Mest-/ voer-/buitenzet schema's op 'doe het zelf' plekken...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Mest-/ voer-/buitenzet schema's op 'doe het zelf' plekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:10

Hoe pakken jullie dat aan?
Ik loop er tegenaan dat ik niet goed weet hoe ik iets dergelijks aanpak.
Ik huur een locatie, en wil er mensen bij zoeken om mijn taken wat te verlichten... zij zetten hun paard bij mij, betalen uiteraard huur, en we stellen samen een schema op.

Maar ik zoek naar wat inspiratie/ voorbeelden....
Hoe verdelen jullie die taken onder, zeg, 3 mensen?
Hoe doen jullie het met vakanties en uitstapjes? De 1 gaat nooit op vakantie, de ander zeer regelmatig... Hoe pak je die dingen aan,
en zorg je dat alles toch evenredig verdeeld is zonder dat men je een 'tight-ass' vind?
Ik merk nu dat ik nog steeds primair verantwoordelijk ben en vaak nog steeds het meeste doe, ik slaag dus niet helemaal in het opstellen/ vastleggen van een goed werkende taakverdeling.

Misschien hebben jullie wat voorbeelden?

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:15

Een vast weekschema maken, en ruilen als je op die dag niet kan.
Een iemand zal in jullie geval altijd 1 voerbeurt minder doen dan de ander, maar dan kan je ook vragen of ze bijvoorbeeld de kantine bij houdt of de wc etc.

En betreft vakanties als iemand echt op vakantie gaat moeten de andere het opvangen. Misschien moet je afspreken dat ze dit naderhand weer inhaald.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:18

kun je niet iemand verantwoordelijk maken voor de ochtenden, en 1 voor de avonden en dat je zelf de weekenden en feestdagen doet? (en als er iemand op vakantie is).
Ook dat jij zorgt dat er hooi en dergelijke is, en dat er evt. klein onderhoud gepleegd wordt door jou?

Evt groot onderhoud zou je dan op een dag met zn drieen kunnen doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:21

eerst eens bekijken wat er allemaal moet gedaan worden.
Vroeger stond mijn paard op een doe het zelf stal, maar stonden wel 24/7 buiten.
in principe volstond het voor mij om eenmaal per dag te gaan, (paard krijgt maar 1 schep korrel per dag, en krijgt onbeperkt hooi), dus dan ging ik smorgens voor mijn werk (start om 9.30, dus het is dan al licht in de witer) ging ik de stal gaan uitmesten, betonplateautje proper maken, water controleren/geven als het vriest, brok geven en hooi aanvullen.
in de winter gaven de staleigenaars savonds soms wat kuilmais oid.

Als je echter werkt met een binnen en buitenzetsysteem moet er al 2 maal daags gegaan worden.

het hangt ook af van de werksystemen van de mensen.
stél dat ik op een stal sta samen met een collega/vriendin van mij.:
zij heeft haar vrije dagen op maandag,dinsdag en woensdagvoormiddag.
ik ben vrij op maandagvoormiddag, dinsdag, 1 zaterdag op twee, en de zondag.
dan is het min of meer logisch dat zij gaat voeren en uitmesten op maandag en woensdag, en ik op zaterdag en zondag.
Dinsdag zijn we beide vrij, kunnen we kijken om samen het groot onderhoud te doen, en donderdag en vrijdag werken we beide, dus een de donderdag, de ander de vrijdag.
dan heb je elk 3 vaste dagen in de week en 1 dag gezamenlijk.

als je alledrie een gewone werkweek hebt (8-5), kun je in principe kiezen uit de volgende optie's:
elk 1 week de volledige routine (sochtends voeren en buitenzetten, savonds voeren en binnenzetten + uitmesten), eens in de zoveel tijd een dag gezamenlijk om grotere werken (omheiningen, ontsmetten) uit te voeren.
voordeel: je hebt maar 1 week op de drie, dus twee weken vrij = gemakkelijk om weekendjes en vakantie's in te plannen.
nadeel: je hebt alles in dezelfde week te doen

of je werkt met een dagensysteem (ook afhankelijk hoeveel stalgeld jij ontvangt)
kun je bv opteren dat elk een a twee dagen in de week doet, en elk om de beurt een weekend.
voordeel is dat het werk verspreid is, nadeel is dat het moeilijker is om vakantie's in te plannen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:25

Tja, ik vraag me bijvoorbeeld af hoe mensen het doen wanneer 2 mensen 3 weken per jaar weg zijn, maar iemand anders bijvoorbeeld 8 weken?
Moet iemand dat dan allemaal inhalen, of spreek je met elkaar af dat iedereen een x aantal weken in het jaar vakantie neemt?

Ik huur de locatie van iemand. Maar de anderen betalen niet meer of minder dan ik, dus wat mij betreft draagt iedereen in gelijke mate bij aan zorg en onderhoud.
Iemand met 1 paard hoeft natuurlijk minder te doen dan iemand met 3 paarden.....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:27

Bij ons was de situatie als volgt: twee paarden van mezelf, één ponyvan mijn zus, één paard van een 'pensionganger'. De bedoeling was om inderdaad zoals je zegt de taken onderling te verdelen. We huurden een weide van in totaal ong. 2 hectare en de pensionganger betaalde een deel aan ons.

De taken die moesten gebeuren: paarden 1x per dag krachtvoer geven, 2x per dag hooi, water controleren, stallen (inloopstallen) uitmesten en weides uitmesten.

Ik had het graag gelijk verdeeld, maar in de praktijk kwam het erop neer dat ik 's ochtends ging voeren + twee balen hooi in slowfeeder proppen en het water aanvullen, indien ik tijd had de stallen mesten. 's Avonds kwam de pensionganger nog één baal hooi voeren, water nakijken en indien tijd de stallen mesten. Om de zoveel tijd kwamen we eens samen met ons drie (ik, zus, pensionganger) om samen de wei te mesten. Qua tijd was ik er meer mee bezig, maar dat vond ik opzich ok, ik voelde me ook verantwoordelijk en had graag het overzicht. In de lente/zomer speelde dat niet zo, paarden leven dan van het gras en diegene die eerst gaat die voerde krachtvoer. Water nakijken deden we allemaal.

Qua vakanties zorgde ik altijd voor een extra (externe) persoon die een oogje op mijn paarden hield en klusjes deed. De pensionganger hield dan natuurlijk ook een oogje op mijn paarden en indien nodig nam een voederbeurt over van mijn externe persoon. Als pensionganger op vakantie ging, zorgden wij gewoon voor haar paard, één paard extra erbij verzorgen vind ik niet echt een moeite :) We waren allebei (ik en pensionganger) gelukkig nogal flexibel hier in, zij kocht eens een zak snoepjes voor de paarden als bedankje, wij hielpen haar met de verhuis enz.

Hiervoor heb ik een tijd met een goede vriendin een weide gehuurd, hierbij verdeelden we de taken wel 50/50, wat er meestal op neer kwam dat we samen aanwezig waren en dus ook alle klusjes samen deden. Heel gezellig :) als er iemand eens niet kon nam de andere het gewoon spontaan over, hetzelfde met vakanties.

Nu huur ik de wei nog steeds maar deel deze enkel nog met mijn zus, dus haar pony en mijn twee paarden. We hebben een weekschema opgesteld, maar dit is ook flexibel, als er iemand niet kan probeert de andere die dag over te nemen. Vakanties ed kijken we niet naar, als de één meer weg is dan de ander, geen probleem...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:29

Wij zijn met 5 mensen en dus ook 5 paarden. We maken samen een schema over een periode en kijken er op nieuw naar als het werk rooster van iemand veranderd. Er zijn 2 mensen die 2 dagen per week gaan en de andere gaan maar een dag. Als effect iemand met vakantie gaat neemt de eigenaresse van het land de extra dagen over. Zij is eind verantwoordelijk e

Bij ons moet je dan voeren mesten en water geven

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:31

in het geval dat je elk de weide huurt van iemand (dus zij niet huren van jouw) zou ik kijken om jouw deel van de verzorging te laten overnemen door een externe persoon (vriendin, familie) tijdens vakantie's.

en in dit geval lijkt me het logischte om eventueel een beurtrol te maken kwa voeren en buitenzetten, en ieder mest gewoon zijn eigen box uit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:31

Ik heb een vast schema.
Ik heb een weiland met stallen met 4 paarden, 3 eigen paarden waarvan 1 verleast is, en 1 pensionpaard

Normaal deden we met ons 3en , waarvan de pensionklant en de leaser 2 dagdelen deden en ik de rest.
Nu is 1 van de 2 net bevallen en heb ik een extra iemand gezocht die tegen geringe betaling 4 dagdelen overgenomen heeft, 2 van mij en 2 van de kersverse mama. Zo heb ik ook iets meer tijd smòrgens en hoef ik niet met een kleuter erbij net voor mijn werk te gaan voeren.

Taken zijn voor iedereen hetzelfde, mest opruimen, vegen en voeren en wei of paddock open/ dichtzetten

8 weken of vakantie is nog nooit voorgekomen en lijkt ook niet te gaan gebeuren, zien we dan wel. 2 weken is geen probleem, ruilen we gewoon. Nu ze met zwangerschapverlof is, betaald zij de kosten van de 2 dagdelen hulp die we hebben. de andere 2 dagdelen zijn voor mijn rekening
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 26-12-12 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:33

Wat vakanties betreft:

Ik sta op een doe-het-samen-stal en tijdens vakantie periodes nemen we gewoon van elkaar voerbeurten en dergelijke over. Tevens de zorg voor het paard wiens baasje op vakantie is. Dat wil zeggen stal onderhouden, aandacht en eventueel beweging.
Ik heb me nog nooit afgevraagd of ik meer of minder op vakantie ga dan de andere. We zijn daar allemaal flexibel in en ik denk dat je er niet aan moet beginnen om zo iets op te zetten als je daar moeite mee hebt. In de praktijk lijkt het me namelijk een sterke beperking als je slechts een X aantal weken in het jaar weg mag zijn. Voor mij zou zo'n regel een reden zijn om niet mee te willen doen omdat er een gevoel van wantrouwen en angst voor ongelijkheid van uit gaat. Ook al ben ik hoogstens drie weken in het jaar de hort op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:37

Duhelo schreef:
als je alledrie een gewone werkweek hebt (8-5), kun je in principe kiezen uit de volgende optie's:
elk 1 week de volledige routine (sochtends voeren en buitenzetten, savonds voeren en binnenzetten + uitmesten), eens in de zoveel tijd een dag gezamenlijk om grotere werken (omheiningen, ontsmetten) uit te voeren.
voordeel: je hebt maar 1 week op de drie, dus twee weken vrij = gemakkelijk om weekendjes en vakantie's in te plannen.
nadeel: je hebt alles in dezelfde week te doen

of je werkt met een dagensysteem (ook afhankelijk hoeveel stalgeld jij ontvangt)
kun je bv opteren dat elk een a twee dagen in de week doet, en elk om de beurt een weekend.
voordeel is dat het werk verspreid is, nadeel is dat het moeilijker is om vakantie's in te plannen.

Dagensysteem lijkt me het beste haalbaar. We hebben 1 iemand die nooit 's ochtends kan, dus we zullen iig 2 shifts op 1 dag moeten doen.

Ik vraag me af of mensen elkaar ook beperkingen opleggen: als in... iedereen neemt een redelijk aantal vrije weken, of haalt alle shifts in na vakanties. Ik wil geen zeikerd zijn. Maar vind het ook niet fijn heel vaak een extra paard te moeten verzorgen omdat ik weinig op vakantie ga, en iemand anders vaak.
Ik heb altijd alles alleen gedaan, en nu kom ik dit soort vraagstukken tegen.

Tot waar ben je redelijk en tot waar ben je een zeurpiet? Hihihi!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:38

Mijn jonge paard staat op een kleine pensionstal van 8 paarden op een boerderij, deze stal is helemaal op 'doe het zelf basis'.

We hebben een groot bord hangen met een weekschema met daarop alle taken per dag, dus:
voeren/buiten zetten ochtend, voeren middag, binnen zetten/voeren eind middag, voeren avond.
Iedereen vult per week zelf z'n naam in op dit schema.
Er is geen verplicht aantal keer dat je iets doet, maar iedereen doet eigenlijk wel wat 'ie kan, de ene keer heeft de een iets meer tijd en de andere keer de ander.
Ik vind het wel fijn dat dit redelijk vrij ligt en dat je ermee kunt schuiven/onderling kunt wisselen.

Uitmesten van stal en paddock doet iedereen zelf, in de zomer de wei doe je een paar keer per week.
Voer zet je zelf klaar voor je stal, en de gene met de voerbeurt geeft het.
Ik vind dat wel prettig, zo kun je zelf kiezen wat je voert en hoeveel.

Als er iemand een dag niet kan wordt dat onderling geregeld, dat werkt eigenlijk altijd wel goed.
Zo ook met vakanties, en dan hebben de andere een voerbeurt meer misschien dan anders, maar dat gaat eigenlijk probleemloos.
Er zijn ook mensen die vanwege hun werktijd in de wintertijd bijna altijd de paarden binnen zetten en dan in de zomertijd weer minder doen, omdat dan de avondmensen de paarden binnen zetten omdat het langer licht is.

edit: wat elkaars paarden verzorgen betreft als er iemand niet kan of op vakantie is, ik merk dat er vanzelf vaak 'koppels' ontstaan die dit voor elkaar doen over en weer.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 26-12-12 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:39

Dat doe ik eigenlijk niet, beperkingen opleggen... gewoon omdat ik het niet als een extra last ervaar voor iemand anders zn paard te zorgen. Valt misschien ook te zien wat je extra moet doen, maar zoals hier: één extra voeremmer voor paard zn neus zetten, extra hooi voeren, de stal eens extra leegscheppen, eens een borstel over het paard halen en op wondjes controleren ed. Vind ik zelf de moeite van 'zeuren' niet waard :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:41

Ik doe best veel met 1 stalgenootje samen waarmee ik goed op kan schieten.
Zij mest vaak voor mij uit als ik laat ben of een keer niet kan/op vakantie ben, en ik doe het voor haar als ik er een keer eerder ben of zij niet kan.
Dan zetten we ook gelijk het voer klaar voor elkaars paard en is het mooi geregeld!
En in geval van nood is er altijd wel iemand die het voor je wil doen, dat is wel heel fijn!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:45

Isis_Ywen schreef:
Wat vakanties betreft:

Ik sta op een doe-het-samen-stal en tijdens vakantie periodes nemen we gewoon van elkaar voerbeurten en dergelijke over. Tevens de zorg voor het paard wiens baasje op vakantie is. Dat wil zeggen stal onderhouden, aandacht en eventueel beweging.
Ik heb me nog nooit afgevraagd of ik meer of minder op vakantie ga dan de andere. We zijn daar allemaal flexibel in en ik denk dat je er niet aan moet beginnen om zo iets op te zetten als je daar moeite mee hebt. In de praktijk lijkt het me namelijk een sterke beperking als je slechts een X aantal weken in het jaar weg mag zijn. Voor mij zou zo'n regel een reden zijn om niet mee te willen doen omdat er een gevoel van wantrouwen en angst voor ongelijkheid van uit gaat. Ook al ben ik hoogstens drie weken in het jaar de hort op.

Ik had nu een situatie waarin iemand 5x een week weggeweest is, en een handvol weekenden in een periode van 4 maanden. Ik heb er eigenlijk niet wakker van gelegen tot recentelijk... Winter, 3 keer per dag er naartoe, mesten, ploegen door de prut... toen dacht ik: in winterperioden regelmatig extra zorg vind ik eigenlijk te zwaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:47

Solleke_Noah schreef:
Dat doe ik eigenlijk niet, beperkingen opleggen... gewoon omdat ik het niet als een extra last ervaar voor iemand anders zn paard te zorgen. Valt misschien ook te zien wat je extra moet doen, maar zoals hier: één extra voeremmer voor paard zn neus zetten, extra hooi voeren, de stal eens extra leegscheppen, eens een borstel over het paard halen en op wondjes controleren ed. Vind ik zelf de moeite van 'zeuren' niet waard :)

Maar drie keer per dag voeren, stal, paddock en wei mesten, waterbakken vullen, en alle paarden van en naar de wei brengen is een beetje meer werk.....
Klein extra taakjes lig ik ook niet wakker van.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:47

Ninx schreef:
Isis_Ywen schreef:
Wat vakanties betreft:

Ik had nu een situatie waarin iemand 5x een week weggeweest is, en een handvol weekenden in een periode van 4 maanden. Ik heb er eigenlijk niet wakker van gelegen tot recentelijk... Winter, 3 keer per dag er naartoe, mesten, ploegen door de prut... toen dacht ik: in winterperioden regelmatig extra zorg vind ik eigenlijk te zwaar.

Dan zou ik voorstellen aan deze persoon dat ze zelf een extern iemand moet zoeken die deze klusjes, die zij normaal zou doen, in haar plaats doet, ipv jij. Zo regel ik het eigenlijk altijd ook als ikzelf op vakantie ga, vind ik wel zo netjes... (zelfs ondanks dat het geen probleem is voor de anderen om op mijn paarden te passen, zo'n extra persoon erbij is altijd handig)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:49

@ Nouvel: klinkt wel alsof dat bij jullie redelijk 'vanzelf' gaat...
Hier ook redelijk, maar het wisselt wat... en met de komst van een eventuele nieuwe stalgenoot wil ik toch meer duidelijke afspraken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:53

Met 3 mensen: iedereen heeft 2 vaste dagen en eens in de 3 weken krijgt iedereen er de overgebleven dag (vaste dag in de week) bij. Voor uitmesten, hooi voeren en water.
Met 4 personen deden we: 3 personen hadden 2 vaste dagen en 1 persoon 1. Diegene nam dan 3 weken lang van de andere 3 een dag over. Eens in de 4 weken had je dus 1 dag.

Met vakantie e.d. mestten degenen die thuis waren alles uit en bij terugkomst deden de vakantiegangers dan wat extra. Maar dat was omdat die stalgenoten als enigen op vakantie gingen. Als iedereen bijvoorbeeld 2 weken weg gaat kun je tijdens iedereens vakantie met de thuisblijvers voor die tijd een aangepast schema blijven.

De één 's ochtends voeren/uitmesten en de ander 's avonds kan natuurlijk ook... net wat je het handigst vindt onderling.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:56

ik moet zeggen dat eigenlijk altijd al ruim van te voren alles per week is ingevuld, een enkele keer gebeurd het dat een beurt open blijft staan en dan is het even zoeken wie dat op zich kan nemen.
Verder wordt er ook wel eens gewisseld of iets door iemand gedaan die toevallig toch net op stal is.
Dan is het een kwestie van even tijdig berichtje doen naar degene die aan de beurt was...
met nieuwe mensen is het soms weer even aanscherpen/aanpassen inderdaad, en dan zijn duidelijke afspraken wel handig inderdaad...
Het komt wel eens voor bij ons dat je speciaal komt om te voeren en er dan al iemand op stal is (die dat al heeft gedaan) en dat is niet leuk...
dus communicatie is wel heel belangrijk...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 23:04

Koper schreef:
Met 3 mensen: iedereen heeft 2 vaste dagen en eens in de 3 weken krijgt iedereen er de overgebleven dag (vaste dag in de week) bij. Voor uitmesten, hooi voeren en water.
Met 4 personen deden we: 3 personen hadden 2 vaste dagen en 1 persoon 1. Diegene nam dan 3 weken lang van de andere 3 een dag over. Eens in de 4 weken had je dus 1 dag.

Met vakantie e.d. mestten degenen die thuis waren alles uit en bij terugkomst deden de vakantiegangers dan wat extra. Maar dat was omdat die stalgenoten als enigen op vakantie gingen. Als iedereen bijvoorbeeld 2 weken weg gaat kun je tijdens iedereens vakantie met de thuisblijvers voor die tijd een aangepast schema blijven.

De één 's ochtends voeren/uitmesten en de ander 's avonds kan natuurlijk ook... net wat je het handigst vindt onderling.

Zoals jij het omschrijft in de laatste zin had ik het ook ongeveer gedacht te gaan doen.
Volgens mij gaat dat wel werken.... Ik ga eens knutselen in excel.

Maar hoe doe je het als 2 mensen 3 weken op vakantie gaan, en iemand anders 8 of 10 weken? Sorry dat ik daar zo op doorga, maar ik vraag me af of ik een zeurpiet ben als ik dat heel veel vind.
Hoe kun je iemand vrijheid gunnen zoals je die zelf ook graag wil, maar er niet heel vaak een extra paard bij hebben ;-)?

Solleke_Noah

Re: Mest-/ voer-/buitenzet schema's op 'doe het zelf' plekken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:06

Dan zou ik voorstellen aan deze persoon dat ze zelf een extern iemand moet zoeken die deze klusjes, die zij normaal zou doen, in haar plaats doet, ipv jij. Zo regel ik het eigenlijk altijd ook als ikzelf op vakantie ga, vind ik wel zo netjes... (zelfs ondanks dat het geen probleem is voor de anderen om op mijn paarden te passen, zo'n extra persoon erbij is altijd handig)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:07

Er zijn denk ik 2 mogelijkheden: een extern iemand (ouders, bijrijder) die de taken overneemt. Of de stalgenoot die veel op vakantie gaat doet van tevoren en/of achteraf wat meer.

Ligt er ook aan hoeveel je per dag moet verdelen. Bij ons wordt 1 keer per dag uitgemest en gevoerd (voeren eventueel 2 keer als er 's ochtends nog maar weinig ligt) en binnen/buiten zetten is niet aan de orde.

Loeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:20

Onze paardjes staan ook op een 'doe-het-zelf-stal' wat betreft voeren en mesten.
Er wordt in 2 groepen 'gewerkt' en daarin heeft ieder zijn eigen vaste voerbeurten: per paard een ochtend- en avondbeurt. Wij hebben 2 paarden dus 2 vaste ochtenden en 2 vaste avonden. Mesten (paddock met inloopstal - in de winter) doet iedereen zelf en water wordt verzorgd door pensioneigenaar.
Wij zijn altijd bereid om voor iemand in te vallen wanneer deze niet kan en we voelen ons vrij om te vragen aan de anderen om voor ons in te vallen. Tot nu toe geen problemen mee gehad en we zijn ook niet aan het 'meten' wie er het vaakst weg is... denk dat het tot nu toe wel ongeveer gelijk opgaat....
Onze paardjes krijgen nog een extra hooibeurt die we zelf moeten verzorgen. Maar omdat we zo dichtbij wonen is dat meestal geen probleem. En ook die extra beurt wordt wel eens overgenomen als we bijvoorbeeld een weekendje weg zijn.
Eigenlijk is het prima geregeld bij ons :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 23:31

Koper schreef:
Er zijn denk ik 2 mogelijkheden: een extern iemand (ouders, bijrijder) die de taken overneemt. Of de stalgenoot die veel op vakantie gaat doet van tevoren en/of achteraf wat meer.

Ligt er ook aan hoeveel je per dag moet verdelen. Bij ons wordt 1 keer per dag uitgemest en gevoerd (voeren eventueel 2 keer als er 's ochtends nog maar weinig ligt) en binnen/buiten zetten is niet aan de orde.

Ja, dat wil ik ook voorstellen. Stalgenoot stelt voor om paard dan telkens tijdelijk/ tijdens vakanties ergens anders te zetten eventueel.
Maar dat wil ik liever niet. Ik merk dat in een kleine groep en het langere tijd komen en gaan van paarden toch voor wat onrust zorgt.
Dus idd liever dan iemand die komt ipv stalgenoot, of inhaalklusjes.

Het is best veel werk omdat het land best ver van de paddock & stal ligt. Ook de mest moet je best een stukkie rijden tot waar je het kunt dumpen.... Dus het is al met al altijd best een klussie.