Paarden op kleigrond.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Paarden op kleigrond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:15

Toch eventjes een topic hier want ik ben er nog niet helemaal uit :D
Ik heb mijn paarden op een stuk oud moerasgebied.
Het minste dat het regent ligt de weide dus erg nat en een half metertje dieper zit kleigrond dat dus geen vocht opneemt.

Nu willen wij in de vrij nabije toekomst onze paddock afgraven tot op de kleigrond en daar zand op laten gooien.
Een paar dagen terug hebben we eens gegraven tot de klei en deze was dus kurkdroog onder een hoop smurrie.
De vraag kwam nu natuurlijk of we de boel niet konden afgraven en de paarden gewoon op de kleigrond kunnen zetten?
Dit zou enkel voor de paddock zijn uiteraard.
Op klei blijft water liggen maar daarnaast komt een grachtje dat naar een beek stroomt.

Dus hierbij mijn vragen:
Mogen paarden gewoon op de kleigrond staan?
Indien niet, kunnen we er dan gewoon iets opgooien zoals boomschilfers ofzo?

o0eefje0o

Re: Paarden op kleigrond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:18

kei grond word heel erg snel heel hard! dus als het vertrapt en hobbelig is en daarna uitdroogd is het kei en kei hard! dus ongelijk en lijkt mij niet optimaal voor de benen!

het zal dus vast wel mogen maar als er een andere optie is!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:20

Het zou wel de bedoeling zijn om de paddock geregeld te slepen, heeft dat bij kleigrond geen nut dan?

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:21

Klei word als het regen heel glad. Als je paard gaat rennen glijd hij zo uit. Wij hebben op de klei worteldoek gelegd en daar een laag zand op. Nu hebben we een paddock waar ze atijd in buiten kunnen staan. Je kunt er zo iets op gooien, maar dat is niet heel duurzaam. Gaat snel mengen met de ondergrond of in geval van houtsnippers verteren en dan word het ook weer glad.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:22

klei grond is bijna niet te bewerken!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:32

als ik je een tip mag geven en veel ellende mag voorkomen haal de klei weg ipv de boven laag klei laat geen water door en als het wel nat word krijg je een spek gladde laag . mochten ze op ijzers lopen ben je deze door de klei vaak kwijt..
ook hier zitten we op de klei we hebben dus afgegraven , hebben diepe gleuven gegraven daarin drainage met grof zand .kleine grind daarop zand .. en ook wij hebben ondanks deze maatregelen last van water. als het een paar dagen droog is zie je wel de buizen zitten want daar is het sneller droog . maar op de storende laag duurt het zakken erg snel . . wij gaan nu met vlokken aan de slag om dit te mengen in de zandlaag zodat we nog een beter afwatering krijgen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:34

passoasam schreef:
Wij hebben op de klei worteldoek gelegd en daar een laag zand op. Nu hebben we een paddock waar ze atijd in buiten kunnen staan

Ik vind dat persoonlijk en heel erg goede oplossing!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:36

Klei kun je niet slepen, neem dat van mij aan ;-) ik woon op klei grond en met grote paarden is dat een hel.
Elk jaar was alles gewoon drek en kapot. Beentjes worden er ook gewoon ingezogen (net als je eigen schoenen :+ )
Probleem is dat je, wanneer je er zand of houtschilfers op smijt, niets veranderd. Het water kan nog steeds niet weg en de klei trekt het gewoon de grond in.

Je doet er veel beter aan om je paddock goed te draineren, dit laat je het beste doen in de lente of herfst, voor de klei keihard is door de zon, en niet zo nat/bevrozen als in de winter. En daar leg je een andere laag op.
Het kost meer, maar ik zeg je, je hebt er veel meer aan.
Klei is geen grond voor paarden om ze langdurig op te houden in de winter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:40

Ook met zand er op zal die kleilaag niks doorlaten. Afhankelijk van de ligging van je paddock blijft het dan lastig water kwijt te raken. Waar zou je drainage naar toe afwateren trouwens?
Simpelste (en denk ik ook goedkoopste ivm hoeveelheid zand) is paddock er bovenop leggen en zand met bv spoorbielzen en wegendoek op de plek houden. Je drainage heeft dan ook kans om weg te lopen omdat je die afvoergreppel wel tot aan de kleilaag kan laten lopen. Daarnaast wil water altijd naar het laagste punt, combi van hoogste punt van je wei en daar bovenop zand is de beste garantie voor een droge paddock.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:44

Aria_zz schreef:
Klei kun je niet slepen, neem dat van mij aan ik woon op klei grond en met grote paarden is dat een hel.
Elk jaar was alles gewoon drek en kapot. Beentjes worden er ook gewoon ingezogen (net als je eigen schoenen )

Heel herkenbaar, ik ben al een aantal keren een klomp verloren en met natte voeten terug moeten lopen :Y)

Wij hebben hier gewoon op de klei een berg zand gegooid, en herhalen dit steeds voor de winter begint. Want na een half jaar zijn de klei en zand vermengd. Zo hebben ze in de winter een groot bestraat stuk om op te lopen en een zand padock erachter. Dit zandpaddockje is bij ons trouwens niet afgebakend.

Ik heb ook nog een winterweitje, die gebruik ik om ze in de winter toch te kunnen laten grazen, maar het pad daar naar toe is ook een blubberpad. In de zomer is dat, zoals eerder gezegd, een kei-hard pad met onregelmatigheden. Dat vind ik geen probleem, in mijn ogen kunnen de hoeven en benen daar wel tegen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:53

bedankt voor alle reacties!
We zijn hier aan het overleggen om er dan een flinke laag rijnzand op te gooien :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:53

Je doet er goed aan daar dan zo'n wortel doek onder steken denk ik. Dat valt ook nog mee qua prijs.
Zonder gaat ook, maar heb je meer en snellere vermenging.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:42

Klei is echt een heel slecht idee, je mag weleens bij ons thuis komen kijken, maar de paarden staan nu noodgedwongen op het zand.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:03

ik sta op een pensionstal met winterpaddocks. drainagebuizen en drainage zand erop.
Helaas geen worteldoek tussen kleilaag en zand. gevolg... door het lopen komt de klei omhoog en vermengt zich met het zand. Water blijft staan.. ijzers met regelmaat eraf.
Het word zwaar (vacuum) niet ideaal dus.
Als je houtsnippers erop gooit.. even is het leuk maar hout verteerd en 1 grote blubberbende.

mocht je willen uitgraven... worteldoek gebruiken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:11

enige dat werkt is afgraven, zand storten en als je niet wilt betegelen dan een worteldoek tussen zand en klei en dan ook vooral: de zijkanten goed begrenzen.
Alleen zand erop gooien geeft echt heel veel ellende en is zonde van je werk want er blijft gewoon niets meer van over :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:08

Klei kun je wel slepen, maar enkel als het droog is. In de zomer vind ik het de ideale ondergrond voor mijn pony's, in de winter is het een drama, omdat het idd geen water doorlaat. Het gaat zuigen, loopt zwaar en glad.