Indeling weide om modderpoel te voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Indeling weide om modderpoel te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:52

De planning is om in de toekomst met mijn vriend samen te gaan wonen.
Voor mijn paarden gaat er dan qua huisvesting iets veranderen. Nu ben ik benieuwd naar jullie mening over de indeling van de weide.
Splitsen? Of één weide laten?
De paarden hoeven er in principe niet van te eten, maar ik wil een modderpoel zoveel mogelijk voorkomen.

De situatie wordt als volgt:
Formaat weide 150m x 50m (0,75hect)
Ondergrond is zandgrond, al vanaf +- 30 cm diepte
Vrij hoog gelegen
Volledige bijvoeding
6 paarden (maat D pony tot paard) en een shet
Rustige, vaste kudde die dag en nacht buiten blijft

Hoe zouden jullie dit indelen?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Indeling weide om modderpoel te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:59

eeeh als ze jaarrond buiten moeten blijven: niet :) tenzij je een paddock oid kan maken

Ik heb een vergelijkbare weide met 2 shets en zelfs die heb ik op een betegelde uitloop, heb wel andere bodem hier maar ik denk dat als er zo'n bak water valt als de laatste weken dat alles een modderpoel word

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:03

Ik vraag me daarom ook af of de weide in stukken delen, en bv 's winters één kleiner stuk een modderpoel laten worden en opnieuw inzaaien, verstandig is of juist niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:05

Dan zou ik eerder kiezen voor een goed gedraineerde paddock met een verhard stuk, ipv een stuk wei dat een modderpoel wordt. Daar heb je zelf ook meer plezier van en je paarden zeker :)

edit: en de rest gewoon wei laten en in twee stukken opdelen zodat je kan wisselen en evt in de zomer de paarden ook 's nachts op de paddock kan zetten, dan heb je langer gras.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:07

Dat redt je niet, zelfs niet als je er twee stukken van maakt. Binnen no time heb je twee modderpoelen. Gedraineerde paddocks maken is een optie.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:09

Ik zat zelf eraan te denken om een deel om te laten gooien en er een geel zand paddock van te maken. Maar ik vroeg me af of dat echt nodig is.

Het punt is, mijn vriend heeft koeien. En deze lopen maar een half jaar buiten. Misschien kan ik hem lief aankijken en mogen de paarden een ander deel van het jaar in een andere weide. Maar hier ga ik niet meteen vanuit.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:24

ik heb 6 stukken waarvan 2 'droog' maar die zijn toch echt al helemaal zwart en daar lopen dan maar 2 shetten op. Tis zo erg dat ik ze zelfs een paar dagen binnen heb gehouden. Ik zou toch echt gaan voor een verhard stuk waar ze op kunnen lopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:01

Als je ze in de winter in een andere weide kunt zetten, of op een zandpaddock, zou je deze weide in 2 (of 3) stukken kunnen verdelen en binnen die stukken werken met strookbegrazing en dan bij kale wei omweiden, of steeds wisselen tussen beide stukken voordat een stuk te kort wordt zodat het allebei op een redelijke lengte blijft, niet te lang wordt en niet te kort afgegeten wordt waardoor het moeite heeft weer bij te trekken. Maar 0,75 ha is inderdaad te weinig voor 6 paarden om een hele zomer van te kunnen eten.

Als je in de winter een zandpaddock hebt en geen andere weide mag gebruiken, dan kun je ze, mits het land droog genoeg is, elke dag er een aantal uurtjes op laten zodat ze nog wat te knabbelen hebben. Dan tegen maart een deel afzetten en bemesten zodat het rust heeft en weer bij kan groeien

Maar nagrazen van de koeienweides tijdens het najaar en de winter zou wel super zijn, dan kan je eigen wei echt goed tot rust komen in de winter en tegen de tijd dat de koeien weer naar buiten kunnen of moeten is je eigen wei weer helemaal klaar voor het nieuwe zomerseizoen!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:05

Voeding van de weide is inderdaad geen optie. Maar ze krijgen full time bijgevoerd.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:06

Houd er rekening mee dat wanneer je een deel omzet dat dat ook naar ongeveer 2 jaar een modderzooi wordt.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:11

Zou in ieder geval het stuk waar ze gevoerd worden / water drinken verharden, dat is het stuk wat het eerst kapot gaat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:19

Dinopino schreef:
Houd er rekening mee dat wanneer je een deel omzet dat dat ook naar ongeveer 2 jaar een modderzooi wordt.

Tenzij je trouw meerdere keren per dag heel secuur alle mest op ruimt...
Hier is het zand van de paddock nog steeds goed, wel af en toe nieuw aanvullen want je schept toch redelijk wat weg en er waait 's zomers ook wel wat weg.

En met 6 paarden zal het wel groot genoeg moeten zijn en een groot deel verhard om te voeren en waar ze kunnen staan als het erg nat is scheelt heel erg veel in hoe goed je paddock/bak zal blijven.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:28

Kun je vanuit je wei een (afsluitbare) doorgang maken naar het koeienpad? Bij veel bedrijven liggen daar wel stelconplaten oid. Dan hebben ze daar in ieder geval droge voeten.

Andere optie is inderdaad van november tot halverwege maart (daarna wordt het al snel weer te voedingsrijk) de koeienweides laten begrazen. Wij hanteren dat concept op een van onze eigen weides. In de zomer staan er 3 fjorden en 2 shetten op 1,5 ha en in de winter krijgen ze het stuk van 3 ha dat in de zomer aan een boer verhuurd wordt ervoor in de plaats. Gaat (ondanks deels natte veengrond) erg goed, het gras heeft ongeveer een maand nodig om te herstellen, dus als je die tijd aanhoud zijn er best wel mogelijkheden te bedenken.

Voor je eigen stuk zou ik serieus gaan kijken naar het concept van een paddock paradise. Dat is op kleine oppervlaktes vaak een goed systeem. Dan zou je een stuk van 25 x 4 of 25 x 5 meter kunnen verharden en daar ook op kunnen voeren. Daarnaast ga je op het pad wat uitdagingen maken zodat je paarden zich niet helemaal rot vervelen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk vind dat het aantal paarden op deze oppervlakte veel te groot is, de helft zou redelijker/haalbaarder zijn.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 20:36

Een grotere oppervlakte zou uiteraard idealer zijn, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt ;)
We zijn nog aan het kijken naar alle mogelijkheden, maar dit is het stuk wat sowieso voor de paarden zal worden.

Lisasjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:13

Ik heb in een wei gestaan met twee paarden, wij hebben het zo ingedeeld ( het is een beetje moeilijk te beschrijven maar ik doe mijn best hihi :) ) : we hebben van een grote wei 3 stukken gemaakt en aan de zijkant een ruim pad afgezet, waar je de paarden kunt verzetten van weide en in de winter is dat pad heel handig als '' kapot loop stuk ''. Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel haha

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:08

modder heeft ook te maken met de regen die er valt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:09

Ik zou zelf zeker voor een paddock gaan. Zo kunnen je paarden toch altijd naar buiten. Zeker met shetlanders ideaal, om hoefbevangenheid te voorkomen.
Mijn schoonmoeder heeft een prachtige inloopstal, dit is ook ideaal. Als het buiten erg warm of juist erg vies en nat is, gaan ze zelf naar binnen, en wanneer ze naar buiten willen kunnen ze dat zelf doen. Bij goed weer (niet te nat) zet ze de wei open. Erg leuk om te zien ook, als ze last van dazen hebben rennen ze snel naar hun stal, daar is het lekker donker en zo schudden ze die lastige vliegen even af.

Verder vind ik dat je hier: www.paddockparadijs.blogspot.nl altijd leuke ideetjes kunt vinden, zeker als je nog aan het orrieënteren bent erg leuk, de voorpret is dan erg groot haha.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:49

Een schutstal is op dit moment (vergunning technisch) helaas niet mogelijk. Er zijn wel plannen om een bestaande schuur om te bouwen tot paardenstal, maar hoe dit loopt is nog even afhankelijk van de plannen voor het boerenbedrijf.
Ik heb inmiddels met mijn vriend overlegd over de koeienweide.
In de zomer gaan de paarden op het bovengenoemde stuk. In het overige deel van het jaar zullen ze ook regelmatig enige tijd in de koeienweide mogen aangezien deze dan toch binnen staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:17

Da's fijn zeg, op zulke grote weides kunnen ze zich lekker uitleven!
Hou er wel rekening mee dat koeienweides eigenlijk heel ongezond zijn voor paard, veels te voedingsrijk, zeker shetlanders lopen dan risico.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 20:55

Dat valt met deze weides wel mee denk ik. Deze zijn al goed begrazen door de koeien en ze gaan er in de slechtere maanden is (qua voedingsrijkheid vh gras). Bovendien is het een oude(re) shet die wel wat voeding mag hebben.
Maar bedankt voor de tip!