de stalling van mijn paard vind ik 3x niks

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

de stalling van mijn paard vind ik 3x niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:36

hoi, mijn 2 paarden staan nu sinds november bij een stalling, ipv op de wei 2 minuten lopen . nu moet ik een kwartier ernaar toe fietsen , opzich geen probleem maar nu kan ik tussen school en werk ze soms niet opzoeken . Dit vind ik toch wel heel jammer. Een voordeel is dat er een bak is maar deze is nu een zwembad en mijn paardje mag toch haast niet rijden, aleen stap wat in de wei ook wel kon. Het andere paardje zou wel mogen trainen , maar m'n zus doet gewoon niks met hem . Ze kunnen dus net zo goed hier staan , op 2 minuten afstand waar ze een schuilhok in het land hebben . hier staan ze ook 24/7 op het land maar zonder schuilhok en vol in de wind. Ze hebben gansen , die je niet op het terein laten en je bijten in je benen . alle hekken moeten altijd dicht omdat anders de honden ontsnappen. De mest moet je direkt opruimen , je mag niet eerst je paard terug in de wei zetten en dan het opruimen . De honden eten alles op, er staan tandafdrukken in mijn cap . De stal is helemaal dicht geprutst zodat de honden er niet ik komen. dit moet keer op keer weer open / dicht. het mag geen tel los blijven .
Iedere dag krijg ik te horen dat ik m'n paardjes teveel eten geef en dat ze hierdoor veel te druk worden , wat niet zo is . op de zak staat dat het is voor paarden met weinig arbeid en dat ze ieders na rekenen 1,5-2 kilo op een dag moeten . ik geef ze in de avond 750 gram musli en in de ochten 250 musli. dus nog een halve kilo te weining. Ze krijgen lekker veel worteltjes af entoe brood en er altijd olie door. ik blijf uitleggen dat ze eigenlijk te weinig krijgen , maar het gaat er niet in . samen ( 2 e ponys ) krijgen ze een half pak hooi op een dag, 1/4 op ochtend en 1/4 op avond nu staan er 2 shetlanders bij en die vreten lekker ons hooi op , wat onze paardjes moeten hebben . Laatst kregen we een mail of we daar heen gingen om de emmer uit het land van de buren te halen , want zij hadden dit al 2 x gedaan en nu moesten wij dit maar eens doen . Van de week werd ik gebeld op school dat 1 ontsnapt was en niet meer gevonen kon worden en hij was helemaal wild . Bel ik terug hadden ze hem al met voer gevongen . ook moeten ze op het zand staan en kregen ze toen het vroor geen water. Het voelt hier alsof ik constand op mijn tenen moet lopen , wat ik heel vervelend vind. ook hebben ze constant een mening over wat ik doe met MIJN paard en vinden ze bitloze mensen maar watjes. ook zijn ze helemaal fan van slof en willen ze dat het jonge paard hiermee getraind wordt. en m'n zus trapt er nog in ook . opzich heb ik erniks tegen dat ze een heel arsenaal aan ijzerwerk hebben , 2 bitten, slof, sporen enzo maar dit hoeven ze niet op mijn paard toe tepassen. Ze hebben honder erbij in gelaten die achterze jaagden enzo.

al met al : ik moet 15 min fietsen ipv 2 minuten lopen om constand op m'n tenen te lopen en steeds te worden verbeterd en de les gelezen worden wat alemaal wel niet goed is voor mijn paard.

mijn moeder heeft ze hierheen gedaan en vind dat ik niet zo moet zeiken . Maar nu heb ik er haast nieteens meer plezier in om lekker met de paardejs bezig te zijn.

hoe laat ik mam inzien dat ik het niks vind?

ik wil niemand beledigen en ik zal ook de stalling niet noemen . als je toch de stalling herkent dan graag je mond houden watn ze staan er nog en ik wil ze neit zwart maken of iets. de mensen zelf zijn wel aardig. we hebben aleen nogal wat menings verchillen .

Kyarahh

Re: de stalling van mijn paard vind ik 3x niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:39

Laat je moeder dit bericht lezen? Dan zal ze het echt wel snappen denk ik :) Is het niet zo dat jullie een andere stal niet kunnen betalen? Dan is het een ander verhaal natuurlijk.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:40

de wei waar ze instonden was gratis, en hier mochten ze gewoon blijven . het was hier aleen een beetje nat, maar dat is het nu ook overal. het was meer voor bak / hoop dat me zus eindelijk eens wat met haar paardje ging doen, maar zo heb ik er niks aan en zij komt er gewoon niet uit luiheid

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:50

Inderdaad wat Kyarahh ook zegt, dit bericht aan je moeder laten lezen!

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:32

Ik zou ook dit bericht aan je ouders laten lezen. En als je zus echt niet weg wil met haar pony, wellicht kan je iemand anders zoeken om alsnog mee naar het weiland bij jou in de buurt te gaan?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:47

het weer ff opgebracht... eerst was het nee, ze blijven hier staan en anders verkoop ik ze , maar nu gaan ze mischien januarie weer terug.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:43

laat het ze inderdaad lezen! Je noemt hier zoveel argumenten dat het (mocht het inderdaad niet om geld gaan) voor je moeder bijna niet anders kan dan de paarden weer terug te halen;)

Wat je verder noemde over het voer: voor een paardje waar alleen af en toe wat mee gestapt wordt vind ik een kilo per dag echt ontzettend veel voer! Maargoed dat kan natuurlijk mijn mening zijn;) De keus is natuurlijk aan jezelf hoeveel voer je geeft maar imo is het niet nodig. Er is een verschil tussen lichte arbeid en geen arbeid (wat me op jouw paard van toepassing lijkt). Maar dit heeft natuurlijk niets met de stal te maken verder;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:48

unihorses schreef:
het weer ff opgebracht... eerst was het nee, ze blijven hier staan en anders verkoop ik ze , maar nu gaan ze mischien januarie weer terug.

Heel fijn.
unihorses schreef:
de wei waar ze instonden was gratis, en hier mochten ze gewoon blijven . het was hier aleen een beetje nat, maar dat is het nu ook overal. het was meer voor bak / hoop dat me zus eindelijk eens wat met haar paardje ging doen, maar zo heb ik er niks aan en zij komt er gewoon niet uit luiheid

Marktplaats in de gaten houden voor tegels, zodat je een stukje kan verharden. En je zus zal denk ik niet sneller naar haar paard toe gaan als ze er verder voor moet reizen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 13:21

no--a schreef:
laat het ze inderdaad lezen! Je noemt hier zoveel argumenten dat het (mocht het inderdaad niet om geld gaan) voor je moeder bijna niet anders kan dan de paarden weer terug te halen;)

Wat je verder noemde over het voer: voor een paardje waar alleen af en toe wat mee gestapt wordt vind ik een kilo per dag echt ontzettend veel voer! Maargoed dat kan natuurlijk mijn mening zijn;) De keus is natuurlijk aan jezelf hoeveel voer je geeft maar imo is het niet nodig. Er is een verschil tussen lichte arbeid en geen arbeid (wat me op jouw paard van toepassing lijkt). Maar dit heeft natuurlijk niets met de stal te maken verder;)

klopt , het is ook een musli voor alergie paarden . geen haver en biks want hier reageerd ze heel slecht op . omdat ze niet veel doet krijgt ze i.p.v 2 kilo 1 kilo en ze is bij mij altijd een schat , maar volgens hun zijn ze doorgedraaid ofzo en helemaal hysterisch ( ze is hengstig ook in de winter , ze kan met vreemden dan iets koppig zijn maar zo erg ? ) Ze is helaas ook heel gevoelig voor voer veranderingen dus nu het goed gaat houden we het zo lekker.

ze zien trouwens alleen maar het voer op de ochtend, wat 250 gram is . die 750 gram geven we zelf .

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:23

Hoeveel is die 1 kilo qua scheppen? Mijn pony heeft ondanks regelmatig zware arbeid maar een schep musli (gemixt met haver dan wel) per dag.

Verder zou ik echt laten zien dat je met tegenzin gaat, en minder lang gaat dan op de weide (als ik ergens graag ben ben ik uren weg, ook in de regen, vind ik t niet fijn ben ik er maar eventjes), weet niet hoe fijn jou ouders 'rust' vinden...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 22:21

xSlvna schreef:
Hoeveel is die 1 kilo qua scheppen? Mijn pony heeft ondanks regelmatig zware arbeid maar een schep musli (gemixt met haver dan wel) per dag.

Verder zou ik echt laten zien dat je met tegenzin gaat, en minder lang gaat dan op de weide (als ik ergens graag ben ben ik uren weg, ook in de regen, vind ik t niet fijn ben ik er maar eventjes), weet niet hoe fijn jou ouders 'rust' vinden...

ongeveer 3/4 de schep
en die rust vinden ze wel fijn... heb het hun nu verteld, moet morgen kijken hoe blubberig dat oude stukje is en als dat begaanbaar is draden in orde en komen ze in januari weer terug *D