Hoe verzorgen jullie de manen van jullie paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joeri_AD

Hoe verzorgen jullie de manen van jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 15:17

Hallo bokkers 8-)

Ik vroeg mij af hoe jullie de manen van jullie paarden verzorgen want zelf krijg ik de manen van mijn paard nooit echt mooi glad. Als ik dan soms van die paarden zie met van die haast perfect getoiletteerde manen vraag ik mij af hoe zij dat voor mekaar krijgen. Ligt dit misschien aan wel of niet de mogelijkheid hebben om te rollen in de weide?

Dus als iemand hier wat tips voor mij heeft...Shoot :)

moyra

Re: Hoe verzorgen jullie de manen van jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:19

Ik verzorg ze niet.
Heb ze in vlechten zitten en haal die pas uit als de elastiekjes los laten om ze de volgende dag weer in de vlechten te leggen.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:22

Ik kam ze door als ik bij mijn verzorgpaard ben. Bij de Action kan je haarserum kopen, dat werkt als een tierelier! Gaan de manen mooi van glanzen en helpt enorm om de klitten eruit te krijgen. Kost drie euro voor 75mL.
Succes!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:22

Niet, van de 3 heeft er 1 helemaal in de klit ( :( ), de ander 1 heeft bijna geen manen (zomerexceem), en de andere heeft hele dunne manen :P

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:27

Meestal doe ik de manen in vlechten :)
Hij staat 24/7 op de wei en als ik ga rijden op de club, wedstrijd,.. doe ik ze los en dan ofwel los ofwel 1 of 2 hengstenvlechten :)
Als ik gewoon ga rijden in de piste laat ik de vlechten zo en ik doe er meestal pas nieuwe vlechten in als de vlechten loskomen of als het echt een rommeltje is :D
Soms laat ik hem ook gewoon met de manen los staan op de wei, het hangt er een beetje vanaf :+
Paardje heeft manen tot aan de onderkant van de schouder ongeveer :)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:30

Elke dag cowboy magic detangler erin doen, en daar gaan zelfs de moeilijkste klitten ermee uit.. echt super spul het haar ziet er ontzettend mooi uit, kan denk ook met wat hierboven gezegd werd van de action. maar ik zweer bij cowboy magic :)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:34

Het ene paard is wel gezegend met een wat makkelijker bos manen dan de andere.
Dus soms is het ook genoegen nemen met wat je paard heeft.
Ik borstel ze gewoon mee als ik het paard borstel. Als ze eens flink vies zijn of het is gewoon tijd vies weer dan borstel ik ze wel eens uit evt. met antiklit spray.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:43

Veel cowboy magic erin!

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:08

het haar van mijn verzorgpony kam ik met een gewone 'mensen' haarborstel anders vallen er zoveel haren uit!

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:19

Niet! :D
Af en toe borstel ik ze uit met een 'mensen' borstel maar verder doe ik er niets aan. Nou doen we ook niet aan wedstrijden en hij staat altijd buiten dus ik laat ze ook lekker groeien. Goede bescherming tegen ongedierte, kou en regen. ;)

Roos18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:24

In de winter spuit er eerst anti-klit in de manen daarna borstel ik de manen door.
En ik de zomer meestal om de dagen eerst manen wassen en door kammen en dan laten drogen en weer anti-klit er in spuiten en weer dor kammen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:32

ik borstel/pluis ze 2-3x in de week uit, en die er 1x per week een klein beetje antiklit in (die van de action :+ )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:05

super lange manen en ik doe er heel weinig aan. Alleen stro eruit halen en de heksenknopen. Deze knopen zitter en soms enkele dagen achtereen in en dan weer weken niet.
Soms vlecht ik (hengstenvlecht of meerdere vlechten) en deze laat ik dan een paar dagen zitten (max).
Maar meestal heb ik de manen los.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:06

Borstelen + antiklit ?

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:12

ik heb een soort antiklit gel. dat smeer ik soms wel eens in zijn dikke manenbos. is van cowboy magic. (volgens mij heette het zo) Het is nu op. Maar haal van de zomer weer nieuwe. Met die wind en regen heeft het toch niet zoveel nut. Doe er nu eigenlijk niet zo veel aan. soms even een borstel er doorheen zodat de modder eruit is :)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:26

Ik blijf er zo veel mogelijk vanaf :o

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:28

Ik verzorg ze eigenlijk niet. Eens in de zoveel tijd kam ik ze eens helemaal uit, maar bijna nooit..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:29

Ik doe er erg weinig mee. Door veel te borstelen en te klooien maak je ze alleen maar stuk en ik wil lange manen bij mijn paarden. Mijn shetje heeft hele zachte manen welke op mensen haren lijken die niet klitten en dus ook niet in dreads gaan. mijn grote heeft wel 'paarden manen'en hebben iets meer zorg nodig. ik smeer er af en toe van dat serum van de action in.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:29

In de zomer borstel ik ze 1 keer in de week en doe ik er vlechten in, in de winter doe ik er eigenlijk nooit iets mee.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:31

Ik doe er niks aan. Afentoe een borsteltje en wat anti klit erdoorheen. Manen zitten er nog aan dus blijkbaar is dit prima

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:32

wow, wat doen mensen veel met de manen ! ik aleen af en toe harde borstel erover , maar verder
en dagenlang vlechten erin laten ? dat vind ik best vreemd

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:05

Mijn KWPNer heeft vrij lange dikke manen gekregen sinds we hem van de zomer kochten. Ik vind het leuker staan dan die kortgeknipte manen, dus laat ze lekker zo. Ik borstel ze ongeveer twee keer per week gewoon uit en verder laat ik ze natuurlijk. Ze zijn nu in de winter wat vettiger, maar verder zien ze er prima uit.

SZCarlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:38

ik trek de manen van mijn kwpner regelmatig voor de rest ga ik er elke dag met de harde borstel erover heen en als ik een wedstrijd heb ga ik het helemaal uitkammen ong. 1x in de maand en dan wel met anti klit dan glij je er namenlijk zo doorheen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:41

Regelmatig Cowboymagic erin en elke dag even uitborstelen. Staart idem.
Voorheen vlocht ik altijd, maar daar braken de manen heel lelijk vanaf, dus nu gewoon los.

SZCarlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:49

het ligt er ook aan wat voor een manen je paard heeft als je paard hele dikke manen heeft zou ik ze wel elke dag uitkammen zodat het niet in de klit gaat zitten als ze dun zijn kan je ze beter zo min mogelijk kammen of borstelen