Pony van 2,5 jaar trekt benen weg bij poetsen,IEMAND TIPS?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein93

Pony van 2,5 jaar trekt benen weg bij poetsen,IEMAND TIPS?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:30

Hoi hoi!
Ik heb een verzorgpony van 2,5 jaar en we zijn nu bezig met grondwerk.
Hij is nog niet heel vaak gepoetst door haar eignaar dus moet daar nog aan wennen.
Zijn lijf en onder zijn buik poetsen gaat goed, alleen bij zijn benen wil het nog niet erg.
Hij trekt zijn benen weg, of gaat opzij staan.
Iemand tips om hem te laten wennen aan het poetsen van zijn benen?? Wat voor dingen ik kan doen o.i.d.??

Alvast heel erg bedankt, ik lees de tips graag! :)

prinero

Re: Pony van 2,5 jaar trekt benen weg bij poetsen,IEMAND TIPS?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:39

Heeft hij het met 1 been of met alle benen? Een been wegtrekken kan ook duiden op een pijnlijke plek. Als het geen pijn is, dan vooral veel oefenen! Rustig beginnen van bovenaf en dan langzaam naar beneden werken. Niet in een keer de borstel op het onderbeen, maar van bovenaf naar beneden. Elke keer een stukje verder naar beneden borstelen.

Succes!

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:23

Het kan pijn zijn en anders kan je het zo doen:
eerst met je hand als een borstel er over heen gaan dan zachte borstel enzovoorts en dat rustig opbouwen.

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:39

Bedankt voor de tips, het is geen pijn want hij heeft het bij alle benen!
En ik borstel altijd op de manier van boven naar beneden :)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:37

ik zou ook met een zachte borstel beginnen en heel rustig aan. Begin met op de schouder en borst van het paard te poetsen en ga steeds meer richting zijn benen. Blijf met één hand altijd contact houden met de schouder (geen druk, maar laat je hand gewoon op zijn lijf rusten).

Bouw het langzaam op, je hoeft niet in één dag tot zijn knie te kunnen komen;) Blijf lekker rustig en beloon het paard als hij netjes blijft staan, ookal ben je nog nauwelijks aan zijn been begonnen. Mocht het lukken dan kan een tweede persoon het paard wat afleiden en een brokje geven zo gauw het paard netjes blijft staan als jij zijn been aanraakt.

Gaat alles goed dan kan je steeds verder naar beneden poetsen en uiteindelijk met meer druk gaan poetsen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:46

Beentjes happen is een heel gewoon spelletje op die leeftijd, en als vriendje dat doet blijft hij ook niet stil staan. Pony moet verschil leren tussen vriendje dat speelt en mens die poetst. Rustig door poetsen totdat pony blijft staan. Pony leert snel genoeg hoe hij je kan laten stoppen door stil te staan als je dat goed doet. En precies het omgekeerde als je stopt als hij gaat bewegen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:55

Oeh herkenbaar, mijn puppy shet vond dit ook altijd geweldig om te doen. Uiteindelijk ben ik gewoon gaan poetsen en als hij zijn been weg trok gewoon de borstel of eventueel je hand (als hij het bij je hand ook doet) er op houden. Als hij zijn voetje netjes op de grond hield meteen weer je hand of borstel er af en zeggen dat hij het goed doet!

Het is natuurlijk een ander verhaal als het dier bang is om aangeraakt te worden aan zijn benen maar als hij het gewoon een mooi spelletje vind werkt bovenstaande methode heel goed :)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:16

ik herken een pony van onze stal daarin! *D
gaat nu wel al veel beter mee.

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:18

Dit is onderdaad eigen aan de leeftijd.
Ik heb een 4 jarig paardje en ik heb ze al sinds ze veulentje was.
In het begin kon je niet voorbij aan flanken borstelen zonder ze sloeg. Ik heb het allemaal rustig opgebouwd. Wat ik deed was met een zweepje langs haar been wrijven, zo liep ik geen gevaar om een klop te krijgen en kon zij wennen aan een aanraking. Met mijn borstel ging ik steeds een klein stukje verder. En ik zorgde ervoor dat ik nooit te lang aan het been bezig was en ik weer aan haar nek borstelde wanneer ze doorhad dat ik aan haar been had geborsteld. Zo gaan ze borstelen aan benen niet meer associeren met slaan.
Het is belangrijk om rustig te blijven, want anders maak je het enkel erger.
Het paardje moet een ontspannen gevoel krijgen bij beentjes borstelen.
Veel succes

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:19

Heel veel geduld! Wacht anders met borstelen. Begin eerst met rustig aanraken. En het blijft een leuk spelletje

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 14:04

Bedankt allemaal, ik ga er mee aan de slag! :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:06

Gewoon negeren. De pony moet leren dat het de normaalste zaak van de wereld is dat je aan zijn benen zit.
Zorg wel zelf altijd voor een veilige positie, maar anders dan dat, het niet gewenste gedrag van de pony negeren en doorgaan waarmee je bezig bent.