Wat te doen met kale plekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vierkantje

Wat te doen met kale plekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 17:30

Hallo!

Mijn paard is een tijd geleden geschoren geweest, en heeft nu 2 kale plekken op de plaats waar ik mijn benen houd met het rijden. Ik rijd hem nooit met sporen, en ik heb gewoon leren laarzen aan.
Dit is mijn derde winter met hem, en het is de eerste keer dat ik hier last van heb.
De huid is niet kapot of geïrriteerd, enkel het haar is weg, of heel kort geworden. Ik heb zelf niet het idee dat ik voortdurend benen aan het geven ben, maar ik moet wel de nodige ondersteuning geven om hem verzameld te houden. (lees: groot paard dat zich liever lang maakt dan zich verzameld op zijn achterhand )

Nu is mijn vraag wat ik hier aan kan doen, ik heb al gelezen dat je er vaseline op kan smeren, maar sluit dat niet eerder de huid af dan dat het verzorgd?
Het is ook niet zo dat hij dagelijks gereden wordt, nu 2 of 3x in de week door de examens, dus de huid heeft tijd genoeg om te rusten...

Bedankt voor het lezen, en ik hoop dat iemand mij kan helpen!

fro

Re: Wat te doen met kale plekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:54

Onbewust schuif je misschien een heel klein beetje(Kan al genoeg zijn). Vaseline sluit de huid wel af maar op zo'n klein stukje huid maakt dit niks uit.
Ik zou er wel extra opletten dat er geen zand op jou laarzen zitten en de plek goed poetsen zodat er weinig kans op schuren is.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:01

Hoelang heeft hij de kale plekken al?

Vierkantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 15:55

_nvds schreef:
Hoelang heeft hij de kale plekken al?

Het was mij al een tijdje geleden opgevallen dat het haar daar korter/afgebroken was, maar echt kaal nog maar een week of 2 maximum...

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:54

het kan misschien schimmel zijn, zijn de plekken rond, ?

Noaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:01

ik zal er erg op blijveb letten en kijken of het in 2 maanden weer angroeit anders evan de da vragen

xAlana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:46

Ik heb eens gehoord dat babyolie wel werkt om de huid niet te laten uitdrogen. Ikzelf heb altijd een huid-herstellende zalf gehad die enorm goed werkte, maar ik ben de naam kwijt := Het was een rond, wit potje met groene sticker.

Vierkantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:17

Buffelo schreef:
het kan misschien schimmel zijn, zijn de plekken rond, ?

Ze zijn redelijk rond, maar het zijn duidelijk schuur plekken, omdat de haartjes er rond afgebroken zijn. Dus tenzij schimmel dit effect ook heeft denk ik niet dat het dat is?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 08:36

dat is echt geen schimmel. is gewoon puur van de laarzen die er langs gaan op een korte geschoren vacht.

Sterrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:21

Babyolie werkt inderdaad, ken ook iemand die vaseline gebruikte tegen schuurplekken. Alleen dit deden ze tegen schuurplekken van dekens, weet niet of dit helemaal hetzelfde is..

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:38

Babyolie idd.

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:20

je moet het wel goed vochtig houden, niet dat er van die droge korsten komen:) olie en andere goedjes zullen ook wel werken die hier al genoemd zijn:P