ik ook nog eens goed opmeten, dankjewel voor de opmerking!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:38