Is dit gezond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lilly001

Is dit gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:49

Hoi, als paardensnoepjes gebruik ik letterkoekjes (nic nacjes) ook wel gekend. Nu is dit wel gezond voor mijn pony's? Enzo niet welke paardenkoekjes gebruiken jullie dan? Zo kan ik misschien gezondere paardenkoekjes geven! /3

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:51

nee gezond is het niet,kun je niet beter een wortel in kleine stukjes snijden en dat geven?
Gewoon 1 wortel....geen kilo :+

Sjors

Re: Is dit gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:07

Wortels in kleine stukjes snijden is ook fout, een paard kan zich verslikken in z'n klein stukje wortel. Of onderweg naar de maag ;)

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:10

Nee dit is niet gezond :+
Waarom haal je niet een emmertje paardensnoepjes bij de dierenwinkel?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:12

Sjors schreef:
Wortels in kleine stukjes snijden is ook fout, een paard kan zich verslikken in z'n klein stukje wortel. Of onderweg naar de maag ;)

dan vallen er vast ook veel doden tijdens het eten van biks :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:13

Nou, biks is dan weer te klein om in te verstikken & door al het slijm valt het uit elkaar. Moeilijk he, logisch nadenken :+

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:15

@geerke, sjors heb wel gelijk. op een manege die ik ken, is er dus echt een paard gestorven daardoor;) omdat niemand het zag gebeuren.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:15

Je kunt een wortel beter niet zo snijden dan kunnen ze er in stikken;
Afbeelding
Maar als je een wortel in de lengte snijd en niet in de schijfjes als hier boven verslikt hij/zij zich niet snel.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:24

Sjors: Biks valt echt niet in de slokdarm al uit elkaar door het slijm hoor. Moeilijk he, normaal reageren met een goede onderbouwing van je argumenten?

Biancalaylo: Sjors HEEFT gelijk, moeilijk he, grammatica?

OT: Ik heb altijd gewoon en handje van het eigen voer in m'n zak en daar beloon ik mee, dus als je biks geeft, geef je steeds 1 brokje om te belonen. Op die manier geef je niet snel te veel en het is gezonder dan 'snoepjes' en wortels die ook veel suiker bevatten of, God verhoedde, niet op de juiste wijze gesneden zijn.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:26

Paardensnoepjes zijn ook niet zo groot, maar dat kan dan wel? Ik geef al jaren wortels in stukken, niks mis mee. Je hoeft er geen carpaccio van te snijden, brokken wortel kunnen prima hoor.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:42

Terlygert: Ik geef ook wel eens paardensnoepjes hoor, en wortels ook, in de gevreesde stukjes inderdaad. Paard is slim genoeg om er op te kauwen voordat ze het doorslikt. Ik word een beetje moe van die bijdehante kinders en de 'hij heb, me paard/moeder/vriendin' -cultuur.

TS: Af en toe wat voor soort paardensnoepjes dan ook kan niet zo'n kwaad, gezonder is het eigen voer, al is de vraag in hoeverre je voer gezond is weer een hele andere discussie. Ik zou zeggen beloon met kleine beetjes, ik breek de paardensnoepjes die ik heb bijvoorbeeld altijd in kleine stukjes. Het gaat ze om de beloning op zich, de hoeveelheid maakt niet zoveel uit dus liever minder dan te veel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:26

Ik denk inderdaad dat het wel los loopt als je wortels in stukken snijdt, wij snijden ze altijd in de lengte nog nooit problemen gehad behalve met een shet die wel een grote pee kreeg sindsdien krijgt hij ook klein gesneden peeën nooit geen problemen meer gehad. Denk dat de meeste paarden wel eerst goed kauwen.

Verder gebruik ik altijd vazuintjes. Die zijn niet heel hard en nog goed door te breken, maak ze ook altijd klein omdat het inderdaad niet om de hoeveelheid gaat.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:43

Teteltee schreef:
Terlygert: Ik geef ook wel eens paardensnoepjes hoor, en wortels ook, in de gevreesde stukjes inderdaad. Paard is slim genoeg om er op te kauwen voordat ze het doorslikt. Ik word een beetje moe van die bijdehante kinders en de 'hij heb, me paard/moeder/vriendin' -cultuur.

Ik reageerde in het algemeen, niet specifiek op jou of bedoelde je het niet zo? :)
In ieder geval, het is goed dat er mensen zijn op bokt die met gezonde nuchterheid naar dit soort dingen kunnen kijken. Daar leren de anderen ook alleen maar van. Angst voor dit soort dingen hoeft echt niet, paardlief redt zich wel. :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:27

Waarom snijden jullie de wortels dan? Ik geef ze gewoon zo. Kunnen ze er lekkere happen van nemen en moeten ze wat meer moeite doen, is goed voor de tanden en ze doen er nog langer mee ook dan met die hapklare brokken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:22

Sjors schreef:
Nou, biks is dan weer te klein om in te verstikken & door al het slijm valt het uit elkaar. Moeilijk he, logisch nadenken :+

:j heel moeilijk logisch nadenken...biks valt helemaal niet uit elkaar,klontert zelfs nog in de maag tot een bal waardoor het maagzuur stijgt en er een maagzweer kan ontstaan.
En dan hebben we het nog niet over slokdarmverstoppingen.

De meningen over hoe je een wortel moet snijden zijn verdeelt.De een zegt in de lengte.Ik weet dat er een pony een keer gestikt is in een in de lengte doorgesneden wortel.
Je kunt je ook afvragen of het gebit dan nog wel goed is.
Gesneden in rondjes geef ik ze weleens,maar 1 stukje....niet een hele bak vol.
Als ze in zo een stukje wortel zouden stikken kan dat ook met een suikerklontje of een paardensnoepje.
Dat is hetzelfde formaat.
Heel moeilijk logisch nadenken ja....

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:46

Ik geef de wortel altijd gewoon helemaal heel hoor, kan niks mis gaan! En een koekje geef ik altijd voor t rijden en er na, ik kijk er nooit zo na of t wel gezond is zolang je maar niet te veel geeft maakt t toch niet uit vind ik.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:49

mijn DA heeft gewaarschuwd voor het snijden van wortels. ze zei ; nooit doen !!
paarden kunnen zich er ernstig in verslikken.
ik deed het al niet. voor bij de medicijnen had ik de wortel geraspt, wat ze een hele originele, ongevaarlijke oplossing vond.
maar in regel is het het beste, ze gewoon heel te voeren. zoals gezegd ; zijn ze er lekker zelf ff zoet mee.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:53

geerke schreef:
Sjors schreef:

:j heel moeilijk logisch nadenken...biks valt helemaal niet uit elkaar,klontert zelfs nog in de maag tot een bal waardoor het maagzuur stijgt en er een maagzweer kan ontstaan.
En dan hebben we het nog niet over slokdarmverstoppingen.

De meningen over hoe je een wortel moet snijden zijn verdeelt.De een zegt in de lengte.Ik weet dat er een pony een keer gestikt is in een in de lengte doorgesneden wortel.
Je kunt je ook afvragen of het gebit dan nog wel goed is.
Gesneden in rondjes geef ik ze weleens,maar 1 stukje....niet een hele bak vol.
Als ze in zo een stukje wortel zouden stikken kan dat ook met een suikerklontje of een paardensnoepje.
Dat is hetzelfde formaat.
Heel moeilijk logisch nadenken ja....

Idd! Ons paard had ook een hele kloet brok in haar slokdarm zitten. Dierenarts heeft toen een slang in haar neus gedaan en de boel los geweekt, toen kwam de brok weer naar buiten.
Brok valt wel uit elkaar.... Maar het duurt ontzettend lang en dus gaat het gewoon in harde brokjes door de slokdarm.

Ik geef wortels gewoon als wortel, niks gesneden.... Ze duwen hem zelf wel op de grond en bijten er stukken vanaf. Een gesneden worteltje is zo klein voor een paard, snap best dat ze zich daar in verslikken.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:55

Ik geef meestal paardensnoepjes van de welkoop van het merk subli je hebt ze in drie smaken appel, naturel & wortel en ze ruiken heer-lijk! <3

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:33

Voor belonen tijdens een oefening is het handiger om wortels klein te snijden. Hele wortels gaat veel te hard als je het gebruikt om een paard op haar gemak naar de trailer te krijgen of een kunstje aan te leren :P
In het wortelseizoen werk ik met stukjes wortel, in de zomer met kleine stukjes droog brood. Gewoon oud brood dat je even een dag of wat laat verdrogen, kun je van één sneetje een aardig voorraadje "snoepjes" maken.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:07

@Teteltee dat ik heb ipv heeft schrijf is omdat ik dyslextie heb;) dus ga daar niet mee spotten. dan zit je bij mij verkeerd.

Lisasjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:23

Gewoon een behoorlijke zak wortels bij de boerenbond halen ( of ergens anders natuurlijk ), niet te klein maken kan gevaarlijk zijn. Mijn paard krijg tussen de middag ook altijd wat hard brood, let op dat het geen vers brood is !

HappyThilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:47

Ik gebruik roggebrood. Goedkoop en paarden doen er een moord voor. Gewoon plak in vieren delen en in je zak doen. Geen gedoe met verstikkingen etc. en vooral erg goedkoop en gezond. Ook als jezelf wilt belonen en aan het afavellen bent, is roggebrood een goede beloning. Oja de manegehond doet er ook alles voor om een stukje te krijgen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:50

geen gewone koekjes geven hoor , geef lekker een groot stuk wortel, wat hard brood of handje muesli...zijn ze ook heel gelukkig mee!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:53

Verslikken in wat voor voeding dan ook, heeft puur te maken met; hoe snel (onzorgvuldig) een paard eet, de conditie van de tanden, en de 'kauwspier'.
Maar als je dit niet zeker weet bij het betreffende paard, kun je voor de zekerheid het beste iets kleins geven.

(ik ken trouwens de snoepjes die TS bedoelt niet :o )

Edit: in principe zijn dingen die een paard in het wild zou kunnen vinden geschikt, appel/wortel ed. Nooit te veel geven.