wat is beter? gemalen of gehakseld koolzaadstro

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

wat is beter? gemalen of gehakseld koolzaadstro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 14:28

Wie weet welke beter is voor paarden ?

wie heeft beide uitgeprobeerd?

ze zeggen dat gemalen nog meer vocht opneemt?

heb zelf alleen goede ervaring met gehakseld maar gemalen heb ik geen ervaring me.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:20

Ik heb nu gemalen koolzaadstro als onderlaag en gehakseld er overheen en als ik de stal wat nat vind worden strook ik nog wat gemalen koolzaadstro er overheen. Het neemt sneller vocht op en voor mijn gevoel beter maar is wel stoffiger in gebruik. Vandaar het gehakselde er overheen. Ik heb een aantal balen genomen om te proberen en zou het nu echt half om half doen en combineren.

Ik doe nu 6 dagen met 2 balen in plaats van 4 en dat is in een in loopstal waar de 3 paarden het strooisel 24/7 als toilet gebruiken. In de gewone stallen, die alleen 's nachts gebruikt werden was het verschil nog wat groter.

Dribbelkont

Re: wat is beter? gemalen of gehakseld koolzaadstro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 17:54

ik ga denk ik dan toch maar gehakseld bestellen.
heb maar 1 pony en leg er 4 nieuwe in als start en dan 1x per 6 dagen een nieuw pak eroverheen.
na 6 weken de koek eronder uit en weer bijvullen.
elke dag drollen eruit halen.

joyce B

Re: wat is beter? gemalen of gehakseld koolzaadstro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:06

Zit het strooisel dan niet bij je stallingskosten in? Of kun je alleen maar stro krijgen op je stal en kan die daar niet op?

Bij ons bij de strohandel kun je gewoon per stuk halen en maakt het niet uit of je 1soort of meerdere soorten haalt. De prijs is netjes, veel lager dan bij een welkoop, en pas bij meerdere pallets kan het nog goedkoper, maar ik haal het meestal per karlading op. Op pallet onder zeil neemt het heel weinig ruimte in. Alleen die muizen... :p