Afvallen shetland Pony!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

edwinevelien

Afvallen shetland Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 20:26

Beste Bokkers

Ik heb jullie hulp nodig!

Ik heb sinds afgelopen zaterdag een 2de shetlander gekocht een ruin van 7 jaar :D ,maar nu is hij nogal wat aan de dikke kant
en ik wil hem toch wel wat slanker hebben.
Nou is mijn vraag hoe kan ik dat het beste doen?Hij staat op het land 24/7
Ik zou hem eventueel op stal kunnen zetten maar dan beweegt hij natuurlijk wel minder dan als hij op het land staat maar daarintegen eet hij ook weer minder gras
Ik ga er elke dag naar toe en geef hem dan ook beweging(wandelen,opjagen)

Mvg EdwinEvelien

idefix4

Re: Afvallen shetland Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:28

Pak het gezond aan! Ga er flink mee wandelen! Wel rustig opbouwen natuurlijk. Ik zou hem niet op stal zetten. Want zoals je al schrijft, dan blijft hij ook lekker in beweging.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:29

proficiat met je aankoop! :D

je kan hem gaan longeren? Niet meteen intensief maar opbouwen? :)

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 20:32

LOLLYYwood schreef:
proficiat met je aankoop! :D

je kan hem gaan longeren? Niet meteen intensief maar opbouwen? :)

Dank je wel! :D Ben ook erg blij met hem
Ik ga dat zeker een keertje proberen ik wee verder vrij weinig van hem
De mensen die hem voor mij hadden hebben niet veel met hem gedaan en hem ook maar een jaartje gehad en ze wisten niet veel te zeggen over de vorige eigenaren,maar het is zeker het proberen waard!

xAng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:33

Op dit moment is het gras niet zo voedingrijk (wat tenminste van het gras over is na alle regen). Dus lekker buiten laten met wat anderen dan kunnen ze ook nog eens spelen. En inderdaad lekker wandelen, opjagen en aan de longe. Is hij zadelmak? Anders misschien bijrijdertje erop?

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 20:37

xAng schreef:
Op dit moment is het gras niet zo voedingrijk (wat tenminste van het gras over is na alle regen). Dus lekker buiten laten met wat anderen dan kunnen ze ook nog eens spelen. En inderdaad lekker wandelen, opjagen en aan de longe. Is hij zadelmak? Anders misschien bijrijdertje erop?

Ja ik vind het moeilijk
ene zegt wel stal andere niet maar wat je zegt over het niet zo voedingrijke gras heb ik inderdaad al vaker gehoord
Ik heb geen idee of hij zadelmak is,weet niet veel van hem vorige eigenaar heeft hem 1 jaar gehad en als weidemaatje gebruikt en wist niet veel te vertellen over de vorige eigenaren er had wel eens iemand opgezeten volgens mij het is het proberen waard! thanx

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:39

Als hij in t land staat dan op zo min mogelijk voedzaam land. Of naar buiten op de dag en snachts op stal.
Opzich is dat met voeren wel misschien makkelijker want dan kan die alleen datgene opeten wat hij krijgt.En niet nog overal grasjes en dingen buiten opeten.
Tenzij t een stro eter is. :+
Inderdaad opbouwen met bewegen. En daar heb je vele mogelijkheden in: wandelen, longeren, (fietsen bij ernstig makke pony's).
En verder kan je in het voeren beperken. Bepaalde hoeveelheid geven. En niet al te eiwitrijk.
Geen brok bijvoeren of andere suikers.
En bewegen, bewegen, bewegen zodra je het hebt opgebouwd.
Ik heb mijn eigen shet destijds hoefbevangen en ontzettend dik gekocht met vetbulten op der buik. En Die heb ik op een mooi streef-figuurtje gekregen.
En nadat je pony is afgevallen ook in de gaten houden dat hij niet weer dik word. Dus lekker blijven bewegen.

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 20:42

Merry98 schreef:
Als hij in t land staat dan op zo min mogelijk voedzaam land. Of naar buiten op de dag en snachts op stal.
Opzich is dat met voeren wel misschien makkelijker want dan kan die alleen datgene opeten wat hij krijgt.En niet nog overal grasjes en dingen buiten opeten.
Tenzij t een stro eter is. :+
Inderdaad opbouwen met bewegen. En daar heb je vele mogelijkheden in: wandelen, longeren, (fietsen bij ernstig makke pony's).
En verder kan je in het voeren beperken. Bepaalde hoeveelheid geven. En niet al te eiwitrijk.
Geen brok bijvoeren of andere suikers.
En bewegen, bewegen, bewegen zodra je het hebt opgebouwd.
Ik heb mijn eigen shet destijds hoefbevangen en ontzettend dik gekocht met vetbulten op der buik. En Die heb ik op een mooi streef-figuurtje gekregen.
En nadat je pony is afgevallen ook in de gaten houden dat hij niet weer dik word. Dus lekker blijven bewegen.

Bedankt voor je tip! Maar jij zegt op stal is beter in ieder geval tot hij wat afgevallen is?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:47

Vraag aan de vorige eigenaar wat zijn voer was per dag en beweging... stop dat voer niet ineens, maar ga meer bewegen met hem.
Niet in een keer zijn voer drastisch minderen en ook meer bewegen!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:21

Ik bedoel snachts op stal voor als hij in t land teveel zou kunnen eten. En op stal kan die niet constant eten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:30

Heb jij toevallig Nugget gekocht?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:33

Graaskorf om, mits er nog genoeg gras staat op het land. Te snel afvallen is ook niet goed ivm bloedvervetting.

ashleytweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:43

Longeren ,

ashleytweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:44

Of je kunt wandelen vrijspringen ?

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 17:55

Brendaaaa schreef:
Heb jij toevallig Nugget gekocht?

Ja Nugget is van mij nu inderdaad haha!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:19

Nou zeg, das dan ook maf dat ik net op jouw onderwerp klik!
Nugget stond bij mijn pony in de wei sinds november. Voor die tijd stond hij met een andere kleine shet en een grote Shire in het land, als gezelschap voor de Shire. Maar in de winter gaat dat paard naar binnen, en toen kwam hij dus bij ons erbij. In het landje bij mijn pony is niet veel te eten, en toch vind ik dat hij niet veel is afgevallen. Ze krijgen wel hooi natuurlijk maar Nugget at daar nooit veel van. Het is wel zo dat er eigenlijk niets met hem gedaan werd. Ik denk dus dat zodra je hem aan het werk zet, hij snel zal gaan afvallen. Ik mis hem trouwens wel! Ik had echt een klik met Nugget, vond het jammer dat hij weg ging. Het is een lieve schat! Ik hoop dat hij peanut niet teveel mist, die twee hadden echt altijd een raceuurtje samen in de zomertijd, lagen samen te slapen in de wei, was altijd zo grappig samen!

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 16:38

Brendaaaa schreef:
Nou zeg, das dan ook maf dat ik net op jouw onderwerp klik!
Nugget stond bij mijn pony in de wei sinds november. Voor die tijd stond hij met een andere kleine shet en een grote Shire in het land, als gezelschap voor de Shire. Maar in de winter gaat dat paard naar binnen, en toen kwam hij dus bij ons erbij. In het landje bij mijn pony is niet veel te eten, en toch vind ik dat hij niet veel is afgevallen. Ze krijgen wel hooi natuurlijk maar Nugget at daar nooit veel van. Het is wel zo dat er eigenlijk niets met hem gedaan werd. Ik denk dus dat zodra je hem aan het werk zet, hij snel zal gaan afvallen. Ik mis hem trouwens wel! Ik had echt een klik met Nugget, vond het jammer dat hij weg ging. Het is een lieve schat! Ik hoop dat hij peanut niet teveel mist, die twee hadden echt altijd een raceuurtje samen in de zomertijd, lagen samen te slapen in de wei, was altijd zo grappig samen!

Wat leuk joh dat je Nugget kent!
Hij kan nu ook heel goed opschieten met me andere shetje een merrie van anderhalf,hij moet nog wel wennen maar komt zeker goed
Hij is echt te dik hij moet zeker weten wel iets af gaan vallen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:18

Doe het wel geleidelijk, dat afvallen, ik heb ook 2 Shets, VOORAL bij Shetlanders kan te snel op afknijp dieet tot grote (lever) problemen leiden.
Die zelfs fataal kunnen uitpakken.

Het mengen van je ruwvoer (hooi) met stro wil wel goed helpen, dan moet je wel geleidelijk de hooiverstrekking terugbrengen anders eten ze gewoon het hooi er eerst uit, en wordt het stro niet meer bekeken: ze moeten NET trek/honger hebben. Uit vers stro wordt vaak "het lekkerste" opgedoken, de rest wordt genegeerd.
Shetten kunnen goed afvallen, maar dat moet heel langzaam aan.

Heb je de mogelijkheid ze ook nog actieve beweging te geven (longeren, kinderen die er op rijden, wandelen (als je een kleine hebt en je stapt zelf flink door, moeten ze gewoon in draf met je mee) dan gaat het aanzienlijk sneller.

Ik ken het probleem: ik had een mooie sportmodel-Shet, die moest uit de weide weg bij mijn bonte Tinker x Fries want ik kocht er een leuke bonte merrie bij. De Shet was mijn paard toen opeens te veel, die bleef door de draden gejaagd worden, die wilde ik niet kwijt: naar huis gehaald. Stond-ie alleen. Ook niks, hij begon zelfs te schuren (nooit eerder gedaan!) dus jongere relatief magere Shet-merrie voor hem bij genomen. De ruggengraat lag er op, de vacht was om te huilen zo slecht. Met plukken tegelijk kon je die bij de voorjaarswisseling er af halen, met lappen kale huid ten gevolge.... Bij de hoefsmid bleek al gauw een knie probleem. Maar wat een leuk en schattig meiske! Mijn Shet was totally in love met het meisje. Nooit meer geschuurd, de manen zitten er weer aan. Dat was dus duidelijk sterss (mijn Shet had nooit in diens leven alleen gestaan) Maar ZIJ: Dat werd veel ruwvoer, vitamines, ontwormingen, en WENNEN. Vooral voor haar. Ze zag er niet uit. Hij was gek op haar, zij was vooral erg MOE.
Mijn eerste Shet kwam eerst aan als een tierelier, omdat de Shet merrie in bar slechte conditie verkeerde en die echt moest opkomen.
We zijn een jaar verder.... Nu komt alles in balans.... laten we zeggen: ze beginnen steeds meer op elkaar te lijken, in conditie.
Uiteraard had ik madammetje wel apart (met een draadje er tussen) kunnen voeren, maar het meiske stond elders al eerder in haar uppie, dat leek me ook niks. En meer stress opleveren.

Inmiddels is dus ook sport Shet weer tot normale proporties, en het merrietje ziet er nu leuk uit. Niet de dik, niet te dun, het duurt echt zo lang wel voor je een te dikke of te dunne (bestaat dat? ja dus) Shet eens een beetje in de balans krijgt.
Uiteraard krijgt hier niemand van de 2 onbeperkt toegang tot ruwvoer, maar het is er wel enkele keren per dag een (gemengde) hooi verstrekking. De rest verzinnen ze er maar bij.

Het proberen te doen afvallen van een dikke Shet is niet moeilijker, maar wel gevaarlijker dan bij een groot paard. Niet alleen dat Shetten veel kleiner zijn, maar zij hebben ook een zuinige stofwisseling, wat hen de barre tijden kan doen doorstaan. Het opslaan van eea bij te veel voeraanbod is dan ook bekend (suiker/insulinerestentie, hoefbevangenheid, etc.) maar het gegeven van het relatief snel ontwikkelen van een levensbedreigende aandoening bij te weining voedsel (ruwvoer) aanbod is veel minder bekend.

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 12:09

terpentijn schreef:
Doe het wel geleidelijk, dat afvallen, ik heb ook 2 Shets, VOORAL bij Shetlanders kan te snel op afknijp dieet tot grote (lever) problemen leiden.
Die zelfs fataal kunnen uitpakken.

Het mengen van je ruwvoer (hooi) met stro wil wel goed helpen, dan moet je wel geleidelijk de hooiverstrekking terugbrengen anders eten ze gewoon het hooi er eerst uit, en wordt het stro niet meer bekeken: ze moeten NET trek/honger hebben. Uit vers stro wordt vaak "het lekkerste" opgedoken, de rest wordt genegeerd.
Shetten kunnen goed afvallen, maar dat moet heel langzaam aan.

Heb je de mogelijkheid ze ook nog actieve beweging te geven (longeren, kinderen die er op rijden, wandelen (als je een kleine hebt en je stapt zelf flink door, moeten ze gewoon in draf met je mee) dan gaat het aanzienlijk sneller.

Ik ken het probleem: ik had een mooie sportmodel-Shet, die moest uit de weide weg bij mijn bonte Tinker x Fries want ik kocht er een leuke bonte merrie bij. De Shet was mijn paard toen opeens te veel, die bleef door de draden gejaagd worden, die wilde ik niet kwijt: naar huis gehaald. Stond-ie alleen. Ook niks, hij begon zelfs te schuren (nooit eerder gedaan!) dus jongere relatief magere Shet-merrie voor hem bij genomen. De ruggengraat lag er op, de vacht was om te huilen zo slecht. Met plukken tegelijk kon je die bij de voorjaarswisseling er af halen, met lappen kale huid ten gevolge.... Bij de hoefsmid bleek al gauw een knie probleem. Maar wat een leuk en schattig meiske! Mijn Shet was totally in love met het meisje. Nooit meer geschuurd, de manen zitten er weer aan. Dat was dus duidelijk sterss (mijn Shet had nooit in diens leven alleen gestaan) Maar ZIJ: Dat werd veel ruwvoer, vitamines, ontwormingen, en WENNEN. Vooral voor haar. Ze zag er niet uit. Hij was gek op haar, zij was vooral erg MOE.
Mijn eerste Shet kwam eerst aan als een tierelier, omdat de Shet merrie in bar slechte conditie verkeerde en die echt moest opkomen.
We zijn een jaar verder.... Nu komt alles in balans.... laten we zeggen: ze beginnen steeds meer op elkaar te lijken, in conditie.
Uiteraard had ik madammetje wel apart (met een draadje er tussen) kunnen voeren, maar het meiske stond elders al eerder in haar uppie, dat leek me ook niks. En meer stress opleveren.

Inmiddels is dus ook sport Shet weer tot normale proporties, en het merrietje ziet er nu leuk uit. Niet de dik, niet te dun, het duurt echt zo lang wel voor je een te dikke of te dunne (bestaat dat? ja dus) Shet eens een beetje in de balans krijgt.
Uiteraard krijgt hier niemand van de 2 onbeperkt toegang tot ruwvoer, maar het is er wel enkele keren per dag een (gemengde) hooi verstrekking. De rest verzinnen ze er maar bij.

Het proberen te doen afvallen van een dikke Shet is niet moeilijker, maar wel gevaarlijker dan bij een groot paard. Niet alleen dat Shetten veel kleiner zijn, maar zij hebben ook een zuinige stofwisseling, wat hen de barre tijden kan doen doorstaan. Het opslaan van eea bij te veel voeraanbod is dan ook bekend (suiker/insulinerestentie, hoefbevangenheid, etc.) maar het gegeven van het relatief snel ontwikkelen van een levensbedreigende aandoening bij te weining voedsel (ruwvoer) aanbod is veel minder bekend.

Heel erg bedankt voor je verhaal en je tips,ik heb hier zeker weten wel wat aan!
Ik heb de mogelijkheid om te wandelen,longeren en rijden geen idee
De shet is 7 en heb hem net een weekje en weet nog niet echt wat hij wel en niet kan,maar het is allemaal het proberen waard
Bedankt! :D

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:39

Het is in elk geval een pony die heel graag wat meer aandacht wilde, dus hij zal het heerlijk vinden om met je aan de slag te gaan denk ik! Fijn dat hij zich al thuisvoelt, en gezelschap heeft van andere pony's. Hier was hij bij de shetlanders echt de laagste in rang en stond ook vaak alleen sinds hij in onze wei stond. Zijn vriendje Peanut werd makkelijker opgenomen in de kudde, dus daar had hij ook niet veel meer aan. Ik hoop dat hij bij jou meer aansluiting heeft bij de anderen, dat verdient hij!

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:59

heee, ik heb ook een probleem met het afvalllen van mijn shetlander.
maar het probleem is dat hij een longziekte heeft en dus niet mag rijden/rennen en teveel wandelen..

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:02

@mijn vorige reactie, het is belangrijk voor zn gezondheid om dus af te vallen omdat hij die longziekte heeft, ik wil dat hij nog heeeel lang meegaat .. zou niet zonder m kunnen. Gelukkig gaat het op dit moment goed met zijn benauwdheid, maar nogsteeds mag hij niet rennen en bereden worden.. hij is ook al best oud :\

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 13:22

xSallieee schreef:
@mijn vorige reactie, het is belangrijk voor zn gezondheid om dus af te vallen omdat hij die longziekte heeft, ik wil dat hij nog heeeel lang meegaat .. zou niet zonder m kunnen. Gelukkig gaat het op dit moment goed met zijn benauwdheid, maar nogsteeds mag hij niet rennen en bereden worden.. hij is ook al best oud :\

Zo das wel een lastige situatie
Heel veel succes ermee

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:57

@edwinevelien dankjewel het iss idd lastig, tog zal hij moeten afvallen, hij krijgt nu ander eten, eens zien of dat helpt, en tog kleine stukjes wandelen

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:42

xSallieee schreef:
@edwinevelien dankjewel het iss idd lastig, tog zal hij moeten afvallen, hij krijgt nu ander eten, eens zien of dat helpt, en tog kleine stukjes wandelen

Ja Afvallen voor zo kleine is al lastig zat!
Maar het gaat zeker weten lukken ;)