Touwhalsters mag je daarmee rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caitxx

Touwhalsters mag je daarmee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 17:48

Mag je met touwhalsters rijden??
En hoe verstel je ze?
Ik heb ook gehoord dat je daar pebaalde dingen niet mee kon doen
Kan iemand dat vertellen xx

Maureen95

Re: Touwhalsters mag je daarmee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:49

Je kan gewoon met touwhalster buitenrijden. Ik heb net nog buiten gereden en paard is superbraaf! ik doe dit al 2jaar! als je nog vragen hebt kan je me een berichtje sturen!

En je kan met een touwhalster moeilijk dressuur rijden en mag hiermee dus ook niet starten

yindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:51

Je mag je paard nooit vast zetten aan een touwhalster omdat het touw niet tot nauwelijks kapot zal gaan als je paard gaat hangen onderuit gaat of andere gevaarlijke dingen. Rijden mag natuurlijk wel let er wel op dat het een vrij scherpe inwerking kan hebben.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:54

Tja.... het kán... maar vergis je niet in hoe scherp een touwhalster kan inwerken. Het lijkt vriendelijk.. maar ik zou er ivm de scherpte van inwerken persoonlijk niet direct voor kiezen.
En Maureen: je kunt op élk halster dressuur rijden met je paard!! Dressuur heeft uiteindelijk nl niets met je halster / hoofdstel te maken.Je mag idd bitloos niet starten... maar dat is wat anders

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:55

Dat valt reuze mee van die inwerking. met een touwhalster hoort het dat je niet constante druk hebt op de teugels. lekkere losse teugels.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:55

riagr schreef:
Tja.... het kán... maar vergis je niet in hoe scherp een touwhalster kan inwerken. Het lijkt vriendelijk.. maar ik zou er ivm de scherpte van inwerken persoonlijk niet direct voor kiezen.
En Maureen: je kunt op élk halster dressuur rijden met je paard!! Dressuur heeft uiteindelijk nl niets met je halster / hoofdstel te maken.J
e mag idd bitloos niet starten... maar dat is wat anders

Dat kan maar je zal je paard nooit zo verzamelt kunnen rijden als dat je met bit rijd

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:57

riagr schreef:
En Maureen: je kunt op élk halster dressuur rijden met je paard!! Dressuur heeft uiteindelijk nl niets met je halster / hoofdstel te maken.Je mag idd bitloos niet starten... maar dat is wat anders

Niet waar, aangezien je niet met constante druk hoort te rijden met touwhalster!

yindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:57

[/quote]Dat kan maar je zal je paard nooit zo verzamelt kunnen rijden als dat je met bit rijd[/quote]

waar baseer je dit op als ik vragen mag?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:58

Inwerking is wel groot, maar als je niet aan de teugels gaat hangen valt het inderdaad mee. Maar ja, dat geldt ook voor bitten.

Dressuurrijden met een touwhalster zou in principe mogelijk zijn, maar bij een touwhalster is het normaal dat de teugels los hangen als in het westernrijden, dus dressuur met touwhalster ligt niet echt voor de hand. Lekker rondrijden en ontspanning opzoeken, dat zou kunnen, maar M/Z-oefeningen worden toch al wel écht lastig.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:58

Volgens mij heb je ook touwhalsters die onder de neusriem een stukje leer/stof hebben, zodat het niet zo scherp inwerkt. :)
Voor de rest, nooit je paard eraan vastzetten maar datzelfde geldt natuurlijk net zo voor een hoofdstel. :j
Rijden kan prima, maar vergis je niet dat het even wennen zal zijn zonder bit. ;)
En ik dacht wel eens gelezen/gehoord te hebben dat er (onderlinge) bitloze wedstrijden worden gehouden, maar dat zou je even moeten nachecken.
*Even opgezocht: http://www.bitloos.nl/wedstrijden/bitlo ... rijden.php

Succes ermee! :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:00

Maureen95 schreef:
Dat valt reuze mee van die inwerking. met een touwhalster hoort het dat je niet constante druk hebt op de teugels. lekkere losse teugels.

het is bij elk halster/hoofdstel zo dat als je met losse teugels rijdt de inwerking meevalt. en tuurlijk hoort het niet, maar er zijn toch mensen die wel druk houden op de teugels, en dan is de inwerking scherp. en dat is misschien wel handig voor de ts om te weten als ze met touwhalster gaat rijden ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:00

Als ik mensen dressuur zie rijden met touwhalster zie ik het paard nooit echt lopen als dat die met bit loopt. En idd hoor je op een touwhalster niet constante druk te houden. Dan snap ik wel dat het snel inwerkt

er zijn idd wedstrijden voor mensen die bitloos rijden. die gaan tot L

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:02

Waarom zou je er niet mee kunnen rijden???

Alleen nooit vastzetten als het een touwhalster om heeft, bijvoorbeeld op een poetsplaats of in de trailer, als het gaat hangen dan trekt dat alles heel strak en dat krijg je niet zo makkelijk meer los van het hoofd of alles doorknippen.

Narita

Je kan een paard wel vastzetten aan een touwhalster, zolang je er zelf maar bij bent en kan ingrijpen als er wat gebeurd. Alleen moet je het paard niet alleen laten, want als er dan wat gebeurd kan je niet ingrijpen en is het inderdaad gevaarlijk.

yindee

dat ligt vaak aan de kundigheid van de mensen zelf zij moeten tenslotte ook leren hoe je bitloos het beste kunt rijden. Met verschillede hoofdstellen en inwerkingen.

Caitxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:11

Paris_ schreef:
Volgens mij heb je ook touwhalsters die onder de neusriem een stukje leer/stof hebben, zodat het niet zo scherp inwerkt. :)
Voor de rest, nooit je paard eraan vastzetten maar datzelfde geldt natuurlijk net zo voor een hoofdstel. :j
Rijden kan prima, maar vergis je niet dat het even wennen zal zijn zonder bit. ;)
En ik dacht wel eens gelezen/gehoord te hebben dat er (onderlinge) bitloze wedstrijden worden gehouden, maar dat zou je even moeten nachecken.

Heejj waar kan je zo'n touwhalster met dat stukje leer kopen?
Zou k er niet eventueel een bondje om heen kunnen doen? :)

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:13

Caitxx schreef:
Paris_ schreef:

Heejj waar kan je zo'n touwhalster met dat stukje leer kopen?
Zou k er niet eventueel een bondje om heen kunnen doen? :)

Ja hoor, ik denk dat een bontje ook wel werkt.
Het heeft immers hetzelfde effect; de scherpe inwerking verzachten.
Ik ga even voor je zoeken. :)

Edit: gevonden, het F.R.A. trainingshalster met stukje leer:
http://www.equus-libris.nl/new_page_1.htm (stukje naar beneden scrollen)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:52

Ik rijd veel met touwhalster. Zowel buiten, springen en dressuur. Kan allemaal perfect. Fijn met een los teugeltje enz :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 08:08

Waarom niet als je de veiligheid maar in acht neemt en anderen niet onnodig in gevaar brengt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:34

Narita schreef:
Je kan een paard wel vastzetten aan een touwhalster, zolang je er zelf maar bij bent en kan ingrijpen als er wat gebeurd. Alleen moet je het paard niet alleen laten, want als er dan wat gebeurd kan je niet ingrijpen en is het inderdaad gevaarlijk.

Ook niet zo handig want een paard kan in paniek raken om niks en toch gaan hangen en de boel loeistrak aantrekken ongeacht of je erbij staat of niet.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:29

Met een paardenknoop kan je 'm gelijk lostrekken. Niet zo'n probleem dus.