Luizen keren elk jaar terug bij shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carooo_

Luizen keren elk jaar terug bij shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:45

Mijn verzorgshet heeft elk jaar last van luizen in de winter. Maar ik wil er nu eigenlijk echt eens vergoed van af zijn. Vind het raar dat ze elk jaar terugkomen. Wassen is niet echt een optie. Hij haat het als de pest en met dit weer lijkt het me ook gewoon beter van niet. Weet iemand hier wat meer over of misschien een wasvrije oplossing? :)

canela

Re: Luizen keren elk jaar terug bij shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:47

mischien zijn ze ueder jaar net niet weg zitten er hier en daar nog eitjes ofso dat ze daarom steeds terug komen?

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:48

Maar eitjes komen toch wel sneller uit dan een half jaar later?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:48

Veerust kopen en de shet hiermee inspuiten.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:31

Vaak krijgen dieren dit dit een mindere weerstand hebben of veel haar :+ Als haar weerstand echt goed is (krijgt hij ook alle vitamines binnen? Shetten staan vaak niet op veel krachtvoer) kan je kijken of je de vacht beter bij kan houden? Luizen zitten graag in dik en veel haar...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:35

is je pony in goede conditie?Normaal gaan luizen alleen op dieren zitten die in niet zo een goede conditie zijn.
Goed ontwormen en vitamines en mineralen geven.Eerst de luizen dood maken en na 9 dagen weer behandelen,dan zijn de neten weer uit.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:35

Bij de veearts sebacil halen en goed wassen en nadien herhalen. (veearts kan je informeren) Werkt het beste. Het klopt wat _Ananas_ zegt dat luizen vaak dieren zoeken met een mindere weerstand maar het verspreid zich ook snel. Staan er meerdere pony's bij? Zo ja hebben die ook last van luizen?

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:37

Het is een kerngezond 5jarige hengst dus normaal zit zijn weerstand wel goed denk ik. Hij heeft natuurlijk wel een heel dikke vacht. Hij krijgt een beetje krachtvoer, dit vooral in de winter. Voor de rest krijgt hij hooi, gras van zijn weitje en aanvullend wat brood. Er staan geen andere pony's bij. Wordt ook altijd keurig ontwormt.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:40

Dan komt hij wel vitamines tekort, je kan dan beter een vitamine supplement gaan geven. Uit een klein beetje krachtvoer haalt hij dat niet en snap ook dat je dat niet meer wilt gaan voeren. Er is ook een nieuw voer/ supplement op de markt namelijk Metazoa. Een brok met alle benodigde vit/ min waar je maar 50gram per 100kg paard van hoeft te geven.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:42

Ontsmet je ook zijn spullen zoals dekens, borstels, dekjes, halsters, tuig en andere spullen die in contact komen met de huid?
Zijn er spullen die je misschien alleen in de winter gebruikt waar neten op kunnen zitten die dan opengaan? Of misschien een andere pony waar hij alleen in de winter bij staat? De besmetting moet ergens vandaan komen...
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 06-01-13 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:44

Waarom eigenlijk? Qua voeding weet ik niet alles van paarden. Maar in het wild hebben ze ook geen krachtvoer? De andere shetters krijgen ook maar zo weinig, ze staan namelijk al rond genoeg, maar hebben er geen last van?

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:45

Ja doe ik. Nog maar net ontsmet. Doe ik ook altijd nadat hij luizen heeft gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:46

Carooo_ schreef:
Ja doe ik. Nog maar net ontsmet. Doe ik ook altijd nadat hij luizen heeft gehad.

behandel je de pony na 9 dagen weer?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:48

Carooo_ schreef:
Waarom eigenlijk? Qua voeding weet ik niet alles van paarden. Maar in het wild hebben ze ook geen krachtvoer? De andere shetters krijgen ook maar zo weinig, ze staan namelijk al rond genoeg, maar hebben er geen last van?

Je denkt er te simpel over.

In de natuur moeten ze echt veel lopen om aan voldoende eten te komen en er zijn vele diverse soorten kruiden enz. waardoor ie voldoende vitamines binnen krijgen.

In gevangenschap zijn ze afhankelijk van jou en staan op gras en of erg kort gras waar niet van alles in zitten het hele jaar rond en te weinig beweging, want ja niet hoeven te zoeken en werken voor voldoende eten he.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:49

In de natuur kan een paard dan ook overal heen, eet hij verschillende kruiden en grassen en eet hij geen 1 soort gras die wij hem voorzetten die eigenlijk op koeien gebaseerd is.

Tja het feit dat hij elk jaar luis krijgt zegt mij toch wel iets over zijn weerstand, hoef je verder niets aan hem te zien!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:15

Weet je ook wel zeker dat het luizen zijn? Voor hetzelfde geld heeft hij ergens anders last van en moet je ook op een andere manier behandelen om er vanaf te komen

manony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:20

Mijn paard had dat ook altijd.
Heb hem maar vaak geborsteld en gewassen

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:22

geerke schreef:
Carooo_ schreef:

behandel je de pony na 9 dagen weer?

Ik behandel momenteel nog niet, ben op zoek naar juiste behandeling.

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:23

manex schreef:
Weet je ook wel zeker dat het luizen zijn? Voor hetzelfde geld heeft hij ergens anders last van en moet je ook op een andere manier behandelen om er vanaf te komen

Ja je ziet de eitjes heel duidelijk.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:25

Carooo_ schreef:
Ik behandel momenteel nog niet, ben op zoek naar juiste behandeling.

Is het dan niet handig even te bellen met je veearts? Je krijgt hier verschillende opties maar een veearts is de aangewezen persoon die je goed kan adviseren.

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:29

Het is niet mijn pony. Over voeding kan ik niet beslissen. Kan hem wel desnoods wat vitaminen bijgeven. Maar zal eens overleggen met de eigenaar. Bellen naar de veearts kan ik altijd wel doen. Alvast bedankt voor de hulp :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:35

Carooo_ schreef:
Het is niet mijn pony. Over voeding kan ik niet beslissen. Kan hem wel desnoods wat vitaminen bijgeven. Maar zal eens overleggen met de eigenaar. Bellen naar de veearts kan ik altijd wel doen. Alvast bedankt voor de hulp :)

Oh, het is niet jouw pony. Dan zou ik het zeker met de eigenaar overleggen en deze naar de veearts laten bellen. Succes!

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:41

Ik had van de week de vee arts voor mijn shet met luchtwegproblemen... Bleek hij samen met zijn vriendje ook luizen te hebben. Ze hebben allebei een injectie gekregen tegen de luizen. Volgens de vee arts ligt het niet aan voeding o.i.d. maar gewoon aan het feit dat ze zo'n dikke vacht hebben (deze pony's komen namelijk niet binnen) en het nat en warm weer is geweest....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:39

Het is idd erg lastig , want luis kruipt ook in het hout en als ze dan de kans krijgen weer terug op het paard, ik zelf ben geen voorstander voor het spuiten , ik heb daar 3 hoefbevangen paarden aan overgehouden en heb daar 2 jaar mee lopen tobbe, ik gebruik voor luis frontline voor honden, gelukkig heb ik al een aantal jaar geen last van die kleine kruipers.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:06