Meedenken over indeling nieuwe weide en stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie34

Meedenken over indeling nieuwe weide en stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 00:07

Beste bokkers,

Mijn droom gaat eindelijk uitkomen! Na een dik jaar zoeken, hebben mijn vriend en ik op de valreep voor de jaarwisseling nog een nieuwe woning gevonden. En het belangrijkst…. De paarden kunnen mee!!

Afbeelding

Nu moet er aan de woning nog wel wat gebeuren. We gaan eigenlijk alles strippen en opknappen. De basis van het huis is heel goed, geïsoleerd en netjes. De binnenkant kan gewoon een goede opfrisbeurt gebruiken haha :-). Dus er komt o.a. een uitbouw en een nieuwe keuken in.
We zijn nu dus druk aan het nadenken over de indeling van zowel het huis als het perceel! Ik wil het gehele proces graag met jullie delen en ik hoop dat als jullie tips hebben jullie mee willen denken! Vandaar dit topic, het lijkt me heel leuk om ervaringen te delen met bokkers die de paarden ook aan huis hebben en misschien ook wel in de omgeving van Epe wonen. De woning staat bijna naast de bossen en de vele kilometers ruiterpad dus ik hoop straks nog vele buitenritten te gaan maken (met mede ruiters en amazones!).

Overzicht van alle maten;

Afbeelding

Nu wat details over het perceel; in totaal (met huis) is de oppervlakte 20.000m2. De weide die voor de paarden gebruikt gaat worden is 16.000m2. Naast de woning ligt al een bak met speciaal wit zand van ongeveer 20x40. Ik ben nu druk aan het bedenken aan hoe ik de weide ga indelen, omdat ik zelf maar 2 paarden heb. Misschien een winter- en zomerweide? Het kan bijna niet uit om een gedeelte te laten hooien, dus dat zijn we eigenlijk ook niet van plan. Voor de omheining gaan we waarschijnlijk Hippo Safety Fence gebruiken.
Wat ik wel heel belangrijk vind is dat de paarden elke dag naar buiten kunnen! Ook met slecht weer, waarbij ik dan eventueel het draad zo open kan zetten dat ze vrije uitloop hebben naar de stal. Op de bovenste foto kun je het kleine gele vierkant zien. Dit is de plek waar ik eigenlijk de uitloop van de 2 grote stallen wil hebben. Mede omdat het gedeelte naast de schuur al bestraat is! Nu weet ik alleen nog niet wat praktisch is met de indeling van draad.

Dit is de plek die ik bedoel, naast de schuur; onze grond loopt tot aan de boerderij

Afbeelding

De stallen komen in een schuur van 9,5 m x 7,5 m. Dit zijn de afmetingen van de binnenmuur. Ik wil het liefst 2 grote, ruime stallen van 3,5 x 4 (minstens) en eventueel een wat kleinere stal die ik voorlopig als opslagruimte kan gebruiken. Maaarrr een wasplaats zou ook wel erg handig zijn! Dus de indeling ben ik totaal nog niet over uit haha. Er zit een kleine deur en ook een grote elektrische deur in de garage, dus hier moeten we wel rekening mee houden. Maar het is wel leuk om hiermee te puzzelen dus als jullie ideeën hebben?

Stal (opzetje) met wasplaats

Afbeelding

De onderste maat (3.40) is tot aan de deur. Die gaat naar buiten open dus er hoeft eigenlijk geen rekening mee gehouden te worden.

Ik zal proberen regelmatig updates en foto’s te plaatsen als jullie dat leuk vinden tenminste. Half januari krijgen we de sleutel en kan de verbouwing beginnen. Nu hebben we vooral veel gesprekken met aannemers, keukenboeren, e.d, en zijn we offertes aan het aanvragen voor de omheining en stallen.. Druk, druk, druk maar zooo gaaf dat we dit kunnen doen :-)

Amalarab

Re: Meedenken over indeling nieuwe weide en stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:12

mooi!! veel plezier alvast!

is zo'n opfok/groepsstal wat mss? met zo'n voerhek ervoor. lijkt me zo handig!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:39

Wauw wat een gaaf project! Kan je niet van het eerste stuk incl het verharde stuk een paddock maken? Evt hooi voeren en een waterbak op het verharde stuk. Staan een aantal voorbeelden op Bokt van mensen die ook zo'n project hadden, bijvoorbeeld: [VSW] Van koeienstal naar paardenstal van Fokfanaat. Misschien handig voor tips!

Ik ga je volgen in ieder geval! Leuk! (en dromen over dat winnende staatslot :P gezien ik in een dure omgeving woon en liever hier blijf :P )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:44

Ik zou van het stuk tussen bak en weide een paddock maken waar de paarden veel op kunnen. (zomernachten ed), erg gezond is het niet om paarden de hele dag buiten te laten op het gras.
Weet niet hoe het zit tussen stal en wat ik voorstelde als paddock, mogelijkheid om paarden van box naar paddock te laten lopen? Bijvoorbeeld als het regent ed...?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:48

o, als ik dit had maakt ik hele maal geen boksen. dan gingen ze met z'n 2en mooi samen in de stal ( het hele gebouw )

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:19

Ik zou een paddockparadijs maken met een grote inloopstal

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:46

Stallen zien er goed ingedeeld uit :)

Ik zou in elk geval een mooie ruime paddock naast de stal maken bij het pad wat evt naar de wei loopt. Deze in 3 stukken verdelen, eventueel met een (verplaatsbare) schuilstal erop.

Hoe maak je de watervoorziening in de wei :)?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:50

_Ananas_ schreef:
Wauw wat een gaaf project! Kan je niet van het eerste stuk incl het verharde stuk een paddock maken? Evt hooi voeren en een waterbak op het verharde stuk. Staan een aantal voorbeelden op Bokt van mensen die ook zo'n project hadden, bijvoorbeeld: [VSW] Van koeienstal naar paardenstal van Fokfanaat. Misschien handig voor tips!

Ik ga je volgen in ieder geval! Leuk! (en dromen over dat winnende staatslot :P gezien ik in een dure omgeving woon en liever hier blijf :P )

FF is naast de deur in Epe en kan je vast wel even echt komen kijken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 02:18

Leuk project, ben jaloers. Zou het ook wel willen.

Ik zou zelf voor de stallen gaan voor 3 naast elkaar op het breedste gedeelte. Bv 2x 3,5 + 2,5 breed en dan 4 diep. Of 2x 3,25 + 3 breed en bv 4,50 diep.
Zo heb je aan de voorkant meer ruimte over voor je spullen en kun je bv links naast de kleine deur een mooie wasplaats maken.

Voor de wei zou ik gaan voor een paddock paradise. Maar je kan hem ook simpel in 2 splitsen. Zou wel aan de voorkant een stuk uittrekken voor zand of grastegels. Dit omdat ze bij extreem slecht weer toch lekker buiten te laten.
Verder is het super lekker om onder waterbakken/voerbakken in de wei ook een stuk te tegelen.

Als je bij je boxen 2 deuren maakt, dan zou je die ook rechtstreeks op een stuk zanduitloop in je wei uit kunnen laten komen. Dit in plaats van op de stenen.

Heb je trouwens na gedacht over waar je hooi en stro gaat opslaan?

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 11:31

Bedankt voor de leuke reacties en tips! :-)
Een stukje paddock als looproute zou wel mogelijk zijn. Maar over het algemeen is de grond daar erg goed en droog (er heeft in de afgelopen weken nog geen een plas gestaan na al die regen) en de waterafvoer is erg goed. Dus dan kan ik dit toch gewoon 'kaal' laten? Ipv zand erop?

Ik ga zelf nog even puzzelen hoe dat er dan uit zou moeten zien met looppad..

@Veulen84; ik snap je idee en heb inderdaad overwogen om 3 stallen naast elkaar te maken op het breedste stuk. Ik vind de stallen dan echter te klein worden. Ik heb twee grote paarden en die wil ik gewoon alle ruimte geven om te liggen e.d. in de stal. De 3e stal is voorlopig extra (je weet nooit ;-)) en wordt dus ook eerst als opslag gebruikt. Buiten hebben we nog een grote overkapping voor het opslaan van voer/stalstrooisel, kruiwagen en de trailer.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:40

Wat een mooie ruimte! Daar kun je veel mee, zou zelf ook kijken naar opties voor paddockparadijs

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:05

Wow wat een heerlijk stuk zeg! Jij en je paarden boffen ermee. Ik ben ruimtelijk niet zo heel sterk maar zou het volgende misschien een optie zijn. Je Maakt 2 boxen op de plek waar je ze nu al hebt aangegeven maar je maakt er buitenboxen van met een dubbele deur. Je maakt een pad (steen) van een meter of 3 4 voor de boxen. Eventueel met een deel overkapping (dan regent het ook niet snel in de boxen en heb je ook bij regen een droog poetsplekje in de buitenlucht. Dan hebben ze al een stukje stenen uitloop voor hun box Dat kan je aan de linkerkant over laten lopen in dat stukje wat er nu al ligt (waar de tuinmeubels opstaan). Als je hier een hekwerkje omheen maakt met wel een hek naar het land zet hebben ze ook een stukje stenen uitloop. Zolang het weer het toelaat zou ik ze gewoon toegang geven naar een deel van het land. Zou voor de winter niet zo'n groot stuk doen, denk niet dat het echt goed is voor je land en wellicht ook niet voor je paarden. Als het echt te nat is of de grond is gevaarlijk hard bevroren zou je ze tot de stenen uitloop kunnen beperken. Dat zou met een sneeuwschep en zout ook goed schoon te houden zijn in barre tijden. Lekkere lading hooi erbij. Je kan de boxen openlaten zodat ze erin kunnen maar als ze hooi en een afdakje hebben hoeft dat niet perse. 's avonds zou ik ze ook lekker in hun eigen box zetten. Daar staan ze veilig en kan je ze allebei hun eigen krachtvoer rantsoen geven. Een grote stal voor beide samen zou ook leuk zijn maar dan kan je ze ook nooit apart zetten als dat nodig is (ziek, kreupel, ander paard in de toekomst...?)

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:57

Ideala dat het zo mooi droog is! Maar zal dit ook zo blijven als er veel overheen word gelopen, dat het mogelijk wel verstandig is om een pad te verharden? En hoe wil je het met de drinkwatervoorziening doen :)?

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 13:07

@Mootje; Je beschrijft eigenlijk wat ik in gedachten had :-). Super! Inderdaad buitendeuren maken, zodat ze vrije uitloop hebben. De deuren zitten dan aan het bestraatte gedeelte dus dat lopen ze niet stuk. Heb je dan nog een idee over hoe ik vanuit deze doorloop ze toegang kan geven tot alle delen van de weide? Als ik de wei in 2 of 3 stukken zou verdelen? Ik zit een beetje klem met het hek/draad namelijk. Ik moet dan de toegang tot elke wei mogelijk maken vanuit de stal en het draad of hek ook zodanig open kunnen zetten dat het niet blokkeert of gevaarlijk is.

@LokiDH; drinkwater ben ik nog niet over uit.. In de stal is er een watervoorziening en ik wil daar electrische drinkbakken plaatsen. De schuur is net nieuw en goed geisoleerd dus ik weet nog niet zo goed of ik dus ook verwarmingelementen moet aanbrengen (rondpompsysteem vind ik wel erg prijzig voor maar 2 of 3 waterbakken). In de wei had ik bedacht om een grote waterbak (evt met flodder) tussen de 2 weides in te zetten. Maar dit kan dus alleen als ik de grond in 2en verdeel! Lastig, lastig ;-)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:13

kan je niet over de lengte het weiland verdelen? zodat ze altijd hun stal in kunnen en misschien hoef je dan geen extra watervoorziening te maken, drinken kunnen ze in stal..

of een paddockparadise maken met een track eromheen, en in het midden 1,2 of 3 stukken weiland die je dan apart open kan zetten zodat je altijd een schoon stuk weiland hebt? dan kan je ze ook laten drinken op stal evt.

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:19

Dat is inderdaad wel lastig ja! En als je evt je wei wel in 3 deelt en op het 3-punt een grote waterbak zetten, zal denk ik wel lastig zijn. Of inderdaad een uitloop naar de stallen toe waar ze kunnen drinken...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:33

Heey buurvrouw, herken de plek direct. Zeer mooie plek heb je gekocht! Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken. Wij wonen tijdelijk aan het eind van die straat. Pony staat in de blubber weide met die circel van prikpalen. Veel succes met verbouwen, wij gaan zelf in Emst verbouwen ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:35

de wei in 3 delen , en dan een deel achter, een pad en 2 aan de zijkant.

-----------
l l
l l
l l
ll

dan is hier de stal enz.
( pad heel breed hier, gaat om het idee
dikgedrukt is dan de hekken

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:36

oeps, niet helemaal gelukt :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:45

Eerlijk gezegd zou ik van de rand een strook paddock maken, rondom de wei. Hoeft niet met zand, gewoon af laten vreten en erna word het van zelf wel 'paddock'. Weet niet hoeduur zand is, anders toch gewoon zand. Lekkere boomen en takken hier en daar voor te eten, 2/3 waterbakken voor drinken. Ergens een schuilhok. Ik zie het liefst fijne grote boxen, of een gezamelijke, wasplaats kan eventueel buiten op de stenen, afdakje erover.

Qua stal... 9,5 x 7,5 verdelen over 2 boxen van 3,5 m bij 4,5. De 50 cm tussen de 2 boxen voor hooi te voeren zodat ze de box altijd vrij (en schoon!) hebben. Anders gewoon boxen van 3,75 m of in de 50 cm strobalen opslaan (tot aan de boxrand).

Gewoon een idee hè, paarden hoeven niet veel weiland te hebben, 4 uurtjes per dag weide en 8 uur (of langer) paddock is voor de paarden het best :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:01

Als ik onze stallen overnieuw zou mogen indelen, zou ik voor langwerpige boxen gaan i.p.v. vierkant(ig)! Dan hebben ze effectief meer loopruimte ipv "om de as draaien" en lopen ze mest (denk ik) minder door de hele stal. Ik zou dus je 9,5m door drieën delen voor drie stallen, omdat de 7,5 inderdaad wat klein wordt. Zou dan aan die zijde van de schuur ook een stuk bestraten en meerdere deuren. Het stuk dat nu bestraat is, is redelijk klein. Je kan er wel vanuit gaan dat paarden veel in de buurt van de stallen staan en de wei daar dus vertrapt wordt. Zou daarom dus meer bestraten.
Omdat je de stallen misschien als inloopstallen wil gebruiken, zou ik nadenken over een tussenwand die weg te nemen/draaien is. Anders gaan ze samen in één box staan (wat dan weer wat aan de kleine kant is).

Ik weet niet hoe droog je land is in de winter, maar anders zou ik ook zeker overwegen een pad om de wei heen te maken. Is ook handig als je paarden hebt die niet oneindig op het lang kunnen staan ivm veelvraat :D

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 14:07

@Suzan_bobar; leuk!! Je hebt PB ;)

Ja xSlvna ik denk inderdaad dat het loopstuk dan vanzelf zanderig wordt. Het is voor mij wel nieuw dat het niet goed is om paarden 8 a 10 uur per dag op de wei te laten staan.. Ik snap best dat ze zich niet helemaal dik moeten eten aan het gras, maar daarvoor kun je stukken afzetten. Mijn voorkeur gaat toch wel echt uit naar een ruime weide waar ze alle ruimte hebben om te spelen en te rennen, de hele dag te kunnen grazen (wat ook weer goed blijkt te zijn), ipv een paddockje waar ik moet bijvoeren. Maar aangezien ik het hier nu meerdere keren langs zie komen, zal ik me er in ieder geval wat meer in gaan verdiepen.

@Unihorses; een duidelijke tekening is altijd welkom hihi ;-)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:14

Ik zou als eerst naar de kwaliteit van het gras kijken! Hebben er koeien gestaan? Wat voor gras is het? Je zou anders nog gras bij kunnen zaaien, niet te eiwitrijk gras bijvoorbeeld! De meeste weilanden zijn hier in Nl het meest geschikt voor koeien. In de zomermaanden zou ik een grote schaduwplek creeren, een gedraineerde zandplaats met hooiruiven of id...

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:17

Wat een onwijs leuk project, de leukste topics om te volgen op Bokt.

Wat je stallen betreft, die zou ik zo maken als op je eigen plattegrond en dan idd met 2 deuren naar buiten die uitkomen in de paddock.
De paddock zou je dan weer kunnen verbinden aan een pad/track die je maakt langs de gehele buitenkant van je weide. Daarbinnen zou je dan 2 of 3 weides kunnen maken waarvan je deze afzonderlijk kunt openen.
Zo kun je altijd kiezen om ze alleen in de paddock te laten, het pad erbij te betrekken en dan evt. meerdere voeder gelegenheden te maken (zijn ze lekker in beweging) en als het weer het toelaat (één van)de weides erbij te betreken

Ik had er een tekening van gemaakt maar krijg deze niet geupload helaas.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:18

essie34 schreef:
Ja xSlvna ik denk inderdaad dat het loopstuk dan vanzelf zanderig wordt. Het is voor mij wel nieuw dat het niet goed is om paarden 8 a 10 uur per dag op de wei te laten staan.. Ik snap best dat ze zich niet helemaal dik moeten eten aan het gras, maar daarvoor kun je stukken afzetten. Mijn voorkeur gaat toch wel echt uit naar een ruime weide waar ze alle ruimte hebben om te spelen en te rennen, de hele dag te kunnen grazen (wat ook weer goed blijkt te zijn), ipv een paddockje waar ik moet bijvoeren. Maar aangezien ik het hier nu meerdere keren langs zie komen, zal ik me er in ieder geval wat meer in gaan verdiepen.

Zanderig word het niet, maar wel vast, zonder gras (delen).
Op de paddock kunnen ze ook lekker rennen en spelen.
Weet niet, gras is niet echt waar een paard gelukkig van wordt hè, ruimte voor beweging en vriendjes om te spelen wel. :j
Echt bijvoeren hoeft niet, als je 4 uur padock/4uur weide/4uur padock zou doen hoeven ze alleen als ze binnen staan hooi (hebben dan toch niks anders te doen).