is opfok het allerbeste voor je veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madamenana

is opfok het allerbeste voor je veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:08

Ik wil het allerbeste voor mijn veulen, er is een mogelijkheid bij ons op stal om hem in de opfok te zetten. hij staat momenteel bij wat oudere paarden. Ze spelen met elkaar, en hij wordt gecorrigeerd door de wat oudere paarden. Toch verteld iedereen mij dat de opfok misschien beter is voor hem. Ik ben wel al bezig met basis oefeningen maar ik zou toch wat tips willen.

StalNollie

Re: is opfok het allerbeste voor je veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:09

beste is om hem bij jong en oud te zetten.. en ja of alleen jong en oud is beide goed en niet goed.

alleen jong missen ze nog wel eens opvoeding en alleen oud dan kunnen ze vaak minder hun energie kwijt/spelen.

maar zoals je het beschrijft ze spelen en hij word gecorrigeerd dus volgens mijn staat hij lekker daar

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:10

Madamenana schreef:
hij staat momenteel bij wat oudere paarden. Ze spelen met elkaar, en hij wordt gecorrigeerd door de wat oudere paarden.

Dit is precies wat een paard in de opfok zou moeten leren en kunnen. Zowel spelen als paardenmanieren leren. Lekker laten staan dus.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:12

Mijn jaarling heeft niet in de opfok gestaan,
hij heeft een shetlander van 4 waar hij mee speelt,
en der staan 5 oudere paarden bij hem die corrigeren hem op zijn foute!
en daardoor is zijn gedrag echt geweldig, hij heeft respect voor mens en dier

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:12

Een gemengde kudde is het allerbest. Dan zijn er leeftijdsgenootjes om mee te spelen en ongein mee uit te halen en de ouderen letten op en corrigeren. Mijn ervaring is dat oudere paarden een stuk minder vaak willen spelen dan oudere paarden. Mijn ruintje heb ik als jaarling bij mijn merries van 6 en 7 lopen. Die speelden wel, maar veel minder vaak dan jongere paarden doen.

Madamenana

Re: is opfok het allerbeste voor je veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:32

Mijn andere paard staat bij hem in de wei. Hij is zeventien, de oudste die er staat is negentien en de derde is ongeveer drie. De zeventien jarige speelt echt dagelijks met het veulen en de drie jarige. Het veulen dat eerstbij hun in de wei stond wil niet spelen. Maar het is fin om te horen dat ook jullie hem daar goed vinden staan

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:30

hengst of merrie maakt ook veel verschil. Ik heb mijn veulens altijd zelf bijgehouden in een gemengde groep (aan huis). Echter ben ik al 30jr merriemens :D vorig jaar had ik ineens een mini-hengstje...en daar heb ik binnen een paar mnd een 2e hengstje bijgekocht....die spelen toch heel anders dan merries :+

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:45

Madamenana schreef:
Ik wil het allerbeste voor mijn veulen, er is een mogelijkheid bij ons op stal om hem in de opfok te zetten. hij staat momenteel bij wat oudere paarden. Ze spelen met elkaar, en hij wordt gecorrigeerd door de wat oudere paarden. Toch verteld iedereen mij dat de opfok misschien beter is voor hem. Ik ben wel al bezig met basis oefeningen maar ik zou toch wat tips willen.

zoals je hem nu hebt staan zou ik hem laten staan, hij staat in groepsverband en in een gesettelde groep. Een groep met alleen leeftijdgenoten brengt ook problemen met zich mee en daarbij zou hij nu nog in een gesettelde groep moeten wennen wat ook nadelig voor hem kan zijn, met zijn allen op de laatkomer.