Ik weet dat er al meerdere topics over bakken zijn maar ik ben niet zo zoekheld en net wat ik zoek kan ik niet vinden dus bij deze...
Ik zit hier op zandgrond wat ondanks de regen van de afgelopen tijd het water (redelijk) goed doorlaat. Nu wil ik graag een bak aanleggen (ik weet dat hier een vergunning voor nodig is). Omdat de grond het water goed doorlaat en het maar de vraag is hoe lang ik nog hier blijf wonen wil ik er geen drainage onderleggen. En hoe goedkoper hoe beter geldt daarom wel een beetje. Maar ik vroeg me zo af wat ik dan het beste kan doen. Het witte/gele grond zit hier 30 cm weg dus we zouden de grond op de plaatst van de bak om kunnen keren. Maar de bovenlaag (met gras en wortels enz.) afgraven en dan zand op storten zou ook nog een mogelijkheid zijn. Beide manieren hebben zijn voor en tegens en op dit moment weet ik even niet wat de beste oplossing is. Dus ik was eigenlijk opzoek naar jullie ervaringen daarmee en wat jullie advies zou zijn voor mij?
Als je al op zand zit zou ik het gewoon laten keren. Heb zelf de bodem hier ruim 1,5 meter diep om laten gooien en had het zand op ruim 50 cm. zitten. Blijft goed droog en je hoeft geen zand te kopen.
pipo
Geplaatst: 28-12-12 11:01
Ik heb de boel gewoon omgekeerd. Heb je alleen de kosten van daan en niet van afvoer van zwarte grond en aanvoer van zand.
DubbelFun
Geplaatst: 28-12-12 11:51
Ik zou ook voor alleen keren gaan. Daarna wel even goed laten aanrijden anders zakken je paarden er de eerste weken ver in weg en kun je er zeker nog niet in rijden.
Wil je de bak wel direkt kunnen gebruiken dan is grond afgraven en zand storten de beste oplossing. Dan blijft de onderste laag onaangeroerd (en dus stevig) en is alleen de bovenlaag (+/- 25 cm) nog wat zacht. Deze manier is wel een stuk duurder gezien de afvoer van grond en aanvoer van zand.
Afhankelijk van die kosten én hoelang je daar nog blijft wonen is dat een overweging die alleen jíj kunt maken
Een clubgenoot van ons heeft advies ingewonnen bij een loonwerker. Heeft het idd ook alleen laten omkeren en de goede laag bovenop laten leggen. Die heeft echt een topbak voor niet al te veel geld.
Met omkeren moet je wel oppassen dat de bovenlaag niet veel te zwaar wordt. Met name met wit zand heb je dat snel. Dan kun je er eventueel voor kiezen om nog wat door de bovenlaag te doen (wat ook weer bevriezing wat tegengaat).
Ik heb ook de grond om laten draaien, wel even meerdere offertes laten maken, ik was nl bij de ene klaar voor 450,- euro en bij de ander voor 1850,- euro. Ik heb die van 450,- laten doen en is prima