Veulen bij 5 jarige merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Veulen bij 5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 11:47

Ik had een jarlingkje gekocht, maar hij is helaas gestorven vorige week.
Die mevrouw kon me m'n geld moeilijk terug geven door haar financiële problemen, maar ik mag z'n volle broertje wel hebben, die is echter pas dit jaar geboren.
Dat hengsteveulentje zit nu nog bij z'n mama, maar vermoed dat ze hem in het voorjaar zou spenen.
Nu heb ik zelf geen veulens, het veulen zou bij een 5 jarige Lusitanomerrie komen te staan. Ik feite zocht ik een vriendje voor haar, ze staat nu alleen in de weide en is eenzaam. Het is een enorm gevoelig en lief merrie'tje, ze laat haar altijd doen door de andere paarden die haar schopten en sloegen omdat ze niets terug deed (ze is zwaar gekwetst geweest, dus kan het risico niet nemen om haar te laten opjutten door de andere).
Ik vraag me nu af, zou ik durven om zo'n jong veulen bij mijn merrie te zetten, of is dat geen goed idee? De merrie is zelf heel erg groot voor een Lusitano, heeft ook nogal temperament, ik weet niet of het dus veilig is voor het veulen.
Ik weet wel dat mijn merrie verschrikkelijk verzot is op enkele kleine shetlandertjes die wat verderop zitten, ze staat altijd te staren in de richting van de weide. Misschien zal ze zich wel hechten aan het veulen en slaat ze er niet naar?
Het gaat over dit ventje, hij zou nu nog bij z'n mama zitten en is nu 7 maanden oud. Ik weet ook niet wat de ideale leeftijd is om te spenen, want de leeftijd van 6 maanden vind ik persoonlijk véél te vroeg (veulens zitten dan midden in hun angstfase).
http://www.mijnalbum.be/Album=N7HPJKS4
Dit is m'n merrie, ze is heel groot, maar qua karakter een lieve puppy die zich altijd laat overdonderen. Toch, weet niet hoe ze zal reageren op zo'n jong veulentje:http://www.mijnalbum.be/Album=6MLS4LV3

tamary

Re: Veulen bij 5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:20

Meestal spenen merries hun veulens af 1 a 2 maanden voordat de volgende geboren wordt, dus rond de 10 maanden. Hengstenveulens zijn echter al vanaf 8 a 9 maanden vruchtbaar en zonder kuddehengst om dat de kop in te drukken kan dat dus een incestveulen tot gevolg hebben.

In hoeverre is het niet veel interessanter in dit geval om met de eigenaar van die shetten te gaan praten over een mogelijk vriendje voor haar? Dan zou het op proef nemen ervan misschien ook wel mogelijk zijn, wat alles een stuk simpeler maakt mocht het toch niet lukken.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:33

Is het veulen naar aanleiding van jouw andere topic? [TAO] Paard betaald, vlak voor ophalen sterven

Persoonlijk ben ik (en velen met mij) van mening dat een veulen moet opgroeien bij leeftijdsgenootjes.
Op z'n vroegst zou ik een dier pas bij een ouder en vreemd paard doen als het 2 jaar oud is. Maar kijk er dan ook niet raar van op dat het jongste dier het pispaaltje wordt...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:40

Waarom pas zo laat bij een ouder vreemd paard? Een ouder paard is toch juist goed voor de opvoeding?

Ik had Hans als jaarlingshet gekocht en ik had geen zin om hem ergens anders te stallen, terwijl hij thuis gratis kon staan. Mijn jongste pony was toen 6. In het begin hebben ze hem wel een beetje weggejaagd enz, maar het ging al redelijk snel goed. Tuurlijk is het voor een jong veulen leuker en beter om ook een leeftijdsgenoot te hebben om mee te spelen. Die oudere paardjes spelen ook wel, maar toch minder vaak. Maar ondanks dat Hans dat niet had heb ik niet het idee gehad dat hij ongelukkig was. Hij is opgegroeid tot een sociale, vrolijke pony.

Over hoe jouw pony gaat reageren: vaak reageren paarden wel socialer naar jonge paarden dan naar oudere, omdat die jonkies meestal laten zien dat ze onderdanig zijn. Toch kan het er in het begin wel even op gaan, ze willen immers de rangen goed bevestigen. Je zou idd ook kunnen proberen of je iets met de shetten kunt regelen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:41

Dat vroeg ik me dus af of dat zou lukken. Mijn Lusitano merrie van 5 jaar is nu het pispaaltje, ze is eenzaam daardoor. Ze heeft gewoon zo'n super lief en zacht karakter en gaat altijd in een hoekje staan als de andere in haar buurt zijn, om toch maar geen schop te krijgen. Ik zou niet willen dat dat veulen ook het pispaaltje wordt, maar ik vraag me sterk af of die lieve merrie van me een bedreiging zou vormen voor dat veulen, omdat ze zelf zo'n zacht karakter heeft.
Ik heb zelf zes jaar geleden een Haflingerveulen van 7 maanden laten opgroeien met een Haflingerruin van 4 jaar. Dat ging gewoon fantastisch, maar probleem was wel dat die twee zo erg aan elkaar gehecht waren, dat ze door het lint gingen als er eentje alleen vertrok. Ik ben dan zelf heel veel gaan wandelen aan de hand met dat Haflingerhengstje en dat is dan ook in orde gekomen.

Die shetten zijn out of the question. Mijn paarden komen volgende maand naar huis, dat is een heel eind van die shetten vandaan. Ik wil ook nooit meer geen paarden van iemand anders in m'n weide. De eigenaar is zelf niet de meest toegangkelijke, er is geen sprake van dat die naar mijn weide zouden komen.
De merrie kan wel nog de andere paarden zien, die zullen in een zandpaddock zitten, omdat ze niet tegen het gras kunnen. Toch, ik merk dat 'zien' alleen niet voldoende is voor haar. Ze heeft echt drang om te spelen en contact te hebben met een ander paard. Toen ze in de opfok zat in de Eifel, stond ze altijd bij een andere, ook heel zachte merrie van karakter. Ik vermoed zelf wel dat het zal klikken met het veulen, maar 't blijft een gok...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 01-01-13 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:45

Wat verstaan jullie onder pispaaltje?

Mijn welsh is een dominante pony, omdat ze als jonge pony een poos alleen heeft gestaan. Bij vreemde paarden is het altijd gillen en piepen en slaan. In het begin deed ze dat ook tegen Hans, maar hij had dat snel door en hield afstand. Na een paar weken ging het steeds beter en kon hij gewoon normaal met ze omgaan. Hij staat onderaan de rang, maar echt een pispaaltje dat valt wel mee. Ik zorg gewoon dat er genoeg eten en drinken is dus hij krijgt meer dan genoeg van alles. En hij daagt ze ook vaak genoeg uit om te dollen enz.

Paarden koppelen is altijd een gok, soms lukt het gewoon niet. Maar vaak lukt het gelukkig wel met wat geduld is mijn ervaring.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:52

Is een paard die bvb niet voor zichzelf opkomt, zwakker aanzien door de andere en die onderaan de rang staat.
Ik zorg ook dat ze altijd gescheiden van de rest zit (dus andere in de paddock en zij in de weide, ofwel zij in de stal en het hooinet aan de buitenkant van de stal zodat ze samen kunnen eten, maar toch gescheiden zijn).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:57

Maar als je een stabiele kudde hebt dan maakt het toch niet uit dat er een zwakker is? Als je genoeg voedsel en water aanbied iig. Maar ik kan me voorstellen dat je voorzichtig bent als je paard steeds in elkaar getrapt wordt. Dat wil je uiteraard ook niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 14:31

capopjekop schreef:
Maar als je een stabiele kudde hebt dan maakt het toch niet uit dat er een zwakker is? Als je genoeg voedsel en water aanbied iig. Maar ik kan me voorstellen dat je voorzichtig bent als je paard steeds in elkaar getrapt wordt. Dat wil je uiteraard ook niet.

Paardje zit alleen ;-), dat probeer ik uit te leggen. De andere zullen in een paddock zitten omdat ze niet tegen gras kunnen. Daarom wou ik een kameraadje voor haar. De vraag is dus: ofwel ben ik hoogst waarschijnlijk m'n geld kwijt, ofwel neem ik het kleine veulentje.
Ik weet ook wel dat ik een ander paard kan zoeken om erbij te zetten (wat ik dus nooit van m'n leven meer doe, geen vreemde paarden meer in m'n weide, dat is slecht bevallen en is niet mijn doel), maar dat was de vraag niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:40

Ik zou zeker geen hengstveulen bij een merrie zetten, dat is vragen om problemen. En als jouw merrie zo'n zoetje is, is het zeer de vraag of ze het ventje zou opvoeden. Kans lijkt me groter dat hij haar gaat terroriseren. Een merrieveulen zou ik nog wel als optie zien, maar een hengstje zeker niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 14:59

Een zoetje is ze wel voor mij, een doetje zeker niet. Mijn andere paarden zijn dominant, echt, toevallig enorm sterke karakters en daar begint ze gewoon niet tegen. Mijn oudste merrie heeft van in begin de leiding genomen, die andere twee hebben zich daar naar geschikt, maar zelf zijn die 2 naar andere paarden ook dominant. het zijn echter geen echte rotzakken, onderling slaan ze nooit naar elkaar, maar zo wat dreigen en wegduwen als er eten komt. Naar de ondergeschikte merrie zijn ze wel gemener, ze gaan echt over tot het wegjagen.
Da's ook dus een nadenker, of de zachte merrie het ventje zal opvoeden, maar 't is wel een feit dat ik de paddock paarden af en toe wel eens een keertje op de weide zal laten meer naar de zomer toe, al dan niet gescheiden in't begin.
Ik weet wel dat het Berberhengstje ook een enorm zacht karakter heeft zoals mama en papa, daarom had ik ook z'n broer gekocht. Bedoeling is dan toch ook dat hij gecastreerd wordt als hij de juiste leeftijd heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:00

Cambiar schreef:
capopjekop schreef:

Paardje zit alleen ;-), dat probeer ik uit te leggen. De andere zullen in een paddock zitten omdat ze niet tegen gras kunnen. Daarom wou ik een kameraadje voor haar. De vraag is dus: ofwel ben ik hoogst waarschijnlijk m'n geld kwijt, ofwel neem ik het kleine veulentje.
Ik weet ook wel dat ik een ander paard kan zoeken om erbij te zetten (wat ik dus nooit van m'n leven meer doe, geen vreemde paarden meer in m'n weide, dat is slecht bevallen en is niet mijn doel), maar dat was de vraag niet.

Ja dat snap ik, maar je bericht was een beetje verwarrend omdat je het opeens over andere paarden hebt die je afwisselend in wei en paddock zet.

Veulen kun je toch ruinen? Of denk je dat een ruin ook te overheersend zou worden waratje?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 15:31

Ik ben eruit gekomen, is geen goed idee om er een hengstje bij te zetten. Thx om te helpen mee denken ;) !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:47

Het veulen kun je pas ruinen als de ballen zijn ingedaald, dus tot die tijd in ieder geval niet. Maar zodra die ballen zijn ingedaald is het veulen ook vruchtbaar en dan wordt het risico op sexuele escapades nogal groter. En afhankelijk van het karakter kan een jonge ruin ook aardig "aanwezig" zijn.

Verstandig besluit, Cambiar.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 00:59

't Was dus wel degelijk de bedoeling om een veulentje te hebben hoor... daarna zou ik hem castreren...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 11:43

Ondertussen zit de jonge berber hier tussen de ladies en het gaat ongelofelijk goed!

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:48

wat fijn dat alles goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:09

Je kan ook voor een paar weken de wei in tweeën delen, zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Weet je zeker dat ze elkaar niet kunnen schoppen/slaan/bijten. Veel succes !

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 10:27

Had ik gedaan...hij zit nu al bijna 4 maanden bij alle drie de merrie's en gaat erg goed. In begin wat springerig van al die meiden te zien (en de rest :D ), maar nu gaat alles verschrikkelijk goed! De weide is in 2 gedeeld, voor mocht hij plannen krijgen....