Wat zou ik doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quina

Wat zou ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:47

Ik ben al een tijdje gestopt met rijden maar heb het ongeveer 3 jaar gedaan. Ik heb dus nog niet veel ervaring en ik zou héél graag een pony kopen waar je mee kan beginnen rijden. Een vriendin van mij heeft een kleine stal aan haar huis met 3 stallen ,een heleboel weides en een piste. Haar stief-zus is instructrice. En mijn vriendin rijd bij een club 'De lenterik'. Nu zocht ze een pony en kreeg ze een tot dat ze een pony heeft gekocht een pony van mensen die ook op de lenterik rijden. De pony is echt heel braaf. Nu dacht ik misschien als ik een goed prijsje bied kan ik de pony kopen en hem stallen bij mijn vriendin thuis dat mag. Maar ben ik daar ook klaar voor? Ik ga sowieso niet meteen beslissen want er zijn natuurlijk veel pony's op de wereld. Maar heb ik dan we genoeg tijd voor mij andere oudere pony? En heb ik tijd voor mijn schoolwerk en heb ik wel tijd om haar conditie op pijl te houden enzo? Ik moet er wel vaak zijn want ze staat als het regent op stal maar ik kan natuurlijk ook de hulp van mijn vriendin in roepen. Mijn ouders weten helemaal niets van paarden dus hebben zij er tijd voor en willen ze me erheen brengen?

Kunnen jullie me helpen. Ervaringen en tips zijn altijd welkom!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:38

Ik zit op het moment in het zelfde schuitje als jij.

Ik ben altijd een animatieruiter geweest, dat houd eigenlijk in, in een les met 6 mensen en hobbelen maar achter elkaar aan op een manege pony. Ik ben gestopt (na 4 jaar) omdat ik er geen lol meer aan had, ik leerde er niks en dat was dus niks voor een leergierig iemand zoals ik. Heb het rijden gelaten voor wat het is, en ben een verzorgpaard gaan zoeken. Die kreeg ik, een behoorlijk oud paard waar bloed zweet en tranen in zitten. Helaas is ze te oud en ondanks die bloed zweet en tranen ben ik er behoorlijk vaak afgegooid en ben het zelfvertrouwen in me zadel kwijt.

Mits je onder een steen hebt gelegen weet je dat paarden geen drol meer waard zijn op de markt, het is maar net wat welke gek dan ook er voor wilt geven en met die instelling heb ik ook geprobeerd me ouders over te halen. Mijn ouders zijn ook totaal geen paardenmensen haha! Maar ook met de mensen van me vz paardje erover gehad en omdat ik altijd met hun dochter op trok mocht mijn misschien nieuwe paard daar komen te staan voor een symbolisch bedrag per maand. Na alles uit te hebben gezocht qua kosten enzo kon het uit. Ben ik gaan zoeken en vond ik een hele lieve merrie. Maar kwam er snel achter dat ikzelf behoorlijk wat moest leren, en mijn merrie dus al 100 stappen verder was. Ik moest me heel goed gaan beseffen; een paard waar nog een heleboel inzit en die mij een hele boel kan leren, heb ik daar tijd voor? wil ik daar tijd voor maken? ga ik er serieus mee bezig? Ik heb haar gekocht maar er zit echt een heleboel tijd in!! En het belangrijkste is dat je dat eerste periode helemaal zelf moet doen. Me ouders draaien nu ervoor op om wekelijks mee te gaan naar de manege, er moest een trailer aangeschaft worden. Lesgeld betalen. Zadel van me merrie was niet oke, dus moest ik er ook nog een ander zadel bij kopen. Dekens zaten er niet bij, dekens moest ik aanschaffen. Al met al... ben je zo een boel geld verder en dat zal ook altijd zo blijven paarden kosten altijd geld. Ookal heb je ze bij iemand anders staan waar de kosten niet hoog zijn.

Maar toch kan ik het je aanraden! Als je jezelf wilt ontwikkelen tot een goede ruiter en plezier wilt hebben met je eigen paard en niet meer dat gezeur dat je moet terug vallen op de eigenaar en kan doen en laten wat je wilt, zeg ik doen! Zoek vooral een paard wat bij je past. De pony kan braaf zijn maar als hij elke dag moet lopen en die drang ook heeft moet je daar tijd voor hebben. Wat meest prettig is, is een paard die je leert vallen en opstaan. Die je fouten vergeeft en waar je mee kan groeien. Je moet goed op een rij zetten wat de kosten zijn en wat je ouders er voor rol in hebben, dat is het meest prettig!! Feiten en geen verhaaltjes ;)

Quina

Re: Wat zou ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:51

Dankjewel! Daar heb ik echt wat aan! Echt bedankt!

Lisasjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:09

Sommige mensen zeggen dat je dan juist op een manege moet beginnen blabla... maar ik heb ook geleerd dat je van je eigen paard het snelst alles leert ! 5 jaar 1x in de week rijden houdt bij mij het zelvde in als 1 jaar mijn eigen paard ! Ik zou het zeker doen maar je moet wel rekening houden dat een eigen paard niet alleen om te rijden is maar ook zijn verzorging nodig heeft. Ik vind het een beetje een twijfel geval, want ik denk niet dat je ouders het leuk zullen vinden als je school er onder gaat lijden! Hopelijk weet je eruit te komen ! Veel succes ! :)

Quina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:46

Bedankt ik denk dat ik gewoon mijn leven voort zet en later weer begin. Ik ben 11 jaar dus ik heb nog een hele toekomst die ik kan vullen met rijden. Ik denk dat ik verder ga met de lieve pony die ik al bezit en haar verder verzorgen. Ik heb er is over nagedacht en ik ben veel te bang als ik geen tijd meer voor haar ga hebben. Toch bedankt allemaal voor jullie echt nuttige reactie's!

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:12

zou het een idee zijn om een meisje die je wil helpen te vragen op het internet ?
en die ook wel eens een handje mee helpt. x