Conditie trainen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rowenaduke

Conditie trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:59

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik wist niet waar ik het anders neer moest zetten.
Mijn pony heeft een slechte conditie ( komt door zijn medisch verleden), en ik vroeg mij af of ik dit überhaupt kan verbeteren en hoe.
Hij heeft last van een soort bronchitus en in de zomer dus periodes waarin hij veel hoest, de winter gaat over het algemeen wel goed en dan heeft hij nergens last van. Wat ik momenteel doe is bijna alleen maar stappen, dat kan die ook gewoon. Draven vind hij lastig en dan is hij snel buiten adem, maar de galop dat gaat wel weer wat beter (korte stukken). Heeft iemand tips of oefeningen die de conditie kunnen verbeteren?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:40

Mijn paard heeft dan geen aandoening aan de longen, maar toen ik met hem 2 jaar geleden ben begonnen had hij ook totaal geen conditie. Ik ben toen begonnen met longeren, stappen/draven en dan telkens opbouwen; 10minuten/15minuten/20minuten en dan telkens heel veel tempowisselingen en de stukken draf steeds meer uitbreiden. Galop heb ik de eerste tijd niet eens meegepakt...
Aangezien je paardje veel moeite heeft met draf zou ik hier goed in opbouwen en de galop even achterwege laten..
Op deze manier merkte ik bij mijn paard al vrij snel verbetering in zijn uithoudingsvermogen/conditie en op het moment dat hij zelf 'aangaf' dat hij 'fitter' was ben ik de galop gaan meepakken. En ook met de galop heb ik rustig opgebouwd. Daarna ben ik overgegaan op dubbele longe (met hulp omdat ik het zelf niet kon), zodat er meer gerichter gewerkt kon worden qua spiertraining.

Rowenaduke

Re: Conditie trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 10:33

Dankje voor je reactie!
IK zal er wat mee doen en kijken of het helpt