Keuze stal. Welke zouden jullie kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyflika

Keuze stal. Welke zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 01:44

Dag bokkers,
ik ben vrij nieuw op bokt maar volg wel al een tijdje mee. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de keuze van mijn nieuwe stal. Ik ben heel erg aan het twijfelen tussen twee stallen. Ik zal de voor en nadelen even op een rijtje zetten. Wat voor mij het belangrijkste is:
-Voldoende ruwvoer/krachtvoer
-Alle dagen zo lang mogelijk weidegang (aangezien ik in de week op kamers zit)
-Nette stal
-Berijdbare (buiten)bak, of een op afstand
-redelijke prijs

Stal 1
+6 Nette stallen, op zaagsel goed gevulde propere stallen. Elke dag uitmesten
+ruwvoer zoveel als ik wil, krachtvoer in overleg (2x per dag)
+paard wordt buitengezet zolang ik wil, met extreme natte dagen zoals nu af en toe een halve dag
-piste voor de moment erg nat
+plannen zijn er om te laten draineren in het voorjaar
+ik ben de enigste pensionklant, de mensen zelf rijden drie keer per week naar een binnenpiste om te trainen, hier zou ik mee mogen gaan
-de stallen (2,90x4m)zijn met betonnen muren, de paarden kunnen elkaar wel over elkaar zien maar de buurman niet. Dit vind ik een groot nadeel
+mensen zijn altijd aanwezig, is aan hun woning en had tijdens de ontmoeting het idee dat veel bespreekbaar was
+225 euro alles inbegrepen

Stal 2
+5 stallen met buitenluik en contact met buurman.
-In de stal lag amper vlas, echt een verwaarloosbaar laagje. Eronder lagen wel rubbermatten, daarom verklaarde de eigenares dat er minder in moest
+Grote weides, paarden komen elke dag buiten in groep. Weides staan vol gras
+Voldoende ruwvoer (eigen oogst) en krachtvoer bespreekbaar (2x per dag)
-Kleine piste die nat lag, niet veel mogelijkheid in de buurt te gaan rijden. Eigenares zit in een vereniging waar wel veel mogelijkheden zijn om te rijden, helaas kan ik hier geen lid van worden door tijdgebrek met mijn studies
-De stallen zijn bij mensen thuis en ik kan enkel binnen als hun poort open is. Dus als de mensen zelf niet thuis zijn kan ik niet binnen. Dit lijkt me erg lastig
+200 euro alles inbegrepen

Wat me tegenhoud bij stal een zijn die betonnen muren en bij stal twee dat ik niet altijd toegang heb tot mijn eigen paard.. Ik hoop dat jullie met denderende argumenten komen om voor een stal te kiezen! :)
Alvast bedankt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:50

Als jij alleen de weekenden thuis bent vraag ik me zowieso af of het wel verstandig is een paard te hebben? Wie zorgt er door de week voor je paard?

Afgezien daarvan zou ik gaan voor stal 2 omdat de paarden daar elke dag buiten komen en op stal nog contact kunnen hebben met de buurman. Stal 1 komen ze in de winter alleen af en toe buiten en hebben ze ook geen onderling contact op stal. (dus met slecht weer in de winter staan ze maarzo 3 dagen op stal zonder enig contact met anderen)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 03-01-13 01:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyflika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 01:53

In de week wordt er niet mee gereden maar zorgt een verzorgster voor zijn verzorging. Hij wordt drie maal per week gereden, af en toe 4 maal als ik een dag vrij heb dus ik denk dat hij een fijn leven bij mij heeft hoor ;) Bedankt voor je mening.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:54

Stal 1

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:55

Ik zou voor stal 1 gaan. Je zegt dat hij daar ook naar buiten gaat & op stal geen contact met buurman is t ergste niet. Misschien juist wat rust. Probeer hem buiten stal zo veel mogelijk met de andere paarden los te gooien bijvoorbeeld..
Bij de 2de vind ik t niet fijn dat je alleen kan als de mensen thuis zijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:56

Dus die verzorgster komt hoevaak?
Ze zou toch door de weeks zeker 3x moeten komen wil je het fair houden voor je paard, die heeft ook gewoon zijn aandacht en beweging nodig.

joykel

Re: Keuze stal. Welke zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 02:03

zeker stal 1. daar komen ze genoeg buiten, dus de betonnen muur is minder erg, bovendien kunnen ze elkaar zien. piste wordt in het voorjaar verbeterd, dus dat lost zich ook op. en het belangrijkste, je kunt terecht wanneer je wilt. het zou me zeer tegenstaan zoals bij stal 2 dat je er niet heen kunt als de eigenaren er niet zijn!

ponyflika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 02:03

Zij komt wanneer zij wilt, dit is ongeveer 2 x per week. Naar mijn inziens heeft hij beweging genoeg als hij overdag een hele dag buiten loopt en met vriendjes kan spelen. Mijn paard hoeft niet elke dag geborsteld en betut te worden. Zolang hij elke dag paard kan zijn, ben ik heel blij. Als er dan drie keer per week mee gereden wordt en twee keer per week aandacht aan gegeven wordt en een klein wandelingetje.. Lijkt me voldoende!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 02:09

Het gaat hier toch om welke stalling...niet om hoe of wat met het paardje ;)

Ik zou voor stal 1 staan :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 02:21

ponyflika schreef:
Zij komt wanneer zij wilt, dit is ongeveer 2 x per week. Naar mijn inziens heeft hij beweging genoeg als hij overdag een hele dag buiten loopt en met vriendjes kan spelen. Mijn paard hoeft niet elke dag geborsteld en betut te worden. Zolang hij elke dag paard kan zijn, ben ik heel blij. Als er dan drie keer per week mee gereden wordt en twee keer per week aandacht aan gegeven wordt en een klein wandelingetje.. Lijkt me voldoende!

En dan kies je dus voor de stalling waar hij het meeste buiten komt met het meeste contact met soortgenoten.
Op stal 1 staat in de winter 'af en toe' buiten en heeft hij op stal geen contact met de buren, dus zou ik je eigen belang (rijbak) na dat van je paard stellen, je bent er zelf immers maar 2 dagen in de week, hij is er 7 dagen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:24

Stal 1 :j

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:33

anneliesdj schreef:
ponyflika schreef:

En dan kies je dus voor de stalling waar hij het meeste buiten komt met het meeste contact met soortgenoten.
Op stal 1 staat in de winter 'af en toe' buiten en heeft hij op stal geen contact met de buren, dus zou ik je eigen belang (rijbak) na dat van je paard stellen, je bent er zelf immers maar 2 dagen in de week, hij is er 7 dagen.

Volgens mij begrijp je het verkeerd. Ze bedoelde toch dat je bij stal 1 iedere dag naar buiten mag, altijd?. Alleen als het soms nat is komen ze halve dagen buiten. Dat betekend dat ze iedere dag sowieso buiten komen. Dan hebben ze het beter dan menigeen paard hoor.

Bovendien is ze er niet maar twee dagen per week, maar drie, soms vier. En komen daar volgens mij ook nog de dagen van de verzorger bij, of niet?

Ik zou voor stal 1 gaan :j

ponyflika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 11:41

Ja bij stal een mag ik zelf kiezen wanneer hij buitenkomt, dus ook heel de dag. De eigenaar vertelde me dat het heel af en toe voorkomt (met deze natte dagen) dat dit een halve dag is.
Bedankt voor jullie meningen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:42

Stal 1!

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:45

ponyflika schreef:
Ja bij stal een mag ik zelf kiezen wanneer hij buitenkomt, dus ook heel de dag. De eigenaar vertelde me dat het heel af en toe voorkomt (met deze natte dagen) dat dit een halve dag is.

Zie je, dat klinkt me als super in de oren!

Bij stal 2, stel dat je paard ziek is (geweest) en je wil een paar keer per dag heen om te controleren en ze zijn niet thuis lijkt me dat nooit ideaal. Tuurlijk zal er altijd wel iets te regelen vallen maar het lijkt me toch geen fijn idee!

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:50

zonder twijfel stal 1.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:52

Dan lekker stal 1,paard mag buitenstaan zoveel als je wilt,alleen met extreem slechte dagen iets minder lang.Vind het een fijn idee dat de stallen goed zijn opgestrooid en elke dag worden uitgemest.Ook fijn dat je altijd welkom bent,helemaal in jouw geval.

Hij kan misschien niet met z'n naast buurman neuzen maar wel andere paarden zien...prima als het geen dagenlang aaneen gesloten is :j

xChelsey_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:53

stal 1 :)

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:00

Ik zou ook voor stal 1 gaan. Op stal is het zou dat ze wel een ander paard zien en overdag kunnen ze contact met elkaar maken in de wei. Ook heb je bij beide stallen als - punt dat de piste heel nat is, maarr dat ze bij stal 1 daar wel wat aan willen gaan doen. Ook lijkt het mij vervelend aan stal 2 dat je niet altijd kan komen wanneer je zel wil.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:02

absoluut stal 1. veel meer voordelen.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:29

ik zal ook voor stal 1 gaan.
Je kunt daar altijd rijden en ben stal 2 heb je de mogelijkheid dat je tijden ivm het weer niet kunt rijden..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:13

ponyflika schreef:

Dan heb ik het idd verkeerd begrepen, hoelang komen ze op stal 2 buiten dan? En gaan ze op stal 1 ook in een groep buiten?

Dan zou ik de prijs ook niet onbelangrijk vinden en stal 2 is goedkoper. (wbt die rubbermatten; daar heeft de stalhouder gelijk in, daarbij hoef je nauwelijks bodembedekking te gebruiken en dat maakt het voor jou ook goedkoper)

Qua rijden zit je bij beide gelijk; ze hebben allebei een rijbak die bij nat weer slecht begaanbaar is. Dat ze plannen hebben om te draineren zou ik me niet teveel op vastpinnen, dat is nogal makkelijk gezegd om een potentiele klant over de streep te trekken.

En dan is het belangrijk dat je er zoveel mogelijk terecht kunt, imo kan dat bij beide stallen gewoon? Dat stal 2 een hek heeft wat dicht zit als zij er niet zijn zou ik juist een geruststelling vinden, dan komen er tenminste geen ongewenste figuren op het erf. En die mensen hebben paarden aan huis, dus ik neem aan dat zij niet veel weg zijn behalve eens een verjaardag in het weekend.

WGNJ1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:20

Ik zou voor stal 1 gaan. Het is dan wel 25 euro duurder maar ik denk dat je het hier beter naar je zin hebt en er meer tevreden over bent dan stal 2. Als je bij stal1 altijd naar binnen kan is dat natuurlijk al een voordeel en stal 2 dat niet altijd. Zoals je beschrijft lijkt mij stal 1 beter en gezelliger en vriendelijker.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:26

Stal 1. Een stal waar ik alleen bij mijn eigen paard kan als de staleigenaar thuis is, is voor mij geen optie.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:29

stal 1