Hoeveel hectare voor 30 paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femmelz

Hoeveel hectare voor 30 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 19:34

Hoi Bokkers,

Zoals de titel al zegt... Dit is voor mijn (eventuele) toekomstige pensionstalling. De paarden staan dan 24/7 buiten met 4 overdekkingspunten, grote en kleine. Ook is er een deel verhard, er zijn afsluitbare plekken die van gras voorzien zijn en de rest is zand of hooi/stro/zaagsel voor binnen.

Groetjes Femke

Adrienna

Re: Hoeveel hectare voor 30 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:56

Voor 30 paarden? Dan heb je aardig wat grond nodig als je ze 24/7 buiten wil houden. Wij hebben er nu 4 op net geen hectare, ook 24/7 met schuilstal, maar dat is eigenlijk toch echt te klein merken we.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:56

15 hectare? Ik doe even een schatting. Dat zou ik toch zelf wel willen als ze altijd 24/7 buiten komen te staan. Eigenlijk liever nog meer. Maar 15 hectare heb je volgens mij sowieso wel nodig.

Toevoeging: Dit ook om gras over te houden en ze eventueel nog om te kunnen weien en zo dus het gras de kans te geven om weer op te komen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:58

Wil je wel of niet bijvoeren?
Niet bijvoeren heb je een hectare per paard nodig. Wel bijvoeren een stuk minder.
Het is ook afhankelijk van de natheid van je grond, de rust in de kudde en de wijze van bijvoeren ivm kapot trappen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:05

Ligt ook aan je soort grond, als je veengrond oid hebt of zand of klei dat maakt ook al een verschil. Op veen is 24/7 volgens mij bijna niet te doen. Idealiter is ongeveer een ha per paard, en dan onbeslagen gezien. Beslagen paarden lopen makkelijker de grasmat stuk, dus zal je meer bestraat moeten hebben. Wil je een soort paddock paradise maken of juist niet? Ik heb mijn paard op een halve ha gehad en dat was heel goed te doen, maar dat was wel zandgrond én met stripbegrazing.

Overigens evt als voorbeeld de Lazy2Seven ranch in Belgie heeft het concept dat jij ongeveer wil denk ik, daar kan je ook vragen stellen en evt kijken. Al weet ik uiteraard niet of dat bij je in de buurt is.

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:09

Ik wil bijvoeren met hooi en dan kunnen de pensionstal mensen hun paard zelf evt. Brok geven. Het hooi komt dan achter iets waar ze er verder niet bij kunnen behalve met hun hoofd en mond.

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:10

Breghje schreef:
Overigens evt als voorbeeld de Lazy2Seven ranch in Belgie heeft het concept dat jij ongeveer wil denk ik, daar kan je ook vragen stellen en evt kijken. Al weet ik uiteraard niet of dat bij je in de buurt is.

Ja daar rijd ik inderdaad... Vandaar ook een beetje als hun

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:11

Wil je ruwvoer kopen of zelf inwinnen?

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:13

Het liefst zelf maken, maandag heb je ook weer grond voor nodig, dus denk dat het kopen wordt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:14

femmelz schreef:
Breghje schreef:

Ja daar rijd ik inderdaad... Vandaar ook een beetje als hun

Meeeen je niet _O- dit is grappig. Nou, dan zou je kunnen kijken wat jij wel handig en niet handig vindt, qua ruimte voor de paarden, of je het fijn vindt dat ze het grootste gedeelte op matten staan ipv in de wei, wat zou jij anders doen etc, dan denk ik dat je wel een end komt. Maar voor alle paarden geldt qua wei: ruimte geeft rust. Hoe meer paarden op een oppervlakte gaat ten alle tijden te koste van of je grasmat, of de rust in de kudde.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:20

Als je op een goeie ondergrond zit, die jaarrond redelijk droog blijft maar desondanks wel vruchtbaar is, houdt het met 4 paarden per hectare echt wel op. Komt de factor blubber om de hoek kijken, heb je snel de helft meer of het dubbele nodig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:28

Hoe groter de weide grond is, hoe minder schade de paarden maken aan de grond.

Maar ga je bijvoeren ??
Dan wordt het op de voerplaatsen één grote bagger zooi.

Idem de drinkplaats, één waterbakkie en je krijgt een grote put met bagger door de schrapende voetjes van de wachtende paardjes.

En welke paarden eigenaar gaat meer dan 10 hectare weide aflopen om zijn paard uit de wei te halen voor de dagelijkse training ?

Dit soort grote weide systemen zijn geschikt voor een opfok of handelaar.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:31

Ariebren schreef:

Maar ga je bijvoeren ??

Idem de drinkplaats, één waterbakkie en je krijgt een grote put met bagger door de schrapende voetjes van de wachtende paardjes.

En welke paarden eigenaar gaat meer dan 10 hectare weide aflopen om zijn paard uit de wei te halen voor de dagelijkse training ?

Tja, daar zeg je me inderdaad iets.. Sowieso zit je met kudde's. Straks kun je maar amper je eigen paard pakken, moet je eerst langs alle 29 paarden om je eigen paard te pakken..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:32

Ik heb zelf 2 paarden en een shet op 2 HA staan (twee aparte stuken van ongeveer een hectare) en vind dit echt het minimum qua grazen en kapot lopen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:36

Ariebren schreef:

Maar ga je bijvoeren ??

Je kan ook kiezen voor kleinere kuddes uiteraard, maar het probleem van de drinkwatervoorziening zou met een aantal electrische (en dan ook verwarmde ivm de vorst) drinkbakken op te lossen zijn. Bij de eerste stal waar ik heb gestaan was dat, en dat was ideaal, hoewel de paarden daar idd alleen op de wei stonden, hadden ze heel veel ruimte.

En het kudde probleem is an sich makkelijk op te lossen, iedereen die een beetje met paarden om kan gaan moet een paard uit een kudde kunnen halen, alleen idd 10 ha aflopen... golfkarretje? :D

Ik weet dat het bij de lazy2 dus gedaan wordt, alleen heb ik daar zelf nooit gestaan een goede kennis van me staat er met haar paard. De ervaring die ik hoor zijn wel overwegend positief. Nu hebben ze daar wel een fijn voersysteem, zo'n rek net als voor koeien voor zo ongeveer de helft van de paarden die er staan, dus de helft van de kudde kan tegelijk eten. Maar die staan wél het merendeel van de tijd op matten ipv in de wei moet ik eerlijk bekennen. :)

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:39

Ariebren schreef:

Maar ga je bijvoeren ??

Sowieso wordt het niet moeilijk omdat er meer als 4 ingangen zijn waardoor je bij alle delen kunt komen en je daardoor ook de andere paarden ziet en ziet ondertussen waar je paard staat.

Waar ik het hooi en drinken zet komt op een stenen vloer. Dus wordt het een kleinere zooi, je kan het gewoon wegvegen. En de drenkbakken men heel laag te hangen en meer dan een waardoor er niet 10 paarden staan te wachten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:50

Ik heb nog steeds een droom om meer dan 10 ha, liefst meer, aan weide grond te hebben.
Zou er een paar meertjes in maken, een flink aantal bomen en struiken planten.

Echt een natuur gebied moet het dan worden.

Paarden, mijn type, de Tinker, erin loslaten.
Een hengst met wat merries.

Darnaast wat geiten voor de lol.

De fazanten, konijnen en ganzen, met aanverwant gedierte komt vanzelf.

Ik zie nu al jaren op mijn weide van 1,4 ha dat de paarden vaste routes lopen, dus paadjes maken.
Die paadjes kan je gebruiken om met de kleine trekker of quad rond te rijden.

Bijvoeren op zo'n groot gebied is het eerste wat ik niet zal doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:01

Je bent 14, Ik zou zeggen begin maar alvast met sparen voor zoveel land.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:03

Rond de 80.000 euro per ha hier in de Hoeksch-Waard.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:06

Hier een stuk minder, rond de 40.000.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:10

Zand grond met risico op zand koliek.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:16

zolang er genoeg gras op staat en paarden bij minder gras worden bijgevoerd? Ze gaan meestal pas zand eten als het gras op is

kleigrond is weer nat in de winter, zo heeft elk type grond zijn voor/ nadelen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 27-12-12 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:16

Ariebren schreef:
Rond de 80.000 euro per ha hier in de Hoeksch-Waard.

jee....nou TS dat wordt naar Frankrijk verhuizen :D
Voor dat geld heb je hier bijna een redelijk huis met 10 hectare.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:17

Maar geen inkomen uit werk. :7