hoeveel scheppen brok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

hoeveel scheppen brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:03

hoihoi,
ik heb een vraag en ik denk dat hier zat mensen zijn die mij hier antwoord op kunnen geven namelijk:
hoeveel scheppen brok is goed voor mijn pony? ik zal hem even omschrijven:
het is een smalle welsh nwr d pony en nogal een druktemaker. tijdens het rijden staat hij al snel nat van het zweet,
hij heeft geen super dikke vacht maar toch best redelijk en daarom heb ik het idee dat het zweten hem heel veel energie kost,
hij is de laatste paar weken ook best wel afgevallen. hij krijgt 's ochtends en 's avonds hooi en staat overdag een paar uur op een wei
eersts kreeg hij 's avond ook een volle schep brok (+- 1 kilo ) en we waren al overgestapt naar 2. omdat brok niet echt een dikmaker is krijgt hij nu
's ochtends een schep brok een 's avonds een soort pap (paardenmeel met water) en we gaan kijken of dat helpt
nu is mijn vraag wat de gemiddelde hoeveelheid brok is voor een sportpony??
ik dacht dat een schep al veel was maar ons mam zegt dat veel paarden 5 of 6 kilo krijgen -O-

Somebitch

Re: hoeveel scheppen brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:05

Hoe is het patroon in de zomer hezelfde? Ook sochtends en s avonds hooi en overdag op de wei?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:05

Ik heb geleerd dat in principe elk paar voldoende heeft aan 1 schep omdat het geen dikmaker is.
Wil je hem dikker krijgen dien je meer ruwvoer aan te bieden.
Je kunt ook nog maismeel proberen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:07

Hoe zwaar weegt een welsh D pony ??

350 kg ??

5 tot 7 kg hooi en maximaal 1 kg hardvoer per dag.

Maar gebit in orde ??
Goed ontwormd ??

Mais is geen paardenvoer.
Mais is goed voor de plof kippen.

Met mais voer je alleen maar suikers en je trekt de mineralen verhouden erg scheef.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:17

Somebitch: nee in de zomer is anders.
ze gaan als het lente word van de wei af (er zit nou ook eigenlijk al niet veel meer in het gras )
als het onkruid gemaaid is, de wei bemest, aangegroeid, gehooid is en weer aangegroeid (juni) bouwen we op met de wei en dat staan de eigenlijk de hele zomer 24/7 buiten (behalve bij heel slecht weer) tot het 's nachts kouder word

moyra: nou hij krijgt zoveel hooi dat hij het niet eens allemaal op eet

ariebren: ik heb geen flauw idee hoe zwaar hij is, 350 kg kan best kloppen
gebit is in orde
ja misschien is het wel weer tijd voor een wormkuur, maar dat weet ik niet, moet ik ons pap vragen
als ze van de wei gaan krijgen ze bij ons soms wel mais, dat ligt eraan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:21

Ik zou beginnen met onbeperkt ruwvoer, en dat aanvullen met maximaal 1 kilo brok.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:22

Twee keer op een dag hooi en een kale wei vind ik te weinig, er zit niks in het gras nu. Dus misschien kan er op de wei ook nog eens hooi gevoerd worden? Of savonds laat. :) Iniedergeval meer ruwvoer, krachtvoer wordt een paard niet dikker van. De naam zegt het zelf al.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:23

Inderdaad 1 kilo brok is goed voor een sportpony :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:27

Je zou ook eens seniorenbrokken kunnen proberen, schijnen ze ook sneller dik van te worden.
En inderdaad wat maismeel aangelengd met water.

Je zou eens kunnen informeren bij winkel waar je het voer koopt.
Maar inderdaad meer dan 1 schep brokken per dag is vaak niet nodig, tenzij je echt 5/6 dagen per week fanatiek rijd met je pony

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:30

hmm, ja mischien dan toch maar een schep
het is geen kale wei, er zit wel niet veel meer in het gras maar onze wei is 3 hectare, ze krijgen daar steeds een stuk bij en hij is nog niet op, en we hebben ze wel eens hooi bijgeven maar daar kijken ze niet eens naar om. en hij krijgt op stal al zo veel hooi dat hij het niet eens op eet.
maar we kunnen inderdaad nog eens proberen hooi in de wei te geven. mischien dat ze het nu wel eten ( is wel een heel eind sjouwen met de kruiwagen maar wat moet dat moet pff :p )
en meestal train ik ook 6 keer in de week, alleen met dit weer niet
volgens mij is dat meel wat wij hebben ook maismeel

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:44

Noetje14 schreef:
ik dacht dat een schep al veel was maar ons mam zegt dat veel paarden 5 of 6 kilo krijgen -O-

Dat is voor de meeste "sportpaarden" echt absoluut niet nodig. Heel veel mensen denken dat ze heel veel krachtvoer moeten voeren, maar voor de basissport is dit meestal helemaal niet nodig.
Zeker voor een druktemaker zou ik er niet teveel brok in gooien.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:52

Wil je hem dikker dan zou ik pulp geven gaan,wel mengen met zemelen of mais inverband de calsium fosfor verhouding.ik vind 1schep op 1dag meer dan genoeg zeker voor een heet paardje.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:16

oke, dank jullie wel
ik zal er met ons pap over hebben

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:18

had zelf ook al zitten denken aan scheren maar dat mag niet van mijn ouders.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:31

Kan je als hij zo zweet beter kiezen voor geen deken.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:36

Hier krijgen ze ook pulp bij. Of senioren voer van subli dat moet je ook weken is ook een dikmaker
maar dan met toegevoegde mineralen en vitaminen.

Ik zou de brokken ook niet verhogen en als hij zijn hooi niet op eet ook niet. Maar misschien meerdere
keren per dag kleinere porsies hooi aanbieden?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:46

Hoe lang ben je al bezig met paardenmeel?
Zelf voer ik ook paardenmeel bij om mijn merrie op gewicht te houden. Ik vermoed, gezien je uit omgeving Eindhoven komt, dat het DW paardenmeel is?
Hardstikke goed spul, ik zou daar eerst eens een paar weken mee voeren voordat je andere dingen gaat proberen aan krachtvoer. Wel zou ik meer hooi bij gaan voeren. Gras zit nu niets in, je pony eet zich nu vol met gras en laat dan hooi, waar wel voeding in zit, liggen omdat ze gewoon vol zit. Ik zou daar eens iets aan gaan veranderen.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:20

met paardenmeel net 2 weken ofzo, maar ik weet niet welk merk hoor.
meerdere porties per dag zou wel een optie zijn maar dat is lastig als ze overdag gewoon op de wei gaan, want 1 onze wei is best een eind sjouwen met hooi naar de wei en 2 de wei is zo groot dat de kans klein is als je ergens hooi legt dat ze dat ze dat dan verkiezen boven gras. en eigenlijk krijgt hij nu maar een schep brok 's ochtend en 's avonds dan dat paardenmeel

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:52

Aangezien ik in je profiel zag op welke school je zit, weet ik bijna zeker dat het DW paardenmeel is. DW staat voor Dommelsche Watermolen, en ik vermoed dat jullie die meel in Oerle halen bij de Dommelsche Watermolen. :+ Daar haal ik mijn meel ook altijd. :j
Is de wei opdelen in kleinere stukken geen optie?

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 20:20

wij halen het inderdaad bij de dommelsche watermolen :D
ja is inderdaad een goede optie maar dan misschien voor volgend jaar, ik denk niet dat ons pap dat nu nog gaat doen voor die maand dat ze er nog op mogen (onze paarden gaan meestal eind februari begin maart van de wei af )
maar kunnen we inderdaad misschien eens proberen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:25

Feit is wel dat je paard zich nu volpropt met iets wat geen voedingswaarde heeft, en daardoor geen eetlust heeft voor het voer met voedingswaarde, en dus afvalt. Nu zou je dat op kunnen vangen met meer krachtvoer voeren, maar je krijgt en een explosieve pony, en de verhouding van voeding klopt niet meer, goed is het niet om veel krachtvoer te geven. Dus moet je een oplossing zoeken zodat je pony wel het essentiele ruwvoer (hooi dus) binnen krijgt, en dat is ervoor zorgen dat ze niet zoveel gras eet.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:42

sorry voor late reactie,
ja daar heb je helemaal gelijk in, er zit nu veel minder in het gras dan in het hooi
en omdt hij zich volpropt met gras eet hij het hooi niet meer.
maar het is bij ons gewoon een beetje lastig om een paard een aparte bahandeling te geven
onze paarden staan altijd bij elkaar in kuddeverband dus dan vind ik het zielig om hem alleen voor op de bak te zetten want ik denk dat hij dan de hele tent afbreekt, en helemaal een stukje wei in de grote wei af gaan zette vorr hem, is een optie, want dan kan hij ze wel gewoon zien, maar niet meer met zijn maten spelen ed
wat wel een optie is, is gewoon allemaal minder lang op de wei. dan eten ze minder gras en hebben daarom meer honger over voor hooi :j