Keuze stalling... lastig, wie denkt mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Keuze stalling... lastig, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 11:53

Situatie:
- 3 pony's. 2 van 1:35, 1 van 80 cm.
- merrie heeft trage darmen, verteerd hooi lastig, gras gaat probleemloos.
Nu het winter is en ze op de paddock staan, maak ik meerdere keren per dag grasslobber ipv hooi.
Oppassen met te kort grazen, of zoeken in de paddock, erg gevoelig voor zandkoliek door trage darmen.
- ruin heeft eczeem, mag zich niet overvreten aan gras. Hooi is probleemloos.
- mini is eigenlijk prima in orde.
- alle pony's worden beperkt qua voeding. Dus 2% hooi van hun gewicht in de winter, en graasmasker
of strookbegrazing in de zomer.

Huidige stal:
- rijbak/ welke ook dienst doet als paddock (met licht).
- 2 vaste boxen
- warm en koud water
- zadelkast, veel ruimte om voer, en al mijn spullen op te slaan.
- 1 hectare land op veengrond (toegankelijk van april tot november/ december). Mag ik zelf kiezen, maar
is nu een zwembad. Dus in principe 4 maanden per jaar op paddock.
- avonden wordt er gevoerd
- ik mest en voer zelf alle andere momenten. 2x per dag. Ik mest het weiland, en stal/ bak... afhankelijk
van wat ik gebruik.
- tegenover mijn huis
- pad van stal/ rijbak naar weide is misschien 200 meter.
- 5 minuten van het bos
- vreselijk aardige mensen, behulpzaam, denken mee, het voelt gezellig daar.
- veilig idee dat er altijd toezicht is.
- ik kan de pony's zien lopen vanuit mijn woonkamer
- bij vakanties, overwerken, ziekte, acute situaties kan iemand het werk overnemen tegen betaling van € 7,50 per dag
- kosten: € 300,- kaal voor 3 pony's.

Aanbod dat ik kreeg:
- 1 hectare zomerland (op zand)
- 2 tot 3 hectare winterland (zoveel als er nodig is)
- een stenen inloophok van 5 bij 6 ongeveer
- water uit de sloot (natuurgebied, wel erg schoon)
- stal bij boer alleen bij ziekte, ongeveer 5 minuten stappen
- veel beschutte plekken
- midden in het bos, dus direct hek uit & rijden
- mest wordt niet geruimd, wordt gesleept, en afwisselend begraasd door koeien en schapen (wormen paarden overleven niet in koeienmaag).
- zelf hooi voeren, of stalgenoot, of boer. Hooi eten ze echter nauwelijks, door jaar rond aanbod van gras. Wellicht alleen bij sneeuw.
- land is droog, zelfs nu, echt droog. Paarden hebben dus het hele jaar meer ruimte.
- geen rijbak
- geen elektriciteit (aggregaat kopen?)
- geen kraanwater (tenzij naar boerderij, 5 minuten verderop)
- geen vaste boxen die altijd te gebruiken zijn
- Kosten: grote pony's ongeveer 50 euro, mini 25 of 30. Dus zeg: € 150,- max incl hooi.
- ongeveer 5 tot 10 minuten van mijn huis met de auto. Ook te fietsen.

Erg lastig dit. Op mijn huidige adres doen de paarden het goed.
Voor mij is het echter soms zwaar met werk dat in toenemende mate mijn aandacht vraagt.
In deze situatie zijn vakanties, spontane momenten weg eigenlijk alleen mogelijk wanneer ik iemand betaal om de zorg over te nemen.
Er is net even te weinig ruimte om er 2 mensen bij te halen om het werk te verdelen.
In de nieuwe situatie zou het een stuk primitiever zijn. De paarden hebben echter meer ruimte, en ik kan komen wanneer het uitkomt... zit niet op de tijd.
Weinig werk, dus alleen maar komen om te rijden/ tutten. Nu verlies ik mezelf soms in de hoeveelheid werk, en kom id knel wanneer ik dan nog wil rijden (in de winter).

Twijfels over die eventuele nieuwe plek:
- lastiger bij ziekte/ moet ze dan eerst door het donker naar de boerderij lopen 5 minuten (mijn merrie heeft nog wel eens wat).
- geen voorzieningen, wanneer nodig 's avonds in het pikkedonker klooien (tenzij ik aggregaat mag plaatsen).
- eetbeperking. het is een monumentaal landgoed, eindeloze rijen paaltjes worden vast niet gewaardeerd. Strookbegrazing en graasmaskers kunnen.
- 1 deel vh land ligt tegen de bosrand, dus eikels, beukenootjes in de herfst. Al een koliekklant daarmee gehad. Dus dat zou afgezet moeten kunnen worden.
- Weinig tot geen opslagruimte. dekens, emmers, tuig, moet in de auto mee, tenzij er toch iets georganiseerd kan worden... een grote kist oid.
- vorst/ zonnetje = fructaanbommen: wel eng, kleiner stuk afzetten afdoende?
- stuk stiller, 's avonds/ 's nachts in je eentje kan wat spannend zijn ;-)

Wie denkt mee???!!!!

Liess__

Re: Keuze stalling... lastig, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:45

Ik zou blijven staan waar je staat :)

Je weet wat je nu hebt en dat je paarden er goed staan. Wat ik uit je verhaal begrijp is er op stal 2 geen toezicht?

Wat als ze in de sloot vallen waaruit ze moeten drinken? Of als je pony met gevoelige darmen de beukennootjes of de eikels eet?

Is het geen mogelijkheid om op stal 1, 1 persoon met een Shetlander, kleine pony bij te zoeken? Kan je toch 2 dagen de zorgen uit handen geven.

Als er op de pony's gereden kan worden misschien een leuk klein meisje zoeken die in ruil voor een uurtje rijden wat klusjes kan doen?

En elektriciteit en stromend water zijn wel dingen die belangrijk zijn ivm savonds controleren en wondjes schoonmaken ed.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:59

En hoe ga je het evt. doen met werk op plek 2 als je een keer weg wilt?
Want buiten het mesten van de paddock/stal heb je daar niet minder werk lijkt me?

Sta je er net zo goed alleen voor, en heb je wellicht niemand die (al dan niet tegen betaling) het werk voor je kan overnemen.

Neemt niet weg dat het wat geld betreft een hele besparing is (minder dan de helft)

Moeilijke keuze idd...succes ermee!

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:10

Ik zou op de huidige plek blijven.
Meer ruimte voor de paarden en goedkoper is wel aanlokkelijk.
Maar geen elektriciteit en stromend water, moet toch redelijk wat afgezet worden voor de begrazing en ivm bepaalde bomen/planten.
Je paarden en spullen staan onbewaakt. Als je niet kan, wie doet ze dan? Wat op je huidige stal wel goed geregeld is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 14:05

Die andere plek is omheind door prikkeldraad. Dat moet je dus veiliger maken.
De huidige plek is omheind door sloten.
Er staat 1 iemand met fjord, en de shet van de boer. Er is wel dagelijks toezicht. Er staan 2 huizen aan het weiland, waarvan 1 Vd mensen ook paarden heeft.
Voeren kun je verdelen met boer en eigenaar fjord.
Tot nu toe voeren ze echter niet bij, de paarden eten liever gras.

Inloophok is grappig. Stenen huisje. Ze kunnen droog en uit de wind staan.
Aggregaat zou de stroomvoorziening kunnen doen.

Ben er net weer langs gelopen. Het is fabelachtig mooi, en de paarden hebben zoveel ruimte.

Maar zoals jullie zeggen: ik weet nu wat ik heb. Met die andere plek is het wel: back To nature.
Bij de aangrenzende huizen zijn veel hokken en schuren, daar een hok huren om mijn spullen op te bergen zou wellicht nog kunnen....

Er staat iemand bij mij in pension op de huidige plek. Maar diens paard is even op vakantie. Hij is altijd erg druk, dus deze huidige plek met veel zorg is voor hem soms wat lastig en dat vang ik dan op. Maar goed, dat is niet helemaal ideaal dus....

Verder dubben....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:26

Ik heb uitgerekend dat het 300 euro per maand scheelt... slik :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:47

Ik zou lekker blijven staan en nog een pensionklant, bij voorbeeld met een leuk trekpaardje, naar je wei halen ;) Je hebt nu een bak, verlichting, opslagruimte, stallen... zou er lekker blijven staan en met de mensen van ander(e) paard(en) een voer/uitmestschema maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:53

Ik zou zeker niet weggaan. Vind dat je een ideale plek hebt, heerlijk dat je je schatjes vanuit de woonkamer kunt zien.
Een paar keer de 7,50 betalen als je weg wil lijkt me dan geen probleem.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:02

Nou, ik ben eruit!!! Ik blijf zitten waar ik zit en probeer die situatie te optimaliseren!!!
Dank voor jullie input mensen!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:51

Goed zo, succes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:35

Gelijk heb je!