Paddockmatten in longeercirkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Paddockmatten in longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:39

Zijn er mensen, die paddockmatten/ roosters hebben in de longeercirkel? Hoe bevalt dit? En in hoeverre zijn ze goed te gebruiken op kleigrond?

Elegance_

Re: Paddockmatten in longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:52

Ik heb ze niet in de longeerbak liggen maar wel in de paddock zelf, ik vind ze erg fijn maar als je ze in de longeerbak legt moet er wel veel zand overheen, anders vind ik het persoonlijk te hard om op te lopen ;)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:43

De paddocktegel is ook harder en daarom niet geschikt voor in een longeercirkel/rijbak. Er zijn andere tegels die daar wel geschikt voor zouden moeten zijn. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen over deze variant.

Mmm, zie nu dat de titel van mijn topic niet erg handig gekozen is, aangezien het toch om de andere variant gaat en niet de paddocktegel. Nouja, hopelijk kan er toch iemand zijn ervaring delen...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:35

Op een stal waar ik gereden heb hadden ze ook matten in de longeercirkel.
Bij rustige/brave/verder opgeleide paarden was t erg fijn, maar bij jonge dieren of wat drukkere vond ik t een regel rechte ramp! Ze lijken elk moment over de kop te gaan of een been te breken. Te hard en te ruw om fijn op te lopen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:30

Quir schreef:
Bij rustige/brave/verder opgeleide paarden was t erg fijn, maar bij jonge dieren of wat drukkere vond ik t een regel rechte ramp! Ze lijken elk moment over de kop te gaan of een been te breken. Te hard en te ruw om fijn op te lopen.

Bedank voor je reactie! Maar hoe bedoel je dat over de kop gaan of een been breken? Verzakken de matten toch iets wat? Glijden erop uit? Lag er te weinig zand op? Waren het de paddockmatten of de andere variant, die zachter zou moeten zijn?

Goh, het roept toch nog wel wat vragen op.;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:57

it_is_me schreef:
Quir schreef:

Bedank voor je reactie! Maar hoe bedoel je dat over de kop gaan of een been breken? Verzakken de matten toch iets wat? Glijden erop uit? Lag er te weinig zand op? Waren het de paddockmatten of de andere variant, die zachter zou moeten zijn?

Goh, het roept toch nog wel wat vragen op.;)

Als ze gaan rennen of bokken of springen, ziet het er echt niet fijn uit. Doordat de matten zo stroef zijn schokken ze heel erg en staan de benen dus ook direct stil, terwijl in alleen zand ze toch altijd iets door schuiven of "inzakken", dat gebeurt op de matten dus echt niet.

Ze glijden juist helemaal niet, zelfs niet als het behoorlijk nat is. Dus dat is wel weer positief.

De matten waren speciaal voor longeer cirkels en rijbanen, ook goede laag zand en het juiste zand er op. Na elk paard werd het zand weer terug geharkt (echt onnozel veel werk als je 10 jonge paarden moet longeren ;) ), want als je dat niet deed kwamen de matten erg snel "kaal" te liggen (bij de rustige paarden niet).

Voor paarden die al in het werk staan en goed gebruik van het lichaam hebben, zonder gekke uitspattingen is het echt een fijne "bodem". De jonge paarden of paarden die eens een goede bok of sprint willen trekken aan de longeer lijn, is het echt hopeloos. Ik heb wel 100 keer met zware hartverzakkingen gestaan als een of andere jonge hengst weer debiel ging lopen doen.

Moet wel zeggen dat er nooit iets daadwerkelijk gebeurt is, al "trokken" we ze wel altijd direct op de rem. Even lekker uit laten razen zat er in de longeercirkel echt niet in, dat deden we dan ook in de kleine vierkante paddock.

Edit: Dat de matten "kaal" komen te liggen, staat tussen aanhalingstekens, omdat je de matten nog steeds niet ziet en er dus nog wel gewoon zand over heen ligt. ;)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:51

Ohw, dan twijfel ik toch wel of dit geschikt is voor ons. Ik heb een draver die nog wel eens heel snel wil gaan en nog veel moet leren, dus dan is een veilige ondergrond toch wel erg fijn.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:35

Even een schopje...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:38

Op de stal waar ik sta hebben we dit ook gehad, maar dezelfde ervaring als hier boven. Erg hard naar onze mening, we hebben ze dus ook niet lang gehad daar wij veel jonge paarden hebben en die er soms echt hard op tekeer gingen en dan meteen gevoelig liepen..