hoe gebeurt het bij jullie? paarden op/af de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe gebeurt het bij jullie? paarden op/af de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 02:43

hallo,

hoe gebeurt het bij jullie op en af de wei halen/zetten
gewoon uit interesse
hier smorgens (meestal ik alleen):
eerst rahere op de wei, dan flint & dan blesco, som sgebeurt het dat rahere laatst op de wei gaat
als mijn moeder er is, is het zoals savonds

savonds (meestal met 2 personen):
flint & blesco worden alle 2 aan een halster en touw genomen, rahere loopt gewoon mee & gaat rechtstreeks stal of weide in, gene probleem

in de zomer staan ze hier 24/24 buiten, in de winter niet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-13 03:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 02:58

Uhmm, nou als ze zin hebben om op de wei te gaan staan wandelen ze naar de wei en als ze zin hebben om weer op het bestrate stukje te gaan staan dan waggelen ze daar naartoe. Paarden horen niet in een stal, en horen binnen hun terreintje zelf te kunnen beslissen waar ze wanneer met welk ander paard zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 03:10

Koper: bij mij gaan ze in de winter snachts allemaal op stal, in de zomer 2 24/24 7/7 buiten, de andere is ontsnapkoning 1ste klas (we zijn al eens snachts wakker gebelt door politie omdat hij op straat stond) & heeft zomerexzeem

in de winter staan ze ook niet in megakleine stallen, ze hebben 1 stal met 2 waar ze nog toertjes in kunnen stappen, wegens agressief gedrag naar andere paarden staat rahere apart, maar die kan wel door een gat tussen de 2 stallen contact maken met de andere paarden & die kan ook gemakkelijk toertjes stappen in zijn stal

hier thuis is ook geen mogelijkheid tot schuilstal zetten dus tja

Bimiap

Re: hoe gebeurt het bij jullie? paarden op/af de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 03:38

Of paarden wel of niet op stal horen is volgens mij een hele andere discussie...

Bij ons gaan ze ook in een soort van bepaalde volgorde naar binnen (en later ook weer naar buiten...)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 08:17

hier staan de paarden in de zomermaanden 24/7 op het land en in de wintermaanden proberen wij de paarden zo lang mogelijk overdags buiten te hebben. Bij extreem slecht weer (en slechte paddocks) in twee groepen in de rijbak, dus dan maar enkele uren. Maar zoals nu een groep in het land en een groep in de rijbak. Is helaas niet anders en qua rijden dus aanpassen.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:38

onze pony's staan s winters s nachts op stal.
ik breng ze s ochtends tegelijkertijd naar de wei.
soms laat ik de shet er los achteraan lopen. we moeten een pad af van ong 500 meter :)
anders allebei aan een hand.
de d-pony trekt soms nog wel eens omdat hij de vrijheid van de wei ruikt dus optie 1 is eerste keus
s zomers staan ze snachts buiten, behalve bij onweer of langdurige regen.

xzodiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:43

Bij ons doen we de deutjes 1 voor 1 open en dan lopen ze zo naar buiten!
als ze naar binnen gaan dan hebben ze een volgorde en dan lopen ze ook zo naar hun eigen stal :D

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:48

Bij de stal waar mijn paard staat, worden er 2 touwtjes gespannen tussen de schuur en de paddock (en vanaf de paddock kunnen ze doorlopen naar het weiland als het weer het toelaat).
Schuifdeur open, stallen open en ze lopen los naar buiten. Eenmaal daar gaat paddock dicht en 's avonds is het vice versa.
Ze wandelen los en zelfstandig tussen de touwtjes weer naar hun eigen stal.
Het is een groep van 6 paarden en het gaat eigenlijk altijd goed.

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:04

bij ons gaat het hek aan de weg kant dicht en dan gaan eerst alle ruinen naar de weide dan de kleintjes en als laatste de merrie's (alle een eigen weide). Met binnen halen hetzelfde de staleigenaar gaat naar het land fluit en alle paarden komen in 1 stoet naar de stallen toe en daar worden ze opgewacht door ons om ze in hun stalletjes te zetten. De meeste paarden weten waar hun stal is en lopen er zo heen dan hoef je alleen nog de deur dicht te doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:09

Hier worden ze dan niet op stal gezet, maar als ik ze van weide verwissel neem, zet ik eerst de poort open van de wei waar ik naartoe wil, neem ik de drie paarden aan halster + touw (twee naast mij, de derde hobbelt er wat achter :) ) en verzet ze zo.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:12

In de winter:
Er zijn 2 weides en 6 pony's. 3 pony's per wei. Eerst leg ik hooi in bultjes in beide weides. Dat doe ik 1 draad dicht. 1 pony krijgt 's ochtends nog voer en dat doe ik het allereerste in haar voerbak. Dan doe ik dus de stallen van de pony's zonder voer open en die lopen zelf naar de wei. Dat draad doe ik dicht, andere draad doe ik open en de andere stallen gaan ook open zodat ze er zelf in kunnen lopen.
'S avonds net zo, dan lopen ze allemaal naar hun eigen stal.

In de zomer staan ze 24/7 buiten.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:13

Hooi in een grote badkuip doen.
Ik maak s'morgens de poort open en ze gaan zelf naar de wei.
S'avonds doe ik de poort weer open en roep: "meisjes" en ze komen zelf dan naar stal en dan zet ik ze binnen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:21

Hier gaan ze in de winter ook 's nacht op stal, naar buiten dat heeft sowieso een vaste volgorde. Eerst de 3 grootste en dan 2 kleine, allemaal apart want de stalhoudster doet eigenlijk altijd alleen 's ochtends. Toevallig gisteren wel even geholpen. 's avonds zijn we met z'n 2, dan gaan de 2 grootste eerst, en dan pak ik de mijne en stalhoudster de andere de shet loopt altijd zelf naar z'n stal toe, dus die is meestal als 3de en dan de laatste 2 wisselt weleens dan de mijne laatst dan de andere.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:32

De eigenaar zet de paarden op de wei, tenzijik smorgens kom dan laat hij ze staan en zet ik ze nog op de weide.
S avonds rond 7 uur worden ze eraf gehaald maar als ik smiddags rond 4 uur kom dan haal ik ze eraf en blijven ze op stal staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:06

Ik heb de staldeuren altijd open staan dus hier beslissen ze het zelf. Wel een kale wei ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid. Ze mogen wel regelmatig even grazen op de andere wei. Dan krijgen ze hun halster om en doe ik de draad los. Meestal moet ik ze daarna vangen. Eerst pak ik Grietje, dan Amber en Hans wil niet alleen blijven dus hij komt meestal dan zo achter ons aan.

xmarajacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:03

Mijn verzorgpony's hebben een inloopstal dus ze kunnen altijd naar binnen en buiten. Alleen als ze naar de grote wei mogen
dan waggelen ze wel altijd van blijdschap.

xAng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:31

'Wisselend van pensionstal ;)
Maar wat ik het liefst had was paard de hele dag overdag buiten het hele jaar door, maar vooral in de zomer toch niet 24/7 wat nogal vaak gebeurt. Die van mij schoot echt uit zijn voegen daardoor en dan begon het gesjouw met grasmaskers etc. wat ik ook niet top vond.

Lisasjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:55

Paarden worden in de zomer 's ochtend buiten gezet en dan na 3/4 uur er weer vanaf gehaald. Maar dit wordt eerst opgebouwd i.v.m eiwitten in het gras en kans op hoefbevangen. In de winter gaat de een 's ochtends op de wei , en er 's middags af en dan het andere paardje naar buiten. Maar het ligt er ook maar net aan wat voor weer het die dag is. :)

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:20

In de zomer staan ze 24/7 buiten, 's nachts wel in eigen paddock, maar die is aangesloten op de wei, dus hoef alleen draad open te doen.
In de winter 'sochtens of vroeg in de middag allebei samen tegelijk de wei in, met halster, zodra ze de hek passeren halster uit.
Binnenhalen alleen shet halster aan, paardlief loop zo zijn eigen stal in.

Ik doe alles zelf, en ook de staleigenaar zijn paarden.
Die staan ook zomer 24/7 buiten, en in de winter zelfde tijd als die van mij, maar dan hoef ik alleen de staldeuren open te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:58

we hebben het nu 3x geprobeert rahere los te laten lopen als we ze naar stal doen (andere doen we niet, we moeten onze oprit op & flint kennende staat meneer op het terras een beetje verder naar binnen te kijken :p ) het is altijd goed gegaan, vandaag liep hij alleen even de tuin in, maar gelukkig na nog geen minuut bedacht hij zich & ging toch maar braaf naar zijn stal

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:07

We hadden 3 (nu 2) groepen. Groep 1 van 4 paarden gaat eerst, dat zijn de druksten. Vervolgens gaat groep 2 van 6 paarden in de wei tegenover groep 1 en als laatste ging groep 3 altijd, maar die staan inmiddels al niet meer op deze pensionstalling :)

De paarden weten prima de volgorde en staan 'geduldig' te wachten tot ze naar de wei gebracht worden.

Capri10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:12

Meestal halen we de paarden 's avonds binnen. De afgelopen week hebben we de paarden 24/7 op de wei gelaten vanwege het zachte weer en het minder rijden.
In de zomer moet ik oppassen met te veel grasinname door 1 paard, ze wordt dan megadik.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:15

Hier:
Poort wei open, deur stal open, en paarden lopen meteen zelf in de wei.
Om in de stal te gaan idem.

Geen werk aan dus :Y)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:16

Bij ons wie als eerste klaar is met eten. Dan gooi ik de stal deuren open en dan vinden ze de wei wel :o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:16

Wij hebben een klein stukje met een paar stallen en een bak. De stallen en de bak liggen zo'n 10 meter van elkaar vandaag. Elke ochtend doet de staleigenaar de stallen open en 'jaagt' ze de bak in. 's Avonds precies hetzelfde, maar dan andersom :D