Betonplaaten, welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Betonplaaten, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:57

Blub, blub, blubber... -O- Dit is echt de laatste winter met deze ellende! Ik wil een groot stuk verharden in de paddock. Ik denk dat betonplaaten de meest duurzame oplossing is. Maar is het ook veilig genoeg? Weet iemand welke platen je moet nemen om te voorkomen dat ze spiegelglad worden als ze nat zijn?

Andere tips om te verharden zijn natuurlijk ook welkom. Het moet goed, stevig blijven liggen, want mijn hengsten komen erop en die kunnen nog wel eens spelen. :)

Bedankt vast! :wave:

tamary

Re: Betonplaaten, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:59

Moet het verwijderbaar zijn? Huur of regels gemeente.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:59

soms is de onderkant ruwer, dus 'verkeerd om' leggen kan dan handig zijn!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:01

Ik heb 3 betonplaten voor mn stal liggen, ondanks dat het er geweldig uit ziet vind ik het best wel een ramp.
De platen die ik had waren inderdaad spiegelglad, misschien dat er anderen zijn, maar de "gewone" vond ik niets..

Op een andere stal hadden wij steenschotten, die werden in ieder geval al minder glad dan betonplaten

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:04

wij hebben een stuk bestraat, gewoon bakstenen. die kun je vaak goedkoop krijgen. Mijn ervaring is dat beton platen toch wel erg glad worden. misschien zou je anti slip matten over de betonnen platen kunnen leggen, heeft iemand die ik ken gedaan en dat schijnt goed te helpen.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:06

oh ik lees ff mee, wij willen volgend jaar een stuk voor de stallen bestraten want ook mijn paarden incl. mijzelf krijgen dagelijks een heerlijk modderbad blegh

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 23:34

tamary schreef:
Moet het verwijderbaar zijn? Huur of regels gemeente.

Nee hoor, hoeft niet verwijderbaar te zijn. Het is mijn eigen grond. Maar betonplaten zijn natuurlijk altijd verwijderbaar. Beton storten is geen optie, want het gaat om een stuk voor de stallen, dus het kan nooit lang genoeg uitharden dan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 23:37

Je hebt dus verschillende platen. De een is bijvoorbeeld voor industrieterein, dus zwaarverkeer en de ander is voor erfverharding, koeienpad of tijdelijk voetgangerspad. Die schijnen dus stroever te zijn, aldus de leveranciers. Ik was alleen benieuwd naar de mening van paardeneigenaren.. Leveranciers kunnen zoveel zeggen. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:37

Wij hebben van die langwerpige met grote gaten erin. Makkelijk te plaatsen, tenminste met een kraantje en 2 handige mannen. :P
Wat ik wel vies vind is dat de poep in die gaten gaat, je kunt het dan voor het zicht niet netjes krijgen. Verder werkt het perfect haha ik ben gewoon een zeur.

Edit: Denk dat die van ons een oud koeienpad waren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:39

Ik zo van die betonnen stelton platen nemen met van die kleine vierkantjes erop. Deze zijn lang zo glad niet als de gewone.

Zelf hebben wij een stuk met ruwe betonnen BKK klinkers. Is er afgelopen januari vlak voor de vorst erin gelegd en ligt nog prima vlak (wel met betonnen opsluitbanden erom heen).

AnneRekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:42

wij hebben nu ook klinkers gehaald, die kun je goedkoop halen !

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:44

Wij hebben overal gewone stoeptegels, met op de grotere vlakken rubber koeienmatten erop ( ook natte tegels kunnen glad worden en voor ongewilde spagaten zorgen ... )
Voordeel daarvan is dat je het vanwege hun formaat gemakkelijker aan je wensen kunt aanpassen en het materiaal ook zonder hulp van machines op z'n plekje kan brengen ...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 20:23

Ik heb heel lang stoeptegels gehad, maar ik had steeds verzakkingen of er wipte er weer één uit.. Ik werd het zo beu om steeds opnieuw dat straatje aan te leggen dat ik ze op een gegeven moment er allemaal uitgerukt heb. Klinkers schijnen daar dan weer minder last van te hebben, dus dat zou ik dan eerder doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:24

Wij hebben de beton klinkers vlak voor de vorst periode neergelegd. dus echt niet de gunstigste periode laten we maar zeggen.
Hebben tot na de zomer 2 friezen en een tinker op gelopen (nu nog 1 fries en 1 tinker) en er is niet 1 steen die omhoog wipt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:30

Wat raar, Jessix, die van ons liggen al jaren, worden ook flink belopen en liggen als een huis ...
Wel een heel goede ondergrond van speciaal zand en opgesloten door bielzen, wellicht dat dat nog scheelt ?

Ik ben er in elk geval heel blij mee en m'n beestjes ook :)

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:49

Steltonplaten, makkelijk met schoonmaken, blijven goed liggen. Deze zijn ook iets ruwer dan "gewone" betonplaten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:17

Shirley schreef:
Wat raar, Jessix, die van ons liggen al jaren, worden ook flink belopen en liggen als een huis ...
Wel een heel goede ondergrond van speciaal zand en opgesloten door bielzen, wellicht dat dat nog scheelt ?

Dat heeft alles te maken met de zorgvuldigheid waarmee je zo'n stoepje aanlegt.
Gewoon een stel stoeptegels over zand leggen geeft zeker ellende. Je moet daar even aandacht aan besteden om ze echt goed te leggen en dan bijven ze inderdaad strak liggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 10:55

ikke schreef:
Shirley schreef:

Dat heeft alles te maken met de zorgvuldigheid waarmee je zo'n stoepje aanlegt.
Gewoon een stel stoeptegels over zand leggen geeft zeker ellende. Je moet daar even aandacht aan besteden om ze echt goed te leggen en dan bijven ze inderdaad strak liggen.

Ja bij mij dus toch niet.. Dus stoeptegels komen er gewoon niet meer in.