- 3 pony's. 2 van 1:35, 1 van 80 cm.
- merrie heeft trage darmen, verteerd hooi lastig, gras gaat probleemloos.
Nu het winter is en ze op de paddock staan, maak ik meerdere keren per dag grasslobber ipv hooi.
Oppassen met te kort grazen, of zoeken in de paddock, erg gevoelig voor zandkoliek door trage darmen.
- ruin heeft eczeem, mag zich niet overvreten aan gras. Hooi is probleemloos.
- mini is eigenlijk prima in orde.
- alle pony's worden beperkt qua voeding. Dus 2% hooi van hun gewicht in de winter, en graasmasker
of strookbegrazing in de zomer.
Huidige stal:
- rijbak/ welke ook dienst doet als paddock (met licht).
- 2 vaste boxen
- warm en koud water
- zadelkast, veel ruimte om voer, en al mijn spullen op te slaan.
- 1 hectare land op veengrond (toegankelijk van april tot november/ december). Mag ik zelf kiezen, maar
is nu een zwembad. Dus in principe 4 maanden per jaar op paddock.
- avonden wordt er gevoerd
- ik mest en voer zelf alle andere momenten. 2x per dag. Ik mest het weiland, en stal/ bak... afhankelijk
van wat ik gebruik.
- tegenover mijn huis
- pad van stal/ rijbak naar weide is misschien 200 meter.
- 5 minuten van het bos
- vreselijk aardige mensen, behulpzaam, denken mee, het voelt gezellig daar.
- veilig idee dat er altijd toezicht is.
- ik kan de pony's zien lopen vanuit mijn woonkamer
- bij vakanties, overwerken, ziekte, acute situaties kan iemand het werk overnemen tegen betaling van € 7,50 per dag
- kosten: € 300,- kaal voor 3 pony's.
Aanbod dat ik kreeg:
- 1 hectare zomerland (op zand)
- 2 tot 3 hectare winterland (zoveel als er nodig is)
- een stenen inloophok van 5 bij 6 ongeveer
- water uit de sloot (natuurgebied, wel erg schoon)
- stal bij boer alleen bij ziekte, ongeveer 5 minuten stappen
- veel beschutte plekken
- midden in het bos, dus direct hek uit & rijden
- mest wordt niet geruimd, wordt gesleept, en afwisselend begraasd door koeien en schapen (wormen paarden overleven niet in koeienmaag).
- zelf hooi voeren, of stalgenoot, of boer. Hooi eten ze echter nauwelijks, door jaar rond aanbod van gras. Wellicht alleen bij sneeuw.
- land is droog, zelfs nu, echt droog. Paarden hebben dus het hele jaar meer ruimte.
- geen rijbak
- geen elektriciteit (aggregaat kopen?)
- geen kraanwater (tenzij naar boerderij, 5 minuten verderop)
- geen vaste boxen die altijd te gebruiken zijn
- Kosten: grote pony's ongeveer 50 euro, mini 25 of 30. Dus zeg: € 150,- max incl hooi.
- ongeveer 5 tot 10 minuten van mijn huis met de auto. Ook te fietsen.
Erg lastig dit. Op mijn huidige adres doen de paarden het goed.
Voor mij is het echter soms zwaar met werk dat in toenemende mate mijn aandacht vraagt.
In deze situatie zijn vakanties, spontane momenten weg eigenlijk alleen mogelijk wanneer ik iemand betaal om de zorg over te nemen.
Er is net even te weinig ruimte om er 2 mensen bij te halen om het werk te verdelen.
In de nieuwe situatie zou het een stuk primitiever zijn. De paarden hebben echter meer ruimte, en ik kan komen wanneer het uitkomt... zit niet op de tijd.
Weinig werk, dus alleen maar komen om te rijden/ tutten. Nu verlies ik mezelf soms in de hoeveelheid werk, en kom id knel wanneer ik dan nog wil rijden (in de winter).
Twijfels over die eventuele nieuwe plek:
- lastiger bij ziekte/ moet ze dan eerst door het donker naar de boerderij lopen 5 minuten (mijn merrie heeft nog wel eens wat).
- geen voorzieningen, wanneer nodig 's avonds in het pikkedonker klooien (tenzij ik aggregaat mag plaatsen).
- eetbeperking. het is een monumentaal landgoed, eindeloze rijen paaltjes worden vast niet gewaardeerd. Strookbegrazing en graasmaskers kunnen.
- 1 deel vh land ligt tegen de bosrand, dus eikels, beukenootjes in de herfst. Al een koliekklant daarmee gehad. Dus dat zou afgezet moeten kunnen worden.
- Weinig tot geen opslagruimte. dekens, emmers, tuig, moet in de auto mee, tenzij er toch iets georganiseerd kan worden... een grote kist oid.
- vorst/ zonnetje = fructaanbommen: wel eng, kleiner stuk afzetten afdoende?
- stuk stiller, 's avonds/ 's nachts in je eentje kan wat spannend zijn

Wie denkt mee???!!!!