!Help! Paard spring over omheining!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Washinton

!Help! Paard spring over omheining!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:40

Hallo Bokkers! :wave:

Ik ben sinds 4 weken in het bezit van een 2,5 jarige KWPN'er genaamd Faye.

Nu zit ik dan ook met een probleem! Ik kwam er vandaag achter dat mijn paardje zonder enige moeite over de binnenste omheining (van 1,40) heen springt!

We hebben nog twee andere paarden , een merrie en een ruin. Toen ze aankwam, hebben we
Faye en de twee andere paarden van elkaar gescheiden. In verschillende weides. (o.a. omdat de Merrie nogal gesteld op haar 'mannetje' is en mevrouw snel boos wordt als er ook maar een ander paard in de buurt komt.) Tot mijn grote verbazing zag ik na ong. 30 min dat Faye zonder ook maar enige moeite over de omheining sprong naar de andere paarden! :7
Gelukkig is alles goed afgelopen. :)

Maar to the point; Ik ben bang dat mijn paardje over de buitenste omheining (van 1.60) heen zal springen als het haar uitkomt. Zijn er manieren om dit af te leren of bepaalde 'ingrepen' die dit kunnen voorkomen?
* Er staat stroom op de omheining.

Alle tips zijn welkom! :D

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:44

Ben bang voor je dat dit eindigt met omheining hoger maken... Enig mogelijke alternatief dat ik kan bedenken is 3 meter binnen die 1.60 omheining met prikpaaltjes een dubbel (op 0.80 en 1.40m hoog) dun draadje zetten, zodat ze het vanaf het punt waar ze dan moet gaan afzetten niet haalt over de permanente omheining heen.

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:45

een omheining van 2 meter :+

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:47

Een oplossing zou ik zo niet weten..

Maar je kunt hem in ieder geval uitbrengen in de springsport :j

Urielle

Re: !Help! Paard spring over omheining!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:52

Dat wordt idd een dubbele omheining. Ik heb bij een fokker gereden waar ik van die jonge bokken met een minieme aanloop over 1.80 zag vliegen als het gras aan de andere kant groener leek, dus ik ben ervan overtuigd dat je nauwelijks hoog genoeg kunt omheinen voor van die springmonsters.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:52

Mijn shet sprong ook moeiteloos over 1.20. Ik heb daar dus ook met prikpaaltjes een extra rij voor gezet.
Hij is nu gecastreerd en loopt rustig ij de rest.

Het gemakkelijkste zal zijn om op je palen latten te schroeven en daar boven nog een extra rij lint/koord erop te zetten.

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:57

@ Eirikur, Bedankt voor de goede tip! Dit ga ik zeker proberen, echt bedankt!
@ Roontje_, Ik denk niet dat dat zo'n prettig uitzicht is voor de (over)buren, 350 meter lang een hekwerk van 2 meter hoog. (en dat 4 aan alle 4 de kanten) :+
@ Peerke_, ja dat zeker! We willen eerst rustig starten met de dressuur en als we eenmaal een goede basis hebben kunnen we voorzichtig met het springen gaan starten :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:00

ha, hier ook 1 en ik laat haar maar haar gang gaan. ze vind het gewoon leuk, springt een rondje en komt weer braaf terug in het land waar ze hoort. aleen af en toe wel vervelend als ik met haar wil werken in 1 land ...

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 22:04

@ unihorses, Dat je dat niet eng vind! Ik zou het verschrikkelijk eng vinden. Dat wanneer het gras aan de overkant groener is dat ze daar dan 'gewoon' even heen gaat :L

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:14

Washinton schreef:
@ unihorses, Dat je dat niet eng vind! Ik zou het verschrikkelijk eng vinden. Dat wanneer het gras aan de overkant groener is dat ze daar dan 'gewoon' even heen gaat :L

neeh, ze springt nooit het land uit, gewoon tussen de landen :+ heb een andere die kruipt steeds tussen de draden door dat vind ik veel enger...
want de politie auto's ben ik geen vreemde in achter de knollen aan....
maar over de buitendraad gaat ze aleen als die plat ligt.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:49

hier zelfde probleem gehad met men jaarling die toen 1m42 was : heb de omheining naar 1m65 vervang
meneer groeide en in oktober was hij 1m50 en sprong er weer over : omheining naar 1m75
nu is hij 1m60 en wil het net niet lukken dat hij erover gaat maar in de lente gaat de omheining weer vervangen worden naar 1m85.
voor alle veiligheid voor de buren , wijzelf en de paarden.

wel vaste omheinng en geen draadjes want daar gaan ze makkelijker doorheen

Shimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:50

Misschien kijken of je nog een stroom draad boven de ander omheiningen kan hangen op een meter of 2 hoog en daar een aantal extra draden tussen te hangen

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:38

heb ik ook wel eens meegemaakt met mijn verzorgpony's, we stonden net op een nieuwe stal... ik ging ze in de bak losgooien om ze te laten wennen, springt Robin, (toen 2.5 jarige ruin) zo het pasgezaaide land in, wat ook nog eens net een moeras leek door regenval... ja hoor springt 'oudje' rubia er ook nog achteraan hahaha we zijn na een maand al weggegaan door omstandigheden, ja raad maar... gezeik over gaten van 20 cm in het land :') dat het opnieuw gezaaid moest worden hahahahahahaha

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:48

Ik heb een Haflinger die toen ze jonger was ook steeds van wei naar wei sprong.
Elke ochtend moesten ze gaan kijken in welke wei ze nu weer stond.
Ze ging niet alleen over draad maar sprong ook over de slootjes.
Toen ik haar kocht was ze bijna 4 en sprong ze uit stand over 1.50 uit de paddock.
De draad van de wei staat op 1.60 maar als ze het zat is springt ze er over naar de wei die wel groen is.
Ze is nu 8 en sinds de zomer staat ze elke keer in de wei waarin ik haar ook in heb gezet,dus we gaan vooruit.
Ik heb nooit een oplossing gevonden,maar het probleem lijkt zich zelf te hebben opgelost.
De paddock is nu 1.85 en daar blijft ze keurig in.

marskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:32

zuinig op zijn!!! is waarschijnlijk een topper in de sport. en gewoon een bordje op de omheining: verboden overheen te springen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:36

Een sloot van een paar meter erbuiten om uitgraven?

zelma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 03:25

hehe mijn kwpners hebben dat ook gedaan.. ik heb de omheining verander , normaal heb je zeg maar een rechte omheining ( stel palen ) en daar hebben we nog een paal schuin opgezet , ik kan het niet goed uitleggen dus beeld ik het even een beetje uit.. : \| ( de schuine is zeg maar de paal die op de rechte moet xD haha ik kan het nite anders uitbeelden )

marskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:56

mijn collega had een goeie tip, als je niks aan je omheining wilt doen kun je natuurlijk ook je weiland dertig centimeter afgraven. Niet boos worden he t'is een grapje

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:00

.
Laatst bijgewerkt door Buffelo op 18-01-13 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:01

de omheining van beton maken? en dan 3 meter hoog? nee hoor, ik had ook zon paard, toen hij net verhuisd was ontsnapte hij constant, of er overheen of er onderdoor, en nee niks hielp. na een week of wat was het ontsnappen over en heeft hij nooit meer een poging gedaan

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:03

Dubbelpost

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:03

Ik heb er ook zo eentje haha!! Die sprong altijd uit de wei als hij honger had en liep naar de stallen dan.. Ook heeft hij ons toen Friese veulen wel eens mee genomen, zijn ze er samen over gesprongen en stap gegaan, gewoon met z'n 2 e langs de snelweg gelopen paar kilometer lang.. Stelletje..

Nu doet hij het niet meer, heeft altijd wat te doen en is wat ouder geworden haha..

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:06

Roontje_ schreef:
een omheining van 2 meter :+

Dat helpt bij ons niks. Onze 3,5 jarige springt daar zo overheen en dan volgt de 2 jarige die met z'n achterbenen het hek aantikt.

Hopen dat ze ook zo goed ohz zijn ter zijne tijd.

TS, draadje spannen wil nog wel eens helpen.

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:07

heel simpel, zorg voor een maatje, hier zijn er ook wel eens paarden die het grappig vinden om over de omheining te springen, dit doen ze alleen van de ene naar de andere wei als ze alleen staan (of de bak uit naar de wei of naar de stal) als er een maatje bij staat doen ze dat niet

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:08

birte schreef:
heel simpel, zorg voor een maatje, hier zijn er ook wel eens paarden die het grappig vinden om over de omheining te springen, dit doen ze alleen van de ene naar de andere wei als ze alleen staan (of de bak uit naar de wei of naar de stal) als er een maatje bij staat doen ze dat niet

Mijn paard leerde het z'n maatje ook en nam haar mee :+