Hoe zie je of je paard/pony kreupel is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DonjaxAlla

Hoe zie je of je paard/pony kreupel is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 23:54

Hoi allemaal,

Ik weet niet of hier al een topic over is geopend maar ik kon niks vinden dus vandaar :=

Ik heb nooit goed gezien wanneer een pony kreupel was of niet, (of een paard natuurlijk).

Er werd soms zelfs tegen me gezegt, je verzorgpony loopt niet goed of loopt kreupel. met deze pony ben ik trouwens gestopt wegens verhuizing. maar nu heb ik een nieuw verzorgpaard ern zou ik het toch wel willen weten. De eigenaar is er altijd bij omdat zij me les geeft maar ik wil het zelfs ook gaan zien.

en heel stiekem voel ik me een beetje dom dat ik na 7/8 jaar paardengekzijnde nog steeds niet goed kan zien of een paard kreupel is of niet :x

Dankjewel alvast :)

Grapjasjes12

Re: Hoe zie je of je paard/pony kreupel is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:07

Het paard loopt dan niet meer helemaal ritmisch en vaak knikt het hoofd ook om de pas. Kijk altijd even naar het paard in draf, zo mogelijk op het harde, dan kun je het 't beste zien :)
Sommige vormen van kreupelheid zijn wel wat moeilijker te zien als je niet precies weet waar je op moet letten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:18

Als je het moeilijk kan zien kun je misschien eens goed luisteren als je het paard op het hard laat lopen kun je het meestal wel horen. Afhankelijk van de ernst natuurlijk.
Ik denk dat het via uitleg nogal lastig is. Maar ik zal eens kijken voor wat filmpjes waar je kunt zien dat het paard niet goed loopt. Je leert het vooral door te kijken en zijn verschillende dingen die meespelen.

Youtube doet het even niet bij mij maar misschien kan je daar zelf zoeken op kreupel paard staan genoeg filmpjes op kun je ook van leren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:52

Het gaat om regelmaat in de beweging. Een paard dat goed loopt loopt regelmatig en een kreupel paard niet. Subtiele kreupelheid kun je vaak beter voelen tijdens het rijden dan zien. Met je ogen dicht een recht stuk draven of stappen gaat dan het makkelijkste.

DonjaxAlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 02:33

Tigra_ schreef:
Als je het moeilijk kan zien kun je misschien eens goed luisteren als je het paard op het hard laat lopen kun je het meestal wel horen. Afhankelijk van de ernst natuurlijk.
Ik denk dat het via uitleg nogal lastig is. Maar ik zal eens kijken voor wat filmpjes waar je kunt zien dat het paard niet goed loopt. Je leert het vooral door te kijken en zijn verschillende dingen die meespelen.

Youtube doet het even niet bij mij maar misschien kan je daar zelf zoeken op kreupel paard staan genoeg filmpjes op kun je ook van leren.

Ja graag! :D

DonjaxAlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 02:34

phormicola schreef:
Het paard loopt dan niet meer helemaal ritmisch en vaak knikt het hoofd ook om de pas. Kijk altijd even naar het paard in draf, zo mogelijk op het harde, dan kun je het 't beste zien :)
Sommige vormen van kreupelheid zijn wel wat moeilijker te zien als je niet precies weet waar je op moet letten.

Ja klopt, dat weet ik opzich wel alleen als ik er naar kijk denk ik "is hij/zij nou kreupel of niet", :+ slimme ik :p

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 02:50

Tjah, flink mank ziet natuurlijk iedereen. Maar het verschil tussen zuiver en nét niet zuiver kan soms erg klein zijn.

Denk dat je je het best kunt gaan verdiepen in de gangen; hoe werkt dat? Hoe gaat 'stap'. Welk been eerst, welk daarna, wat is het ritme? Hetzelfde in draf en galop.
Als je dat goed ziet, hoort én snapt, zul je ook makkelijker zien of merken als er iets niet klopt!
Luisteren vind ik ook een heel goede tip, dat kan je naast kijken ook goed helpen om iets onregelmatigs te ontdekken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:22

Youtube doet het weer.

Deze is erg duidelijk te zien dat hij niet goed loopt:
http://www.youtube.com/watch?v=xmtqz6L1SiY

Deze is eigenlijk ook vrij duidelijk. Beetje lastig gefilmd maar je ziet wel hoeveel ongemak het paard eigenlijk uitstraalt in z'n gehele lopen.
Bij deze zie je het op verschillende manieren dat er iets niet klopt.
http://www.youtube.com/watch?v=mfN02SA3U3s

Nu heb een goede gevonden.
Dit paard hoor je goed lopen over het hard. Dus bekijk het filmpje eerst en luister daarna heel goed even je ogen dicht en dan hoor je heel goed de onregelmatigheid in de draf.
http://www.youtube.com/watch?v=MzgtibJf0Vo

Verder heb ik nog niet echt goede filmpjes gezien van een paard wat niet regelmatig is maar ook weer niet heel kreupel misschien dat ik straks nog eens voor je kijk of ik wat kan vinden of misschien heeft iemand anders een filmpje.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:36

Ik laat meestal iemand anders met het paard lopen, zodat ik zelf alle tijd heb om te kijken.
Allereerst kun je kijken of het ritme klopt en de soepelheid van de beweging. Dan kun je naar de paslengte kijken, zet hij zijn achtervoeten in de afdruk van de voorvoeten of loopt hij met een korte pas. Dan kun je nog rechtachter kijken naar de beweging op de kont, komt die aan beide kanten gelijk omhoog bij elke pas of houdt hij een kant vast. Of als het voor is van rechtvoor.
Dan laat ik het paard nog even op de cirkel lopen en kijk je vooral naar het buiten achterbeen zet hij die goed neer.
Hoe is de buiging in het lichaam, houdt hij ergens vast of loopt hij soepel.
Ik kijk altijd beide kanten links en rechts en voor en achter, in stap en in draf (tenzij al duidelijk in stap).
En dan kun je nog kijken of het bewegingskreupel of belastingskreupel is.

DonjaxAlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 12:21

Tigra_ schreef:
Youtube doet het weer.

Deze is erg duidelijk te zien dat hij niet goed loopt:
http://www.youtube.com/watch?v=xmtqz6L1SiY

Deze is eigenlijk ook vrij duidelijk. Beetje lastig gefilmd maar je ziet wel hoeveel ongemak het paard eigenlijk uitstraalt in z'n gehele lopen.
Bij deze zie je het op verschillende manieren dat er iets niet klopt.
http://www.youtube.com/watch?v=mfN02SA3U3s

Nu heb een goede gevonden.
Dit paard hoor je goed lopen over het hard. Dus bekijk het filmpje eerst en luister daarna heel goed even je ogen dicht en dan hoor je heel goed de onregelmatigheid in de draf.
http://www.youtube.com/watch?v=MzgtibJf0Vo

Verder heb ik nog niet echt goede filmpjes gezien van een paard wat niet regelmatig is maar ook weer niet heel kreupel misschien dat ik straks nog eens voor je kijk of ik wat kan vinden of misschien heeft iemand anders een filmpje.

Dankjewel! hier heb ik echt veel aan! :D

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:24

Ik ben elf en ik voel het altijd aan en zie het ook gewoon ik weet het ook niet! :j

DonjaxAlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 14:14

Levidepevi schreef:
Ik ben elf en ik voel het altijd aan en zie het ook gewoon ik weet het ook niet! :j

Oh da's fijn! :D

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 03:29

Eerst kijk ik of het paard ritmisch loopt
"Nee"
Dan kijk ik of hij een been probeert te ontlasten tijdens het rijden.

DonjaxAlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 13:47

Tazziexxx schreef:
Eerst kijk ik of het paard ritmisch loopt
"Nee"
Dan kijk ik of hij een been probeert te ontlasten tijdens het rijden.

Maar hoe kan je dat zien als je erop ziet dan ? :?