Water afsluiten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Star

Water afsluiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 19:17

Heej iedereen ,
Is bij jullie het water al afgesloten ? Ben namelijk een beetje bang dat ik er een beetje laat mee ben. Heeft er trouwens iemand iets handigs uitgevonden om het water te brengen in de winter ? Ik moet dan 1 voor 1 een emmertje water naar de wei brengen.
Ik heb wel is gezien dat je een zuil over je kruiwagen kunt leggen met een teut er aan. Iemand ervaring hier mee?

friesiszwart

Re: Water afsluiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:26

wij hebben inmiddels twee leidingen afgesloten de laatste houden wij zo lang mogelijk in gebruik. Vorige maand even dicht gehad maar om vanuit huis de paarden water te geven (gemiddels 6 emmers per paard per dag) is behoorlijk tijdrovend en een bende in de keuken. En dan hebben wij het nog makkelijk aangezien de paarden aan huis staan.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:27

Als ik het water heb afgesloten moet ik ook met emmers lopen maar ach, is goed voor de armspieren zullen we maar zeggen :-)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:28

huh waarom de leidingen afsluiten? Het is 10 graden :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:32

:roll: water afsluiten?
Mis ik iets? Het was hier vandaag 10 graden hoor

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:34

mang schreef:
huh waarom de leidingen afsluiten? Het is 10 graden :=

vraag ik me ook af waarom
en ik kan water halen van uit een huis dus denk dat ik altijd water heb gelukkig

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:03

Inderdaad het is echt warm... Bij -10 sluiten wij (binnen) af.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:07

Ik dacht al?? Het is hier hardstikke warm? Leidingen afsluiten zou ik pas doen als je verwacht dat het snachts hard gaat vriezen (verschilt per stal natuurlijk wanneer het nodig is). Als ze dat nu al zouden doen is het toch echt een geval van bezuinigen op de verkeerde dingen... Zeker niet tegen de vorst.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:15

Haha ik dacht ook al >;)
Wat ik hier altijd doe; een rollator met 2gieters erop, kan je zo naar de paarden rijden :D Of een G20 bag ofzo iets

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:19

Nou houd de kraan hier zo lang mogelijk open .
Let gewoon goed op de temprentuur en anders heb ik zo,n grote zak om water met kruiwagen te vullen.
Gekocht bij EJ.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:22

Nee hoor, hier ook nog niet. Een tijdje terug wel voor enkele dagen, toen het echt vroor. Ik houd de waterleiding zolang mogelijk open, dat scheelt mij een hoop werk.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:25

Hee TS. ik zou ook het water nog net afsluiten hoor! Zolang het niet vriest geen probleem toch? En als je flexibele waterslangen hebt vriezen ze ook niet meteen kapot als het wel een keer onder 0 komt....

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 20:54

Bedankt voor de vele reacties ,
en nee haha ik bedoelde ook niet voor nu , maar voor wanneer het weer gaat vriezen , hier schommelt het weer heel erg! Sorry voor de verwarring :o

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:10

Ik sluit niks meer af! Mijn buitenkraan heb ik vervangen door een antivorstkraan. Daar koppel ik tig meter tuinslang aan (welke met vorst wel binnen staat) en ik kan gewoon de waterbak vullen. Dat werkt natuurlijk alleen omdat de leidingen zelf door mn huis lopen en dus niet bevriezen, alleen de kraan vroor dicht. Heb je echt leidingen en kraan buiten, dan zal je moeten verwarmen of afsluiten.
Snel bevriezen ga ik tegen door een jollybal in de waterbak te gooien en 2x per dag een paar emmertjes heet water erbij.

Wat betreft water brengen, dat gaat toch het makkelijkste met jerrycans of een H2O bag in een kruiwagen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:56

Ik ben genoodzaakt alles af te sluiten, want het vriest zelfs in het huis. De waterleiding loopt bij ons over de zolder van de huiskamer en zelfs daarboven bevriest de boel (nee hoor, we wonen er nog niet).

Alles word dus op tijd afgesloten en het water gaat er alleen even op om de bakken bij te vullen als dat nodig is en het op dat moment niet vriest of gaat vriezen. Ik heb gelukkig hele grote waterbakken, en er staan in de winter ook 2 naast elkaar, zodat ze niet zo snel leeg zijn.

Als het wel vriest sla ik, als dat nog lukt, het ijs kapot, de paarden doen dat vaak zelf ook. Lukt dat niet meer giet ik er heet water op, en dat neem ik van huis mee in een jerrycan. Als ontdooien in de waterbak niet wil heb ik een h2o bag liggen, die vul ik thuis, vervoer ik met de kruiwagen naar de auto, daar trek ik hem zo achterin (we hebben een jeep met een vlakke laadvloer) en bij de paarden trek ik hem er weer uit in de kruiwagen daar. Als zo'n ding vol water zit zijn ze niet te tillen.. Bij de paarden giet ik hem leeg in kleinere waterbak, en de dames kunnen weer een dagje drinken.

Kortom, ik heb er best wat werk van, en ik zal dolblij zijn als we daar wonen en de binnenkranen zo kunnen isoleren dat we de paarden iets gemakkelijker van water kunnen voorzien!

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:06

Met emmertjes lopen is niet zo handig. :)
Jerrycans is een beter idee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:37

Bij nachtvorst gaan bij mij de kranen dicht en doe ik het met jerrycans. Begin december dus al even afgezet en nu gewoon op.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:38

Sluit het water maar af hoor, we hebben nu meer dan genoeg gehad.... :D

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:43

Ik hoef niets meer af te sluiten sinds we een aantal jaar geleden hebben geinvesteerd in thermokabel en
verwarmbare drinkbakken.

Echt Ideaal +:)+

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:27

nynke55 schreef:
Sluit het water maar af hoor, we hebben nu meer dan genoeg gehad.... :D

Haha van mij mag die hoofdkraan ook wel uit hoor! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:29

Mirranda schreef:
Ik hoef niets meer af te sluiten sinds we een aantal jaar geleden hebben geinvesteerd in thermokabel en
verwarmbare drinkbakken.

Echt Ideaal +:)+

Helaas werkt dat niet als je leidingen vanuit het huis een stuk naar buiten lopen richting de stallen. Dat stuk buiten is het eerste wat bevriest, de stal zelf kan een dagtemperatuur van -5 hebben en het huis heeft ook geen last maar het stuk buiten, ook in de grond, dat is al bevroren en dan springt alles kapot bij het ontdooien.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:30

Hier is alles buiten al twee weken afgesloten (behalve van de automatische drinkbak, maar die is verwarmd), eigenlijk mag het nu wel weer open maar we wachten nog wel eventjes voor als het weer omslaat. Daarbij hebben we verder toch niet zo zeer buiten water nodig.

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:05

Bedankt voor de reacties iedereen !

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:37

BBolluijt schreef:
leidingen isoleren, verwarmingkabels aanbrengen het hoeft echt niet duur te zijn om te voorkomen dat je leidingen bevriezen. kijk eens op http://www.cavalo.nl/vorstvrije-stal.htm

Zit je nou weer je toko te spammen? Nu ben ik het zat, ik heb op je getemd. Denk dat Bart ook liever heeft dat je hem gewoon betaalt om op Bokt reclame te mogen maken voor je webwinkel.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:50

@ Urielle: Heb ik geen last van. Onze leidingen lopen natuurlijk ook eerst vanuit huis naar de stallen. Liggen op minimaal 60cm diep, dus beneden vorstgrens. Daar waar de leding in de stal bovenkomt zijn we begonnen met thermokabel. Ook naar de kranen toe en door de hele stal naar de waterbakken. De waterbakken zelf zijn ook verwarmbaar (Sueva).
Aan het eind gaat de leiding weer de grond in naar het volgende stallenblok. Ook daar geen bevriezingsverschijnselen.

Heb 1 winter getobt met emmers water (die meteen in stal weer werden omgegeooid door verveelde haffies :+ ) en daar was ik snel klaar mee.

Ik kan het dus iedereen aanraden. is even een investiering maar je hebt er onwijs veel profijt van.