Hoe maak ik de verhuizing zo makkelijk mogelijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Hoe maak ik de verhuizing zo makkelijk mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 19:20

Mijn paard staat sinds 6 jaar op haar huidige stalling. Omdat ik zelf al een paar jaar 100km verderop woon en haar alleen in het weekend zag, heb ik nu besloten haar deze kant op te halen. Ik heb een nieuwe stal gevonden die aansluit bij mijn wensen, ik heb het aan mijn huidige stalhouder verteld, en ik ben al druk aan het zoeken naar een dierenarts, hoefsmid, tandarts en instructrice.

Maar er is 1 'persoon' die zich niet kan voorbereiden op de verhuizing, en dat is mijn paard. Vjesta is in haar 12 jarige leven pas 2 maal verhuisd. Ik weet dat ze lastig omgaat met stress, en dat ik geen vlekkeloze overgang hoef te verwachten.
Toch wil ik er alles aan doen om het haar zo gemakkelijk mogelijk te maken. Ik heb er al aan gedacht dat ik ga vragen wat van het hooi/kuil/voordroog wat ze nu krijgt mee te nemen, zodat ik het de eerste paar dagen kan mengen met het schitterende droge langstengelige hooi wat ze daar gaat krijgen. Ook zorg ik dat ik wat van het brok wat er nu gevoerd wordt mee gaat, zodat ik ook dat kan mengen met de muesli waar ik haar op wil gaan zetten.

Maar wat kan ik verder doen? Ze gaat daar ook het land in met andere paarden. Ik neem aan dat de pensionstalhouder genoeg ervaring heeft om dat zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Wat kan ik dan nog doen om het makkelijker voor haar te maken?

friesiszwart

Re: Hoe maak ik de verhuizing zo makkelijk mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:38

Gewoon van de ene op de andere dag verhuizen en voor de verhuizing misschien al hetzelde voer voeren als op de nieuwe stalling of andersom. De gewenning met andere paarden bij voorkeur met een hek of stroomdraad ertussen de eerste dagen. Gewoon zelf geen probleem van maken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 19:40

friesiszwart schreef:
Gewoon van de ene op de andere dag verhuizen en voor de verhuizing misschien al hetzelde voer voeren als op de nieuwe stalling of andersom. De gewenning met andere paarden bij voorkeur met een hek of stroomdraad ertussen de eerste dagen. Gewoon zelf geen probleem van maken.

Dat eerste sowieso, ze gaat op haar huidige stal de trailer op en op de nieuwe er weer af.
Bedankt voor de tips, maar wat jij schrijft had ik zelf eigenlijk ook al wel in de OP staan. Ik ben juist opzoek naar dingen die ik zelf nog niet bedacht had, mede omdat ik een paard heb wat heel gevoelig is voor verandering :).

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:45

Probeer indien mogelijk te oefenen met trailerladen van te voren, je wil echt geen paard wat uit paniek of niet de trailer ingaat of over de stang klimt.

Verhuist je paard naar omgeving breda? Zo ja dan kan ik je helpen met oa hoefsmid en instructie. Stuur maar een PB'tje als je interesse hebt ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:46

Jij kent je paard het beste. is ze voergericht, paardgericht of werkgericht?
Mijn eerste paard was erg werkgericht. Die was pas op haar gemak als je er even op had gezeten. Die moest ik gewoon zo snel mogelijk na aankomst even rijden of longeren en dan was alles koek en ei. Deed ik dat niet dan bleef ze in de stress.
Mijn huidige merrie is meer een voerkliko. Als ik die in een vreemde stal van een mooi pak hooi en een schep voer voorzie is die accuut tevreden.
Mijn ruin word pas op zijn gemak nadat hij de wei of paddock heeft kunnen bekijken.

Ga dus bij jezelf te rade wat je paard fijn vind, gedraag je zo normaal mogelijk en probeer elk gevoel van medelijden te onderdrukken bij jezelf, want dat nemen ze accuut over :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 19:49

stitchlover schreef:
Probeer indien mogelijk te oefenen met trailerladen van te voren, je wil echt geen paard wat uit paniek of niet de trailer ingaat of over de stang klimt.

Verhuist je paard naar omgeving breda? Zo ja dan kan ik je helpen met oa hoefsmid en instructie. Stuur maar een PB'tje als je interesse hebt ;)

Paard kan geweldig trailerladen, die kan ik er bijna los op laten lopen. Dat is gelukkig het laatste waar ik me zorgen over hoef te maken :).

Sizzle schreef:
Jij kent je paard het beste. is ze voergericht, paardgericht of werkgericht?
Mijn eerste paard was erg werkgericht. Die was pas op haar gemak als je er even op had gezeten. Die moest ik gewoon zo snel mogelijk na aankomst even rijden of longeren en dan was alles koek en ei. Deed ik dat niet dan bleef ze in de stress.
Mijn huidige merrie is meer een voerkliko. Als ik die in een vreemde stal van een mooi pak hooi en een schep voer voorzie is die accuut tevreden.
Mijn ruin word pas op zijn gemak nadat hij de wei of paddock heeft kunnen bekijken.

Ga dus bij jezelf te rade wat je paard fijn vind, gedraag je zo normaal mogelijk en probeer elk gevoel van medelijden te onderdrukken bij jezelf, want dat nemen ze accuut over :D

Mijn paard is ontzettend voer gericht, eten is het aller belangrijkste. Maar gezien ze laat wel haar maatje en haar vaste weidegroep achter, dus ik vermoed dat daar ook wel een stukje stress zit.

Ik vind dit iig een hele goede tip, ik ga eens zien hoe ik dit kan toepassen op mijn paard. Thanx!

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:50

hoi, ik weet niet of het bij jouw paard zou passen, maar wij hebben juist ons paard wél zelf naar het nieuwe terrein laten lopen, zodat hij zijn stress van de trailer al 'kwijt' was voor hij in zijn nieuwe stal kwam en op z'n gemak in de nieuwe stal zijn 'oude hooi' (wat we van vorige stal hadden meegenomen) kon opeten. Ook zijn oude liksteen opgehangen in nieuwe stal en de oude voerbak gebruikt de eerste dagen. En er vooral veel mee gedaan, dus longeren, rijden, mennen, gelijk flink in het werk gezet zodat hij daar lekker mee bezig kon. Nou, misschien heb je er wat aan en succes met de verhuizing

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:52

Ik heb net mijn paard verhuist. Probeer met hooi nog enigszins het schema te volgen op zijn vorige stal, maar met brokken lukt dat niet. Dus dat krijgt hij nog maar 1 x per dag. Ik moet zeggen dat hij het makkelijk oppakt. Tuurlijk is het wennen is hij wat onrustig, maar dat komt wel goed neem ik aan. Ik denk niet dat je een paard er echt op voor kan bereiden. Het zal altijd een soort van shock zijn voor het beestje..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:27

Ik zou zelf bij een paard waar je stress bij verwacht wat bach rescue geven, haalt net de scherpe kantjes van alles af. Ben je zelf bang dat je stress krijgt/overbrengt? Zo ja, dan zou ik het verhuizen zelf even aan een ander over laten en zorgen dat Vjesta je op de nieuwe stalling, ongeveer 15 minuten nadat ze van de trailer af is, jou ziet. Dan is alles even vreemd geweest, maar sta jij daar ineens als iets vertrouwds.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:32

mag ik vragen waarom na een aantal jaar pas verhuizen?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:36

Het kan helpen je paard vanaf een paar dagen voor de verhuizing valeriaan druppels te geven. Dat haalt net de scherpe randjes eraf. Mijn ervaring is dat ze dan net even wat makkelijker aanpassen. En verder je zelf vooral niet druk maken. Als jij zelf rustig bent, en net zo doet als je normaal doet, gaat je paard alles veel sneller normaal vinden.
Succes!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:37

fjordnina schreef:
Ik zou zelf bij een paard waar je stress bij verwacht wat bach rescue geven, haalt net de scherpe kantjes van alles af. Ben je zelf bang dat je stress krijgt/overbrengt? Zo ja, dan zou ik het verhuizen zelf even aan een ander over laten en zorgen dat Vjesta je op de nieuwe stalling, ongeveer 15 minuten nadat ze van de trailer af is, jou ziet. Dan is alles even vreemd geweest, maar sta jij daar ineens als iets vertrouwds.

Of ze kan zelf ook de bach bloesem rescue remedy gebruiken.. Helpt haar ook dan, haha. Ik gebruik het ook regelmatig, voornamelijk voor proefwerken en dat maakt me heel rustig en geconcentreerd.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:42

Elk paard reageert anders. Bij de mijne is het zo dat de basis behoeften eten, drinken, stal met bodembedekking aanwezig zijn. En ik maar gewoon normaal doe hij het ook prima vind. Daarna is het even wennen met andere paarden maar dat is 2 dagen en dan is het bekeken. Ik ga ook altijd gewoon verder in de regelmaat van rijden. Gewoon normaal niet een paar dagen niet rijden omdat hij moet wennen. Hij is ondertussen 4x verhuisd zonder enig probleem.

Het belangrijkste is dat jij het normaal vindt om te verhuizen dan is dat voor je paard ook zo. Gewoon normale dingen doen. Als je aankomt op nieuwe stal gewoon ff op stal zetten en wat laten eten en zijn stal bekijken. Daarna even poetsen of desgewenst rijden/longeren.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:40

Mijn paard is zondag verhuist en ik heb het zo aangepakt:

Dag van verhuizing 2 rondjes op het erf gelopen en daarna op stal gegaan.
Ze had toen al veel te verwerken en maakte zich best druk.

De 2e dag weer veel gewandeld over het erf en de binnenbak en haar in een aparte paddock gezet
waar ze de andere paarden en het erf goed kon zien. Ook lekker gepoetst in de poetsplaats.

De 3e dag heeft ze daar weer paar uur buiten gestaan, ik heb haar gepoetst, halfuurtje gereden
want ze had wel veel energie. En uitstappen weer over het terrein.

Gisteren het zelfde als de 3e dag.

Vandaag weer hetzelfde, alleen lekker losgooien ipv rijden.

Binnenkort gaat ze in de paddock bij de andere paarden, maar aangezien ik een pittige
merrie heb qua dominantie doen we het eerst zo.

Ze is best druk en op haar hoede de hele tijd, maar ik merk dat ze al aan het wennen
is aan de omgeving. Het voer heb ik niets mee gedaan, ze kreeg kuil en nu weer, ongeveer
dezelfde kwaliteit. Muesli voer ik altijd zelf die is dus hetzelfde.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:44

De eerste week/weken op de nieuwe stal laten wennen. Vergeet niet dat zo'n paard superveel nieuwe indrukken krijgt, vaak ook een heel andere routine (het is lastig te regelen dat de nieuwe stal hetzelfde schema aanhoudt qua tijd met voeren/buiten zetten etc.)

Ik vind het in ieder geval goed dat je niet verwacht dat het vlekkeloos gaat, vaak onderschatten mensen dit toch.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:50

unihorses schreef:
mag ik vragen waarom na een aantal jaar pas verhuizen?

Heel simpel: omdat dat het beste uit kwam. Ik heb het altijd heel druk gehad met mijn studie, en had daardoor door de weeks weinig tijd. Daarnaast was (en ben) ik graag thuis, en vond ik het dus maar niets dat ik in het weekend niet zou kunnen gaan. En ik had geen auto, waardoor mijn keuze in stallen zeer beperkt was, en ik toch wel een pakket eisen heb wat iets meer neigt naar stallen buiten de stad.

Lianne86 schreef:
De eerste week/weken op de nieuwe stal laten wennen. Vergeet niet dat zo'n paard superveel nieuwe indrukken krijgt, vaak ook een heel andere routine (het is lastig te regelen dat de nieuwe stal hetzelfde schema aanhoudt qua tijd met voeren/buiten zetten etc.)

Ik vind het in ieder geval goed dat je niet verwacht dat het vlekkeloos gaat, vaak onderschatten mensen dit toch.

Dat was ik ook van plan :). De eerste week/weken wil ik vooral veel gaan wandelen en longeren. Rijden komt wel weer zodra ik merk dat ze zich op haar gemakje voelt. Het is een sensibele merrie (ondanks dat het een fjord is), en die heeft gewoon haar tijd nodig.

Zelf vind ik het idd allemaal ook wel erg spannend. Want niet alleen mijn paard is dus pas 2x van stal gewisseld, ik pas 1x! Gelukkig is ze wel gewend aan een gespannen eigenaar, want voor iedere keuring en iedere zadelproef was ik ook nerveus :P. Mijn vader gaat iig met met mee als ik haar weg ga brengen (hij rijdt ook), en dat scheelt veel.

Bedankt allemaal voor alle tips, ik ben er erg blij mee.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:24

ik heb mijn paard 1 november verhuist
ik ben van mening doe zoals je doet als je haar ziet, dus verhuis en ga bv gelijk rijden in de bak daarna even op de wei zodat je stal kan klaarmaken en zet haar daarna naar binnen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:30

Smickey2011 schreef:
hoi, ik weet niet of het bij jouw paard zou passen, maar wij hebben juist ons paard wél zelf naar het nieuwe terrein laten lopen, zodat hij zijn stress van de trailer al 'kwijt' was voor hij in zijn nieuwe stal kwam en op z'n gemak in de nieuwe stal zijn 'oude hooi' (wat we van vorige stal hadden meegenomen) kon opeten. Ook zijn oude liksteen opgehangen in nieuwe stal en de oude voerbak gebruikt de eerste dagen. En er vooral veel mee gedaan, dus longeren, rijden, mennen, gelijk flink in het werk gezet zodat hij daar lekker mee bezig kon. Nou, misschien heb je er wat aan en succes met de verhuizing

Vooral dat laatste, gelijk trainen. Ken mensen die zetten hun paard 6 maanden op rust bij een nieuwe stal, sorry wat? Toen ik aankwam bij de nieuwe stal scheen het zonnetje dus ben ik gelijk gaan uitrijden en erna in de rijbak (voor hem nieuw, wit vierkant met hekkie) en erna gewoon afgespoten (wat ze ook al vreselijk vond) en in de box gezet (waar ze al jaren niet meer instond), nul problemo, al heb ik geen gevoelig paard, maar dat hadden de mensen met 6 maanden rust ook niet.

Als je het paard hard aan 't werk staat staat die in zijn box te malen en heeft die geen tijd om te denken 'ieuw nieuwe hoek, en daar, en daar, en daar, en daar, nieuw mens, en nog een, en nog een'...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:51

6 maanden rust was ik ook zeker neit van plan, wat een tijd zeg! Ik haal haar naar me toe om meer te doen, niet minder :P.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:56

Ik kreeg ooit van een doorgewinterde paardenman de tip om het paard altijd bij daglicht te laten arriveren en vervolgens nog een uurtje over het erf te wandelen zodat ze alles goed in zich op kunnen nemen.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 08:55

Gewoon lekker op je gemakje verhuizen, zelf rustig blijven. Ik zou zeggen probeer het inderdaad met daglicht te doen. Bij aankomst gewoon even rondwandelen/loslaten, misschien even rijden. Paardje lekker op stal zetten en de volgende dag gewoon routine van de betreffende stal laten volgen. Paarden zijn gewoontedieren als ze de structuur kennen (en dat gaat heel snel) is het wat hun betreft klaar. Volgende dag gewoon gaan rijden/poetsen/longeren wanneer het jou past. Bij stilzetten heb je kans als je al beetje fris paard hebt dat je na 3 dagen kan gaan vechten met rijden omdat het paard alle kanten uitspringt. Weet je zeker dat die nieuwe hoeken spannend worden en er overal bakkabouters te voorschijn komen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:29

Alle adviezen zijn al voorbij gekomen; ik heb er nog een op het gebied van gezondheid: stress bij een paard levert ook een aanslag op de weerstand op. Mijn paard is na de verhuizing gaan hoesten en dit heeft zo'n 3 a 4 maanden geduurd. Ik begreep van de dierenarts en ervaringsdeskundigen dat bij verhuizen van paarden hoesten of andere kwalen regelmatig voorkomt en dat dit voornamelijk wordt veroorzaakt door de stress en de daardoor verminderde weerstand. Ik zou dus rond de verhuizing extra vitamines en mineralen geven om de weerstand wat te ondersteunen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:52

Ik heb mijn 20 jarige merrie deze maand voor de 3e keer in haar leven verhuisd en het beste werkt om zo gewoon mogelijk te doen. Niet speciaal ontzien omdat ze moet wennen maar gewoon doen wat je altijd doet. Op dezelfde manier borstelen, voeren en eventueel rijden. Als alleen de locatie veranderd maar jij blijft zo gewoon mogelijk doen went ze het snelst.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:56

Dat wilde ik net zeggen: hoe normaler je zelf doet en handelt, hoe minder stress Vjesta zal ondervinden ... Ga ( zoals je al van plan was ;) ) af en toe alvast langs op je nieuwe stekje zodat je er zelf al lekker op je gemak bent en dat gevoel breng je dan vanzelf ook over op je knolletje !

Komt helemaal goed :(:)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:09

Saar4 schreef:
Ik heb mijn 20 jarige merrie deze maand voor de 3e keer in haar leven verhuisd en het beste werkt om zo gewoon mogelijk te doen. Niet speciaal ontzien omdat ze moet wennen maar gewoon doen wat je altijd doet. Op dezelfde manier borstelen, voeren en eventueel rijden. Als alleen de locatie veranderd maar jij blijft zo gewoon mogelijk doen went ze het snelst.

Indd, mijne was 22 toen die verhuisd werd, stond al 8 jaar in een kudde, 24/7 buiten, op de nieuwe stallig gewoon naar binnen gelopen, de box in en weg gelopen. Erna gepakt en gaan poetsen, rijden zoals het normaal ook gaat. 2 dagen later was ze ontsnapt uit de rijbak en naar dr box gerend, stond er serieus net 48 uur :o