Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dus ik zou indd een deken op doen, en een 200 of 300 grams dan
succes groetjes deess tamary schreef:Hier staat er 1 onder een regendeken ivm nattigheid (vacht niet goed waterdicht), teveel afvallen en het ook niet gaan liggen als paddock niet 100% droog is. Met deken ligt hij gewoon en blijft hij netjes op gewicht. Kijk dus naar je paard, als die duidelijk gewoon wil liggen, goed op temperatuur blijft en verder happy is zo is een deken niet nodig. Kies je er wel voor kan het zijn dat je de deken beter op kan laten tot het voorjaar.
Vulling bovenop een geheel ontwikkelde wintervacht is vragen om zwetend paard, zeker met deze temperaturen en een beschutte plek. Heb je niet anders dan is 100gr/fleecevoering zat.

deess schreef:een ongevoerde regendeken is nu wel iets te koud verwacht ik, de vacht wordt dan platgelegd en kan dan niet zn gewone werking doen en ik denk dat hij het dan te koud kan krijgen. een voering moet er nu wel in zitten dan. ik heb een nieuw paard op stal wat tot 2 week terug gewoon dag en nacht buiten stond, ze heeft regenschurft van het vele water en heeft het met een dikke winterdeken op helemaal niet warmdus ik zou indd een deken op doen, en een 200 of 300 grams dan
succes groetjes deess
ik begon met mijn nwe paard met een dunne namelijk,maar ze had het helemaal niet lekker daar mee..natuurlijk laat ik mijn paard niet zwetend op stal staan , je moet goed naar je paard kijken en ook onder de deken voelen of hij verhit aan voelt of juist kouwig..het verschilt per paard en per situatie. mijn nwe merrie heeft gewoon wintervacht en staat alleen smiddags buiten,en stond toen het zo koud was een week geleden ofzo met 2 dekens op en had het gewoon lekker
Hij heeft echt een teddyberen vacht, maar ziet er nu vooral uit als een verzopen teddybeer.
is prettiger voor mijn paard en mij en ziet er op wedstrijden ook top uit en dat vind ik ook belangrijk. mijn paard staat snachts ook altijd binnen,ik vind het prettig dat hij gewoon lekker droog en warm in het stro kan slapen. een paard in weer en wind in blub en overgeleverd aan de weer goden is niet mijn manier. en je paard helpen met een behaaglijke deken tijdens enorme natte of koude periodes vind ik alleen maar diervriendelijk
je ziet vaak paarden buiten staan die gewoon staan te verrekken, bah..zo natuurlijk hoeft het van mij dus niet
maar er zijn genoeg paardenmensen die wat wel prima vinden en die zullen je dus vast geen deken aanraden. laat alles op je inwerken en doe dan wat jou t beste lijkt
groetjes deess
mij gaat het in deze meer om hoe andere mensen het doen met zo extreem veel regen, met paarden die 24/7 buitrn staan zonder deken.
maar mijn gepensioneerde sportpony staat zonder deken buiten. Hij heeft een lekker dik vachtje en daar komt de regen niet doorheen. Klap de natte vacht eens open dan kun je zien of je paardje nat tot op de huid is. Bij mijn pony lijkt de vacht heel nat maar op de huid zijn de haren nog gewoon droog en vettig...
ik heb de deken pas rond begin december opgedaan en hij lijkt erg tevreden met zijn dekentje op.
Ook 24/7 buiten, geen schuilstal, maar wel een wei die omringd is door bomen, een dijkje, en een wand gemaakt van grote pakken kuilgras.
Als je er eenmaal aan begint kom je er eigenlijk niet meer af tot het weer voorjaar wordt. Soms regenen ze toch een beetje in bij de nek en moet je wisselen. Of het wordt ineens warmer of kouder, en dan moet je ook weer wisselen met diktes. Ik heb 9 dekens voor mijn twee paarden die met deken staan.