Graasmasker bij zandkoliekgevoelig paard, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cashlee

Graasmasker bij zandkoliekgevoelig paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 01:04

Omdat ik mijn paard liever niet de hele dag op stal wil laten staan ben ik aan het denken geslagen over oplossingen.

Charlie is een stofzuiger en een vreetzak; iedere grasspriet moet opgegeten worden evenals ieder stengeltje hooi. Hierdoor krijgt hij enorme hoeveelheden zand binnen waar hij niet tegen kan en meteen koliekerig van wordt.

Nu vroeg ik mij af of hij minder (tot geen) zand binnen zou krijgen als we hem buiten zetten met een graasmasker op. Of zou dit niets uitmaken?

Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Ervaringen en ideeën hierover hoor ik graag. Ook andere ideeën en/of oplossingen zijn welkom!

Als uiterste oplossing kan er een stuk speciaal voor hem bestraat worden, dit betekend dan wel dat hij alleen zou staan en niet meer met een vriendje. Ook zou dit kleiner zijn dan waar hij nu staat en is er geen mogelijkheid meer tot gras. Aangezien hij in drogere periodes wel een paar uur het gras op zou mogen/kunnen én hij erg graag speelt met zijn vriendjes wil ik dat liever niet.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 01:09

wíj hebben hier een paard die een gasmasker op heeft in de paddock en ondanks dat toch genoeg zand heeft weten binnen te krijgen om flink koliek te krijgen.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:11

pfff graasmasker natuurlijk :o

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:53

avensis schreef:
wíj hebben hier een paard die een gasmasker op heeft in de paddock en ondanks dat toch genoeg zand heeft weten binnen te krijgen om flink koliek te krijgen.

Zie het helemaal voor me ! :') _O-

Mijn paard is ook erg koliek gevoelig (verstopping en zandkoliek). Heb veel dingen geprobeerd maar
die graaskorf hielp niet echt. Ze krijgt nu op stal heel veel kuil, smorgens/smiddags en savonds.
De uren dat ze buitenstaat krijgt ze ongetwijfeld wel iets binnen, maar daarvoor krijgt ze 2x per week
slobber met lijnzaad en om de maand een kuur sandclear :)

Zo gaat het al tijden goed.

Akecheta

Re: Graasmasker bij zandkoliekgevoelig paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:17

Ik heb bij een van mijn paarden ook een tijd een graasmasker gebruikt en dat hielp goed. Hij heeft in ieder geval geen zandkoliek meer gehad.

kimberly1995

Re: Graasmasker bij zandkoliekgevoelig paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:26

Op een wei zetten waar genoeg gras op staat en waar hij niet een klein grassprietje uit de grond hoeft te trekken. I.v.m. de voedingsstoffen etc kun je hem dan een graasmasker opzetten. En in verband met het toch eventueel binnenkrijgen van zand iets van lijnzaadolie bijvoeren. Bij mijn paard (gas- en zandkoliek) die een operatie heeft gehad, is een wei met voldoende gras en lijnzaadolie voldoende. Maar als hij de kans krijgt eet hij ook weer vrolijk zand.