putten in rijbak met all wether tuft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marasay

putten in rijbak met all wether tuft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 17:10

hallo,

hopelijk weet er iemand raad, daar wij even ten einde raad zijn.
we hebben sinds een 3 tal jaren een all weather tuft piste waar we heel tevreden van waren tot een aantal maanden geleden tot het buurmeisje haar paard heeft los gelaten in de bak. sinds dan hebben we wel 50 putten, schuift het op die plaatsen waardoor de bak zo goed als onberijdbaar is geworden. nu zoeken we dringend een oplossing. Weet er iemand wat het zou geven als met een pistesleep met pinnen er zouden doorrijden? Om zo toch de piste weer gelijk te krijgen. er zal dan wel zand naar boven komen en snippers in de grond gaan maar alles beter dan hoe het nu is. zelf dicht harken heeft geen verschil gemaakt. we weten het dus even niet meer |( alle tips en ervaringen zijn welkom!

x_Elise

Re: putten in rijbak met all wether tuft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:11

Laten laseren?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:06

Je hebt geloof ik speciale slepen voor snippers. verder wil laten frezen wel helpen om de bodem weer meer gelijk los te krijgen en de snippers en het zand weer te mengen en te verdelen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:10

zonder aan het topic van de ts voorbij te gaan , bij ons op stal gaan ze ook een all weather tuft bodem leggen , zijn er mensen met dezelfde ervaring en hoe doen jullie dat bv met longeren ?
ts ons is verteld dat de paarden dan niet meer los in de bak mogen en er dus om de zoveel dagen /weken gesleept zal moeten worden om alles weer vlak te krijgen/houden

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 20:47

laseren wat doen ze dan juist? frezen is geen goed idee het zand mag niet te veel vermengen met de snippers.
@ hutch84 longeren en de paarden loslaten is echt geen probleem hoor enkel na dagenlang van regen is het absoluut te vermijden zo is het bij ons ook gekomen. daarvoor echt nooit 1 putje gehad. ook heel weinig omderhoud aan.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:27

oke want dat zou dus niet mogen , wij zitten met het probleem dat de bak veel te nat is , en er zou dus een nieuwe onderlaag komen en dan de laag die je vermeng met het zand. en de snippers

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:34

ik denk dat jouw enige optie is een boer te laten komen met een traktor met hele brede banden, en deze gewoon er overheen te laten rijden zadat de ondergrond weer egaal is. Ik heb dit met het aanleggen van de bak met cocos diverse keren laten doen, resultaat is wel een gladde bak (figure of speech!)

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 23:14

haha eigenlijk wel een goede oplossing en nog goedkoop ook. thanks mist ;-)

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:21

Ook wij hebben een bak met all weather tuft. Het idee van Mist is leuk en goedkoop, maar ik zou het in onze bak niet willen. Ben er zeker van dat dit niet bevorderlijk is voor je drainage.
Als de putten echt zo diep zijn, dat rijden in de bak niet meer mogelijk is. Is er maar één echte oplossing: met een kraan de tuft opzij leggen/schuiven, zand gladmaken en tuft er weer over verdelen.
Aan ons is bij aankoop van het tuft aangegeven dat er geen paarden los in mogen lopen ivm remmen, waardoor gaten/pitten ontstaan en niet longeren. Paarden los laten lopen gebeurt ook absoluut niet bij ons. Longeren mag alleen als je daarvoor de hele bak gebruik, dus bijv. niet continue bij het hek op een 20 meter doorsnede volte.
Bij ons ligt de tuft nu bijna drie jaar. Moet op het voorste stuk eigenlijk aangevuld worden, maar geeft absoluut geen problemen. Ook met de enorme regen van de afgelopen weken is hij prima te gebruiken. Bijna geen onderhoud, alleen in de hoeken halen we tweemaal per jaar de tuft weer naar het midden. Verder nooit slepen oid. Bij aankoop werd ons dit ook afgeraden.

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 09:22

ik heb contact gehad met de leverancier en die zei net hetzelfde,alleen moet dit wachten tot de lente als het droog is. ondertussen kunnen we dus niet verder. echt een lastig probleem :-(

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:37

Marasay: ik begrijp je post niet. Als wie zij de leverancier hetzelfde?

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 09:22

Hij zei net hetzelfde als jij van de snippers met een kraan weg te halen, de putten weer op te vulllen en dan weer snippers op gooien.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:43

Kijk wel uit dat die kraan niet over je drainagebuizen rijdt!
Handigste is om met rijplaten te werken.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:07

Ik heb hier dus ook last van. Dit heeft te maken met de zandbodem en het feit dat ik nog geen drainage heb (was niet nodig...). Ik moet nu eerst echt aan de slag om dat goed te krijgen.

Ik heb echter besloten de AWT te verkopen.

Voor de rest vind ik het echt ideaal en zeker nu met de vorst.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:03

Kun je het niet met je buren regelen dat hun vezekering het betalen gaat ? Als het goede buren zijn, en in je bak rijden en ze willen je bak blijven gebruiken kunnen jullie het toch zo oplossen....vraag een offerte voor het repareren en kijk of hun verzekering het dekt....

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:21

liberia schreef:
Kijk wel uit dat die kraan niet over je drainagebuizen rijdt!
Handigste is om met rijplaten te werken.

hoezo hier rijden ze met trekkers en ander landbouw materiaal gewoon over drainage buizen ..
de boeren ploegen toch ook hun land terwijl er drainage ligt ..

hier is het ook zeker onze bak is te nat en er komt all weather tuft

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:55

wat is de beste prijs (en bij welk bedrijf) voor all weather tuft op dit moment ?

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:59

Volgens is er maar 1 bedrijf. Prijzen staan op de site.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:11

Vraagje.. Hoeveel heb je ongeveer nodig voor een bak van 20x40 en een bak van 20x60? Want daar heb ik nu eens echt geen idee van..

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:34

Staat ook op de site. Ik heb 1 container vol gestort in mijn bak. Dat is echt voldoende voor een 20x40 bak