Vlasstrooisel kopen -jemig wat duur!-

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse00

Vlasstrooisel kopen -jemig wat duur!-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 19:28

We hebben hier de paarden (4 stuks) het liefst op vlas, om de reden dat we geen opslag binnen voor stro hebben. Echter krabben we achter onze oren wat de vlasprijzen betreft. Van 5,50 EUR tot 9 eur per baal. (!!!) Alsof je goud in de stal stort... :(
Ik heb het er graag voor over, koop wel een broek en trui minder, maar vraag me toch af: Kan dit ergens goedkoper?

Tips welkom!

tylando

Re: Vlasstrooisel kopen -jemig wat duur!-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:29

bij ons kost het vlas 7 euro per pak!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:30

Die van mij(3 stuks) staan ook op vlas, ik betaal bijna 9 euro.
Het is wel duur, maar ik vind het wel fijner dan zaagsel.
De kleine haflinger is zo'n rotzooimaker, die poept en piest waar die staat.
Daar gaat ook het meeste vlas aan op.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 19:31

Hoe zwaar? Want ook in de grootte zitten verschillen. Ik heb een merkloos pak voor 5,50, maar volgens mij zit er geen 21 kilo in zoals bij de meeste. Wel stof vrij.

Hier ook een fokmerrie...een varken op stal...zij heeft er het meeste baat bij. (en haar eigenaresse, want uitmesten is lichter dan stro) :j

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:32

gewicht weet ik niet..zou ik morgen even moeten spieken op stal!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:36

Hier 8 euro per pak van 22 kg dacht ik. Niet goedkoop maar als je het goed doet doe je er lang mee. Met vlas is het de bedoeling dat je de natte plekken laat liggen, alleen de drollen haal je er iedere dag uit. De natte plekken drogen weer op en dan wordt de onderste laag van het vlas een soort koek (klinkt vies, is het niet) die isoleert en zacht is om op te liggen. Heb je eenmaal zo'n onderlaag gevormd dan hoef je alleen maar regelmatig een laag (half pak deed ik altijd) er op te storten zodat je weer een schone, losse bovenlaag hebt. Je hebt zelfs mineralen in een soort poedervorm die je op de natte plekken kan strooien zodat ze eerder opdrogen, en de sporenelementen in die mineralen zorgen er voor dat het vlas niet gaat rotten en er een goed milieu (lees = gezonde bacteriën) ontstaat.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:52

Teteltee schreef:
Hier 8 euro per pak van 22 kg dacht ik. Niet goedkoop maar als je het goed doet doe je er lang mee. Met vlas is het de bedoeling dat je de natte plekken laat liggen, alleen de drollen haal je er iedere dag uit. De natte plekken drogen weer op en dan wordt de onderste laag van het vlas een soort koek (klinkt vies, is het niet) die isoleert en zacht is om op te liggen. Heb je eenmaal zo'n onderlaag gevormd dan hoef je alleen maar regelmatig een laag (half pak deed ik altijd) er op te storten zodat je weer een schone, losse bovenlaag hebt. Je hebt zelfs mineralen in een soort poedervorm die je op de natte plekken kan strooien zodat ze eerder opdrogen, en de sporenelementen in die mineralen zorgen er voor dat het vlas niet gaat rotten en er een goed milieu (lees = gezonde bacteriën) ontstaat.

Vergeet niet dat je die koek er elke zes weken compleet uit moet halen en opnieuw een bed moet creëren. Iemand bij mij op stal doet dat nooit. Peerd staat onderhand op een halve meter stront. Mijn paard heeft altijd een frisse bodem van vlas. Ben ook heel precies met het uitmesten van mijn vlasstal. Echt alle drollen gaan er uit, ik raap ze zelfs met de hand (met handschoentje aan uiteraard) uit de stal. Je krijgt met de speciale mestvork niet alles weg.

Ik betaal trouwens 6,75 per pak van 21 kilo. Nu ze wat langer binnen staat is de stal viezer dan normaal en doe ik soms wel twee pakken per week in de stal indien nodig. Niet elke week, maar regelmatig om een goede bodem te houden.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 20:07

_Sim_ schreef:
Ben ook heel precies met het uitmesten van mijn vlasstal. Echt alle drollen gaan er uit, ik raap ze zelfs met de hand (met handschoentje aan uiteraard) uit de stal. Je krijgt met de speciale mestvork niet alles weg.
.

Doe ik ook...zonder handschoen hoor. :o (drollen zijn zo droog, kan best)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:08

Dat is ook zo, maar als je het op die manier doet is het in ieder geval goedkoper dan ook al het natte er iedere dag uit halen. Ik zie zoveel mensen die iedere dag alles er uit halen en dan betaal je je helemaal scheel.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:11

Mag ik vragen waarom je ze op vlas zet, en niet op zaagsel ?
Zaagsel neemt ook vocht op, maar is toch goedkoper ?

puur nieuwsgierigheid hoor :o

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:11

Teteltee schreef:
Dat is ook zo, maar als je het op die manier doet is het in ieder geval goedkoper dan ook al het natte er iedere dag uit halen. Ik zie zoveel mensen die iedere dag alles er uit halen en dan betaal je je helemaal scheel.

Persoonlijk vind ik dat verkeerde bezuiniging. Op voer en stalstrooisel bezuinig ik absoluut niet.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:13

€5,- per 21 liter.
Maar gebruik niks alleen voor de kippen haal ik nog wel eens wat en ga met mijn vriending mee om het op te halen.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:16

_Sim_ schreef:
Teteltee schreef:

Persoonlijk vind ik dat verkeerde bezuiniging. Op voer en stalstrooisel bezuinig ik absoluut niet.

Met 'op die manier' bedoel ik dat je die koek er inderdaad regelmatig helemaal uit moet halen en opnieuw moet beginnen. Dat nooit doen vind ik ronduit smerig en inderdaad verkeerde bezuiniging.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:32

Teteltee schreef:
_Sim_ schreef:

Met 'op die manier' bedoel ik dat je die koek er inderdaad regelmatig helemaal uit moet halen en opnieuw moet beginnen. Dat nooit doen vind ik ronduit smerig en inderdaad verkeerde bezuiniging.

Oh, sorry, dan begreep ik je verkeerd.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 09:58

De ondernemer in mij vraagt zich af of het nut heeft/mogelijk is om het vlas rechtstreeks in Frankrijk bij de producent te kopen. Meestal bij dit soort producten is het verpakken en het transport wat het zo duur maakt...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:05

rOcky_lofz schreef:
Mag ik vragen waarom je ze op vlas zet, en niet op zaagsel ?
Zaagsel neemt ook vocht op, maar is toch goedkoper ?

puur nieuwsgierigheid hoor :o

Krullen zijn momenteel slecht te krijgen.
Dat zijn berichten die ik afgelopen week te horen kreeg. Te weinig afvalhout en ze
draaien nu complete bomen tot krullen. Dan kun jij wel raden wat er met de prijs gebeurt...

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:12

Gehakseld koolzaadstro neemt ook veel vocht op.
Geen idee wat het kost maar is misschien een mogelijkheid.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:44

Is het niet zo dat de een per losse baal is en de ander per pallet?
Er zit wel veel verschil in kwaliteit heb ik gemerkt. Had eerst vlas van 5,20 per baal (wel enkele jaren geleden) en dat was zo stoffig, vreselijk. Van Lavor had ik supervlas!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:55

Omdat ik een vlaseter heb gebruik ik houtkrullen.
Ik betaal 8,50 per pak van 24 kg
Als ondergrond heb ik nog rubberen matten van 4 cm in stal.

Ik haal ook zoveel mogelijk mest eruit (vlasvork)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:01

Bij ons op stal strooien toch een aantal mensen zaagsel.
Niet houtkrullen maar echt poeder :+
Dat word door "de zaagselboer'' 1 x in de zoveel tijd gebracht, *maar dan zijn het ook wel veel zakken! :o
En die kosten 3,00 per zak. . . . . . . . . . . . . . . . .
En wat is nou precies het verschil tussen zaagsel-vlas? Ik vind zaagsel echt héél snel en vooral makkelijk uitmesten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:21

Vlas is onlangs goedkoper geworden, houd daar rekenign mee! Kunstmatig de prijs hoog houden is natuurlijk fijn voor leveranciers. Ga googlen voor importeurs en koop groot in of samen met buurtgenoten. 9 euro is het natuurlijk niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:24

Voor de krullen gebruikers, is houtkorrel niets voor jullie? Stukken goedkoper en ik vind het ook veel fijner, veel drogere stallen.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 12:25

Ik heb in oktober 7,50 per pak betaald, werd bezorgd.

Kijk eens rond op marktplaats voor leveranciers, vraag ook wat rond bij pensionstallingen in de buurt, die hebben vaak wel een adresje waar ze goedkoop vlas verkopen.
Hou er ook rekening mee dat de prijs per pak daalt bij een grote bestelling, bij de meeste leveranciers in ieder geval ;)

sanasoufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:13

7 euro toch?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:10

russel schreef:
Voor de krullen gebruikers, is houtkorrel niets voor jullie? Stukken goedkoper en ik vind het ook veel fijner, veel drogere stallen.

Het probleem hier is dat dat dus heel moeilijk te verkrijgen is. Vlas is hier ook schreeuwend duur (ik geloof rond de 12,00 per baal)
Ik kan wel bij de bouwmark houtkorrels voor de kachel kopen.