Weiland.. één grote modderpoel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Weiland.. één grote modderpoel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 18:49

Hallo :wave:

zoals iedereen wel weet, het heeft de afgelopen tijd onwijs veel geregend en dit heeft de weilanden niet erg goed gedaan.. sterker nog, ons weiland (met name de paddock) is één grote blubberzooi geworden! Maar dan heb ik het niet over een beetje modder hier en daar, maar tot over je enkels in de blub wegzakken..
Mijn pony's staan 24/7 buiten en hebben er volgens mij niet zo veel last van, maar het is erg vervelend en ze staan alleen in de stal nog droog en uit de modder.
Onze wei staat wel gelegen aan de Leij (rivier) en is dus al snel vochtig/nat, maar zo erg als nu is nog niet voorgekomen.
Ons pap heeft een soort van afvoer greppels aan het hek naar de Leij gegraven, maar veel helpt het niet

Iemand die hier ook last van heeft?

Nagano

Re: Weiland.. één grote modderpoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:50

ja helaas wel kan nog geneens de mest noormaal naar de mest hoop brnegen loop steeds vast in de moder
gelukkig hebben ze hier ook een inloopstal waar ze droog staan

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 18:52

Ik krijg de kruiwagen er ook bijna niet meer doorheen :n
Hopen dat het binnekort droog weer word, dan kan de wei mooi opdrogen

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:52

Volgens mij is het overal wel waar paarden veel buiten staan... bij ons ook bij het voer en het inloopgedeelte maar gelukkig zijn er nog plekker waar ze uit de modder kunnen staan en droog dus.
Bij mijn jonkie valt het wel mee omdat de maar met 3 staan op diverse stukken (alleen aanloopgedeelte is modder) maar ik merk wel bij iedere gekke sprong oid je het kapot trapt.
Dus erg uitkijken met heel houden

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:54

ja heb nu met veel moeiten een noot mesthoop gmaakt ruim ik als het droog is weer op en het door heen lopen is l moelijk want heb een leuke _-:( shet (het is een schatje)
die de kruiwagen steeds om douwt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:54

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn, wiens paarden nu nog op de wei lopen. die géén last van blubber hebben. Ja, direct aan de duinen, of in andere gebieden met een zandondergrond misschien. Er is de afgelopen maand weer belachelijk veel regen gevallen, en voor bijna iedereen is het afzien nu. Nog een paar maandjes doorbikkelen, het wordt vanzelf weer voorjaar en dan is met een paar weekjes zon en een beetje slepen en rollen het leed ook weer snel geleden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:55

Hier is het op bepaalde stukken erg nat
Het enige wat helpt is betegelen

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:55

ja maar wat ik me dus afvraag hoe zit het met hun hoeven nu wat kan ik daar aan doen als het zo nat i de wei is

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:57

het is zo nat dat hier sommige stukken het grondwater al boven de grond uitkomt..
(daar lopen de paarden niet of niet meer)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 18:59

@Lynn_Nikita: Het ik ook aangedacht, om voor de stal en bij de slowfeeder grindtegels neer te leggen, maar wat je dan krijgt is dat ze misschien op de rand of de punten van die tegels lopen. Vooral mijn haflinger is een beetje lomp en sjokt (22 jaar) een beetje rond.

@Christiene: Heb ik ook erg last van! als het al een beetje heeft geregend staat er een strook onder water

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:02

Hier laat ik ze al niet eens meer in de paddock, we zitten op kleigrond wat het water lekker vasthoud. Je kan er als mens al niet meer lopen zonder tot voorbij je enkels in de drek te zakken, laat staan een paard. Ook de hoger gelegen stukken weiland zijn een natte bende, het water blijft er gewoon op staan. :(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:08

Britt_Mara schreef:
@Lynn_Nikita: Het ik ook aangedacht, om voor de stal en bij de slowfeeder grindtegels neer te leggen, maar wat je dan krijgt is dat ze misschien op de rand of de punten van die tegels lopen. Vooral mijn haflinger is een beetje lomp en sjokt (22 jaar) een beetje rond.

@Christiene: Heb ik ook erg last van! als het al een beetje heeft geregend staat er een strook onder water

Wij hebben onze betegelde gedeeltes afgezoomd d.m.v. bielzen, dan hebben ze dus een mooie "zachte" rand en anders blijven de tegels sowieso niet op hun plaats liggen :)

Rond elke schuilstal hebben we zo een flink terras waarop ze lekker droog staan en hooi kunnen eten zonder dat alles in de modder wordt getrapt, ze zijn er blij mee !

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 19:09

Shirley schreef:
Britt_Mara schreef:

Wij hebben onze betegelde gedeeltes afgezoomd d.m.v. bielzen, dan hebben ze dus een mooie "zachte" rand en anders blijven de tegels sowieso niet op hun plaats liggen :)

Rond elke schuilstal hebben we zo een flink terras waarop ze lekker droog staan en hooi kunnen eten zonder dat alles in de modder wordt getrapt, ze zijn er blij mee !

Wat goed gevonden! Dat is zeker iets om te overwegen :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:53

hier nu ook erg nat, het land is geen optie, daar staat het water op en is verzadigd.
Ik haal de paarden er wel af VOOR het een modderboel wordt... Dan droogt het namelijk in het voorjaar veel sneller en mooier weer op.
De zandpaddock droogt altijd weer vlot op, maar het regent nu zo veel en vaak dat hij met elke bui gelijk weer nat is en dan moet het eerst weer een aantal uren droog zijn voor hij weer begint op te drogen. Maar ook wij hebben rondom de hele stal heel veel m2 met klinkers liggen en daar kunnen ze met droge voeten staan. hoogstens dat daar een keer even een plas staat op de stukken die wat verzakt zijn, maar daar zakken ze dan niet in weg en het is schoon water en is ook niet diep. Ze komen uit zichzelf nu ook niet veel op het zand, blijven liever in de stal en op de stenen staan en rondlopen. Zodra het droger wordt gaan ze er wel weer liggen, rollen, lopen en staan.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:57

Hele dagen zo door de modder heen ploeteren is niet bevordelijk voor de pezen.
Dit jaar is onze paddock voor het eerst nat en gaan we volgend jaar stelton platen voor leggen,een stuk betegelen of beton storten geeft je paard echt een fijn plekje. Die van mij komen nu amper van het beton af zo fijn vinden ze het daar staan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:03

hier hetzelfde probleem, vandaar het 'pleintje' van klinkers.
straks in het voorjaar is de modder zo wel weer weg, maar het is dit jaar wel héél extreem vervelend met de langdurige regen! en het lijkt elke winter wel erger te worden..

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:07

ik heb laatst op bokt gelezen op grastegels van pvc maar kan het niet terugvinden. Was een link naar een duitse website. Zag er goed uit en ook te leggen in de blubber.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:18

Ik heb hier een week of 3 geleden een soort van verhoogde bak met geelzand laten aanleggen met een grote graafmachine, blijft superdroog daar. Voor de inloopstal ligt een gedeelte stelcontegels en de stal is ook droog.
De weilanden hier zijn net zwembaden. Ik hoop dat het water snel wegzakt en dat we nu een droge periode gaan krijgen.

Soyttafe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:18

Hier ook alles kliederkledder nat.
Ook wij hebben nu een nood mestplaat en een groot stuk bestraat voor de inloop.
Ideaal.
Land gaan ze nu niet op en de paddock is erg nat, maar ze staan heel droog met eten.
Hoor net op het journaal, weer, dat we er nog niet van af gaan komen.
Nog meer regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:27

Wij mesten uit dmv een quad met een poepzuiger erachter. Dat is ideaal, die quad komt overal probleemloos doorheen en je blijft zelf niet meer met je laarzen in de modder steken. Geen zware kruiwagens meer duwen en niet meer vissen naar drollen met een poepzuiger erachter.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:56

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:59

't Is alleen de vraag of je ze ooit nog terug vindt :)... die zakken toch zo weg in de blub ?

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 02:57

Het is hier echt VERSCHRIKKELIJK!
We zouden graag het weiland wat ophogen en er drenage in leggen maar aangezien het weiland van de buurvrouw is die het huis te koop heeft staan kunnen we dit niet doen, het is natuurlijk weggegooid geld als we dan over een paar maanden ofzo misschien wel niet meer in dat weiland kunnen staan. :(

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 07:15

Tja hier is het ook een drama |( Mijn paarden gaan smorgens als ik de bak en stal schoonmaak even in de wei omdat ze anders met zn vijven steeds achter me aan lopen als ik een poging doe tot uitmesten :D , maar het is echt een zwembad het weiland..Gelukkig staan ze in de stal droog en in de bak ook nog een paar plekken die snel drogen zodat ze daar lekker kunnen liggen..