O jee stallingsstress! Welke stal raden jullie me aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welke raad jij mij aan om te kiezen?

Stal 1: waar ik nu net 5 dagen sta
Geen stemmen
Stal 2: de kleine hitactief stal
17 (22%)
Stal 3: waar vriendin van me staat
57 (77%)

Totaal aantal stemmen: 74

estella81

O jee stallingsstress! Welke stal raden jullie me aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 18:18

Hallo, leuk dat je dit topic leest. Ik moet een keuze maken voor een stal maar vind het erg moeilijk. Ik hoop dat jullie mij met deze keuze een beetje kunnen helpen.

Ik had mijn paardje op stal staan in Ridderkerk met prima faciliteiten, uitstekende bak, totaal 18 paarden en 3 km bij mijn huis vandaan. Echter, in de wintermaanden komt mijn paardje daar niet buiten. Enkel wanneer ik er ben. Ik ben rustig aan opzoek gegaan naar een nieuwe stal, maar het mijn eissen wat bijgesteld toen mijn paardje last kreeg van hoefkatrol irritatie. Beweging is dan goed. (het gaat nu prima met haar, we zijn weer aan het opbouwen)Kortom, dit wat voor mij de trigger om snel opzoek te gaan naar een nieuwe stal. Inmiddels sta ik nu zo'n 5 dagen op de nieuwe stal en dit valt me tegen.

Ik kan regelmatig de auto lenen van zowel mijn vriend als buurman, maar zal sowieso een scooter aan moeten schaffen als vervoersmiddel wanneer de stal >10 km is. Benzine moet betaald worden:( fietsen is iets te ver naar deze stallen.

Stal 1: We hadden afgesproken dat mijn paardje 6uur per dag op de weide zou komen, maar met deze regen en modder, zet de staleigenaar haar max 1,5 uur per dag in de paddock. In het voorjaar als het niet zo nat meer is of met vorst, kan ze dan voor een aantal uren de weide op. De bak is daar op dit moment letterlijk bagger. Er steken ook her en der spijkers uit de omheining van de bak:(. Deze stis 14 km bij mijn huis vandaan.
Stalling: 232,5 incl trailer
Bak: Matig
Afstand vanaf huis: 14 km
mesten: zelf doen
Kuilgras: 4x pd een klein beetje (dus ga zelf bijkopen a 20euro pm)
Benzinekosten: 70euro pm (schat ik in)
totale kosten: 323 euro pm

Ik ben dus verder gaan kijken:

Stal 2: een soort hitactiefstal met 7 paarden in de hitstal en 3 paarden apart in Westmaas
De bak is zelfs nu prima, geen plassen. Er staan 3 pensionklanten in de hitstal. Paards kan kiezen tussen zand of stenen paddock (beide ongeveer 75% van een bak groot) en twee gezamenlijke stallen van ieder 40M2 waar paard zelf in en uit kan lopen. 1 stal met stro en 1 stal zonderstro. Er staat een hooiruif in de stenenpaddock. Er wordt een paar keer per week les gegeven in de zomermaanden aan lesklanten van buitenaf. Woensdagavond en een keer door de weeks. Lessen zijn 2 a 3 man groot dus ik kan dan gewoon gebruik blijven maken van de bak op die momenten. zelf lessen kost 35 euro per 45 minuten bij hun instructeur. Als ik eigen instructeur wil, moet ik 10 euro bakhuur per keer betalen. Ze bieden me een proefles aan om te kijken of die instructeur wat voor me is omdat ik daar niet zo blij van werd. staleigenaar is dierenarts en doet gratis mestonderzoek. er is geen weidegang.
stallingskosten: 345 euro pm incl trailer
Afstand vanaf huis: 20 km
Bak: prima
mesten: wordt gedaan
Kuilgras: onbeperkt
Benzinekosten: 100 euro pm
totale kosten: 445 euro pm

Stal 3:
Een goede vriendin van mij is hierheen verhuist (natuurlijk gezellig, verhuizen naar vriendin dr stal). is een stal bij een boer die graag iedereen blij wil maken. Ze hebben een agterbergbak en veel weidegang. stallen van 3x4. In de winter komen de paarden minimaal 2 uur maar meestal zo rond de 3 uur per dag in de paddock in groepen. in het vroege voorjaar tot late najaar gaan ze op de weide en in de zomer zowel dag als nacht.
stallingskosten: 280 euro pm incl trailer
Afstand vanaf huis: 25 km
Bak: uitstekend
mesten: wordt gedaan
Kuilgras en stro: onbeperkt
Benzinekosten: 130 euro pm
Totale kosten: 410 euro pm

Kortom, lastig lastig. wat is wijsheid. Gewoon bij de stal blijven waar ik nu sta? verhuizen naar stal 2 of stal 3?

Duhelo

Re: O jee stallingsstress! Welke stal raden jullie me aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:50

ik persoonlijk zou geen van de drie stallen willen. Wat een géld zeg! (en dan nog bij geen enkel van de drie een binnenpiste)
de eerste stal moet je zelfs nog mesten!?

heb je zelf een goede trekauto?
Indien wel (of de mogelijkheid om een te gebruiken) zou ik zeggen, ga bij de boeren aankloppen, vraag of je een stukje weide mag huren/paardje bij hun mag stallen. Ben je 150 euro per maand kwijt voor stalling + weide + voer, en hoef je enkel met de trailer naar een piste te gaan om te rijden.

indien dit geen optie is en er geen andere stallen beschikbaar zijn, zou ik optie drie nemen ...

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:54

Ik weet er niet veel van, maar als ik de opties lees, heb ik het idee dat je gevoel bij stal 3 het meest positief is. Vandaar dat ik die aanraad.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:57

Geen van allen zou ik ideaal vinden, al ben ik zelf er verwend op mijn stal.
Als ik moest kiezen zou ik 3 nemen, die heeft een uitstekende bak met goede bodem, paard krijgt onbeperkt voer(belangrijk!) en komt (in ze zomer veel) buiten mét vriendjes.
Het is wel ver weg, maar die combineert voor mij het meest van mijn & het paard's eisen.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 27-12-12 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:58

waarom zo ver van huis, is er geen stal/of manege waar je kunt staan dichterbij je huis daarbij zou ik ze ook allemaal veel te duur vinden de hierboven genoemde opties is ook wel wat om over na te denken, niet? ik zou zeggen kijk eerst eens om je heen want, voor 410 kan ik 3km verder op heel luxe staan (niks zelf te doen, 2 lessen en 3 binnenbakken, en 3 buitenbakken met achterberg boden solarium stapmolen,paddocks. ect.)
suc6!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:59

Ik zou ook voor stal 3 gaan.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:11

De benzinekosten reken je die voor de brommer of voor de auto? En is de afstand enkele of dubbele reis? bij enkele reis heb je namelijk erg goedkoop gerekend, dan mag je zeker het dubbele rekenen als je 1 x per dag gaat.
Derde stal klinkt het beste, maar nogmaals is de afstand enkele reis ? dan is 25 km wel ver om met een brommer te gaan, ben je toch zeker een half uur / drie kwartier onderweg!
Zijn er geen andere opties?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:21

Als je het kan betalen stal 2. Hoefkatrolontsteking wordt vaak ineens weer erger, en voldoende beweging is dan heel erg belangrijk. Mijn oude bijrijpaard heeft hoefkatrolontsteking, en die stond op een (overigens héle goede) stal, waar hij 's winters overdag in de paddock stond en 's nachts in een hele ruime box, 's zomers overdag op de wei. Dit bleek toch te weinig beweging voor hem. Nu is hij met pensioen en helemaal naar Brabant verhuisd, en hij staat nu op een heeeeel groot weiland, en 's nachts op stal: het gaat super met hem!

Dus: stal 2 als je het kan betalen omdat veel bewegen belangrijk is, de bak fijn is en er onbeperkt kuilgras is. Bijna ideaal, alleen de kosten zijn wel hoog...

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:24

ik zou ook voor 3 gaan 1 vindt ik echt absurd vooral die spijkers:-s 2 is ook niet ideaal 3 vindt ik dan nog de beste optie.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:35

ik zou een stalling dichter bij huis zoeken. Ik zou voor stalling 2 gaan omdat dan je paard de meeste vrijheid heeft. De beperkte mogelijkheid om naar buiten te kunnen heb je ook bij stalling 3 dus dat zou ik dan niet doen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:55

Geen van de drie. Te ver en te veel voor wat je er voor krijgt.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:45

Bedankt voor jullie reacties! Zorg ervoor dat die warboel in mijn bovenkamer wat meer structuur krijgt.

@ Dressuur518: Ik woon in de verkeerde provincie. Zuid-Holland in Rotterdam, dan zijn er helaas niet zo veel opties.
@ Twinducklin: De benzinekosten zijn berekend voor zowel heen en terug met de auto. De km vanaf mijn huis is enkele reis. Met de brommer ben ik natuurlijk minder geld kwijt (ong. 60% van de berekende kosten).
@ Stabledoor: Ik zou het inprincipe kunnen betalen (ja, daar moet ik wel andere dingen voor inleveren)

Ik vind het lastig. Vriendje hier vind me overdreven reageren. "eerst vind je t belangrijk dat je paard dicht bij huis staat (1jr geleden) en nu maakt de reistijd je niet meer uit en moet ze veel buiten?!?" Kortom, hij snapt t niet.
Volgens mijn vriend had ik gewoon op mijn oude stal moeten bijven staan. Dat was lekker dichtbij en netjes. Klopt, maar paard leefde daar voor mij:( dat vond ik verschikkelijk en mede daarom de verhuizing.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:48

dit is nogal duur ! hier heb je voor zo'n stal niet duurder dan 150

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:57

Dit zijn heel normale prijzen voor de regio waar TS zit.

Stal 3 klinkt goed maar de reistijd gaat je misschien opbreken. Als je er niet elke dag heen wilt/gaat omdat dat in principe niet hoeft of je spreekt wat af met je vriendin zou ik deze overdenken.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:58

ik zou dan ook maar voor stal 3 gaan, ookal is de reistijd inderdaad wel echt lang.
maar ze kunnen wel fijn naar buiten en een goeie bak.
en ik schrik ook van de prijzen, wat een geld! ik betaal nog lang niet zoveel geld voor 4 paarden.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:01

@ Unihorses...... In omg Rotterdam, betaal je de idd helaas de hoofdprijs. In welke omgeving woon jij? Dan ga ik daar heen verhuizen;-) (grapje)

Ik ben vanplan om 5 dagen per week te gaan. Dat heb ik altijd gedaan. In Ridderkerk had ik een bijrijdster die me twee dagen in de week hielp. Ivm de afstand naar mijn nieuwe stal, is ze gestopt. Op stal 1 waar ik nu sta, heb ik afgesproken dat de staleigenaar twee dagen per week mijn stal mest zodat ik op die dagen niet hoef te komen (andere verplichtingen). Hij zet toch ook mijn paardje 1,5 uur buiten.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:02

Luf_Midnight schreef:
ik zou dan ook maar voor stal 3 gaan, ookal is de reistijd inderdaad wel echt lang.
maar ze kunnen wel fijn naar buiten en een goeie bak.
en ik schrik ook van de prijzen, wat een geld! ik betaal nog lang niet zoveel geld voor 4 paarden.

*heel erg jaloers op dit moment*

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:05

Je woont hier in de buurt, en weet hoe moeilijk het is hier een stal te zoeken. En als ik naar de prijzen kijken wat je dan zelf nog moet doen.... Ben zelf Brabant gewend ;) Dus dat scheelt enorm qua prijs; maar is qua afstand voor jou niet te doen.

Ik zou nog eens even verder kijken, want volgens mij zijn er stallen waar het a. goedkoper is en b. de paarden meer buiten komen.

Stal 1 klinkt niet veilig/paardvriendelijk. Stal 2 klinkt als een heleboel domme regels erbij zodat ze kunnen verdienen, stal 3 klinkt dan nog het beste.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:10

estella81 schreef:
@ Unihorses...... In omg Rotterdam, betaal je de idd helaas de hoofdprijs. In welke omgeving woon jij? Dan ga ik daar heen verhuizen;-) (grapje)

Ik ben vanplan om 5 dagen per week te gaan. Dat heb ik altijd gedaan. In Ridderkerk had ik een bijrijdster die me twee dagen in de week hielp. Ivm de afstand naar mijn nieuwe stal, is ze gestopt. Op stal 1 waar ik nu sta, heb ik afgesproken dat de staleigenaar twee dagen per week mijn stal mest zodat ik op die dagen niet hoef te komen (andere verplichtingen). Hij zet toch ook mijn paardje 1,5 uur buiten.

friesland, stal op 2 km afstand, 35 euro per paard voor 24/7 wei, eigen voer ( hebben wij sowiso ) wil je wei en in de avond stal is het 140 inclusief eten .
mesten soms de een, soms de andere...

ideaal...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:10

Ik vind de prijzen nog meevallen voor die buurt. Ik was hier in het oosten incl benzine niet veel minder kwijt. Wel heel goed dat je voor je paardje opzoek gaat naar wat anders! Bedenk je wel dat 20/25 km op de scooter een heel eind is.. Zeker als het glad wordt of heel hard regent.. Voor stal 3 zou ik niet zo ver willen rijden.. 2 uurtjes per dag buiten is dan niet zo,n groot verschil met doe 1,5 uur die ze nu buiten staat? Stal 2 lijkt mij ideaal. Paard heeft veel regelmaat hele jaar door. Jammer dat er dan geen weidegang is, maar ik zou m'n paard liever hele jaar voor 90% blij zien dan in de zomer voor 100% en in de winter ongelukkig..

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:14

Lianne, ik sta zelf op stal 2 dus ben niet objectief,maar: 'een hele hoop domme regels' is wel overdreven natuurlijk. Het gaat alleen om het berekenen van bakhuur voor eigen instructie........

Het is een hele kleinschalige stalling, dus instructie van buitenaf betekend dus inderdaad verlies van inkomsten, rekening houden bij het plannen van eventuele eigen lessen, extra mensen op het eigen (afgesloten) terrein en 'storing' voor overige pensionklanten. Een vergoeding hiervoor is dus volgens mij niet onredelijk (en ook niet ongebruikelijk....)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:22

Zijn er niet meer opties dan dit? De prijzen vallen mij niet tegen, maar kom zelf ook uit deze regio en weet dus ook niet beter. Welke kant van Rotterdam zoek je?
Voor je paard zou ik kiezen voor stal 2. Die 10 euro bakhuur bij les van eigen instructie is mss een nadeel, maar niet onbegrijpelijk vanuit de staleigenaar gezien. Evt een optie om met je paard op stap te gaan als je wilt lessen? Desnoods 1x per 2 weken lessen?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:24

turtlelito schreef:
Lianne, ik sta zelf op stal 2 dus ben niet objectief,maar: 'een hele hoop domme regels' is wel overdreven natuurlijk. Het gaat alleen om het berekenen van bakhuur voor eigen instructie........

Het is een hele kleinschalige stalling, dus instructie van buitenaf betekend dus inderdaad verlies van inkomsten, rekening houden bij het plannen van eventuele eigen lessen, extra mensen op het eigen (afgesloten) terrein en 'storing' voor overige pensionklanten. Een vergoeding hiervoor is dus volgens mij niet onredelijk (en ook niet ongebruikelijk....)

Ik vind dat eigenlijk wel ongebruikelijk en onredelijk. Je betaald toch om gebruik te maken van de bak? Of er nou iemand (extra) in die bak staat of niet, lijkt me niet echt het probleem.. Het is 10 euro per keer les. Doe maar iedere week les. Is op maandbasis toch 43/44 euro erbij en je hoeft er zelf nog niks voor te doen ook, want last ondervinden van die persoon in het midden van de bak is het ook niet.. Maargoed, daarin zullen we vast van mening verschillen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:25

Was ook niet als kritiek bedoeld, maar ik vind die dingen altijd zo "raar", waarom een klant extra kosten geven? Zelf vind ik het al heel lastig om een instructrice/teur te vinden die op 1 lijn met je zit en met wie het goed klikt enzo. Heb daar altijd een dubbel gevoel bij. Hit actief in daarentegen wel weer een voordeel; maar ik ben sowieso een muts als het om stallen kiezen gaat :+ (Ik heb qua buitenstaan redelijk wat eisen en verder vind ik ook het heel belangrijk dat je vrijheid in keuzes hebt... Vandaar dus ook het gevoel dat het gewoon "extra" verdienen aan klanten is.

Maarja, las laatst zelfs dat bijrijders extra moesten betalen ergens om te komen rijden, dus het kan nog erger. Zelf zou ik het gewoon heel zonde vinden (want laat maar eens een instructrice/teur van buitenaf komen, dan ben je al snel 25-40 euro kwijt) dat er dan ook nog eens extra kosten bijkomen.

Waar ik vandaan kom, is het dus heel ongebruikelijk. Snap aan de ene kant het standpunt van de stalhouder wel, maar in hoeverre is de bak dan echt "afgehuurd", want als ik les heb, dan mag er van mij best wel iemand bij komen rijden etc. Dus het is ook maar net hoe daar mee omgegaan wordt. Wat bij stallen gebruikelijk was waar ik heb gestaan, is rekening met elkaar houden en van te voren even toestemming/overleggen wat kan. Dat ging ook altijd gewoon goed en meestal werd er zo rekening meegehouden dat je toch alleen in de bak rond reed als je les had.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:27

Ik ken het probleem van stalling vinden in de buurt van Rotterdam waar ze elke dag buiten komen. Ik zou voor stal 4 gaan omdat daar weidegang bij zit. Stal 3 is ook niet verkeerd.
Ik heb nu de paarden aan huis, ideaal, ben daarom verhuisd naar het platteland.