Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Duhelo schreef:als je alledrie een gewone werkweek hebt (8-5), kun je in principe kiezen uit de volgende optie's:
elk 1 week de volledige routine (sochtends voeren en buitenzetten, savonds voeren en binnenzetten + uitmesten), eens in de zoveel tijd een dag gezamenlijk om grotere werken (omheiningen, ontsmetten) uit te voeren.
voordeel: je hebt maar 1 week op de drie, dus twee weken vrij = gemakkelijk om weekendjes en vakantie's in te plannen.
nadeel: je hebt alles in dezelfde week te doen
of je werkt met een dagensysteem (ook afhankelijk hoeveel stalgeld jij ontvangt)
kun je bv opteren dat elk een a twee dagen in de week doet, en elk om de beurt een weekend.
voordeel is dat het werk verspreid is, nadeel is dat het moeilijker is om vakantie's in te plannen.
Isis_Ywen schreef:Wat vakanties betreft:
Ik sta op een doe-het-samen-stal en tijdens vakantie periodes nemen we gewoon van elkaar voerbeurten en dergelijke over. Tevens de zorg voor het paard wiens baasje op vakantie is. Dat wil zeggen stal onderhouden, aandacht en eventueel beweging.
Ik heb me nog nooit afgevraagd of ik meer of minder op vakantie ga dan de andere. We zijn daar allemaal flexibel in en ik denk dat je er niet aan moet beginnen om zo iets op te zetten als je daar moeite mee hebt. In de praktijk lijkt het me namelijk een sterke beperking als je slechts een X aantal weken in het jaar weg mag zijn. Voor mij zou zo'n regel een reden zijn om niet mee te willen doen omdat er een gevoel van wantrouwen en angst voor ongelijkheid van uit gaat. Ook al ben ik hoogstens drie weken in het jaar de hort op.
Solleke_Noah schreef:Dat doe ik eigenlijk niet, beperkingen opleggen... gewoon omdat ik het niet als een extra last ervaar voor iemand anders zn paard te zorgen. Valt misschien ook te zien wat je extra moet doen, maar zoals hier: één extra voeremmer voor paard zn neus zetten, extra hooi voeren, de stal eens extra leegscheppen, eens een borstel over het paard halen en op wondjes controleren ed. Vind ik zelf de moeite van 'zeuren' niet waard
Ninx schreef:Isis_Ywen schreef:Wat vakanties betreft:
Ik sta op een doe-het-samen-stal en tijdens vakantie periodes nemen we gewoon van elkaar voerbeurten en dergelijke over. Tevens de zorg voor het paard wiens baasje op vakantie is. Dat wil zeggen stal onderhouden, aandacht en eventueel beweging.
Ik heb me nog nooit afgevraagd of ik meer of minder op vakantie ga dan de andere. We zijn daar allemaal flexibel in en ik denk dat je er niet aan moet beginnen om zo iets op te zetten als je daar moeite mee hebt. In de praktijk lijkt het me namelijk een sterke beperking als je slechts een X aantal weken in het jaar weg mag zijn. Voor mij zou zo'n regel een reden zijn om niet mee te willen doen omdat er een gevoel van wantrouwen en angst voor ongelijkheid van uit gaat. Ook al ben ik hoogstens drie weken in het jaar de hort op.
Ik had nu een situatie waarin iemand 5x een week weggeweest is, en een handvol weekenden in een periode van 4 maanden. Ik heb er eigenlijk niet wakker van gelegen tot recentelijk... Winter, 3 keer per dag er naartoe, mesten, ploegen door de prut... toen dacht ik: in winterperioden regelmatig extra zorg vind ik eigenlijk te zwaar.
Koper schreef:Met 3 mensen: iedereen heeft 2 vaste dagen en eens in de 3 weken krijgt iedereen er de overgebleven dag (vaste dag in de week) bij. Voor uitmesten, hooi voeren en water.
Met 4 personen deden we: 3 personen hadden 2 vaste dagen en 1 persoon 1. Diegene nam dan 3 weken lang van de andere 3 een dag over. Eens in de 4 weken had je dus 1 dag.
Met vakantie e.d. mestten degenen die thuis waren alles uit en bij terugkomst deden de vakantiegangers dan wat extra. Maar dat was omdat die stalgenoten als enigen op vakantie gingen. Als iedereen bijvoorbeeld 2 weken weg gaat kun je tijdens iedereens vakantie met de thuisblijvers voor die tijd een aangepast schema blijven.
De één 's ochtends voeren/uitmesten en de ander 's avonds kan natuurlijk ook... net wat je het handigst vindt onderling.
Koper schreef:Er zijn denk ik 2 mogelijkheden: een extern iemand (ouders, bijrijder) die de taken overneemt. Of de stalgenoot die veel op vakantie gaat doet van tevoren en/of achteraf wat meer.
Ligt er ook aan hoeveel je per dag moet verdelen. Bij ons wordt 1 keer per dag uitgemest en gevoerd (voeren eventueel 2 keer als er 's ochtends nog maar weinig ligt) en binnen/buiten zetten is niet aan de orde.