help vuurwerk knallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

help vuurwerk knallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 10:02

nu mijn haflinger sins 4 maanden nu is verhuist naar een eigen wei en hier samen met zijn shet vriendin staat
slaat de angst me nu echt even toen
hoe ga ik dit nu doen met al die vuurwerk knallen
meneer heeft altijd in de polder ver af gestaan en nooi veel gehoort
van de shet denk ik wel dat ze weet wat het is
die is van iemand vandaan gekomen die haar in een achtertuintje van 2 bij 2 hielt -:(-
maar nu staan ze echt midden in een woonwijk samen met inloopstal
dus ik kan ze niet binnen zetten hoe kan ik dit nu het besten doen dat ze niet in eens bij die mensen op de dam staan waar we een wei hebben :o?

kohtje

Re: help vuurwerk knallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:08

Kan je de inloopstal niet tijdelijk af sluiten? Zou met oud en nieuw zeker bij mijn stal blijven .

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:09

Kijken of vragen bij een manege of pensionstalling of ze een stal leeg/ vrij hebben en of ze daar tijdens oud en nieuw, eventueel wat eerder al, mogen staan? Lijkt mij de meest veilige optie ;)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 10:11

kohtje schreef:
Kan je de inloopstal niet tijdelijk af sluiten? Zou met oud en nieuw zeker bij mijn stal blijven .

de onderdeur kan dicht maar de shet is een beetje bang voor de haflinger
en dan ga ik ze niet bij elkaar er in zetten en de deur dicht doen
ook kan ik die daar blijven heb hier ook een nest pups van 9 dagen oud dus dat gaat echt niet

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:30

Lekker buiten laten zodat ze kunnen vluchten en kijken naar waar het enge vandaan komt en xorgen dat je op dr wei beng met de jaarwisseling om gerust te stellen en in te grijpen wanneer het nodig zou zijn

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:31

Lekker buiten laten zodat ze kunnen vluchten en kijken naar waar het enge vandaan komt en zorgen dat je op de wei bent met de jaarwisseling om gerust te stellen en in te grijpen wanneer het nodig zou zijn

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 10:36

_rosita_ schreef:
Lekker buiten laten zodat ze kunnen vluchten en kijken naar waar het enge vandaan komt en zorgen dat je op de wei bent met de jaarwisseling om gerust te stellen en in te grijpen wanneer het nodig zou zijn

ik kan helaas niet op de wei zijn dat is nou net het probleem
ik zit heb thuis een moederhond met pups van 9 dagen oud en die moeder is super bang van vuurwerk

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:37

je zegt dat de shetje het wel gewend is,als die rustig blijft dan blijft jouw ander paardje misschien ook wel rustig,anders zou ik zowiezo wel even heen gaan even kijken hoe het gaat.je hoeft er niet de hele avond te gaan zitten.en anders zoals iemand anders al opperde,kijken of je ze voor een nachtje ergens anders even neer kunt zetten.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 10:44

maybe2 schreef:
je zegt dat de shetje het wel gewend is,als die rustig blijft dan blijft jouw ander paardje misschien ook wel rustig,anders zou ik zowiezo wel even heen gaan even kijken hoe het gaat.je hoeft er niet de hele avond te gaan zitten.en anders zoals iemand anders al opperde,kijken of je ze voor een nachtje ergens anders even neer kunt zetten.

ga straks even aan de mesne van wie de wei is vragen of ze een exstra paar keer willen gaan kijken de staan achter hun huis en kunnen eigelijk niet weg de straat op schieten want er staan allemaal huisen om heen en voor is de poort dicht

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:59

Ah das lastig idd. ik laat mijn.bange hondenbeest bij mijn ouders en ben zelf op de wei. ervaring van de afgelopen heel veel jaar is dat.paniek wel meevalt zolang ze wat heen en weer kunnen rennen en kunnen kijken waar de herrie vandaan komt. ik zou ze opk niet opsluiten dus. wellicht kun je ze wat honger laten hebben op.de dag zelf en de weide eigenaar of jij.zelf even voor 12en wat bergjes hooi neergooien zodat ze ook een bezigheid hebben als get los barst
Nagano schreef:
_rosita_ schreef:

ik kan helaas niet op de wei zijn dat is nou net het probleem
ik zit heb thuis een moederhond met pups van 9 dagen oud en die moeder is super bang van vuurwerk

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:31

kijken of ze een nachtje kunnen logeren op een pensionstal, doe ik ook al jaren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:33

En dat bedenk je je nu pas?
Wij hebben ook een logeerpaard staan, is vrijdag gebracht, en gaat volgende week vrijdag weer naar huis. Eigenaar betaald per dag.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:34

Ik zou of ze gewoon buiten laten of een plekje zoeken voor een dag en nacht op een stalling maar, dat is nu wel een beetje kort dag.
Hier heeft ook weleens een pony gestaan ivm met het afsteken van het vuurwerk naast de pony z'n wei maar daar ben je nu eigenlijk wel laat mee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:45

ik vind ook wel dat je enigsinds laat bent en hoop dat er nog iets te vinden is.
Ik begin meestal al in oktober/november met regelen..:o

Juliapaard_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:08

Voor een nacht een stal huren ergens...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:16

Ik zou niet adviseren paarden die altijd buiten staan ineens op te sluiten in een hokje. geen zicht, geen mogelijkheid tot vluchten en niet gewend...hoe ga jr stress creeeren!
gewoon lekker buiten laten en vlak van tevoren wat bulten hooi en desnoods stukjes appel, witlof if wat dan ook verspreiden zodat ze bij het eerste geweld afgeleid worden

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:23

Het lijkt mij voor een paard alleen maar meer stress opleveren als je zo ineens je paard gaat verhuizen.
Vervoeren, nieuwe stal = nieuwe paarden,geurtjes,ander hooi enzo. Dat lijkt mij eigenlijk niet z'n slim plan.
Gewoon op de wei laten, dan kunnen ze de spanning er uit rennen en zal alles wel goed komen :)

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:46

Oordoppen voor je paard misschien?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:59

onze shetlanders lopen het hele jaar buiten maar zodra het oud en nieuw is komen ze binnen en gaan ze bij ons los in de binnenbak zodat ze wel bij elkaar zijn maar wij laten echt absoluut geen enkel paard in de wei staan ook al wonen wij er gewoon bij!
je weet nooit wat er gebeurd en tegenwoordig al die verhalen over rotjes in een paard zijn staart nou je zal er maar even niet bij zijn sorry maar dan maar wat stress van naar binnen maar beter als ongelukken!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:00

Het belangrijkste is vooral dat je zelf rustig blijft en niet gaat paniekeren waar je paard bij is.
Op die manier breng je het alleen maar over en dat wil je juist niet.
Dus diep adem halen, rustig blijven en desnoods even wat afstand nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:45

Sjors schreef:
Het lijkt mij voor een paard alleen maar meer stress opleveren als je zo ineens je paard gaat verhuizen.
Vervoeren, nieuwe stal = nieuwe paarden,geurtjes,ander hooi enzo. Dat lijkt mij eigenlijk niet z'n slim plan.
Gewoon op de wei laten, dan kunnen ze de spanning er uit rennen en zal alles wel goed komen :)

Valt reuze mee hoor, maar zal ook per paard verschillen. Wij hebben vaker logeergasten en die staan eigenlijk altijd allemaal rustig. Maar ik vind sowieso dat "verhuisstress" veel te veel opgeblazen wordt...

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:51

Nou stef die van mij brak d'r hele (nieuwe) stal af hoor := en dat was niet de eerste keer vervoeren/verhuizen... maar het verschilt natuurlijk per paard :)

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:53

ik zou ze zeker niet opsluiten, en als ze in een stal staat, zorg dan dat ze kunnen zien waar het geluid vandaan komt, als ze dat niet weten raken ze alleen maar in paniek.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:55

Die van mij zijn in hun leven allemaal nog niet vaak verhuist maar ik maak er zelf ook geen punt van. Ik doe ook niet aan voer mixen of rustdagen omdat ze verhuist zijn, gewoon doen zoals ik altijd doe. Nog nooit problemen mee gehad, maar dat verschilt ook per paard.

edit: ik heb toch liever dat ze in een stal iets spannend vinden dan buiten op een weiland waar ze door draden en in sloten kunnen rennen..

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:03

Cayenne schreef:
Het belangrijkste is vooral dat je zelf rustig blijft en niet gaat paniekeren waar je paard bij is.
Op die manier breng je het alleen maar over en dat wil je juist niet.
Dus diep adem halen, rustig blijven en desnoods even wat afstand nemen.

doe ik ook zeker
zxe haden vandaag al knallen gehoort en ze keken er niet van op
heb wel even aan de mensen waar ze staan gevraagt om exstra op te leten en dat doen ze zo ver ze kunnen ook gaat bij hun uit voor zorg hun voor hek dicht
mocht het fout gaan dan kunnen ze gelukkig niet de straat op rennen
en ik rij rond 23 uur even nog daar heen denk ik
voor mijn gemoets rust geef ze war exsra lekkers