Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
friesiszwart schreef:Gewoon van de ene op de andere dag verhuizen en voor de verhuizing misschien al hetzelde voer voeren als op de nieuwe stalling of andersom. De gewenning met andere paarden bij voorkeur met een hek of stroomdraad ertussen de eerste dagen. Gewoon zelf geen probleem van maken.
stitchlover schreef:Probeer indien mogelijk te oefenen met trailerladen van te voren, je wil echt geen paard wat uit paniek of niet de trailer ingaat of over de stang klimt.
Verhuist je paard naar omgeving breda? Zo ja dan kan ik je helpen met oa hoefsmid en instructie. Stuur maar een PB'tje als je interesse hebt
Sizzle schreef:Jij kent je paard het beste. is ze voergericht, paardgericht of werkgericht?
Mijn eerste paard was erg werkgericht. Die was pas op haar gemak als je er even op had gezeten. Die moest ik gewoon zo snel mogelijk na aankomst even rijden of longeren en dan was alles koek en ei. Deed ik dat niet dan bleef ze in de stress.
Mijn huidige merrie is meer een voerkliko. Als ik die in een vreemde stal van een mooi pak hooi en een schep voer voorzie is die accuut tevreden.
Mijn ruin word pas op zijn gemak nadat hij de wei of paddock heeft kunnen bekijken.
Ga dus bij jezelf te rade wat je paard fijn vind, gedraag je zo normaal mogelijk en probeer elk gevoel van medelijden te onderdrukken bij jezelf, want dat nemen ze accuut over
fjordnina schreef:Ik zou zelf bij een paard waar je stress bij verwacht wat bach rescue geven, haalt net de scherpe kantjes van alles af. Ben je zelf bang dat je stress krijgt/overbrengt? Zo ja, dan zou ik het verhuizen zelf even aan een ander over laten en zorgen dat Vjesta je op de nieuwe stalling, ongeveer 15 minuten nadat ze van de trailer af is, jou ziet. Dan is alles even vreemd geweest, maar sta jij daar ineens als iets vertrouwds.
unihorses schreef:mag ik vragen waarom na een aantal jaar pas verhuizen?
Lianne86 schreef:De eerste week/weken op de nieuwe stal laten wennen. Vergeet niet dat zo'n paard superveel nieuwe indrukken krijgt, vaak ook een heel andere routine (het is lastig te regelen dat de nieuwe stal hetzelfde schema aanhoudt qua tijd met voeren/buiten zetten etc.)
Ik vind het in ieder geval goed dat je niet verwacht dat het vlekkeloos gaat, vaak onderschatten mensen dit toch.
Smickey2011 schreef:hoi, ik weet niet of het bij jouw paard zou passen, maar wij hebben juist ons paard wél zelf naar het nieuwe terrein laten lopen, zodat hij zijn stress van de trailer al 'kwijt' was voor hij in zijn nieuwe stal kwam en op z'n gemak in de nieuwe stal zijn 'oude hooi' (wat we van vorige stal hadden meegenomen) kon opeten. Ook zijn oude liksteen opgehangen in nieuwe stal en de oude voerbak gebruikt de eerste dagen. En er vooral veel mee gedaan, dus longeren, rijden, mennen, gelijk flink in het werk gezet zodat hij daar lekker mee bezig kon. Nou, misschien heb je er wat aan en succes met de verhuizing
Saar4 schreef:Ik heb mijn 20 jarige merrie deze maand voor de 3e keer in haar leven verhuisd en het beste werkt om zo gewoon mogelijk te doen. Niet speciaal ontzien omdat ze moet wennen maar gewoon doen wat je altijd doet. Op dezelfde manier borstelen, voeren en eventueel rijden. Als alleen de locatie veranderd maar jij blijft zo gewoon mogelijk doen went ze het snelst.