maandagziekte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellybeans

maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 17:28

hoi,

gisteren en eergisteren heb ik bij een vriendin op stal een pony gereden waar normaal gemiddeld 1 keer per week een klein uurtje op wordt gereden.
Nu heb ik de pony 2 dagen achter elkaar 1 uurtje gereden, hij heeft deze dagen wel wat extra hooi en biks gehad.
Nu ben ik weer terug bij huis en ik hoorde toevallig over de maandag ziekte. Ik ben wel een beetje bang dat die pony dat nu ook zou kunnen krijgen.
De pony leek gezond en stond vrolijk in zijn stal, was niet warm en zweete ook niet echt na het rijden. Zou het nou wel kunnen dat die pony nog maandagziekte kan krijgen? Daar ben ik wel benieuwd naar!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:46

Maandagziekte krijgen ze als ze na dagen heel hard trainen en veel voeren, ineens een dag stil komen te staan en toch doorgevoerd worden. Op rustdagen moet je proberen toch iets beweging te geven, al is het gewoon paddockgang. En daarbij het voer aan te passen dus die dag half rantsoen bijvoorbeeld. Wel altijd veel hooi blijven geven, met het voer bedoelde ik het krachtvoer. Dat kan kwaad. Het hooi niet.

Weggebokt

Re: maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:47

Mag ik weten wat maandagziekte is ? :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:48

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:49

wat is de maandag ziekte?

ik dacht zelf aan ons als we op maandag naar school of werk moeten :+

trysteffy

Re: maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:50

oeps iemand anders had het al uitgelecht:p

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 19:51

Suzanne F. schreef:
Maandagziekte krijgen ze als ze na dagen heel hard trainen en veel voeren, ineens een dag stil komen te staan en toch doorgevoerd worden. Op rustdagen moet je proberen toch iets beweging te geven, al is het gewoon paddockgang. En daarbij het voer aan te passen dus die dag half rantsoen bijvoorbeeld. Wel altijd veel hooi blijven geven, met het voer bedoelde ik het krachtvoer. Dat kan kwaad. Het hooi niet.

oke bedankt voor de uitleg! :D
De pony gaat trouwens wel bijna elke dag even in de bak of weide of wordt gelongeerd.