mestopslag bouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shaun93

mestopslag bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 10:21

Heeft een van jullie toevallig ervaring met het bouwen van een mestopslag van bijvoorbeeld een paardenbedrijf.
Ik ben een verbeterplan aan het maken voor mijn stagebedrijf en daarbij moet ik een oplossing vinden voor de mesthoop die ze nu bezitten. (Grote bult mest van 3 meter hoog tussen 3 muren).
Dit is voor de eigenaar te veel werk om dagelijks te verplaatsen, omdat hij dit met de hand moet doen.

Mijn oplossing was om een container in de grond te bouwen waardoor je de mest er van de bovenkant kan ingooien. Dit heb ik al eerder gezien bij mijn vorige verzorgpaard. Dit werd opgehaald met een vrachtwagen die met een greep de mest eruit haalde en in zijn eigen container gooide.

Ik ben al zo`n 3 weken bezig met het zoeken welke vergunningen je hiervoor nodig hebt en aan welke regels je te houden moet hebben.
Kan iemand mij hierbij helpen, want ik zit helemaaaaal klem.

DubbelFun

Re: mestopslag bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:37

Je moet nooit aan een container beginnen, die rot binnen 10 jaar weg en dan zit je met hoge verwijderingskosten.
Best laat je een gat graven en daar betonelementen in plaatsen (silo-elementen). Met een betonnen grondplaat op de bodem en alle naden vochtdicht worden afgekit.
Hoe diep de put kan zijn is afhankelijk met welk materieel hij geleegd gaat worden, dat moet je met een loonwerken overleggen.
Ook het verplaatsen van de oude mestbult kan door een loonwerker gedaan worden. Onzinnig om dit met de hand te doen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:53

Wat betreft regels kun je het beste even bellen of mailen met de betreffende gemeente. Dan weet je het zo... dit is namelijk per gemeente weer anders. En een eenduidig antwoord is vaak niet op het internet te vinden.

Dit is onze mestbak. Moet er wel bij zeggen dat wij maar 3 paarden hebben.
Afbeelding

Wij hebben een klein trekkertje die voor van alles wordt gebruikt: grasmaaien, bakslepen, mestbult opdrukken etc. Grote investering, maar als je ziet wat er allemaal mee kan is het zeker het geld waard. Wat is de reden dat er geen trekker(tje) met voorlader is om dagelijks de mestbult op te drukken?
Voordeel van het opdrukken (bij ons gebeurd dat wekelijks) is ook dat de mest wat sneller composteert en de mestbult dus ook wat slinkt.

Een container zou ik inderdaad ook niet doen. Wat je wel steeds vaker ziet is een mestbak in de grond. Dus een gat in de grond die voorzien wordt van beton rondom. Per vrachtwagen wordt de mest er dan uitgehaald en opgeladen.

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 11:06

bedankt voor jullie reactie. Ik wil dus iets anders dan tussen 3 muren wat hij nu heeft.
Maar ik zou overwegen om inderdaad beton te storten! Dit is wel een goed idee. Aangezien het voor lange tijd moet meegaan! Hebben jullie zelf ervaring met zo'n mestbak?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:10

Je moet zelf geen beton storten, maar betonnen platen kopen.
Ik heb al vele jaren zo'n betonnen bak staan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:14

Ik heb destijds stage gelopen waar ze zo'n betonbak in de grond hadden. Niet meegemaakt dat ie leeg werd gehaald, maar vond het met mesten ideaal. Gewoon kruiwagen omkiepen en geen gedoe met opgooien.

Wat is er mis met tussen 3 muren? Zo lang je het machinaal kan opgooien is het ideaal en je kan het ook netjes houden (voor het oog).

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 11:19

rowo schreef:
Ik heb destijds stage gelopen waar ze zo'n betonbak in de grond hadden. Niet meegemaakt dat ie leeg werd gehaald, maar vond het met mesten ideaal. Gewoon kruiwagen omkiepen en geen gedoe met opgooien.

Wat is er mis met tussen 3 muren? Zo lang je het machinaal kan opgooien is het ideaal en je kan het ook netjes houden (voor het oog).

omdat de bedrijfshouder niet beschikt over een machine die dit kan doen en de mesthoop te groot wordt uitgebreid, omdat er dagelijks rond de 30 stallen worden uitgemest.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:22

Naast het vergunning gebeuren zou ik nagaan wat het kost om een nieuwe mestplaats te maken tov het aanschaffen van een machine om het op te gooien. Wellicht is het 2e wel minder kostbaar dan een geheel nieuwe mestplaats maken.

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 11:24

rowo schreef:
Naast het vergunning gebeuren zou ik nagaan wat het kost om een nieuwe mestplaats te maken tov het aanschaffen van een machine om het op te gooien. Wellicht is het 2e wel minder kostbaar dan een geheel nieuwe mestplaats maken.

De bedrijfsleider vertelde mij na aanzien van de milieuwet de mesthoop aangepast moest worden in de jaren. Daarom wilde hij graag dat ik een ander plan maakte voor deze mesthoop. Daarom kijk ik ook naar een geheel nieuwe manier voor een mestplaats, anders had ik ook gekozen voor een machine te kopen inderdaad.
Heb je toevallig een foto van de mesthoop bij jullie thuis? (want deze lag als ik het goed begreep tussen betonnen platen)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:25

Nee dat was iemand anders. Mijn foto staat hierboven al.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:30

Als hij dagelijks 30 stallen moet uitmesten zou hij sowieso moeten overwegen om dit zo aangenaam mogelijk te maken. Een handige machine die het werk lichter en dus sneller kan maken is dan altijd een goede investering.
Juist in kombinatie met een verdiepte mestput is dan handig met lossen en geen problemen met 'omhoog rijden' .
Wél is het belangrijk dat de plek waar de mestput komt te bereiken is voor loonwerkers om hem te legen met een kraan en vrachtwagen/tractor met kar erbij kunnen komen.

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 11:36

DubbelDun schreef:
Als hij dagelijks 30 stallen moet uitmesten zou hij sowieso moeten overwegen om dit zo aangenaam mogelijk te maken. Een handige machine die het werk lichter en dus sneller kan maken is dan altijd een goede investering.
Juist in kombinatie met een verdiepte mestput is dan handig met lossen en geen problemen met 'omhoog rijden' .
Wél is het belangrijk dat de plek waar de mestput komt te bereiken is voor loonwerkers om hem te legen met een kraan en vrachtwagen/tractor met kar erbij kunnen komen.

Ja precies. Op dit moment is de mesthoop op een plek waar een vrachtwachen goed bij kan komen. Deze komen op regelmatig voor bijvoorbeeld het bijvullen van de voer silo. Alleen ben ik nu aan het opzoeken of ik beter een speciale mestcontainer kan aanschaffen (deze worden in ruil met afvoeren van deze mest door hetzelfde bedrijf) gratis geleverd en geplaatst of betonnen platen te zetten.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:37

elke nieuwe mest plaats heeft een milieu vergunning nodig hij moet dus gekeurd worden
ik gebruikte een oude silo voor koeien mest die werd 1 keer per jaar leeggehaald
wel werd hij per 5 jaar gekeurd ivm de lekdichtheid door de milieudienst
zodat de boel eromheen niet vervuild raakte
dat kun je bij het ministerie navragen
als ze komen controleren is lekkage boete en die is niet misselijk

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:37

Ik moet ook alles met de hand opscheppen in een grote container. Ik zou een moord doen voor een mestput ofzo waar ik het zo in kon kiepen. Ik zou dus een soort betonnen mestput adviseren. Verdiept en dan betonnen zijwanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:39

Ik snap de adviezen voor het aanschaffen van machines heel goed. Maar de stalhouder is de opdrachtgever en daar kan de TS weinig aan veranderen. Hoewel het absoluut in de aanbevelingen kan worden op genomen, er zitten heel wat meer voordelen aan dan alleen het opsteken van de mest. Een klein trekkertje kan ook worden gebruik voor weide/bak slepen en ongetwijfeld heel wat meer waar ik geen verstand van heb. :+
Is het geen optie om de gemeente te bellen voor de eisen van een (in gegraven) mest plaats en een loonwerker te laten mee denken over locatie, diepte en andere vormgeving van de mestplaats?

Op mijn oude stal was een soort van in gegraven mestput. Niet vierkant maar aflopend waardoor je er eventueel ook weer uit kon komen. Geen rechte muren naar beneden dus.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:40

voor particulier of bedrijf is de vergunning niet hetzelfde bij de gemeente

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:52

Word de mest afgevoerd of op eigen bedrijf gebruikt?
Als de mest word afgevoerd zou je een ruilsysteem kunnen overwegen.
Als je dan een plek hebt waar de container verdiept staat, hoef je niet omhoog te kruien of op te gooien.
Als de container vol is word hij gehaald en de nieuwe gebracht, zit je na verloop van tijd ook niet met een verrotte container.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:44

@Rowo: wat ziet dat er netjes uit! Onze mesthoop is hetzelfde, maar alle urine en natte zooi loopt er gewoon uit. Waar blijft dat vocht bij jullie dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:00

Ik zie een putje aan de rechterkant, maar waar dat naar toe loopt ???
Ik heb aan de voorkant van mijn mestput een gootje gemaakt waar het regen/mestwater in loopt, dat schep ik regelmatig leeg in een 20 liter emmer (met deksel) en gooi het over de tuin.
Je mag dus niet dat mestwater in de grond laten lopen (vloeistofdiche vloer), maar je tuin bemesten mag wel 8-)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:45

max66 schreef:
@Rowo: wat ziet dat er netjes uit! Onze mesthoop is hetzelfde, maar alle urine en natte zooi loopt er gewoon uit. Waar blijft dat vocht bij jullie dan?

Rechtsvoor zit idd een putje. Het beton is licht op afschot gestort zodat het in het putje terecht komt. Dit putje staat weer in verbinding met de mestkelders onder de stallen :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:06

kijk eens op de Paardenkamp in Soest, daar hebben ze een mooie betonnen mestkelder met deksels. die wordt leeggeschept door een vrachtwagen met grijper.