Als je paard t hoofdstel in heeft dus een bit, dan is t toch geen probleem als ie gras eet? Maar paard heeft t al een aantal x gedaan en niks gebeurd! Maar ik heb ook wel is gehoord dat ze dan kunnen stikken.
Ik doe het zelf nooit. Het kan dat als je ze lang gras laat eten, dat dit zich om het bit heen draait en dus niet doorgeslikt kan worden. Daar kunnen ze idd behoorlijk naar van worden. Dus ik zou het er niet op wagen.
rianca1
Geplaatst: 02-01-13 18:11
het zou kunne als hij te lang gras pakt dat hij dat niet goed kan kauwen dat hij toch stikt.
Ibbel
Geplaatst: 02-01-13 18:18
Paarden kunnen niet door hun mond ademen en dus niet stikken als ze iets in hun mond hebben. Paarden halen altijd alleen maar door hun neus adem. Als gras om het bit heen gedraaid zit is dat wel heel vervelend voor ze omdat hun mond dan te vol zit. Ook verslikken zal niet sneller gebeuren dan zonder bit, want eenmaal voorbij het bit kan het gras gewoon gekauwd worden en doorgeslikt worden. De kiezen zitten ver achter het bit en kunnen gewoon hun werk doen. Tenzij je de neusriem zo strak hebt aangesnoerd dat de kaken helemaal niet meer kunnen bewegen, maar dan zal dat gras te pakken krijgen ook al niet meer lukken.
Ik laat(liet) mijn paard ook nooit gras eten omdat ik ook bang was dat hij zou stikken, ik trok het er altijd meteen uit, vooral als het lang gras was maar hij was wel zo slim om zn tanden goed op elkaar te houden zodat ik het er niet uit kon trekken . Maar WAT dom dat ik er nooit bij na heb gedacht dat paarden niet eens door hun mond ademen! dus iig weer bedankt:p ben ik ook weer wat wijzer geworden haha.
Gras zou ik zelf niet zo snel laten eten, brokjes doe ik soms wel weer, dat eet makkelijker weg
Pluttersput
Geplaatst: 02-01-13 22:35
Maar is het niet zo dan dat het lange gras zich om het bit zou kunnen wikkelen, en als ze dan slikken dat het zeg maar half de slokdarm ingaat en daardoor dus de luchtpijp afsluit? Aangezien ze niet allebei open kunnen houden...
Hmm nouja ik heb het zelf wel eens gehad met spaghetti slierten. Ik had een te grote hap genomen en niet goed.gekauwd, dus de helft van de sliert zat in mijn mond en de andere helft al in mijn keel. Ademen ging inderdaad moeilijker, maar ik heb zo snel mogelijk alles doorgeslikt. Je moet wel rustig blijven anders stik je... Maar lijkt me dus dat ze wel gewoon kunnen door ademen.
Ik hoorde ook altijd dat paarden konden stikken bij gras eten met bit. Ik had daar dezelfde logica bij als putterspurt.
wisje72
Geplaatst: 03-01-13 12:54
Ik heb laatst een soortgelijk topic geopend en toen werd er toch wel gezegd dat je ze beter niet kan laten eten.. Ben zéér verbaasd om deze antwoorden deze te lezen....
Zelf laat ik ze niet eten met bit in... Toch ook om het idee van verslikken/stikken, maar ook omdat ze dan aan het werk zijn...
Hebben jullie wel eens gezien hoe groot een paardenmond van binnen is? Gras dat om het bit heen gedraaid zit doorslikken, dat moet dan echt heeeeeel erg lang gras zijn. Zo lang kom je het zelden tegen. Mijn paarden mogen gewoon met bit eten, maar alleen als ik toestemming geef. En ik denk dat dat dan ook een veel belangrijkere reden is om wel of niet met bit te laten eten, bij veel combinaties stopt het paard niet meer met eten en laat zich door de ruiter niet meer meenemen. Als je hem dan leert dat met bit eten per definitie niet toegestaan is kom je niet in zo'n situatie terecht.
xmarajacobs
Geplaatst: 03-01-13 19:00
Ik rijd altijd in een wei met me verzorgpony, als ik heel even stil sta om je jas uit doen ofzo. Dan eet ze toch gras kan je bijna niet tegen houden. Het is ook geen lang gras, maar ik denk dat ze niet zomaar kunnen stikken..
HippoLogic
Geplaatst: 05-01-13 09:08
Ik heb wel eens mijn pony met bit in laten grazen langs de weg. Het was nogal lang gras en hij had een Liverpool stang in (hij was ingespannen). Na een tijdje reden we verder en ineens had ik zoveel leidsel over... Wat was er aan de hand?
Hij had zoveel gras om het bit dat hij de mogelijkheid had het bit uit zijn mond te werken en het hele hoofdstel was afgegaan. Midden op een kruispunt natuurlijk. Oeps! Dat doe ik dus nooit meer. Gelukkig had ik een goed afgericht paardje en een handige bijrijder op de bok, die er snel afsprong waardoor ongelukken voorkomen werden. Pfff, was wel even schrikken. Ik had eerder nog nooit zoiets meegemaakt dus ik dacht dat het 'wel los zou lopen' met dat gras eten met bit in.
friesiszwart
waarom zou je een paard met een bit in laten eten? Buiten wat HippoLogic aan geeft is het niet verstandig je paard onderweg te laten eten. Je kunt nooit weten of het gras bespoten is.
lang gras zou ik vermijden, maar wat gras sprietjes moet niet kwaad kunnen, ik geef soms ook wel wat brokjes of muesli..
BillyBubbles
Geplaatst: 08-01-13 21:01
Een paard kan niet slikken en ademen tegelijk, dus als je een paard met bit laat eten ( door het bit wordt sowieso al meer speeksel aangemaakt) zal het paard dus meer moeten slikken als gewoonlijk, en dus minder regelmatig kunnen ademhalen. Ik zoek heel veel op over het paardenlichaam, en hoe het in elkaar zit. Ik ga niet zeggen dat ik er alles van weet, maar dit onderwerp was ik laatst nog tegengekomen en daar heb ik een heel stuk over uitgeprint.
Deze site heb ik uitgeprint. Op de site hebben ze het over met bit rijden of zonder bit rijden, maar de titel zegt genoeg : ademen en slikken = verslikken.
Heus niet elk paard zal zich verslikken als hij een pluk gras te pakken heeft, maar het risico is er wel zeker.
Zonder bit kan het paard zich tijdens het rijden ook verslikken als hij gras eet, maar dan minder snel omdat er geen extra speekselaanmaak is door het bit.
En wat ; friesiszwart inderdaad ook zegt, het gras kan altijd bespoten zijn, dus laat je paard nooit zomaar ergens langs de weg o.i.d eten!
Ik zou gewoon altijd proberen te vermijden dat je paard wat eet met een bit in, maar als het achter je rug om gebeurd kan je er toch niets meer aan doen.
Toen ik ooit naar ponykamp was gegaan. Moesten we altijd de neusriem losmaken en onder het kopstuk door doen dan konden de pony's lekker eten in het bos. Maar ik zie niet in waarom ze geen kort gras kunnen eten maar het lijkt mij fijner voor het paard als je dit zonder neusriem doet tijdens een tussenstop
senna21
Geplaatst: 08-01-13 21:34
Nee hoor, kan meestal geen kwaad. Maar er is wel een andere reden waarom je je paard beter niet te laat eten met bit in. n.l. om te voorkomen dat je paard tijdens het rijden op zoek gaat naar gras/eten. Dat is lastig voor de ruiter en onduidelijk voor je paard/pony.
Shimene
Geplaatst: 10-01-13 17:22
Ik zou het zelf nooit doen, want je paard kan er inderdaad in stikken. Ook wordt je bit er erg vies van en dat is niet echt prettig voor het paard. Als jij je paard wilt laten grazen tijdens het rijden, zou ik een bitloos hoofdstel aanschaffen. Hoop dat je er wat aan hebt.