En dit is topic 2 die je aanmaakt met het zelfde onderwerp, dat is hier niet echt de bedoeling. Net als het omhoogplaatsen van je eigen topic heb geduld als mensen willen dan reageren ze hier wel.
marga? wiljij even bij mijn andre ondw. van veulens kijken dat weet jij vast wel haha
Laatst bijgewerkt door Jitske op 25-12-12 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Berichten samengevoegd.
jadeken
Geplaatst: 24-12-12 16:12
Merrie/hengst heeft volgens mij niks met het ras te maken hoor Volgens mij zijn alle hengsten wat pittiger/moeilijker dan merries dan maakt het ras niet uit . Omdat je nog maar 10 bent zou ik een merrie nemen die zijn wat meegaander. Of nog beter een ruin want ook merries kunnen hevig staan bijv als ze hengstig zijn . Bij een ruin heb je die problemen niet
helemaal onderaan de pagina staat aan de rechterkant een linkje met 'regels' lees die eerst even door dan snap je ook wat mensen bedoelen met TEMmen en waarom ze dat doen. Veel plezier op bokt!
manon1602
Geplaatst: 25-12-12 18:58
ik snap nog niet echt wat deze vraag te maken heeft in verband met deze kruising maar wat ik eruit begrijp zal ik beantwoorden
over het algemeen zijn hengsten moeilijker dan merries,
ik heb zelf een merrie (arabier x fries )
en ik kan je vertellen dat ze ook niet de makkelijkste is,
doordat de karakters van een arabier en een fries zo verschillen kan dit flink in de weg zitten bij mijn paard,
ze kan soms gewoon heel pittig zijn en dan gedraagt ze zich als een volle arabier hengst,
maar ze kan ook heel rustig zijn en dan is ze gewoon zichzelf om t maar zo te zeggen.
ze kan heel verschillen op foto's staan dus ik stuur er ff 2
Dat ligt aan je persoonlijke voorkeur. ik heb het liefste merries en ander weer ruinen. Dat kunnen wij je niet vertellen dat moet je beleven en zelf ondervinden.
dit hangt allemaal af van je voorkeur,ervaring,...
Ben je een beginner? Dan zou ik nou niet direct een friese hengst nemen die 3-5jaar is... Ik zou dan persoonlijk een iets oudere ruin nemen van rond de 14jaar.
Eigenlijk moet je gewoon kijken welk paard het hetbeste aanvoeld voor jou.
Een ruin (gecastreerde hengst) is meestal makkelijker dan een merrie. Maar er zijn natuurlijk ook heel veel merrie's die een fijn karakter hebben en niet elke maand last hebben van de hormoontjes. Een merrie word net als een mens 1 keer per maand hengstig (ongesteld) en sommige merrie's hebbe, net als mensen, daar last van en veranderen van karakter in die week. Een hengst is sowieso niet aan te raden voor iemand van pas 10 jaar.
Arabo friezen zijn toch friezen die met een deel arabier gefokt worden?
Als ik jou was zou ik voor een ruintje gaan die zijn wat koeler in het hoofd.
Nayomie
Geplaatst: 01-01-13 04:02
lrtj_ schreef:
Arabo friezen zijn toch friezen die met een deel arabier gefokt worden?
Als ik jou was zou ik voor een ruintje gaan die zijn wat koeler in het hoofd.
Ja klopt. Daardoor hebben de friezen meer uithoudingsvermogen, als ik het mij goed herinner
TS, ik zou voor een ruin kiezen. Zit je niet met die hengstige merrie of hengsten die erg hun eigen willetje kunnen hebben.
Cassidy
Geplaatst: 01-01-13 04:10
Een Arabo-Fries is een recent en nieuw opgezet ras, de echte Arabo-Friezen moeten zwart zijn qua vacht en behang.
Je pony is in dit geval een kruising Arabier x Fries maar voldoet qua vachtkleur niet aan de eisen voor Arabo-Friezen, haar Arabo-Fries noemen is dan misleidend.
Ts klinkt onervaren en als een beginner met (eigen en jonge) paarden. Ik zou als ik jou was een wat oudere ruin nemen, die al lekker is ingereden. Want anders koop je straks een veulen, maar wordt die verpest in de opvoeding, wat met elk geslacht kan gebeuren (denk aan hengstenstreken en hengstige merries). Ook het puberen kan een uitdaging zijn. Lekker een ouder paardje kiezen, wat alles al kan, dus daarmee bedoel ik de basis met rijden, goede opvoeding etc. Dit geldt voor elk ras en niet alleen voor de Arabo-Friezen
-Daarnaast ben je pas 10? Overleg het goed met je ouders en ik raad je af een veulen/jong paard te nemen, voordat er ongelukken gebeuren en/of je straks met een onhandelbaar paardje zit -
jadeken
Geplaatst: 01-01-13 13:11
Ik zou ook een ruin van ong 15 nemen Lekker rustig en koel in het hoofd Hengsten daar ga je problemen mee krijgen en als merries hengstig staan....
Geen idee hoeveel ervaring de ts heeft maar anders zou ik zeggen; voorlopig geen paard en leer eerst een boel op een manege in combinatie met een verzorgpaard.
ts is 10...dus zal niet al te veel ervaring zijn als de ouders van ts ervaring met jonge paarden hebben, dan kan het misschien wel. maar zelfstandig raad ik het ts af paarden en ponies moeten leuk blijven, helemaal op die leeftijd!